Fast jag har lagt så bara min indexssida listas och att inga bilder eller undersidor listas i sökmotorerna
Jag har lagt in all text som möjligen kan vara intressant för den som surfar på indexsidan så kollar inte sökmotorn metataggarna så hittar den sidan ialla fall. Toppdomän brukar komma med i sökmotorer. Om du visste vad jag kämpade att få mina sidor listade i sökmotorer när dom låg på spray men när jag skaffade mig ett toppdomän namn så behövde jag inte ens anstränga mig.
Kopplingen till ramarna är att jag kan lägga in min hemsida och låsa den där så nya besökare måste ta indexsidan där jag har min copyright info på som man inte missar i första taget. Det finns ett antal som tror att man får ta så länge det inte står annat och vad elever till vissa webbdesignklasser får lära sig ger mig kalla kårar
En kompis till mig och hans tjej har startat eget där konkurenter är ute efter att sno bilderna som dom gjort i ordning för saker dom säljer. Vuxna människor men det är sant
Just pga ramar har dom kunnat låsa så det skulle vara ett helvete att ens föröka hitta länkarna till bildern dom lagt ut. Denne kompis visade mig en kund dom hade som skulle ha sin hemsida och denne var gjord i css och inte tabeller eller ramar. DHTML meny var det enda som var med förövrigt. Funkade inte i netscape som satte sin standardmarginal och struntade fullständigt i vad som stod i css filen. Min kompis uttryckte sig vad han tyckte om Netscape
Min sida ser stort sätt ok ut i alla dom webläsare jag har valt + att jag har städat upp koden som är rester efter min "allra nybörjare" tid i Dreamweaver då jag fattade rätt lite + lite annat smått och gott som inte borde vara där.
Bebbens sidor åkte på samma behandling
Jag har när jag varit med grafikgrupperna (Paint Shop Pro) lärt mig att man länkar inte till andras sidor utom lov (kostar bandvidd för andra) och länkar man till något undersida så lägger man också in länken till indexsidan.
Därför hittar man aldrig länkar på mina sidor där jag inte frågat om lov först. Det är något den gruppen håller stenhårt på och jag likaså. Du hittar tex aldrig din länk hos mig om jag inte frågat dig först och folk har frågat mig om dom fått dela med sig länk till mina psp tutorialer.
svar 1.
Man kan gå så långt att man har en helt vit sida med bara text på om det är så
Det är mina planer med den synskadeanpassade delen av hemsidan som jag så smått har börjat med och fått i uppdrag att fixa.
Ramar har sina nackdelar...det är helt rätt men även fördelar tycker jag och många andra jag pratat med.
Det kräver mindre kunskap än att göra javamenyer osv därför är det enklare för dom som gör sina så krypin för främst kompisar att hälsa på. Själv har jag haft fina hamstrar i glober som knappar på min hemsida som kanske inte var helt igenom harmonisk
Jag blev glad när jag upptäckte ramar
Jag själv föredrar min DHTML menyn (det är jag som tycker den är smidig) för den ger mig en annan möjlighet att skapa webbplats med flera underlänkar och dom länkarna tar inte stor plats alls på hemsidan.
Jag har sett folk som lägger länkar i som inboxade ytor på sidorna och dom blir ofta långa och inte min smak (smaken är som baken...delad
) även om dom i soliga fall är snygga.
2 Då är man där...inga javascripts och inga ramar...hur skall man då lägga upp sidan smidigast. Antingen får man inte ha en massa sidor eller väldigt långt scrollande sidor eller en massa knappar eller texter som länkar i dokumentet. Nackdelen är då man skall skriva ut (precis som nackdelen finns hos ramar) att man får med rubbet i utskriften när det är texten man vill ha. Jag föredrar att inte ha det så.
4. Sidor som inte funkar som dom skall (se svar ovan) är en nackdel tycker jag. Sedan ser jag fördelar med css också och inte bara nackdelar *s* Den enda nackdelen för min del var om jag skulle göra sida i bara css och html. Jag har aldrig sagt att css är kast..märk väl.
5. Japp den skall vara puttignuttig och söt. Fullt medvetet valt (vissa färger gick totalt bort då dom inte harmoniserade med bildern
) Skall jag vara riktigt ärlig så råkade jag göra loggan rosa (skulle passa in i forumet
och då fick jag ju aningen göra om loggan vilket jag inte orkade eller göra sidan som var brun/gul till rosa nyanser
Gissa vad jag valde
Din slutsats är precis vad jag ville komma fram till för första inlägget från Tilly var att ramar är skit och då ville jag veta vad som gjorde dom till totalt skit och varför hon för in det som en ren sanning.
Jag betecknade dom argument hon gav som inte tillräckligt starka för att alla skulle dumpa ramar helt även om det är nackdelar och jag håller med att det är nackdelar att tänka på när man väljer mellan ramar eller inte ramar.
Blev lite orolig att webbläsarna skulle sluta stödja ramar totalt (även om jag inte har det nu)
Det är möjligt att hon menade "Jag tycker ramar är skit" och då hade det varit hennes egna åsikt hon uttryckte men det är svårt att veta när hon uttryckte sig generellt.
Andras åsikter är något jag respekterar även om jag inte tycker samma men att sätta sina åsikter så som alla andra också tyckte likadant kan jag inte respektera för alla andra känner man sällan.
Så som din slutsats är känner jag det med.
Jag använder inte ramar själv nu för tiden utan min söta menyprogram har gjort att jag klarar mig utan på ett bra sätt. Sedan lär jag mig nog också css någon dag speciellt om jag kidnappar mitt ex ett tag