Jag håller delvis med. :) Att anpassa sidor efter saker som är på väg bort (ex gamla webläsare) verkar onödigt, men att Opera skulle vara på väg bort kan man väl inte säga. Man vet ju aldrig hur det utvecklar sig i framtiden. Det hela handlar väl om att lära sig att följa standarder och försöka hänga med i utvecklingen, och sedan hoppas att de som utvecklar webläsarna tänker likadant. :)

Jag skulle heller aldrig drömma om att skryta med att jag handkodar sidor (vilket jag ju inte gör). :D Jag skulle aldrig ha tid eller ork att webmastra om jag inte fick använda en editor till grunderna (css-pillet blir ju kodning ändå)!

/Erica
 
Men gör inte det här bara att innehållet inuti en tabell centreras isåfall? :confused: För padding är väl utrymmet till kanterna i en tabell? Jag har alltså en tabell som ligger på en sida, och vill centrera tabellen på sidan. Det fungerar inte med en p-tagg med text-align (som ju funkar på både text och bilder exempelvis).

/Erica
 
Nej Opera är inte på väg bort. Men jag klassar det fortfarande som en mer udda webläsare och skulle det bli lite osnyggt med grafiken på nått ställe så struntar jag i det. Men det handlar ju om nyare Opera. Den äldre versionen är ju lite "känsligare". Men självklart, var det en officiell sida jag skulle göra så ju närmare de olika standarderna skulle jag följa.

Men jag blir lite förvånad över pratet om att frames är ute, dåligt och på väg bort. Min kompis har gått en flerårig webdesign-utbildning med inriktning mot programering och de gör allt med frames... Nu har hon utöver det läst ett år webdesign på högskola och de jobbar också fortfarande med frames...
 
Du har rätt! På min sida blev effekten av detta att tabellen såg centrerad ut. Jag tror du måste använda abolute eller relative positionering och laborera tills du hittar en inställning som gör att tabellen ser centrerad ut. Jag hittar ingen "snabbväg" där man kan ange direkt att den ska centreras.
 
Jag löste det nu faktiskt. :) Tog bort p-taggen helt eftersom det var css-formatteringen för p-taggen som låg och störde. Sedan centrerade jag tabellen med align=center (funkar fortfarande inte med text-align där vilket går på bilder). Inte optimal kodning, men det verkar vara det enda som fungerar.

/Erica
 
Men jag blir lite förvånad över pratet om att frames är ute, dåligt och på väg bort. Min kompis har gått en flerårig webdesign-utbildning med inriktning mot programering och de gör allt med frames... Nu har hon utöver det läst ett år webdesign på högskola och de jobbar också fortfarande med frames...

Det beror på vem du frågar. :) En vän till mig jobbar inom ett av Sveriges största web- och konsultföretag, och han kräks på frames, medans X antal datalärare ÄLSKAR frames.

(jag väljer att lyssna på kompisen)

Frames är bra att kunna, men finns det alternativ (vilket det ju gör) så tycker jag man ska titta åt det hållet istället. :)
 
Jo det ville jag , men det funkade ju inte! :p Till sommaren efter alla otäcka uppsatsinlämningar och tentor (jag har alldeles för många kvar) så ska jag ta och läsa in mig ordentligt på css. Hittar så många roliga sidor när jag söker att jag gärna skulle grotta ner mig helt i dem. :) Risken är bara att jag aldrig kommer ut... :angel: :o

/Erica
 
Att hata frames känns som en Linuxmänniska. Är det rätt? Jag har ett antal sånna vänner. :rofl:
 
Men jag blir lite förvånad över pratet om att frames är ute, dåligt och på väg bort. Min kompis har gått en flerårig webdesign-utbildning med inriktning mot programering och de gör allt med frames... Nu har hon utöver det läst ett år webdesign på högskola och de jobbar också fortfarande med frames...

Ja, då har hon haft rysligt inkompetenta lärare!
Du kan även hälsa henne att det är så gott som ingen idé att gå ett års webdesign på högskolan om dom även använder ramar där för bara det säger att utbildningen inte är vidare bra. Vill hon verkligen jobba med webdesign i framtiden så finns det bara ett par två- tre skolor att gå på (om du inte betalar då förstås) om man vill ha jobb därefter. Arbetsgivare har bra koll på vad som lärs ur och vilka utbildningar som är bra, och dom vill inte att deras sidor görs i frames. Tittar du på stora professionela sidor så är dom _aldrig_ i frames.

Jag har försökt hålla mig undan den här diskussionen faktiskt då jag tycker det är lite jobbigt, men jag kunde inte låta bli att lägga mig i igen.. :o
 
Måste iaf tacka dig för att du har fått mig att göra en ny hemsida utan både frames och tabeller (bara CSS)! :bow:
Är rätt nöjd än så länge! ;)
 
Wheeee :) Blir så glad när folk iaf ger CSS ett försök och vill lära sig! :bow:
 
CSS har för mig varit ett sätt att snabbt kunna ändra utseende på sidan men inte att bygga upp sidan på och sen kunna ändra utseendet på det också. Men nu har jag lärt mig nåt nytt! :D
 
Erm... :o Jag tror jag tänkte att du menade centrera den med css, det fram gick inte riktigt. :) Men tack ändå! ;)

Den sidan hade jag inte varit på. Finns så många bra tycker jag!

/Erica
 
Fast jag har lagt så bara min indexssida listas och att inga bilder eller undersidor listas i sökmotorerna :cool:
Jag har lagt in all text som möjligen kan vara intressant för den som surfar på indexsidan så kollar inte sökmotorn metataggarna så hittar den sidan ialla fall. Toppdomän brukar komma med i sökmotorer. Om du visste vad jag kämpade att få mina sidor listade i sökmotorer när dom låg på spray men när jag skaffade mig ett toppdomän namn så behövde jag inte ens anstränga mig.

Kopplingen till ramarna är att jag kan lägga in min hemsida och låsa den där så nya besökare måste ta indexsidan där jag har min copyright info på som man inte missar i första taget. Det finns ett antal som tror att man får ta så länge det inte står annat och vad elever till vissa webbdesignklasser får lära sig ger mig kalla kårar :crazy:
En kompis till mig och hans tjej har startat eget där konkurenter är ute efter att sno bilderna som dom gjort i ordning för saker dom säljer. Vuxna människor men det är sant :eek: Just pga ramar har dom kunnat låsa så det skulle vara ett helvete att ens föröka hitta länkarna till bildern dom lagt ut. Denne kompis visade mig en kund dom hade som skulle ha sin hemsida och denne var gjord i css och inte tabeller eller ramar. DHTML meny var det enda som var med förövrigt. Funkade inte i netscape som satte sin standardmarginal och struntade fullständigt i vad som stod i css filen. Min kompis uttryckte sig vad han tyckte om Netscape :eek: :o

Min sida ser stort sätt ok ut i alla dom webläsare jag har valt + att jag har städat upp koden som är rester efter min "allra nybörjare" tid i Dreamweaver då jag fattade rätt lite + lite annat smått och gott som inte borde vara där.
Bebbens sidor åkte på samma behandling :D

Jag har när jag varit med grafikgrupperna (Paint Shop Pro) lärt mig att man länkar inte till andras sidor utom lov (kostar bandvidd för andra) och länkar man till något undersida så lägger man också in länken till indexsidan.
Därför hittar man aldrig länkar på mina sidor där jag inte frågat om lov först. Det är något den gruppen håller stenhårt på och jag likaså. Du hittar tex aldrig din länk hos mig om jag inte frågat dig först och folk har frågat mig om dom fått dela med sig länk till mina psp tutorialer.

svar 1.
Man kan gå så långt att man har en helt vit sida med bara text på om det är så ;)
Det är mina planer med den synskadeanpassade delen av hemsidan som jag så smått har börjat med och fått i uppdrag att fixa.
Ramar har sina nackdelar...det är helt rätt men även fördelar tycker jag och många andra jag pratat med.
Det kräver mindre kunskap än att göra javamenyer osv därför är det enklare för dom som gör sina så krypin för främst kompisar att hälsa på. Själv har jag haft fina hamstrar i glober som knappar på min hemsida som kanske inte var helt igenom harmonisk :o
Jag blev glad när jag upptäckte ramar :)

Jag själv föredrar min DHTML menyn (det är jag som tycker den är smidig) för den ger mig en annan möjlighet att skapa webbplats med flera underlänkar och dom länkarna tar inte stor plats alls på hemsidan.
Jag har sett folk som lägger länkar i som inboxade ytor på sidorna och dom blir ofta långa och inte min smak (smaken är som baken...delad :d) även om dom i soliga fall är snygga.

2 Då är man där...inga javascripts och inga ramar...hur skall man då lägga upp sidan smidigast. Antingen får man inte ha en massa sidor eller väldigt långt scrollande sidor eller en massa knappar eller texter som länkar i dokumentet. Nackdelen är då man skall skriva ut (precis som nackdelen finns hos ramar) att man får med rubbet i utskriften när det är texten man vill ha. Jag föredrar att inte ha det så.

4. Sidor som inte funkar som dom skall (se svar ovan) är en nackdel tycker jag. Sedan ser jag fördelar med css också och inte bara nackdelar *s* Den enda nackdelen för min del var om jag skulle göra sida i bara css och html. Jag har aldrig sagt att css är kast..märk väl.

5. Japp den skall vara puttignuttig och söt. Fullt medvetet valt (vissa färger gick totalt bort då dom inte harmoniserade med bildern :D) Skall jag vara riktigt ärlig så råkade jag göra loggan rosa (skulle passa in i forumet :p och då fick jag ju aningen göra om loggan vilket jag inte orkade eller göra sidan som var brun/gul till rosa nyanser :o
Gissa vad jag valde :D

Din slutsats är precis vad jag ville komma fram till för första inlägget från Tilly var att ramar är skit och då ville jag veta vad som gjorde dom till totalt skit och varför hon för in det som en ren sanning.
Jag betecknade dom argument hon gav som inte tillräckligt starka för att alla skulle dumpa ramar helt även om det är nackdelar och jag håller med att det är nackdelar att tänka på när man väljer mellan ramar eller inte ramar.
Blev lite orolig att webbläsarna skulle sluta stödja ramar totalt (även om jag inte har det nu)
Det är möjligt att hon menade "Jag tycker ramar är skit" och då hade det varit hennes egna åsikt hon uttryckte men det är svårt att veta när hon uttryckte sig generellt.
Andras åsikter är något jag respekterar även om jag inte tycker samma men att sätta sina åsikter så som alla andra också tyckte likadant kan jag inte respektera för alla andra känner man sällan.

Så som din slutsats är känner jag det med.
Jag använder inte ramar själv nu för tiden utan min söta menyprogram har gjort att jag klarar mig utan på ett bra sätt. Sedan lär jag mig nog också css någon dag speciellt om jag kidnappar mitt ex ett tag :devil:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 340
Senast: Septicemia
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
7 812
Senast: Enya
·
IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 333
Senast: Badger
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
422
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp