Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

:eek::eek:
Jag har ju en som är livrädd för större fordon, så jag utsätter den inte för sånt- när jag inte måste. Han blir panisk o har kastat sig MOT fordonet.:eek:
Att stå vid vägen för att korsa den klarar den.

det där låter precis som min... möta personbil som kör lååångsamt på grusvägen vid stallet är :eek: men ska vi korsa 70-vägen en bit bort går det bra att stå jämte både bussar och långtradare i väntan på en lucka :confused:

Möss? I ridhuset?:eek: Som risslar och rasslar, knaprar och leter mat? Huva.

Tänker på förra veckan då ridhusets vanliga hög med sparvar hade slått sig samman med alla sparvar som fanns i en mils omkrets. De kvittrade som det var vår och satt i en stor syrenbuske. Tinnitusvarning och sprättvarning.:D

Jag brukar säga att en häst som min( vår törs jag nog säga) bara med några veckors skitridning lätt hade blivit som en del av de där ponnysarna som går med nacke och huvud på ungefär den höjd och det ställe som ryttaren har sin näsa, och i det är heta och flängiga

Jodå, möss:eek: Dom flyttar in på hösten och bor bakom sargen och kilar klampande utmed väggarna mellan sina hål som är i ett par hörn. Gissa om dom är spännande:cool: Det har ju stått lite grejor i hörnen som hinderstöd och sladd o sånt, och det har ibland rört sej därbakom och ja, du kan ju gissa vem som höll koll på det varje varv.:eek: :crazy:

Det märks när man rider där ensam lugna kvällar, det spritter och rör sig (och ja självklart rasslar och idisslas på havrekornen från högarna som folk glömt plocka upp efter hästarna......)

Jag tror f ö jag kan sluta skriva i tråden du beskriver så bra åt mej Håller med i allt:bow:

Jag håller även med om att en annan väderlek skulle göra susen, här har man inte kunnat ta en galopp utomhus sen jag vet inte när:crazy:

Kl

Ang ramen och sätet då. Jag har ju hängt ut mej så mycket att jag lika bra kan avslöja det här också:o

Jag har vetat att sadeln behöver stoppas om samt att den börjat släppa lite bak, om det beror på stoppningen eller att ryggen ändrats vågar jag inte säga. Men jag bestämde mej för att prova den modell som enligt beskrivningen är till för den här modellen av häst, fullblod, överbyggd men rak linje, stora bogar och stor manke mm mm.

Det var intressant:cool: För det första red jag ett ordentligt pass igår så idag var inte tillvaron lika spännande som igår, inte riktigt i alla fall. En tråkig halvtimme på skrittmaskinen gjorde sitt till:angel:

Men i och med sadeln låg an ordentligt hela vägen blev det mycket bättre sätesinverkan:bow: Jag blev lite chockad hur "hemmablind" man blir:o

Tilllsammans med den lite lugnare sinnesstämningen (och mössen höll tyst eftersom vi var två hästar därinne då håller dom sej undan.....) så gick det riktigt bra att få henne rund, det blev i själva verket nästan lätt:banana:!

Sen var det en del protester, inledningsvis, ska utröna det imorgon bättre men tror jag kom på varför, det upphörde i alla fall och hon jobbade bra och rundare.

I galoppen flög hon förstås i luften av att den andra hästen frustade och att DEN satte igång att pipa och bocka, galopp är alltid mera hetsande. Men ja, intressant vilken skillnad det blev på sätesinverkan. som jag känt mej usel på, nu fick jag hålla igen lite på det, för att inte överdriva. (tror en del av protesterna i början var för att jag överdrev:o) Det var rätt häftigt att känna i alla fall, eller ja kanske främst irriterande att jag inte insett det här tidigare....

På vägen in (när jag ledde henne) flög hon förstås i taket av att den andra hästen rasslade tilll med fötterna, så helt nersövd var hon ju inte idag heller....

På vägen in (när jag ledde henne) flög hon förstås i taket av att den andra hästen rasslade tilll med fötterna, så helt nersövd var hon ju inte idag heller....

Nu tror du jag härmas, men jag tänkte på samma sak-idag.

Min gick rätt bra idag, de allra flesta stimulin var bara som ett ryck under sadeln, det är bra, och passet var trevligt i det stora hela.

Avslappnad och fokuserad häst.:)

När vi då lufsade mot trailern, min sprätt iförd endast i grimma men långt grimskaft med mig hållandes i ytteränden, lite ala NH:D,så får hon ett sprätt.

Alla fyra benen rakt upp, ut isär, ihop, ner på backen, fortsätter skritten som inget hänt.

Jag hinner aldrig reagera, gick och halvsov och hade tankarna någon helt annanstans, vilket innebär att det inte blev en enda reaktion från min sida, och inget vibrerande ens i grimskaftet.

Vad är detta? Passet var lugnt, inga spänningar, jag var så avslappnad jag kan bli, ja...lite svårt i det läget tycker jag att mena att hästen är ofokserad, inte tillräckligt uppfostrad osv,osv....för min del tycker jag att hon i den situationen visar på både vett och etikett.

men, i grund o botten brukar jag uppleva sprättande och dåligt fokus på uppgiften som en dominansgrej, de är inte närvarande och respekterar inte det jobb vi gör.
Jag vill iaf ha fokus och full koncentration och noll kikande i ögonvrån på annat. och, konstigt nog, utan att vara elak mot dom så går det att ta bort allt distraherande tänk i hästarna bara de finner mig nog intressant, bestämd o värd att lyssna på.
Men som sagt, är de stallmodiga är det inte lönt utan motion!

Ska vara artig att svara när jag får svar även fast jag ligger ett par sider efter...jag håller med dig :) men jag förstår inte riktigt vad du menar med dominansgrej? Du får gärna utveckla det.
Däremot har jag strykigt under något du tar upp som jag tycker är väldigt viktigt därför jag e.g inte tycker att det handlar om dominans, kanske har missuppfattat dig nu men med tvång och just dominans tror inte jag man kommer så långt.
Däremot ett positivt ledarskap med ett samarbete som hästen väljer på grund av tillit OCH ett sätt att hantera som handlar om att hästen bara har en väg ut i alla sitvationer...våran väg eller ram som vi diskuterar nu.
Vid tvång o dominans tror jag att det kan ge problem vid tex lastning el i tävlingssammanhang där det är så viktigt med fokus och lydnad.

Nja, jag vet inte. Inte det där reflexmässiga, för det är som om nån skrämmer dej och du hoppar högt, hur ska du låta bli det?

Självklart kan man inte ta bort det helt men man kan påverka hästen att reagera på ett annat sätt.
Arbetade på detta på min som ung då han som nykastrerad 4-åring på nytt ställe och dessutom ridits för lite utomhus, var en explosiv bomb.
Arbetade med att andvända mig av ett negativt ljud vid *sprättet* ett liknande stånk, om det är någon som förstår ljudet :D för att direkt ställa ifrån och flytta undan för skänkeln med en positiv förstärkning så fort han bara *tänkte* att korsa bak.
Ett annat sätt var att arbeta med att förstärka hans mod. Innebar e.g att kunna stanna vid ett farligt ting istället för sprätt el flyktegenskaper och stegvis med beröm kunna gå förbi utan att ha faran framför sig...våga se åt ett annat håll och känna sig SÅÅÅ modig ! Tog en tid att arbeta med detta :angel:

Det är alltså både olydnad och inte (vissa reaktioner). Svårt att förklara.
Det är ju samma om hon står i hagen och ingen människa är i närheten så hoppar hon på samma sätt i alla fall vid impulser av olika slag. Vissa kan hon styra, vissa inte.
Jag tror det är lätt att tycka att det kan väl inte vara så märkvärdigt:eek:

Jag förstår och har ridit ett sto som din...vet att jag har tagit upp detta i en tråd för länge sedan där jag är säker på att hästarna i en flock har flera olika *uppgifter* i en flock och en utav dessa är *vakten*

Tror och hoppas faktist, att det finns ett sätt att komma runt detta beteende utan att tvinga....bara plan B C D E osv. Du har redan varit inne på att inte tappa humöret men för stoet jag red var jag tvungen att visa mitt missnöje med stora bokstöver utan att höja röst som jag i.ö tror bara ställer till det.
I hennes fall fungerade att göra det *obekvämt* genom att systematisk alltid göra många övergångar direkt efter ett sprätt el ofokus med 100% feedback, lydnad för att sedan förstärka positivt med att ge lång tygel el bara *åka häst* utan inverkan ett par steg.

Det här är inte lika påtagligt året runt utan såna här vintrar utan snö, man är hänvisad till ridhus mycket, en sån här häst behöver mycket mer för att vara nöjd, eftersom hon är van vid det.
Lite galopp i härlig snö hade gjort ett annat läge. I helgen skrittade jag ut en halvtimme innan ridhuset, ja då är det också en annan sak.
MEn vissa hästar är mer explosiva alltid, man kan inte helt ta bort sånt, de är födda såna.

Men jag som står utan ridhus kan jö inte förstå riktigt att man kan ta bort något så viktigt som en framridning ute ger. Nu vet inte jag vad du har under hovarna men med 4-brodd och snowgrips tycker varjefall inte jag att det är något problem att verken rida ut eller ta ett *race* så hästarna för lite utlopp för den extra energin som de inte gör av med i hagen. Hellre för hårt underlag ute än en överladdad häst.
Jag kan ha fel men om det inte handlar om en s.k *problemhästar* där vi människor har ställt till det så är hästar i allmänhet ytterst väl anpassningsbara och tror inte på att en individ är *född till* utan kan med rätt plan formas väl.

+ Flash.
Jag är nog inne på Flash linje, jag tror inte på att göra något negativt direkt efter sprätt, för om man tar en sådan spänd häst som min valack kan vara, så föder det mera spänning. Han är ett klassisiskt exempel på att efter 17 å fortfarande vägra gå avspänt förbi ridbanesläpan och sprätter högt, jag har tyvärr tappat tålamodet några gånger för x antal år sedan, vilket resulterat i att han är beredd på att jag ska spänna mig och agera.

Skrev innan att jag ångrar ordet *negativt* och förstår att du kämpat med detta. Inte förren man hittar ett sätt som fungerar både för ryttare och häst får man resultat och det är aldrig verken försent el fel sätt om man får resultatet.
Så tråkigt ändå kan jag tycka, att det ska vara så beroende på vem man tränar för :crazy: Hur ska vi dödliga veta vilka s.k proffs vi betalar mängder med pengar för att hitta de resultat som passar just oss ?! en annan diskussion kanske...

Om man föder en negativ rörelse eller situation med uppmärksamhet godkänner du den för hästen

Har redan ångrat mitt ord val men om man vänder på det och ser hur hästen tar våra hjälper.....om vi korrigerat något el i.övrigt ger en hjälp ö.h.t så säger vi att den gör fel. Av den anledingen är det jö så viktigt att skala bort de hjälper som inte behövs och se till att ge hästen ett beröm när vi är nöjda genom att vara så stilla och följsamma som möjligt och dessutom förstärka med tex röst för att höja deras självsäkerhet och motivation till arbete.
Håller inte riktigt med om att vi uppmärksammar genom att göra en då s.k korrigering. Däremot att rya el bestraffa med tvång och dominans JA !

IGNORANS är bästa medicinen och det som skalar bort allt man inte vill ha.

Jag håller med men för vissa individer som nu är s.k *vakter* som jag nämnt tidigare tex, så tror jag faktist inte att det räcker :crazy:

Min när han har vad jag kallar överskottsenergi så finns det två olika "sprätt".

1. Det där helt reflexmässiga som handlar om att han är hög i rang och ska ta hand om sin flock (mig) och jag för denna sekund eller del av sekund inte lyckats få med mig i hans huvud att jag har koll på situationen. Detta beror mest på att när vi tex är ute i skogen så måste han leda eftersom han vet underlaget bäst. Jag bestämmer målet, han hur vi kommer dit. Vi går inte på stigar utan det är äkta offroad. Detta ger missförstånd ibland, han tar hand om situationen för länge eller snarare för mycket. Detta är mycket svårt att komma runt, men det blir bättre och bättre av att ignorera och visa att han behöver gå dit jag vill (i slutändan, omvägar kan det bli tex).

Tycker du har en sund inställning till samarbeta här :bow:
När man som endast 2 individer fungerar som flock ute så är det väll förträffligt att dela på ansvaret när det gäller underlag osv.
Själv brukar jag med min herre tycka att flera av hans vägval offroad är väl riskfyllda och kräver med bestämdhet att ta över ansvaret en stund och det brukar fungera smärtfritt MEN vi haft en del uppgörelser :angel:

Tror att du vinner mycket på att fortsätta med samarbetet och inte bry dig så mycket om att det blir omväger...den pondus och tillit för samarbeta ni har kommer att öka då du vinner på att vänligt men bestämt till 100%, kräver att ta över då och då.

2. Okynnessprättet, här handlar det om att han gärna vill bestämma lite mer. Här ser man förvarningar och om man reagerar på förvarningen i tid och på rätt sätt så blir det inget. Det är här jag vill ha Cesar Milans "avbrytartouch". Så att ett sätt är rätt sätt att stoppa det på. Men så enkelt är det inte, i vissa fall är rätt sätt ett harkel, en annan en touch på manken med handen, en tredje ett knack med vaden osv. Att hinna känna i tid och sedan komma på rätt stopp, japp...

Vi är inne på samma tänk här oxå ! Att kunna bryta ett beteende med att förutse och kunna ge en positiv förstärkelse när man väl tar över kommandot är SÅÅÅ svårt. Nu arbetar CM med *problemhussar o mattar* :angel: inte så mycket problem med hunden men problemet att förutse-bryta beteende utan dominans och ersätta detta med ett positivt ledarskap som leder till tillit och samarbete är det som triggar mig :love:

Mina två alltså Barcelona och Fiorino var sådana när dom var unga, alltså sprättiga och tog varje chans att sprätta iväg bara det kom förbi någon. Klart det är en lydnadsfråga och fråga om fokusering. Det försvann när man kom mer till arbete.

Hille har faktist i stort sett aldrig brytt sig om omgivningen och vad som händer där, för hans del får gärna tredje världskriget pågå men han tittar inte ens åt något annat håll. Han utnyttjar aldrig saker runtomkring för att ta sig ur ramen så här handlar det tyvärr bara om min dåliga timing :angel:

MEN nu går det framåt för nu har jag disciplinerat mig ordentligt och egentligen är det ju skrämmande att det inte sker förrän han är 17 år :crazy
Men bättre sent än aldrig.

Det första känner jag igen...handlar så mycket om att vara diciplinerad och systematiskt hitta vägar till att hålla ram-lydnad = fokus.
Får bara en känsla av att jö äldre de blir så tilltar *sprätten* igen och ser ett stort likhetstecken med låsninget alt olika skador som bidragande orsak till tittighet som är ganska logiskt e.g då individen tom kan bli utvisad från flocken när fysiska besvär kommer och de är mer behov av deras flyktegenskaper, kroppslig förmåga att snabbt undfly rovdjur som hämmas om de inte riktigt är ok.

Tror att du tidigare tog upp att du i fältmomentet ger dina hästar uppgiften att själva ta avstånd till hinder mm....kan ge dubbla budskap kan jag tro då du på dressbanan ska ha all bestämmanderätt :crazy:
Tror ändå..hoppas verkligen att min tes stämmer då vi faktist som ekipage kan dela på ansvar men då det verkligen gäller ska vi som ledare kunna till 100 ge den vägledning-ram som krävs.

Jag tror att man testar sig fram- ignorerar, säger -Nej! osv.

Många hästar blir värre o det blir ett mönster- när man säger till dem. Man gör affär av det.

Det bästa är väl att avleda - ställa ifrån o sen flytta dem mot "faran"- om det är samma sak som triggar jämt -att komma dit så att man kan berömma betéendet.

Har vi gått i samma skola :D jo...tror bestämmt att det finns ett sätt som ger resultat för alla ekipage. Sen försvårar allt de faktum att det vid olika sitvationer-miljöer oxå måste mötas annorlunda.
Huvudsaken att man är så pass öppen att inse att problemen som dyker upp kräver olika tillvägagångssätt och provar sig fram ...kan inte utan att ljuga klart erkänna att humöret tappas då då...man är klart dödlig och det då det är viktigt att man är kompis och ledare byggt på tillit och respekt för att komma tillbaka till ett samarbete . Hästar och hundar är förlåtande djur tycker jag.

Jag vet inte om jag vill kalla min häst direkt "sprättig", dock tittig och rätt spooky i allmänhet. Även mkt rädd för andra hästar :crazy:

Och ja - jag anser att det är en fråga om lydnad och fokus. Dock kan jag inte komma till lydnad genom att tillrättavisa efter spökerierna (been there done that - det fungerar inte :grin: ) Har min häst väl spänt till har jag inte riktigt kontakt och då blir det bara ännu mer spänning om jag försöker tillrättavisa på ngt sätt...
Utan arbetet ligger i att få hästen att vara så lydig och så på hjälperna (eller i ramen ;) hur man nu vill uttrycka det) att man kan förekomma och helt undvika sprättet. Och ju längre vi kommer i det arbetet desto snabbare kan jag återfå kommunikationen med hästen om han ändå spökar till för något.

Bra sammanfattning. Motsätter mig bara ordet *tillrättavisning*...se tidigare inlägg. Har den någon låsning alt muskelbesvär som kiro-massör kan hjälpa ?
Undrar vad din häst har i bagaget ? Att vara rädd för andra hästar ser jag som ovanligt.
Beror på vad man nu menar ..rädd som rädd el som alexs häst som jag uppfattar vill ha ett sorts *space* runt sig och försvarar den.
Axel vill ju sätta röda rosetter på pålle just därför.

Det här känner jag igen från min gamla nu saligen insomnade dam. Hon var väldigt vaken o "tittig" hela livet och blev mamma till min nuvarande unghäst som i sin tur är ännu mer vaken o dessutom tämligen explosiv o lättskrämd.:crazy:

En tanke till din gamla insomnade först sen undrar jag om arv och miljö har med saken att göra ?
Kan stoet överföra sin karaktär till fölet ? Jag tror det.

Den gamla damen blev värre o värre med åren dessutom, nu blev hon visserligen "bara" 24 år. Men jag har många gånger funderat på om somliga häst-tanter uppvisar samma beteende som människo-tanter, dvs helt enkelt tar sig vissa friheter med ålderns rätt.:angel:

Tror inte att det bara e *hästtanter* som blir värre...har en hästgubbe som samlat på sig en hel del erfarenheter gällande saker som faktist kan hända ;) Stenar kan faktist flytta sig och pinnar kan flyga upp i nosen om man trampar på dom och så vidare ...
Är det så att häster som vi, kan lära av misstag och få erfarenhet d.v.s få mer självbevarelsedrift och bli mer riskberäknande ?
Eller tar de bara tills sig vissa friheter ?

Senast ändrad:

Åh, massor av intressanta svar :bow:

Jag måste ändå säga att jag tror det är svårt att helt förstå det en del av oss pratar om - om man inte haft en sån pålle, för sprättiga hästar finns det massor av, det har jag haft flera (och bla valacken var åt det hållet hela livet)
men den här går utanpå det, det är himla svårt att förklara skillnaden men det ginnies skriver om sin kan jag känna igen nästan varenda stavelse......

Om du läser sista inläggen så bla hade vi ju båda igår en lugn och bra dag, men trots det kan hästen hoppa högt direkt efter, trots att både hästen och man själv är avspänd och lugn och i andra tankar.... Jag lovar att det handlar inte om en ouppfiostrad häst med spänd ryttare, jag är inte spänd på henne, hennes sätt att röra sej och reagera är jag så van vid att det har blivit en del av mitt eget.....hm.. Jag kan precis känna igen det ginnies skriver om att hoppa högt och sen lugnt gå vidare, tex!! Typiskt.

Jag vet att jag låter som en sån där som inte tar till sej ett enda råd:o men jag lovar att jag provat allt du skriver, kanske inte skickligt nog, men jodå, vi har provat.

Nej jag tror inte hästen kan styra det helt, reaktionen kommer, men precis som ginnies skrev, ibland bara som en ryckning under sadeln, ett ben sprätter till osv,

Sen kan den här madamen också utnyttja det till att komma ur ramen utan tvekan, och egentligen var det därför den här frågan kom upp i denna tråd från min sida, för det är inte lätt att hålla kvar ramen (för mej) i de där lägena. DET gjorde min gamla också, men han var lättare att rida rund och det är fokusbefrämjande i sej. Med den här har det varit svårare, eller så har jag blivit sämre på det, kan ju hända....

Men eftersom jag bara upprepar ginnies ord här.....hmmmm..... så - att vi gnäller över det nu är ju årstiden med sämsta tänkabara uteritt och galoppmöjligheter,
självklart skrittar jag ut - när det är ljust nog, men att skritta ut gör visserligen skillnad, men den STORA skillnaden är GALOPP ute och det kan vi inte så här års med is överallt och stenhårt i backen. Vanligtvis tränar vi ganska mycket ute med klättringar och mycket galopp, och det är klart att en häst med aktivitetsbehov, livligt temperament, och som är van att jobbas mycket ute, får spring i benen.... Jag blir själv rastlös om jag inte får röra mej.......

Det handlar inte heller om mod, hon är en oerhört modig häst, det här är reflexer, och tända till i huvudet, i såna här perioder kan även ett språng över ett hinder få huvudet att tända till och bli explosivitet, (eller det gör det) Hur vi får jobba i hoppningen med att kräva lydnad mot hinder är ett annat kapitel....hon kan triggas av sitt eget språng, precis som ett bocksprång i hagen kan leda till en serie (om nån fattar).

Jag tror att "spring i benen" på hästar kan ta sig olika uttryck beroende på individ. En del blir stallmodiga och bockar och protesterar osv. Den "vaktiga" typen däremot blir mer uppmärksam, reagerar mer på det som händer, eller överreagerar snarare, kanske är rättare uttryckt.. och det tar sig såna uttryck. Det är i alla fall min erfarenhet.

Den här är en skarp häst, mycket skarp, liksom de flesta stona i den släkten, men hon är också en som vill samarbeta och är i grunden väluppfostrad och inte dum på det sättet alls.

Jag tror inte heler det är för inte som Kyra uttalat sej om ston.......Vi har sannerligen våra strider, hon blir arg:devil: som jag skrivit om, men sprättandet finns där oavsett, även när hon är på sitt allra mest samarbetsvilliga humör och gör allt för att kontrollera sej:love:

Hoppas att jag inte låter för negativ, :o men i somras/höstas hade inte det här kommit upp i en ramdiskussion för min del, eller en snörik vinter!!

Det är delvis en lydnadsfråga utan tvekan, men inte helt, det är en ryttarfråga i högsta grad, det vet jag ju. Får se vad ev sadelförändring gör.

Men vi kanske ska återkoppla mer till ramen, det här kom mer upp för att det bir ett ramproblem för mej, ett av dom snarare, fast nu blev det en stor diskussion, egentligen mest kom det upp för att det blir så svårt att få hästen att länga ut halsen, hon blir så stark i att höja nacken och komma undan den vägen, det är största bekymret i det hela, och det var det jag egentligen ville visa i filmerna. Sen att när hon lägger sej på ena sidan blir jag för hållande i inner, det är alltid så men mest påtagligt i spända lägen, för att när hon är "alert och vaktig" så VILL hon inte gå in i ramen - för då kan hon ju inte själv ha kontrollen på samma sätt. Därför blir jag ännu mer hängande i inner i dessa lägen, som en dragkamp, som jag självfallet måste bryta.

Det var så det kom upp öht, egentligen, mer som en beskrivning av vad som blir svårt. Och ddär är svaret att rida rundare, och där hoppas jag efter gårdagen att sadeln kan bidra!!

Senast ändrad av en moderator:

Nu tror du jag härmas, men jag tänkte på samma sak-idag.

Min gick rätt bra idag, de allra flesta stimulin var bara som ett ryck under sadeln, det är bra, och passet var trevligt i det stora hela.

Avslappnad och fokuserad häst.:)

När vi då lufsade mot trailern, min sprätt iförd endast i grimma men långt grimskaft med mig hållandes i ytteränden, lite ala NH:D,så får hon ett sprätt.

Alla fyra benen rakt upp, ut isär, ihop, ner på backen, fortsätter skritten som inget hänt.

Jag hinner aldrig reagera, gick och halvsov och hade tankarna någon helt annanstans, vilket innebär att det inte blev en enda reaktion från min sida, och inget vibrerande ens i grimskaftet.

Vad är detta? Passet var lugnt, inga spänningar, jag var så avslappnad jag kan bli, ja...lite svårt i det läget tycker jag att mena att hästen är ofokserad, inte tillräckligt uppfostrad osv,osv....för min del tycker jag att hon i den situationen visar på både vett och etikett.

Som en kopia:D Precis så och det händer inte sällan, dessa sprätt när man leder henne, grimskaftet sträcks inte ens, hon försöker aldrig komma iväg eller bråka utan precis som du beskriver och sen gå vidare, som en nervryckning, en blixtreaktion som lägger sej direkt...ofta medan man halvsover själv och inte varken hinner eller behöver göra något åt det.....:rofl:

Nu har du inte ett fuillblod (är du säker? dragster och allt du beskriver......hmm) men allra första gångerna jag var på täby för att titta på en häst för 25 år sen så såga man jockeysarna som satt och rökte lugnt och pratade medan hästarna gjorde sånt där, och dom pratade lugnt vidare på hästryggarna som om dom inget märkt.....DÅ reagarade jag på det, men nu är det inget konstigt alls,:cool:

Har du kollat DNA på din:angel: Och mimus.....

Undrar vad din häst har i bagaget ? Att vara rädd för andra hästar ser jag som ovanligt.
Beror på vad man nu menar ..rädd som rädd el som alexs häst som jag uppfattar vill ha ett sorts *space* runt sig och försvarar den.

Jag tror det också kan vara genetiskt, vi har lite samma (fast ston är såna oftare) och det är samma, fast mer med både ena systern och mamman (som inte lever men var sån).

Ang "hästtanter" och "hästgubbar" håller jag med, min "hästgubbe" var likadan
och den här damens mormor som blev 29 år, nästan 30, var det i högsta grad:D

Ang det genetiska öht så har jag ännu mer förstått betydelsen av det efter att ha känt många ur denna släkt, som tillhör en kompis som fött upp fulllblod, både hästar hon haft själv och som andra haft ur den släkten och som jag har lärt känna och följt under många år nu.

Man ser hur vissa drag går igen och även hur vissa hingstar kan ha egenskaper som starkt slår igenom, osv. miljön har stor betydelse men arvet finns där.

Och varför inte, det är samma sak med människor:D

men, i grund o botten brukar jag uppleva sprättande och dåligt fokus på uppgiften som en dominansgrej, de är inte närvarande och respekterar inte det jobb vi gör.
Jag vill iaf ha fokus och full koncentration och noll kikande i ögonvrån på annat. och, konstigt nog, utan att vara elak mot dom så går det att ta bort allt distraherande tänk i hästarna bara de finner mig nog intressant, bestämd o värd att lyssna på.
Men som sagt, är de stallmodiga är det inte lönt utan motion!

Jag håller inte med dig att det går att ta bort allt distraherande tänk i hästarna bara man är nog intressant,bestämd och värd att lyssna på.

Du förstår inte att vi som har sådana hästar faktiskt har hästar som upplevs som stallmodiga fast de inte är det. Och det borde vara samma för de hästar som måste rastas först, innan ridning för att bli av med sitt stallmod, varför går inte det med en intressant ryttare få de att fokusera utan rastning? :confused:

Det finns alltid några hästar som är så dominanta och vakna att de faktiskt ser det som sin uppgift att hålla koll runtomkring sig- inte för att skada sin ryttare eller hanterare-jag är övertygad de tror de hjälper till.:cool:

Vissa av dessa hästar i ovan citat kan säkert en del "få ordning" på, men enbart genom kuvning, en del ryttare på hög nivå,arbetar så, men det är för mig rätt ointressant.

Bra sammanfattning. Motsätter mig bara ordet *tillrättavisning*...se tidigare inlägg. Har den någon låsning alt muskelbesvär som kiro-massör kan hjälpa ?

Tja kalla det vad du vill :) jag tror jag förstår vad du menar. Någon form av negativ förstärkning iaf.

Jag har träffat flera skickliga ryttare & tränare (både dressyr/hopp/ft) som har hästar som är "mötesskygga" i olika grad. Alla tycker att det är ett elände :crazy:
Har även en stallkompis som har precis samma problem med sin, så jag tycker inte att det verkar så ovanligt som jag trodde från början.

Vad jag vet har min häst inget särskilt i bagaget och jag vet vad han har varit med från att han var föl fram till nu....

Tja jag vill nog påstå att min är rädd av sig, han är allmänt en väldigt flyktig typ, och då det är värst att möta andra behövde man den där rosetten i pannluggen istället ;)
Dock kan denna "rädsla" också som sagt uppkomma om jag inte har varit noga med att ha honom helt i ramen - och då är det mera av smita-undan-arbete-karaktär. Två sidor av samma mynt kanske

Här håller jag med du.
Jag har en som är säker- i sig själv, men har fobier.
den andra är mer osäker, men på saker som den kunnat tränats för- är cool.

den osäkre gömde sig bakom den säkra- hon är så stor att han var helt skymd- när vi hade en bilbrand här hemma.

Jag tror att mer rädda hästar litar mer på sin matte o bara reagerar när instinkterna helt tar över- okontaktbar. En säker individ vill nog vara den som håller koll- även under ridning.
För den starka karaktären tror jag att man mer måste kompromissa.

Jag kommer ihåg Cezar som var en mkt känslig indidvid o var glad att han hade hamnat hos en trygg mkt skicklig ryttare.

Här håller jag med du.
Jag har en som är säker- i sig själv, men har fobier.
den andra är mer osäker, men på saker som den kunnat tränats för- är cool.

den osäkre gömde sig bakom den säkra- hon är så stor att han var helt skymd- när vi hade en bilbrand här hemma.

Jag tror att mer rädda hästar litar mer på sin matte o bara reagerar när instinkterna helt tar över- okontaktbar. En säker individ vill nog vara den som håller koll- även under ridning.
För den starka karaktären tror jag att man mer måste kompromissa.

Jag kommer ihåg Cezar som var en mkt känslig indidvid o var glad att han hade hamnat hos en trygg mkt skicklig ryttare.

Och här håller jag med du:D

Jag tror det är precis så. Tar tex den gamla avelshingsten som är världens goaste och stor och kan spänna upp sej, men han är en osäker liten kille innerst inne och blir det läskigt går han bakom ryggen och kikar fram, som när jag en gång en sommar gick en promenad vid hand i området för att sysselsätta honom och vi mötte läskiga jägare med hundar:eek: Då kröp stora hingsten bakom mej.....:love:

För att återgå till ramen, red med provsadeln idag och det väckte tankar även ang ramen, kommer definitivt åt mer med sätet och idag reagerade hon inte negativt, men däremot blev det vingligare, som om hon plötsligt inte visste vilken sida hon skulle smita ut på:o
Jag vet inte exakt om/vad jag gjorde annorlunda, men det var som att hon sökte än på ena än på andra sidan, jag misstänker att det berodde på att jag var osäker i det annorlunda själv....:o

Att få upp från högertygeln/in vänsterbogen var lättare, jag gissar att jag satt bättre över henne, min egen balans var bättre i denna, tror jag.:confused:
Troligen beroende på att den ligger an bättre, vilket den andra gjorde förrut men inte längre:cry:

Det gav en del tankar ang ramen och hur lätt man blir "hemmablind"......:cool:

Ska fundera och ev prova fler....

Det är väl såna ryttare dom ska ha:idea: Som du. Sövande!! :bow:

Fast det skulle ALDRIG funka i dressyren på min lata häst, för i allt det där så är han fruktansvärt lat och bekväm.
Förutom i hoppningen då, där kan det behövas en sövande effekt :cool:

Det första känner jag igen...handlar så mycket om att vara diciplinerad och systematiskt hitta vägar till att hålla ram-lydnad = fokus.
Får bara en känsla av att jö äldre de blir så tilltar *sprätten* igen och ser ett stort likhetstecken med låsninget alt olika skador som bidragande orsak till tittighet som är ganska logiskt e.g då individen tom kan bli utvisad från flocken när fysiska besvär kommer och de är mer behov av deras flyktegenskaper, kroppslig förmåga att snabbt undfly rovdjur som hämmas om de inte riktigt är ok.

Jag vet inte, har inte upplevt det på mina nu när dom är äldre. Dom är bättre än någonsin i dagsläget. Sen får man nog skilja på "ha ont" sprätt och sprätt som kommer av ofokusering, det märks ganska väl och fort tycker jag iallafall.

Tror att du tidigare tog upp att du i fältmomentet ger dina hästar uppgiften att själva ta avstånd till hinder mm....kan ge dubbla budskap kan jag tro då du på dressbanan ska ha all bestämmanderätt :crazy:
Tror ändå..hoppas verkligen att min tes stämmer då vi faktist som ekipage kan dela på ansvar men då det verkligen gäller ska vi som ledare kunna till 100 ge den vägledning-ram som krävs.

Ja på honom som är så dominant i vad han vill bestämma är det sjutton inte lätt ,kan ju säga att efter en terrängritt är han inte rolig att rida nästkommande vecka. Det är jättesvårt att få tillbaka lite bestämmanderätt sedan:crazy:

Mitt sto är ju helt annorlunda i det hela , hon vill inte bestämma något själv utan lämnar gärna det åt ryttaren, men så var hon ingen bra terränghäst heller även om hon har placeringar där upp tom Msv :angel:

Fast det skulle ALDRIG funka i dressyren på min lata häst, för i allt det där så är han fruktansvärt lat och bekväm.
Förutom i hoppningen då, där kan det behövas en sövande effekt :cool:

Ah, du kan anställa axel som hoppryttare:bump::devil::devil:

KL

Ont-sprättande tror jag knappast kommer av yttre stimuli och upphör när man jobbar hästen mera....

Jag vet inte heller vad andra besitter för krafter i sin ridning som kan förhindra dessa explosionssprätt som kan komma vid riktig överenergi men självklart finns de som kan säkert...i alla fall bättre än jag.

Vi har i alla fall efter lite hårdare pass och att vi hoppat lite ett par pass sista tiden, haft det lugnare och mer avspänt vilket har inneburit att de mer "vanliga" vägarna ur ramen har blivit de dominerande igen.
Jag är just nu i provande av sadel och är lite fascinerad av vad det kan innebära, kanske.
Mina egna problem ang att fastna i inner är ju kvar, särskilt höger där hon gärna lägger sig på, men det kändes lättare i den andra sadeln att få kontroll över. Får se. Igår tror jag att jag kom underfund med ytterligare en del ang vad jag gör, som jag ska jobba med. Det händer något när jag försöker vara beredd att parera sprätt för att ha henne kvar i ramen, som det handlat om sista tiden. Vi hamnar i dragkamp om främst högertygeln eftersom det är den vägen hon vill ha fri men när jag ska "ligga före" riskerar jag att låsa henne istället.:crazy:
Det är så himla lätt att komma in i tokigheter i ridning.....

Skit i det att hålla kvar, bättre att motionera bättre och slippa sprätt ur ramen den vägen:cool:.

Idag var det bara ett stort sprätt, och den luttrade tränaren sa lugnt:"det är nog någon utanför nu" Och det var det ju, nästa elev hade anlänt......

Men i det stora hela mkt bättre. Fast jag är mest fokuserad på sadel just nu.:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar