Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jo där är jag med också, men det handlar ju om att det är något som är fel i utrustning eller ridning då, som jag tolkar det.
Att enbart ställa sej och manipulera tungan tror inte JAG på, men det kanske går om man träffar en expert förstås, jag vet inte. Men att rätta till så att spänningar i tungan inte uppstår av felaktigt placerat bett dåliga händer osv är en annan sak, DET tror jag definitivt på.

Håller med du!

Hua...e.g är det inte OT då alla problem fysiskt man har kommer fram antingen i ramen eller utbildningsmässigt.
Skickat ett PM till dig.

Så hur märker ni att hästen har sluppit ur sin ram och hur korrigerar ni det?

Har ingen aning... ;) Jag bara märker det, det uppstår ett läckage i känslan, i energin. Om man bortser från de uppenbara sakerna som att hästen hänger i handen, ignorerar skänkeln etc.

Jag korrigerar genom att se till att jag faktiskt sitter rakt över hästen och att jag i min inre bild "täpper till" läckaget. Det kan sedan följas upp med att jag går igenom checklistan med att hästen är jämn på bägge tyglarna och svarar på båda skänklarna.

Hur märker ni att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar ni det ?

Det fattas en innerhöft
Ytterbogen spretar iväg
Det saknas kontakt på yttertygeln
Öppnan/slutan får jäkligt taskig kvalitet
Hästen stretar emot på innertygeln

Innerhöften korrigeras i första hand med att jag kontrollera att min innerhöft inte blockerar. Därefter jobbar jag lösgörande så att hästen blir mjukare i rygglinjen och därmed för förutsättning att ta fram höften.

Ytterbogen och bristande yttertygel sitter ofta ihop och kontrolleras genom att se till att jag inte skjuter ut min innerhöft, att jag inte trycker ner ytterhöften, att jag inte skjuter bak min ytteraxel samt kontrollerar att jag inte viker mig i innersidan. Har jag kontakt på yttertygeln och det enbart är bogen som spretar löser jag det ofta genom en förhållning och/eller något trängande tygeltag. Saknas kontakten på yttertygeln får man jobba mer grundarbete med t.ex. skänkelvikningar för att få igång det inre bakbenet och få hästen lösgjord genom hela kroppen och får förtroende för ytterhanden så att den vågar och vill ha kontakt med den.

Märker jag det genom att skolornas kvalitet brister är det bara att gå ner ett trappsteg och jobba med det lösgörande arbetet. Såvida det inte handlar om de första stapplande stegen i skolornas värld, då kan jag acceptera bristande böjning tills hästen börjar förstå hjälperna varefter det är dags att börja finslipa.

Stretande innertygel är ju egentligen inte mycket annat än bristande lösgjordhet så det är bara att jobba vidare med den.

Om man nu har problem med att få in i ramen och får olika slags protester kommer så ska man lyssna på hästen, tycker jag.
Protester kan se så olika ut beroende på individer och artens problem men jag tror inte att hästar protesterar utan orsak om ridningen och utrustningen är den rätta.
Självklart måste man se till typ av häst man sitter på...men ibland räcker inte det !

Jag håller helt med dej! Det därför jag delvis går på hur saker ändras beroende på hur hästen är vad gäller spändhet osv, om vissa saker fungerar lätt och bra när hästen är mer motionerad och på ett sätt som passar, ja då tänker jag att det som kommer fram vid extra energi (och därmed mer humör), sitter mer mentalt.

Delvis KL

Delvis ang detta så snor jag ur ett bra inlägg som egentlgien handlade om sadlar till fullblod med manke:

1. Fullblodet har ofta tränat galopp och har fortfarande spända muskler i sidor fram, buk och hals. De spända musklerna hindrar hästen från att lyfta upp sin framdel och manke. Detta resulterar i en spänd häst med mycket påskjut och lite bärighet. Den sätter inte de muskler som ägaren jobbar på att få dit.

2. hästen brukar då bli djup bakom manken, hålig bakom bogbladen, hög i rumpan, och lite rak i halsen med lite underhals.
När man provar sadel, blir det mesta hängande med 4 punkts tryck. DVS sadeln kommer inte ner på mitten.

Det här stämmer väldigt bra och det var en bra påminnelse till mej att förstå det enormt starka motstånd som uppstår när hästen är som jag har beskrivit på grund av spändhet av olika skäl. Det är det här som gör att det inte GÅR att rida rundare i de lägena, annars kan det gå utmärkt, men då hästen inte är avspänd så är det mycket svårare.
Det är också därför det system att träna som vi har nu passar så bra, och som hästen är så otroligt stark att köra upp nacken som motstånd.
(Den här hästen har tränats galopp samtidigt, de som jag har haft själv tidigare har ju haft en karriär men inte samtidigt. Jag har ridit såna som startats också, men inte lagt samma jobb på dem, inte alls på samma sätt.

Det fråntar inte mej ansvaret för när det inte fungerar. Tvärtom. Att jag är snarast överrörlig i kroppen gör att jag inte kan hjälpa hästen med den stabilitet som behövs, utan är lätt att flytta runt:crazy:

Jag tänker att det här finns kanske mer också hos andra hästar som inte enbart rids i dressyr utan tex också fälttävlan där man även kräver helt annat och delvis andra muskler, tränar galopp i hastighet på ett annat sätt, osv. Än en häst som främst rids i dressyr.

Både fysiskt och mentalt blir det annorlunda, tänker jag

Nu har inte jag kunskap att korrigera hästen med min kropp som du har och skulle önska att jag fick chansen förkovra mig i ämnet.
Tillsammans med de redskap jag har och med en egen kroppsmedvetenhet, tror jag att det kan blir en helhet jag söker.

Jag har fantastiska upplevelser med ston och har / har haft ston som jag hatat först per automatik eftersom de var ston, men lärt känna och lärt att uppskatta mer och mer och mer.

Håller med:bow: Jag/vi har haft ston som är hur veka och samarbetsinställda som helst, inte alls det som jag tex beskriver här. Men de tuffa stona:eek::love: Den här lilla harpan har avskytts av fler än en före mej, jag var inte heller överförtjust först, men nu är hon en underbar kompis, pålitlig, rar, och fortfarande otroligt självmedveten och kaxig, men åh vad jag älskar den hästen:love: Hon visar dessutom att hon gör stor skillnad på mej och andra, och det är helt ok för mej:angel::love:

Det var inga konstigheter alls.:bow:

det du skriver om ryttaren som kan hindra sin häst är ju viktigt.
Det finns många sätt att omedvetet försvåra för häststackaren:crazy:
Det är ju därför även de duktiga måste ha checkar från markpersonal:grin:

Koll på om verkligheten överensstämmer med känslan.

Förtydligande:D

Den här hästen jag skriver om är alltså inte tom o hålig bakom bogbladen som de kan blil :crazy: men det är jäkligt svårt att motverka det som beskrivs med påskjut, hals:crazy: när hon inte vill på påverkad, alltså.

Ibland måste man förtydliga för att inte missförstås:o

Ja, precis ang hindra och det är ju så lätt att "på egen hand" hamna i mönster som inte är bra, men som man tror är bra tills nån annan ser:o

Nu känner jag att jag börjar upprepa mig, när det gäller många här inne på Klassiska Ridkonst. :rofl:

Ibland är du klok som en bok Axel :bow:. Det här är så klockrent. Många tror ju att de riktigt duktiga "föds" riktigt duktiga och sen automatiskt blir duktigare med tiden.

Men alla måste någon gång ta hjälp, för att fortsätta bli duktigare.

Och duktigast? Det blir man aldrig! :bow:

Med vänliga hälsningar

IngelaH
Alternativ Ryttare och moderator

Nej, jag trodde inte att du hoppade på mig heller men ville stoppa gramansnacket innan andra hoppade på tåget...:D

Men det här "tungsnacket" är ju lite intressant...när Grå i höstas äntligen hade blivit tillräckligt gammal och stark för att kunna gå i en ganska snäv ram o ändå krumelutta så börjar han alla pass med att TYDLIGT tugga om bettet i munnen så han liksom med sin vilja släpper vänstertygeln som han normalt då vill hänga lite i. Det är såpass tydligt att man hör ett smackande ljud när han släpper efter!:D

Vad jag menar är att han verkar TÄNKA att nu måste jag släppa här för beteendet att bita sig fast i vänster sida är så invant att det går med automatik o han måste verkligen tänka om för att släppa...Fullt möjligt att jag nu sätter mänskliga värderingar på honom o överskattar hans tänkande men jag UPPLEVER iaf att det går till på detta viset.

Sen är det ju givetvis som så att alla som träffat Grå IRL vet att han är en ovanligt klok individ!:laugh:

Äsch. ston är ju som vi- kärringar som måste strykas medhårs:cool:

de är heller inte loboto..... menade kastrerade- jämnare i hormonerna.

Jo, nog är det så.:rofl: Jag tror ibland att det funkar så bra därför att man är "stoig" själv, tänket blir så att säga rätt från början. :cool:

Och vem vill ha en lobotomerad valack? :D

(hukar mig för valackfantaster:o)

JAG!:D Jag älskar min lobotomerade valack...han jobbar så svetten rinner, säger ytterst sällan emot mig och när han gör det så är det under kontrollerade former med t ex ett bakben som far rätt ut till skillnad mot stoet som inte kan STAVA till kontrollerade former när hon blir arg!:rofl:

Jag är glad varenda dag när jag hämtar honom i hagen, oavsett om det är dressyrträning, hoppträning, terräng eller tur i skogen är jag så lycklig över att få äga denna lobotomerade underbaring!:love:

Jo, nog är det så.:rofl: Jag tror ibland att det funkar så bra därför att man är "stoig" själv, tänket blir så att säga rätt från början. :cool:

(hukar mig för valackfantaster:o)

Min valack fattar inte att han inte är hingst längre... I somras kunde jag knappt träna ordentligt för att han hela tiden spanade efter "sina" ston och tokgnäggade efter dom stup i ett så man studsade upp och ner av vibrationerna! :p

De VÄRSTA ston jag mött vad gäller stoighet/hormoner skulle jag aldrig i livet ha velat ta mig an själv! Å andra sidan håller jag med om att många ston gillar jag just för att man känner lite samhörighet på ett annat sätt än med valacker.
Å andra sidan gillar jag min dominanta hingst som ska ta hand om sig själv och matte! ;)

Mitt sto kan inte stava till arg. Hon vill alltid väl:love:
Nej, när det det inte funkar beror det på mig.

Men när ngn fobi dyker upp- då känner jag mig ganska liten:cool:
ej kontaktbar.

Tänkte på det som CH sa- att hästen blir stel i sin hals av statisk form- det kan jag köpa. Det är väl därför som en ej lösgjord/ spänd häst är svår att få i en lägre form.

JAG!:D Jag älskar min lobotomerade valack...han jobbar så svetten rinner, säger ytterst sällan emot mig och när han gör det så är det under kontrollerade former med t ex ett bakben som far rätt ut till skillnad mot stoet som inte kan STAVA till kontrollerade former när hon blir arg!:rofl:

Jag säger bara en sak: FUSK!:cool::D

Jag har haft tur och inte råkat ut för värsta sortens ston.
Mina egna har varit/är goa som guld när de är på bra humör, lätthanterade och bussiga, men otroligt ärliga:love:. Man behöver aldrig någonsin fundera över vad de tycker om saker o ting. Nuvarande damen stampar hårt i backen när hon blir arg, t.ex. Hennes mor hade åsikter om dressyr som inte alltid stämde med mina, hon var oerhört viljestark. En bra dag kämpade hon glatt som iller för att arbeta rätt, fullständigt fokuserad på sin uppgift. En dålig dag kunde vi inte ens lägga en volt rätt. Men hoppa kunde hon! När det gällde hoppning så var alla dagar bra dagar. :bump:
Nuvarande stoet är otroligt samarbetsvillig, jättetrevlig att rida. Men hon är enormt vaken och blir lätt rädd och stressad. Hon behöver en "mamma att hålla i handen".

Jag har ägt ett par underbara valacker också :love: och jag saknar båda. De har dock inte visat sina känslor på samma sätt som stona.

Får jag fråga en enkel och vänligt ställd fråga?

Har du något moment innan "Munnens sammankoppling med bakbenen" som MÅSTE klicka innan du går vidare med det samspelet?

Som har med bakbenen att göra alltså?

Hm, ska se om jag kan förklara hur jag tänker och hur jag gör.
Man kan nog säga att jag skolar munnen på en häst direkt jag sitter upp för det är viktigt för mig hur bettet ligger i munnen och hur lyhörd hästen är på min hand.
Jag är ändå väldigt försiktig med att "ta bort hästen" från handen som jag tycker att en del vill göra. Stödet ska vara rörligt men mjukt och lite "konstant".
När jag tycker att det funkar är jag noga med att rida hästen för säte och ben, jag är noga med att styra bogarna och att försöka få tag i bakbenen med min sits. Efter hand känner man hur man får mer häst framför sig än bakom sig - ett bra tecken - ha ha.
När man kommer så långt är ju handen framme och bara en bisak i ridningen, i det läget behöver jag i stort sett inga tyglar.

Vet ej om det är svar på din fråga, det är svårt att förklara:o

Obs! Detta är ETT sätt av alla vägar till himmelriket - jag utger mig verkligen inte för att ha SVARET på ridningens gåta utan kanske får revidera efter hand. Men det är så jag gör och ser det nu.;)

Jag har ägt ett par underbara valacker också :love: och jag saknar båda. De har dock inte visat sina känslor på samma sätt som stona.

Det upplever jag också generellt sett, fast jag tror att jag blir överkänslig mot dom hästar man pysslar mycket med och ser MÅÅÅNGA uttryck/känslor/åsikter även på valackerna jag haft/har.
Väldigt förstorat... Tittar jag t ex på videoklipp så förstår jag inte hur jag kunde uppleva dom där små nyanserna som knappt syntes alls på klippen.
Paranoid eller känslig? ;)

T ex så "måste" kusen få nosa på spännande saker om man så bara märker att blicken blir fokuserad och örat möjligtvis rör sig, annars kan han ju bli ledsen eller fråntagen sin nyfikenhet! :rofl:

Nä, det är ju inte det. :D

Som ryttare kan man ju hindra sin häst på en miljon olika sätt... *suckar lite över min egen oförmåga att hålla styr på kroppskrället*

Campero har idag visat matte att hon håller på att få en ridhäst. Han har blivit grymt känslig för sitsen och jag insåg idag att jag får likom spotta upp mig några snäpp och börja rida honom som jag tidigare ridit Rajen - med balans, noggranhet och precision, fast helt annorlunda. Och jag som är så gruvligt otränad!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar