Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jag har ju gett upp att försöka rida med en egentlig ram.
Har heller inte kommit tillbaka där jag var för en 3 år sen pga skador.
Då kunde jag rida "med bara sätet".

Det krävs mkt större kontinuitet i det lösgörande arbetet för att komma dit.

Kommer ihåg när min tränare satt upp- en myra på en elefant:rofl:- o hon var nöjd med hur hästen kändes- trots min tolkning av rambrist.

Om jag hade vågat skulle jag skrivit att hon inte är korrekt skolad för bettet.

*hukar mig genast*

Jag har ju gett upp att försöka rida med en egentlig ram.Har heller inte kommit tillbaka där jag var för en 3 år sen pga skador.
Då kunde jag rida "med bara sätet".

Det krävs mkt större kontinuitet i det lösgörande arbetet för att komma dit.

Kommer ihåg när min tränare satt upp- en myra på en elefant:rofl:- o hon var nöjd med hur hästen kändes- trots min tolkning av rambrist.

Jag tänker såhär...

Ramen existerar hela tiden men det är olika vad vi puttar in i den...och vilka vinklar vi skapar samt vilka hålutrymmen vi fyller beroende på formen på hästen....

*funderar*

Men så är jag också en "Boxtänkande" människa, allt stoppar jag i boxar för att lättare jämföra sidor etc så för mig finns alltid ramen.

FINNS det verkligen någon som tänker annorlunda? :o

OBS. skämt.

:D

Jag har blivit en boxmänniska och har också svårt att förstå hur jag tänkte "innan". Men jag var nog lycklig även innan jag var boxmänniska! :D

(Praktiskt eftersom jag också tycker det är roligt att boxas... Oj, den var dålig!)

Vissa ston får man ha överséende med.:D

Jag tänker inte "kräva" att den ska bli eftergiven i munnen när det finns andra sätt. Det viktigaste är att inte fastna i handen.
min häst hade ju grava tandproblem. Den var kollad o raspadflera ggr, men inte förrän den US utbildade kollade- hittade man gombitningen. Det satt sedan i- hästminne/ mönster.

Eftersom Novali upplevde att hästen var helt korrekt hela vägen fram och lösgjord skrev jag som jag gjorde.

Jag tror att det mer sitter mellan öronen.:grin:
Vad tror Novali själv?

Men om man får hästens bål i arbete, hamnar som regel även huvud/ hals- där den ska:bow:

nu låter det som om jag rider på långa tyglar:rofl:

Om jag hade vågat skulle jag skrivit att hon inte är korrekt skolad för bettet.

*hukar mig genast*

Jag tänkte samma sak, men jag är fegare än du och vågade inte skriva :o
Jag kan inte säga att jag riktigt förstår "skola munnen" än, jag är trög ibland. MEN, kanske skulle detta vara ett fall där t.ex. Helan skulle kunna ge tips?
Bara en tanke..... (fast jag hukar mig också:o)

Min egen häst har vid ett par tillfällen "älgat" iväg med sänkt rygg och jättelika kliv "iväg" från mig under träning, men jag upplever det som att hon då helt enkelt talar om att det är för jobbigt. Hon biter inte fast i bettet och har då varit tämligen lätt att få avslappnad igen och kontakt med.

Jag tänkte samma sak, men jag är fegare än du och vågade inte skriva :o
Jag kan inte säga att jag riktigt förstår "skola munnen" än, jag är trög ibland. MEN, kanske skulle detta vara ett fall där t.ex. Helan skulle kunna ge tips?
Bara en tanke..... (fast jag hukar mig också:o)

Min egen häst har vid ett par tillfällen "älgat" iväg med sänkt rygg och jättelika kliv "iväg" från mig under träning, men jag upplever det som att hon då helt enkelt talar om att det är för jobbigt. Hon biter inte fast i bettet och har då varit tämligen lätt att få avslappnad igen och kontakt med.

En skolad mun är för mig, respekt.

Hästens trygghet i ryttarens handhavande av sina händer, reflexer, impulser som blandas med ryttarens kunskap i hästens instinkter, reflexer, rörelsemönster och anatomi.

En väl skolad mun litar på ryttarens signal att den alltid betyder samma och att den alltid ges i rätt ögonblick och att den alltid är konsekvent, ärlig och sann.

En väl skolad mun är dessutom ett väl skolat samspel, handhavande, ledarskap och lika mycket mentalt som fysiskt.

*Tycker jag*

Jo precis, det är ju det jag ägnat de senaste 6 veckorna åt, att lära henne att gå där jag säger oavsett om jag lägger henne djupt och runt eller plockar upp henne lite. Hon är inte lärd att lyda på det sättet alls, älgade runt hela ridhuset i ett hejdundrade tempo med nosen pekande mot taket och underhalsen utspänd!

Det har vi slutat med nu.:cool:

Men jag tycker det är lite annorlunda att hon kämpar emot i munnen även när hon släppt kroppen? Nu kommer någon att säga att hon inte släppt helt i kroppen (!) och det hade jag varit beredd att hålla med om om det inte varit jag som suttit på...dvs, jag vet vad jag känner och jag vet när en häst är loss;) och min dressyrinstruktör påpekade flera ggr att hon gick kanon så jag är inte ute o cyklar!

Det var precis som om hon inte förstod hur hon skulle släppa i munnen för hon har alltid hängt där. Och missförstå mig rätt, vi pratar om millimeters millimeter men jag är rätt petig när jag rider!

Jag rider precis en sådan häst just nu. Han är också, äntligen, loss i kroppen och är mjuk och böjbar, spårar osv. Är helt klart på rätt väg men det finns ett motstånd kvar.
Jag ser det som så att han nu ska få stärka sig i sin nya skepnad, det är okej att han får vara lite stark - viktigast är att han inte släpper bettet för då har jag tappat bakbenen - han får dock inte bita fast på bettet för då spjärnar bakbenen...
Jag rider alltså vidare i det lilla motståndet, försöker att ignorera det och försöker att aktivera bakbenen mer genom mängder av olika sidvärtsrörelser och igångsättn/avbrott, växlar också formen på honom mycket och försöker hitta en bra känsla hela tiden.

När han blir starkare kommer han att kunna ta mer vikt på bakbenen och komma ännu bättre över ryggen och då kommer det jag känner i munnen att släppa.
Detta är förutsatt att hästen är frisk (vilket denna är) för annars kan sådana motstånd vara ett tecken på något också...

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider precis en sådan häst just nu. Han är också, äntligen, loss i kroppen och är mjuk och böjbar, spårar osv. Är helt klart på rätt väg men det finns ett motstånd kvar.
Jag ser det som så att han nu ska få stärka sig i sin nya skepnad, det är okej att han får vara lite stark - viktigast är att han inte släpper bettet för då har jag tappat bakbenen - han får dock inte bita fast på bettet för då spjärnar bakbenen...
När han blir starkare kommer han att kunna ta mer vikt på bakbenen och komma ännu bättre över ryggen och då kommer det jag känner i munnen att släppa.
Detta är förutsatt att hästen är frisk (vilket denna är) för annars kan sådana motstånd vara ett tecken på något också...

Får jag fråga en enkel och vänligt ställd fråga?

Har du något moment innan "Munnens sammankoppling med bakbenen" som MÅSTE klicka innan du går vidare med det samspelet?

Som har med bakbenen att göra alltså?

Tror du på att man kan arbeta med en hästs tunga?

(Nu när jag korrekturläser min fråga framstår den som ironisk eller spekulativ - men så ska den inte uppfattas!)

Tungan är en stor muskel - kan man se den som en viktig del i hästens arbete?

(Jag är inte själv på den nivån att jag kan bry mig alltför mkt om tungan, jag har andra saker som pockar på uppmärksamhet om man säger så... :o)

Tror du på att man kan arbeta med en hästs tunga?

(Nu när jag korrekturläser min fråga framstår den som ironisk eller spekulativ - men så ska den inte uppfattas!)

Tungan är en stor muskel - kan man se den som en viktig del i hästens arbete?

(Jag är inte själv på den nivån att jag kan bry mig alltför mkt om tungan, jag har andra saker som pockar på uppmärksamhet om man säger så... :o)

Hästens tungas funktion är en förutsättning för bakhovarna sammankoppling med bogarnas funktion och rörelsemönstret som tar plats mellan alla delar i ramen, i hela ekipaget.

Att utesluta tungan vore som att köra en bil utan hjul.

Man kan, med otroligt enkla medel, släppa nacke och sammankoppla bakhovarna med underkäken och tungan och få ett flow i rörelserna genom hela kroppen, tex. ibland bara genom att förvägra ryttaren de tre förbenade hudvecken i mungipan på hästen som så många envisas med att ha :D

Nackens funktion och lössläppthet är helt beroende av underkäkens funktionalitet och tungans utrymme och möjlighet till rörelse.

*Tycker jag*

Tack så mycket för ditt väldigt intressanta svar!

Jag tror att jag tror som du - men jag vet inte än! :D

Jag har gett upp det där med min o försöker rida bättre. Bara med sitsen:rofl:

Ja det lyckas sådär- numera:angel:
Däremot rider jag lätt o försöker att få henne lägre i början. Söver;)

min har oxå mest bråttom bortåt- kuuul

Jomen det är ju dit jag också vill komma, att kunna rida henne bara för sitsen och det var ju det som gick till 95% häromdagen!:bump:

Och jag gör också så, söver ner henne lååågt lååågt i början, då tar hon tag i vänster tygel som annars hänger o fladdrar med vinden och släpper efter i höger som hon normalt har ett kramptag i!:cool:

Men som idag t ex, då har vi hoppning ikväll och då är det lögn i h-ete att få henne lång och låg i början för det är ju så ROLIGT att hoppa o då behöver man inte jobba på framridningen alls...:mad: Enda sättet att få in höger bogen i det läget är att sätta på graman annars går hon med bredsidan före i höger varv, inte kul.
Men bara hon får börja hoppa så släpper det mesta av det beteendet så jag känner det som om jag bara får befästa ramen lite mer så kommer det nog att släppa även här?

Jo, det tror jag med. Att det har med styrkan att göra alltså. Hon har ju inte fått jobba med sina bakben vinklade alls på det viset och visst kan jag leva med att hon har ett litet litet motstånd kvar i munnen tills styrkan är uppbyggd.

Och anledningen till att jag skrev mitt inlägg från början var ju för att jag ville ha alla dessa bra svar som jag fått, jag rider mest valacker för jag har för länge sen konstaterat att jag o ston är ingen bra kombination!:devil: För som jag skrev tidigare så har Grå aldrig kämpat emot på det viset men det svarta stoet jag hade innan gjorde ju det...:grin:

Men visst är det fascinerande att så många upplever just detta med ston? Att de i gemen har svårt för att lämna över kontrollen medan valacker gladeligen går med på det! Ja, det är en generalisering men ändå...tycker den kan översättas till människolivet också!!!:angel::rofl:

*Duckar för alla smockor som kommer haglande från den manliga bukedelen...*

Jomen det är ju dit jag också vill komma, att kunna rida henne bara för sitsen och det var ju det som gick till 95% häromdagen!:bump:

Och jag gör också så, söver ner henne lååågt lååågt i början, då tar hon tag i vänster tygel som annars hänger o fladdrar med vinden och släpper efter i höger som hon normalt har ett kramptag i!:cool:

Men som idag t ex, då har vi hoppning ikväll och då är det lögn i h-ete att få henne lång och låg i början för det är ju så ROLIGT att hoppa o då behöver man inte jobba på framridningen alls...:mad: Enda sättet att få in höger bogen i det läget är att sätta på graman annars går hon med bredsidan före i höger varv, inte kul.
Men bara hon får börja hoppa så släpper det mesta av det beteendet så jag känner det som om jag bara får befästa ramen lite mer så kommer det nog att släppa även här?

Ett annat sätt än graman skulle kunna vara att du håller koll på din högeraxel samt högerhand och rättar din högra sida precis som du skulle vilja att hon rättade sin, ge henne en stund, upprepa, slappna av, upprepa, se om det förstås av henne, kan hållas av dig samt kopplas samman i ett gemensamt rörelsemönster.

Hästens bog - din axel.

:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar