Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

En dylik vridning borde ge liksidigt lågt Cervicala blockeringar som i sin tur per automatik ger diagonal SI - Belastning och ett bakben som tar i mer, samt ger ett liksidigt svagare bakben då det hela tiden måste anpassa sig (Kan bli en nervpåverkan)

Denna häst skjuter isfl inte ut bogen utan balanserar den lägre cervicala delen med sin bog vilket kan tas för en bogutskjutning (Ser likadant ut men beror på olika)

Om jag förstår dig här nu så- ger vridningen en diagonal ansträngning, belastning bakåt som sätter sig i SI-leden och ger i sin tur ett svagare bakben eftersom den diagonala belastningen ser till att hästen överbelastar och därigenom arbetar liksidigt bakben mindre ??

Om jag fortsätter denna tes, om jag nu förstått rätt- borde det bli så att hästen för över allför mycket vikt över diagonalen fram från det svagare bakbenet.
Om belastningen inte kan ändras ridmässigt och muskla det svagare bakbenen borde hästen i förlängningen bli halt fram, och då inte på den inåttåade.
Betydelsen att få en liksidighet - rakrikning borde vara då jätteviktigt.

Eftersom jag rider så pass mycket med den diagonala hjälpgivningen (beskrivit detta förr) så är jag mycket intresserad av problematiken med avbelastningsskador diagonalt då jag är tämligen säker på att det diagonala har stor betydelse för fyrbenade djur.

Senast ändrad:

En dylik vridning borde ge liksidigt lågt Cervicala blockeringar som i sin tur per automatik ger diagonal SI - Belastning och ett bakben som tar i mer, samt ger ett liksidigt svagare bakben då det hela tiden måste anpassa sig (Kan bli en nervpåverkan)

Denna häst skjuter isfl inte ut bogen utan balanserar den lägre cervicala delen med sin bog vilket kan tas för en bogutskjutning (Ser likadant ut men beror på olika)

Cervical:confused: Sorry, okunskap:o Kan i o f s söka själv, men hinner inte just nu..Usch, det där lät så att jag blev orolig:crazy:

Den här har haft en låsning i SI-leden samt behandlats av HL för ett par år sen, men det var en akut skada som inte hade gett några "följdeffekter" eftersom den var så färsk.

Han hittade inget annat då (och detta har hon haft hela livet, 8 i år) alls i kroppen på henne:confused:

Spelar det någon roll hur lite/mycket det är? Knappt synbart om man står framifrån, men det syns. Det är på vä fram, vä bog hon skjuter ut och vä bak som varit det hon ursprungligen inte ville belasta lika mycket, det har dock skiftat lite genom åren, och nu varit höger snarare.

Blev kanske lite väl OT nu, jag tänkte i förhållande till ramen, innebär det tycker du att man jobbar annorlunda med att få bogarna dit de ska vid tex en sån exteriör avvikelse.:confused:

Jag har faktiskt inte så ofta tänkt på det sista åren, i o m att det inte varit några problem direkt som visat sig, bogarna går ju att få in och hon är väldigt rörlig och har inte visat några problem i kroppen (än i alla fall)...

DM: undrar lite samma, men hittills (och som sagt tänkt på den belastning cirka 15 löp innebär....) inget alls på något framben:confused: Eller bakben i o f s. Det enda är denna SI-led som gjorde att HL gick igenom henne efter att hon blivit rejält påsprungen...

Senast ändrad av en moderator:

vill svara men busbarnet är lite för aktivt ikväll..återkommer i morgon

cervicalt - halsryggen

Till C_L om du har lust :bump: snälla
skulle vara intressant att veta hur ett snett bäcken påverkar hästens rörelse apparat och förmåga. Jag har en häst som haft ett bäckentrauma som unghäst som inte upptäckts i tid och går inte att korrigera nu enligt den ET som tittat på honom.

Hästens högra höft är förskjuten bakåt :cry:
De saker jag vet att han gör är lägger mer vikt på höger fram, spårar oftast inte med sitt högra bakben om man inte hjälper honom, skjuter gärna på i sidled med vänster bak dvs så han sjuter vikten till höger fram, det är bara vänster fram som jag inte märker att han gör något speciellt med

Om jag förstår dig här nu så- ger vridningen en diagonal ansträngning, belastning bakåt som sätter sig i SI-leden och ger i sin tur ett svagare bakben eftersom den diagonala belastningen ser till att hästen överbelastar och därigenom arbetar liksidigt bakben mindre ??

Både så, samt stressar det mindre aktiva benet då det liksom ej får ro att passa in.

Om jag fortsätter denna tes, om jag nu förstått rätt- borde det bli så att hästen för över allför mycket vikt över diagonalen fram från det svagare bakbenet.

Japp! Och i sin tur belastas då den andra sidans ben om igen.

Om belastningen inte kan ändras ridmässigt och muskla det svagare bakbenen borde hästen i förlängningen bli halt fram, och då inte på den inåttåade.
Betydelsen att få en liksidighet - rakrikning borde vara då jätteviktigt.

Absolut så!

Eftersom jag rider så pass mycket med den diagonala hjälpgivningen (beskrivit detta förr) så är jag mycket intresserad av problematiken med avbelastningsskador diagonalt då jag är tämligen säker på att det diagonala har stor betydelse för fyrbenade djur.

Det har det, i mitt tycke.

Ofta är ett vridet framben en lägre cervical låsning som man KAN komma tillrätta med, därför säger jag att det inte alltid är bogen som är problematiken även om det kan se ut så.

Intressant och kul att du förstod så i detalj!!!

:laugh:

Cervical:confused: Sorry, okunskap:o Kan i o f s söka själv, men hinner inte just nu..Usch, det där lät så att jag blev orolig:crazy:

Märk väl att jag spekulerar hej vilt och har på inget vis sagt att det är så. :) Jag utgår ifrån och relaterar till tidigare fall där jag haft liknande eller samma beskrivningar, det betyder aldrig att det är så, det kan man endast på plats avgöra.

Den här har haft en låsning i SI-leden samt behandlats av HL för ett par år sen, men det var en akut skada som inte hade gett några "följdeffekter" eftersom den var så färsk.

Alla akuta skador ger följdeffekter och skall kollas upp inom loppet av två månader, att endast lokalisera och behandla SI är ett sätt att göra det, det finns även mer heltäckande djupgående sätt att läsa av hur stört rörelsemönstret egentligen blev. HL är guru på SI så inget ont i hans tillvägagångssätt alltså, men alla terapeuter gär olika. Jag gör på mitt vis och talar utifrån det.

En färsk SI skada/ Trauma behandlar man ej utan väntar helst 2 veckor och tills dess har det hunnit hända massor i rörelsemönstret.

Han hittade inget annat då (och detta har hon haft hela livet, 8 i år) alls i kroppen på henne:confused:

Behöver inte betyda varken bra eller dåligt.

Spelar det någon roll hur lite/mycket det är? Knappt synbart om man står framifrån, men det syns. Det är på vä fram, vä bog hon skjuter ut och vä bak som varit det hon ursprungligen inte ville belasta lika mycket, det har dock skiftat lite genom åren, och nu varit höger snarare.

För att få en bild måste jag beskriva rent allmänt:
Om det föreligger en problematik liksidigt fram och bak finns det mer än ett trauma i kroppen, alltid. Och ja, det spelar alltid stor roll hur lite/mkt man ser för det som stör ögat 5 mm högt upp stör rörelsemönstret kanske 25 cm på marken.

Blev kanske lite väl OT nu, jag tänkte i förhållande till ramen, innebär det tycker du att man jobbar annorlunda med att få bogarna dit de ska vid tex en sån exteriör avvikelse.:confused:

Absolut, för det handlar ju alltid om var man ska hitta balansen och styrkan.

Jag har faktiskt inte så ofta tänkt på det sista åren, i o m att det inte varit några problem direkt som visat sig, bogarna går ju att få in och hon är väldigt rörlig och har inte visat några problem i kroppen (än i alla fall)...

Som sagt innan, jag kan bara spekulera och svara utifrån din beskrivning, jag kanske hade sett helt andra saker, en annan något annat, så är det ju.

:)

Ofta är ett vridet framben en lägre cervical låsning som man KAN komma tillrätta med, därför säger jag att det inte alltid är bogen som är problematiken även om det kan se ut så.

Men menar du då att det är förvärvat:confused: Även om det är medfött?

Det kan ju självklart ha hänt något i stoets mage, det vet vi ju inte.

Jag kan förstå hur du menar nu när jag vet vad cervical betyder, och ang bogen kan det säkert vara så. Intressant. Men betr följderna så finns inga som helst tecken på det, och just halsrygg och SI-leden samt nacke och allt som hänger ihop med en SI-led kollades ju då av HL och det fanns inget förutom den "akuta" skadan (som satt på motsatt sida i förhållande till vad det borde enligt detta) :confused:

Men ang ramen osv, det är alltså "vanlig" rakriktning som jag förstår det, oavsett att det är denna orsak i så fall:confused:

Tack :bow: för denna tanke som jag tar med och tänker vidare på.

Såg nu ditt svar till mej också. Den akuta skadan behandlades inte direkt utan efter en tid då jag märkt att något inte stämde, att hon kändes omotiverat stel i bogarna och hade svårt för sidvärts åt ena hållet osv, så det var kanske 3-4 veckor efter eller så, jag minns inte nu. Var alltså inte akut så, men den hade uppstått akut, med all sannolikhet denna påspringning som var rätt kraftig.

Tack!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Till C_L om du har lust :bump: snälla
skulle vara intressant att veta hur ett snett bäcken påverkar hästens rörelse apparat och förmåga. Jag har en häst som haft ett bäckentrauma som unghäst som inte upptäckts i tid och går inte att korrigera nu enligt den ET som tittat på honom.

Hästens högra höft är förskjuten bakåt :cry:
De saker jag vet att han gör är lägger mer vikt på höger fram, spårar oftast inte med sitt högra bakben om man inte hjälper honom, skjuter gärna på i sidled med vänster bak dvs så han sjuter vikten till höger fram, det är bara vänster fram som jag inte märker att han gör något speciellt med

Om vi ska hålla oss till att prata ram så är det som så att hästen som då har 4 ben, har en fantastisk förmåga att kompensera, kompensera och kompensera belastning och rörelser i sin kropp. Hästen själv vill inte ha det obekvämt och rör sig normalt inte mer än vad de behöver för att finna föda etc.

Det behöver inte betyda att det ens blir en rörelsestörning som skadar hästens övriga kropp, så länge vi som ryttare inte kräver mer än vad hästen håller för.

Jag har sett hästar med massiva bäckentrauman som rör sig hyffsat och som rids dagligen.

Vad man ska tänka på är att vara sensitiv för minsta förändring och att genast kolla upp sin häst om rörelserna förändras från det vanliga, detta skriver jag även till dig flash.

Det behöver alltså inte vara något och man behöver inte känna av något även om man ser att något är snett, då hästen kompenserar fantastiskt bra och en god ryttare lär sig att kompensera sig själv, stabilisera, balansera för att synkronisera och bli bekväm med hästen. Det är när man känner något som inte brukar vara, det är då! man ska vara uppmärksam och snabbt kolla upp vad som kan felas.

I övrigt är det jättebra att kolla kusen och sig själv minst en gång i halvåret för att veta att man kan köra på.

En färsk SI skada/ Trauma behandlar man ej utan väntar helst 2 veckor och tills dess har det hunnit hända massor i rörelsemönstret

JAG HAR FÅTT LÄRA MIG PRECIS TVÄRTOM.
jU FORTARE MAN ÅTGÄRDAR PROBLEMET, DESTO FÄRRE KOMPLIKATIONER BLIR DET.
dET KOMMER FRÅN BÅDE HL OCH MIN HUMANKIROPRAKTIKER.

dU LÄR DIG FORT ATT KOMPENSERA O ÄVEN OM DU SEN BEHANDLAR KOMMER MUSKLERNA GÄRNA ATT DRA TILLBAKA FELLÄGET. dET BEHÖVS FLER BEHANDLINGAR O KONVALESCENSEN BLIR FÖRSTÅS LÄNGRE.

*TITTADE PÅ TANGENTERNA O MISSADE ATT DET BLEV VERSALER:o

Senast ändrad:

Tack för svaret:)

Min häst rör sig faktiskt rätt så bra, ET såg inte snedheten när han bara tittade på honom i skritt och trav tyckte att han såg spänstig och fin ut, och blev som jag uppfattade det rätt så förvånad över hur sned han var i sitt bäcken när han kände på honom, han sa även att hästen lärt sig leva med snedheten och i övrigt var han i topptrim så något måste jag ju göra rätt i min ridning i alla fall:p

Ska verkligen ta till mig det där med om man märker av att det blir förändringar i hästen och spara det för ev framtida behov.

JAG HAR FÅTT LÄRA MIG PRECIS TVÄRTOM.
jU FORTARE MAN ÅTGÄRDAR PROBLEMET, DESTO FÄRRE KOMPLIKATIONER BLIR DET.
dET KOMMER FRÅN BÅDE HL OCH MIN HUMANKIROPRAKTIKER.

dU LÄR DIG FORT ATT KOMPENSERA O ÄVEN OM DU SEN BEHANDLAR KOMMER MUSKLERNA GÄRNA ATT DRA TILLBAKA FELLÄGET. dET BEHÖVS FLER BEHANDLINGAR O KONVALESCENSEN BLIR FÖRSTÅS LÄNGRE.

*TITTADE PÅ TANGENTERNA O MISSADE ATT DET BLEV VERSALER:o

Vad du skriker:p

Jag förstod också så, att det var bra att det åtgärdades snabbt, och att det var därför inget satt sig på andra håll, i nacken o bogarna osv. Enligt HL i alla fall, jag kan ju inte sånt själv:confused:

En annan häst som tillhör en bekant hade gått med en skada i SI-leden länge och det hade lett till bla en ngt tjock ömmande sena i ena frambenet i förlängningen.......Det satt då i nacke, bog och överbelastat diagonalt framben.

kl
Om man styr in på ram som vi diskuterar så tror varjefall jag att- utgår man från dom förutsättningarna extriört hästen har och aldrig andvänder tvång att få in hästen i ramen utan kan hitta övningar som stärker, bygger upp tror jag att man flyttar runt svagheter i tex bakben dvs att det är posetivt att hästen byter sin s.k svåra sida.
Börjar man däremot att tvinga en häst som kompenserar på något sätt och får protester som inte är vanligt för individen så kommer avbelastningsskador längre fram.

Om jag ger ett exempel på hur jag med min diagonala hjälpgivning ger hästen en chans att arbeta rätt och på vilket sätt jag märker detta.

Säg att hästen vä varv lägger en tyngd i min hand, biter tag i inner tygel och vill inte ställa igenom, runda sig i innersidan.
För mig betyder det då att hästen dels lägger sin balans inåt i volten på inner fram=lika stöd i båda tyglarna försvinner och tar troligtvis in innerbog.
Sen istället för att bli eftergiven i sidan och bära mer jämn vikt tillsammans med ytter benpar så manken kan vara i lodrät till marken tar den stöd, kompenserar i min hand.
Det ben som hästen då inte vill arbeta med riktigt är då ytterbak och svaret får jag i inner tygel.

Jag löser då sitvationen genom att först mjukt hålla kvar det ökade stödet i innertygel med en liksidigt skänkel putta stödet till de yttre hjälperna dvs arbeta diagonalt utan att för den delen på något sätt släppa innerhand eftersom hästen måste ge ett svar, feedback på att viktfördelningen blir jämn igen och svaret blir ett jämnt stöd i handen och det känns mycket väl när hästen arbetar med jämn vikfördelning.

När då ramen fram, jämnt stöd finns fortsätts arbetet med den bakre ramen, bakbenet som den inte vill arbeta med riktigt. Det arbetet varierar jag då jag vill bygga upp sakta utan att överbelasta.
Vill få en liksidighet och arbetar gärna med öppnor på rakt spår.

Skulle jag andvända handen = innertygel att lösa denna sitvation på skulle svaret från hästens kropp utebli. Hästen skulle svara med att släppa det ökade stödet i munnen utan att för den delen andvända sig kropp rätt.
Handridning med andra ord :cry:

Red för en tränare för en tid sedan som ville få mig att tvinga pålle in i ramen genom att få stöd av långsida, ridhusvägg rida en öppna när jag inte riktigt fick pålle så självbärig=tung i handen som han brukar vara. Kände oxå av diagonalen hö fram-vä bak.

Tränaren var helt säker på sin sak...det var bara att med tvång, öppnan i sig tvinga in innerbak....
Åkte senare till kiro och pålle hade problem med SI vä och låsningar hö bog, nacke.
Rider aldrig för den tränaren igen :mad:

Intressant och kul att du förstod så i detalj!!!

:laugh:

Tycker sånt här är mycket intressant men jag kan känna mer än jag ser tyvärr :cry:
Med detta diagonala tänk har jag som en röd tråd i utbildningen båda av häst och ryttare
Däremot så försöker jag alltid att bygga upp, arbeta rakt fram i den mån det går om jag märker en kompensation.
Att variera rakt fram med voltarbete där man sakta kan få en liksidighet är viktigt för mig.

DM: undrar lite samma, men hittills (och som sagt tänkt på den belastning cirka 15 löp innebär....) inget alls på något framben:confused: Eller bakben i o f s. Det enda är denna SI-led som gjorde att HL gick igenom henne efter att hon blivit rejält påsprungen...

Tror inte att du baserat på vad jag läst i denna tråd *tvingar* pålla in i ramen. Balansen, variationen med att rida rakt fram och mycket galopp som bygger muskler med voltarbete är det som är viktigt.

Sen att man kollar upp med en duktig kiro alt massör med jämna mellanrum oavsett problem el inte kanske vore en bra ide.

Nej då, det gör jag inte, dvs tvingar in i ramen, och kan inte heller, f ö, det går inte för då tappar man lösgjordheten, eller hittar den inte. Det är därför det är så skitsvårt vissa dagar:crazy: Jag tänker som du beskrev ovan men det är inte alltid lätt, kommer till det nedan, hur olika det kan vara!
Det finns med lika mycket mentala som fysiska delar när det gäller ramen.

Delvis KL och särskilt till DM och C_L_:

Nu när vi haft ett par dagar med lite bättre förutsättningar att rida ut, så har jag varit ute och galopperat lite och idag var sandvägen delvis mjuk:love: och det blev glädjebock som inte ens jag kan säga något om:bump:

Och då är det en sån otrolig skillnad när man kommer in i ridhuset, sen, mjuk, eftergiven häst på ett helt annat sätt, avspänd jämn i handen med den lätta kontakten man vill ha, lyssnar på säteshjälperna och halvhalter går igenom:bow:. Följer fint och lyssnar.

Det var nog tur det för jag blev lite orolig av det C_L_ skrev....., och det var skönt att känna hur hon är egentligen när hon är "sig själv", och inte med en massa uppdämd energi och irritation över att inte få utlopp för den!

Jag tänkte ändå mycket på det, och jag tror definitivt att Carola har mycket rätt (dels med hur hon var förr, då höger galopp var så svårt när jag började rida henne och att det finns en del av det kvar,när det gäller vänsterbogen) och det hjälper mej i tänket, jag hade det med mej idag! Jag kan tänka lite annorlunda ang sidorna än jag brukar, med detta i bakhuvudet.:idea:

Men ang ramen så är det också så väldigt tydligt att motståndet som kommer av överfriskhet med spänningar och sprättighet, leder till mycket större svårigheter att få in hästen i ramen, och det är då hänget i ena tygeln blir så mycket märkbarare men också så mycket svårare att få upp hästen från, samt spänningen i nacken, osv, vilket jag ändå tror handlar om att hästen inte vill ge över kontrollen och skapar öppna dörrar åt sej.....där kommer den mentala delen in. Det blir så svårt att komma åt, även med de förutsättningar VI har, som jag skev innan ang tex galoppmuskler, samt helheten med mej och hästen.

Jag är öht glad för denna tråd och nu Carolas input och DM:s, samt alla andras egna exempel, för jag har verkligen tvingats tänka på ett mycket mer konstruktivt sätt och lärt mej mer skilja på olika lägen och vad som är vad.
Känns så just nu i alla fall. :bow:

Vad roligt att det börjar lossna och att du känner eran utveckling :) jag tar inte åt mig ö.h.t trots att du särskilt skriver till mig bl.a.

Jag tror nämligen på våran egna förmåga att känna - utvärdera och hitta samarbete med hästen utifrån sitvation.
Att alltid ha *plan b c el d* i beredskap och inte låsa sig i ridningen. Om man styr in detta på ramen och på att ni som ekipage har det lättare när *sprättet* är borta så finns det lösningen i ridhuset oxå utan att kunna rida ute.

Tror själv att det är viktigt att få bort onödigt sprätt...om man bara lägger ner kraven, som är skitsvårt :eek: i tex framridningen. Kortar dressyrlädrerna och lättar ur i sadeln i galopp till en början...inget krav på eftergift, form- bara lydighet öka minska och kanske tom cantra en aning på volterna i 2-punkts sits.
Finns det utrymme så varför inte ta ett s.k *race* :bump:

Nu är det så lätt att sitta här med ord...har svårt själv i det läget jag och min pålle är. Han har låsningar, problem diagonalt från bettproblem och rids nu bara ut rakt fram så han får kompensera själv utan inblandning av mig i väntan på tandläkare och sen kiro.

Att jag som kontrollfreak=dressyrmupp :D bara ska låta min pålle gå som han själv kompenserar utan att lägga mig är dundersvårt...sen utan snowgrips arbeta främst med galopp och skritt i detta snökladd är värre :cry:
Traven undviker vi e.s jag tror att den diagonal takten i.s kan ge mer avbelastningsproblem.

Nu vart det för mycket OT..sorry!

KL

Jag förstår era diskussioner om hästar som är sneda osv.
Tycker tänket funkar med en häst som har exteriöra problem eller gamla skador.
MEN
helt "vanliga" hästar är inte heller jämna, sparar gärna ett eller flera ben som de gärna trycker utanför mittpunkten och de tar oftast inte i utan lite övertalning.
Vill bara betona detta, för såsom diskussionen utvecklat sig på det sistone så är det lätt tänkt att ställa av hästen eller backa tillbaka så fort man stöter på lite motstånd.
Jag tror istället på att rida igenom motståndet - på andra sidan tunneln finns en mjuk och jämnare häst. :love:

Tror säkert vi menar samma sak men vill ändå betona att det är vi som har hjärnan och det är vi som ska tänka ut vilka övningar som är bäst och hur mycket hästen för dagen ska ta i för att bygga upp sig och inte brytas ner...

Nu är det ju iofs skillnad vad man bygger upp hästen till men på var och ens nivå kan man begära lite till även om det tar emot så länge hästen är frisk.

Tack och hej!

Tro mej, jag "rejsar" också inne:D Ibland är det rätt, ibland inte. Ibland kommer avspändheten genom att låta henne "rasta av" sej inne på samma sätt, men ibland blir det svårare att få tillbaka. Det ska då bara vara galopp och helst på egna villkor......hm.

Det mentala jag pratar om är just att ibland blir övermodet väldigt stort, ifrågasättandet blir monumentalt, inte dum, men "varför det" liksom i allting...och då är det en balansgång för att få till arbete och inte fastna i tjafsande, när hon sätter till sin "envis röd gris-sida" :cool: Då behöver man ha hela natten på sej, eller i alla fall den inställningen, :devil: och inte vara stressad av tiden.....:cool:
Det är en himla bussig tjej innerst inne:bow: Jag vet ju att det är sådär i perioder, med uppdämda behov av att röra sej, när hagarna är dåliga osv.
och jag har alltid varit för lite "dressyrmupp" :p jag.....:o Vet det. Jobbar på det........

Men du, vad trist med bettproblem:crazy:, förstod att det var något när du skrev ang tandläkare tidigare, är det något som återkommit eller något nytt?
Har du någon vet med tandkunskap som är duktig?

KL

Jag förstår era diskussioner om hästar som är sneda osv.
Tycker tänket funkar med en häst som har exteriöra problem eller gamla skador.
MEN
helt "vanliga" hästar är inte heller jämna, sparar gärna ett eller flera ben som de gärna trycker utanför mittpunkten och de tar oftast inte i utan lite övertalning.
Vill bara betona detta, för såsom diskussionen utvecklat sig på det sistone så är det lätt tänkt att ställa av hästen eller backa tillbaka så fort man stöter på lite motstånd.
Jag tror istället på att rida igenom motståndet - på andra sidan tunneln finns en mjuk och jämnare häst. :love:

Tror säkert vi menar samma sak men vill ändå betona att det är vi som har hjärnan och det är vi som ska tänka ut vilka övningar som är bäst och hur mycket hästen för dagen ska ta i för att bygga upp sig och inte brytas ner...

Nu är det ju iofs skillnad vad man bygger upp hästen till men på var och ens nivå kan man begära lite till även om det tar emot så länge hästen är frisk.

Tack och hej!

Ja precis, det menar jag också. Jag tog mera upp ang intåad för att höra ang andras erf om hur det ev påverkar. Men är glad för C_L_;s svar som jag funderat på och som jag tänker att det hjälper mej att verkligen jobba igenom på ett bra sätt, när det gäller den bogen.:bow:

Ang galoppmusklerna som försvårar så är det mer en omständighet som gör det svårare att runda, precis som Carolas tänk så hjälper det mej bara att hitta HUR inte att jag ger upp, tvärtom:D

Så det är olika förutsättningar som man tar hänsyn till men minskar inte kraven för det. Visst gäller det alla hästar att det finns sånt som tar emot här och var, sneda är ju alla mer eller mindre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar