Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Det här med att ha ett stort kontrollbehov. De behöver oxå- helst- ridas i en rundare form för att kunna slappna av- blunda lite. För att komma dit är sövning bra, även om flash använde övergångar, men som jag bara tycker väcker den- mer.

När hästen är sövd o har lagt sig i en lägre form är den lättare att få till en bra normalform- iom att den förhoppningsvis har lösgjort sig i den lägre o även har svalkat hjärnan lite:angel:

Du har rätt!:)

Jag måste få hästen rund och avslappnad först, först därefter kan jag rida näsan fram, med stöd såklart, och hur kan du veta?, just övergångar i början är taggande för min.

Jag antar att det kan bero på att jag inte är tillräkligt kvick att aktivera henne i en övergång när det samtidigt finns spännig, vad tror du?

Själv upplever jag inte flash häst som en med kontrollbehov, snarare en vaken intligent häst som ska få mera uppgifter att lösa för en bättre samarbetsförmåga och sluta hitta på flyktvägar till ramen.

:angel: Kom och möt henne irl i hagen, och i stallet och i alla andra sammanhang:rofl:

Nej jag vet, det ser nog inte så ut på filmerna, men hon är gårdens vakthund, mer än de riktiga hundarna, :angel: Hon vet allt och vill veta allt som händer inom en mils radie....och ser allt, på flera hundra meters håll....

Att det inte syns hela tiden beror inte på att det inte finns där:angel: Men smart stämmer och att hon behöver sysselsättas, men på rätt sätt. :cool:

Flykten ur ramen beror inte på bristande samarbetsförmåga. Tvärtom är hon ofta, normalt sett, rörande mån om att göra det man begär (just nu är det inte "normalt" läge, som jag skrev innan)
Det är så svårt att förklara hur kvick hon är att ändra och slinka, men det går alltid ut på att få hålla koll, inte att trotsa. Hon har en slags elektricitet i hela sitt väsen som t o m fullblodsfolk kommenterar:angel:. Svårt att förstå om man inte har haft en sån. Och svårt att beskriva. :cool:

Så otroligt känslig för alla intryck, ingen av mina andra fulllbod har varit som denna, ens, ännu mindre halvblodet jag hade för länge sen.

Men jag håller med om att hon måste vara rundare, vilket är det svåraste av allt, såna dagar som på filmen, men en ljummen skön sommardag är det inte alls så svårt. Det beror säkert på att jag inte (som jag skrev innan), haft någon som varit så stark med att gå ur uppåt heller, (inte själv, irländaren var det men henne red inte jag mycket)

Jag känner mej ofta som fel ryttare på henne, det gör jag.

Fast jag får rida övergångar för att bla tvinga till fokusering, senast idag var det bla det som gjorde skillnaden från början av passet. Lugna, men envisa övergångar, skritt-trav-halt osv. Hon blir rundare så. När jag fuskar där (som på filmen när jag inte borde ridit alls......) så kommer vi aldrig dit, dvs till fokusering, då kommer också frustandet, som ett brev på posten, då släpper hon i nacken och bogarna.:bow: Blir rundare.

Kanske är olika med olika hästar tänker jag? Hingsten jag hade tidigare blev stressad av sånt, tex. Han var lite mer långsam i huvudet, inte lika smart och kvicktänkt. HAN blev stressad...:cool: Det är nog olika, gissar jag.

:angel: Kom och möt henne irl i hagen, och i stallet och i alla andra sammanhang:rofl:

Nej jag vet, det ser nog inte så ut på filmerna, men hon är gårdens vakthund, mer än de riktiga hundarna, :angel: Hon vet allt och vill veta allt som händer inom en mils radie....och ser allt, på flera hundra meters håll....

Att det inte syns hela tiden beror inte på att det inte finns där:angel: Men smart stämmer och att hon behöver sysselsättas, men på rätt sätt. :cool:

Flykten ur ramen beror inte på bristande samarbetsförmåga. Tvärtom är hon ofta, normalt sett, rörande mån om att göra det man begär

Det verkar som våra hästar är väldigt lika, jag känner igen allt.:)

Ja det verkar ju enkelt....

Vi kan nog sätta punkt för tråden här då mao. ;)

Ja, jag fattar nu, det är "bara att.....":idea::rofl::rofl: Varför skrev du inte det från början, nu har vi ju jag vet inte hur många sidor bara för det:devil:

Men jag tror många har haft hjälp av funderingarna:bow:

*Knapplån*

Och så var det det där med pepparkakorna... Jag TROR det fortfarande går att få tag på pepparkakor till extrapris på Ö&B.

Vad jag menar med ovanstående.

Vi behöver inte idiotförklara varandra, bara för att vi tycker att den andre är en idiot.

*Pax Vobiscum*

/IngelaH, som inte vill behöva låsa tråden.

Det verkar som våra hästar är väldigt lika, jag känner igen allt.:)

Vad roligt! Eller ja egentligen inte så roligt :o men intressant, nu får vi utbyta erfarenheter:bow:

Jag har bra hjälp av nuvarande tränaren som gillar henne mycket och förstår hur vi behöver arbeta från gång till gång.

Mitt amatörpsykologiserande när det gäller hästar är att utifrån vad jag sett av flcokar, genom åren, så har flockarna ofta olika "uppgifter" inom hästflocken. En del är något slags "vakthundar", spanar, de som alltid är uppmärksamma och ser vad som händer även om alla går med nosen i backen och äter...

Det finns också andra roller, men just den här brukar märkas. Det typiska för såna är att när de kommer "bort" dvs i andra miljöer så är de ibland bättre:idea:
Inte alls lika kontrollfreakiga som hemma i flocken. Har märkt det även med henne, de gånger vi varit på annan plats. Hon blir tittig, men har haft lättare att fokusera på jobbet:idea: Inte samma ansvar, kanske:confused:

Senast ändrad av en moderator:

*Knapplån*

Och så var det det där med pepparkakorna... Jag TROR det fortfarande går att få tag på pepparkakor till extrapris på Ö&B.

Vi behöver inte idiotförklara varandra, bara för att vi tycker att den andre är en idiot.

*Pax Vobiscum*

/IngelaH, som inte vill behöva låsa tråden.

Jag som tänkte senast imorse att den är så trevlig och ger bra funderingar:cool:

Flash´s häst kanske har tråkigt:angel::rofl: o hittar på eget:banana:

Jo tittiga hästar behöver sysselsättas, men min är inte energisk på så sätt- utan bara på G.

Jo tittiga hästar behöver sysselsättas, men min är inte energisk på så sätt- utan bara på G.

Klart en galopphäst som inte får springa fort har tråkigt:rofl::rofl:

:p

KL
Nu är det bara "ligan" som härjar här.:devil:
Rider man inte klassiskt med ram? AR?

Det är sanning i det, men hur sysselsätter man en häst som är långt mycket kvickare än vad man själv är?:cry:

KL

Jag gör mkt fyrkantshörn, utan ridhuskant, vänder med fram på stället några steg, skiftar om, fram igen ,bara några steg av det ena till det andra, funkar rätt bra.

KL
Nu är det bara "ligan" som härjar här.:devil:
Rider man inte klassiskt med ram? AR?

Fast rätt stor liga nu:D Roligt med många som deltar, utom oss "vanliga" som aldrig kan vara tysta:o

*Knapplån*

Vare sig pepparkaka eller semla biter på mig.:devil:

Äter aldrig sådant, måste hålla en Ok matchvikt så jag kan inverka korrekt på mina hästar.:)

Får jag inte vara kvar då?:cry::cry:

Oj..:o
Det verkar kanske som om jag själv utnämner mig som en med kunskap...hoppas att ni argumenterar emot om ni inte håller med det jag skriver.

Vill INTE bli någon ny diktator på buke :cry:

Det är du inte heller:D
Men det är roligt om man ser liiite olika ibland så att det blir diskussion, och du kastar in synpunkter:bow:

Vare sig pepparkaka eller semla biter på mig.:devil:

Äter aldrig sådant, måste hålla en Ok matchvikt så jag kan inverka korrekt på mina hästar.:)

Får jag inte vara kvar då?:cry::cry:

Samma här, vill inte bli fet :o Då får man hålla igen på sånt.:devil:

Det är sanning i det, men hur sysselsätter man en häst som är långt mycket kvickare än vad man själv är?:cry:

KL

Jag gör mkt fyrkantshörn, utan ridhuskant, vänder med fram på stället några steg, skiftar om, fram igen ,bara några steg av det ena till det andra, funkar rätt bra.
Det där kan man ju använda till ngt positivt. Det är ju bra att de tar initiativ, men ge den lite att jobba med..Öka- minska...blir ännu snabbare-exaktare
Öppna- förvänd sluta.
Byten.

Man måste förekomma hela tiden, sen väntar de- kanske:angel:

Det där kan man ju använda till ngt positivt. Det är ju bra att de tar initiativ, men ge den lite att jobba med..Öka- minska...blir ännu snabbare-exaktare
Öppna- förvänd sluta.
Byten.

Man måste förekomma hela tiden, sen väntar de- kanske:angel:

Kanske?:eek:

Du har rätt-igen- jag ska försöka lägga manken till, problemet är att jag är egentligen för petig med grunderna och har svårt att komma till skott, men jag ska göra som du tipsar, lite mer ihärdigt en period ta igenom lite annat än grunder.

Byta lite oftare ex, och inte som nu en gång varannan månad.:angel::o

Ja vardagsmat är inte sååå spännande.

Du har ju ett kanonläge att träna upp din timing. I grunderna ingår ju att den svarar- framåt o tillbaka:grin: det är lätt hänt att bli kvar i ett bromsande, fast om man lättar går hästen inte fortare ändå- om man har den "i sätet"
tror oxå att du får henne mer MED dig än emot, som vi diskuterar för fulla muggar på hantering:mad:

Jag har fått göra en del av det axel säger på träningar :p
Byte av skolor, osv. Det fungerar bra, vissa gånger. Starta med svåra saker, sidvärts i galopp osv. fungerar vissa gånger. Andra gånger som idag, övergångar övergångar, lugn, och RIDA mer, trots explosivitet. DÄR har vi en av mina stora brister. Man måste rida mer på såna här, men det jag gör är rida mindre......

En intelligent häst har så lätt att ligga före. Vet vad det hela går ut på:cool:

Man måste ha den framför sej hela tiden, så lätt att säga. :D Så svårt att genomföra. Härligt med någon som vet hur det är:devil::p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar