F
flashlight
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...
Det är tydliga besked
Det är tydliga besked
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ju gett upp att försöka rida med en egentlig ram.Har heller inte kommit tillbaka där jag var för en 3 år sen pga skador.
Då kunde jag rida "med bara sätet".
Det krävs mkt större kontinuitet i det lösgörande arbetet för att komma dit.
Kommer ihåg när min tränare satt upp- en myra på en elefant- o hon var nöjd med hur hästen kändes- trots min tolkning av rambrist.
Om jag hade vågat skulle jag skrivit att hon inte är korrekt skolad för bettet.
*hukar mig genast*
Jag tänkte samma sak, men jag är fegare än du och vågade inte skriva
Jag kan inte säga att jag riktigt förstår "skola munnen" än, jag är trög ibland. MEN, kanske skulle detta vara ett fall där t.ex. Helan skulle kunna ge tips?
Bara en tanke..... (fast jag hukar mig också)
Min egen häst har vid ett par tillfällen "älgat" iväg med sänkt rygg och jättelika kliv "iväg" från mig under träning, men jag upplever det som att hon då helt enkelt talar om att det är för jobbigt. Hon biter inte fast i bettet och har då varit tämligen lätt att få avslappnad igen och kontakt med.
Jo precis, det är ju det jag ägnat de senaste 6 veckorna åt, att lära henne att gå där jag säger oavsett om jag lägger henne djupt och runt eller plockar upp henne lite. Hon är inte lärd att lyda på det sättet alls, älgade runt hela ridhuset i ett hejdundrade tempo med nosen pekande mot taket och underhalsen utspänd!
Det har vi slutat med nu.
Men jag tycker det är lite annorlunda att hon kämpar emot i munnen även när hon släppt kroppen? Nu kommer någon att säga att hon inte släppt helt i kroppen (!) och det hade jag varit beredd att hålla med om om det inte varit jag som suttit på...dvs, jag vet vad jag känner och jag vet när en häst är loss och min dressyrinstruktör påpekade flera ggr att hon gick kanon så jag är inte ute o cyklar!
Det var precis som om hon inte förstod hur hon skulle släppa i munnen för hon har alltid hängt där. Och missförstå mig rätt, vi pratar om millimeters millimeter men jag är rätt petig när jag rider!
Jag rider precis en sådan häst just nu. Han är också, äntligen, loss i kroppen och är mjuk och böjbar, spårar osv. Är helt klart på rätt väg men det finns ett motstånd kvar.
Jag ser det som så att han nu ska få stärka sig i sin nya skepnad, det är okej att han får vara lite stark - viktigast är att han inte släpper bettet för då har jag tappat bakbenen - han får dock inte bita fast på bettet för då spjärnar bakbenen...
När han blir starkare kommer han att kunna ta mer vikt på bakbenen och komma ännu bättre över ryggen och då kommer det jag känner i munnen att släppa.
Detta är förutsatt att hästen är frisk (vilket denna är) för annars kan sådana motstånd vara ett tecken på något också...
Tror du på att man kan arbeta med en hästs tunga?
(Nu när jag korrekturläser min fråga framstår den som ironisk eller spekulativ - men så ska den inte uppfattas!)
Tungan är en stor muskel - kan man se den som en viktig del i hästens arbete?
(Jag är inte själv på den nivån att jag kan bry mig alltför mkt om tungan, jag har andra saker som pockar på uppmärksamhet om man säger så... )
Jag har gett upp det där med min o försöker rida bättre. Bara med sitsen
Ja det lyckas sådär- numera
Däremot rider jag lätt o försöker att få henne lägre i början. Söver
min har oxå mest bråttom bortåt- kuuul
Om jag hade vågat skulle jag skrivit att hon inte är korrekt skolad för bettet.
*hukar mig genast*
Jomen det är ju dit jag också vill komma, att kunna rida henne bara för sitsen och det var ju det som gick till 95% häromdagen!
Och jag gör också så, söver ner henne lååågt lååågt i början, då tar hon tag i vänster tygel som annars hänger o fladdrar med vinden och släpper efter i höger som hon normalt har ett kramptag i!
Men som idag t ex, då har vi hoppning ikväll och då är det lögn i h-ete att få henne lång och låg i början för det är ju så ROLIGT att hoppa o då behöver man inte jobba på framridningen alls... Enda sättet att få in höger bogen i det läget är att sätta på graman annars går hon med bredsidan före i höger varv, inte kul.
Men bara hon får börja hoppa så släpper det mesta av det beteendet så jag känner det som om jag bara får befästa ramen lite mer så kommer det nog att släppa även här?