Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...
Om man nu har problem med att få in i ramen och får olika slags protester kommer så ska man lyssna på hästen, tycker jag.
Protester kan se så olika ut beroende på individer och artens problem men jag tror inte att hästar protesterar utan orsak om ridningen och utrustningen är den rätta.
Självklart måste man se till typ av häst man sitter på...men ibland räcker inte det !
Jag håller helt med dej! Det därför jag delvis går på hur saker ändras beroende på hur hästen är vad gäller spändhet osv, om vissa saker fungerar lätt och bra när hästen är mer motionerad och på ett sätt som passar, ja då tänker jag att det som kommer fram vid extra energi (och därmed mer humör), sitter mer mentalt.
Delvis KL
Delvis ang detta så snor jag ur ett bra inlägg som egentlgien handlade om sadlar till fullblod med manke:
1. Fullblodet har ofta tränat galopp och har fortfarande spända muskler i sidor fram, buk och hals. De spända musklerna hindrar hästen från att lyfta upp sin framdel och manke. Detta resulterar i en spänd häst med mycket påskjut och lite bärighet. Den sätter inte de muskler som ägaren jobbar på att få dit.
2. hästen brukar då bli djup bakom manken, hålig bakom bogbladen, hög i rumpan, och lite rak i halsen med lite underhals.
När man provar sadel, blir det mesta hängande med 4 punkts tryck. DVS sadeln kommer inte ner på mitten.
Det här stämmer väldigt bra och det var en bra påminnelse till mej att förstå det enormt starka motstånd som uppstår när hästen är som jag har beskrivit på grund av spändhet av olika skäl. Det är det här som gör att det inte GÅR att rida rundare i de lägena, annars kan det gå utmärkt, men då hästen inte är avspänd så är det mycket svårare.
Det är också därför det system att träna som vi har nu passar så bra, och som hästen är så otroligt stark att köra upp nacken som motstånd.
(Den här hästen har tränats galopp samtidigt, de som jag har haft själv tidigare har ju haft en karriär men inte samtidigt. Jag har ridit såna som startats också, men inte lagt samma jobb på dem, inte alls på samma sätt.
Det fråntar inte mej ansvaret för när det inte fungerar. Tvärtom. Att jag är snarast överrörlig i kroppen gör att jag inte kan hjälpa hästen med den stabilitet som behövs, utan är lätt att flytta runt
Jag tänker att det här finns kanske mer också hos andra hästar som inte enbart rids i dressyr utan tex också fälttävlan där man även kräver helt annat och delvis andra muskler, tränar galopp i hastighet på ett annat sätt, osv. Än en häst som främst rids i dressyr.
Både fysiskt och mentalt blir det annorlunda, tänker jag