Nu skall jag tala om vaför jag tycker argumenten inte räcker för mig :D


Man förvillar användaren.
Genom att bryta mot en av webbens grundläggande principer att en sida motsvarar ett dokument gör man det svårare för besökare att förstå webbplatsens struktur.

Skojar h*n :eek:
Det är rätt vanligt med ramar och har aldrig stött på någon som har svårt att förstå sig på webplatsens struktur.
Tvärtom brukar dom blir lättnavigerade och har aldrig upplevt svårt att hitta på sidor med just ramar.
Dom är mer som ett register där man kan klicka sig fram lättare.
Höna av fjäder varning



Ramar orsakar problem för sökmotorer.
För att sökmotorer ska indexera en webbplats som är uppbyggd med ramar måste man se till att de kan hitta länkar till innehållet.
Dessutom blir det problem för besökare som kommer till webbplatsen via en sökmotor.
Det är stor risk att sökmotorer länkar till ett dokument som saknar viktiga delar av webbplatsen, till exempel länkar till övriga delar.

Det finns ett litet javascript som gör att sidorna tvingas in i sina ramar.
Man kan se till att sökmotorerna struntar i alla sidor utom index sidan.
Mycket enkel att fixa :)
Båda sakerna är enkla att göra och man behöver inte kunna skriva script odyl själv.
Alla klarar inte av sådant (jag gör det inte då jag har för dålig koncentrationsförmåga pga sjukdom.)
Vill man dessutom ha en chans att synas i sökmotorer så är en topdomän det som ger större chans än att ha den i CSS ;)


Bokmärkning fungerar inte. De flesta webbläsare kan inte bokmärka en sida inuti en webbplats med ramar. När man öppnar bokmärket kommer man till webbplatsens förstasida.

Har inte testat annat än i IE men skall installera opera, mozilla och netsacpe för att se.
IE går det alldeles utmärkt att göra så i och har funkat i flera år tom på en sida där jag hade 5 ramar :angel:


Utskrift blir onödigt krångligt.
Många besökare får problem att skriva ut dokument som ligger i ramar.
Man måste ofta aktivera den ram man vill skriva ut först.

Jag föredrar att ha ett enskilt dokument för jag tycker inte om att slösa massa färg på tex meny osv som jag inte vill ha med (mer irriterande än att skriva ut från ram).
Klickbar länk till en txt fil eller dyl är att föredra mest i så fall om man råkar ha något intressant att skriva ut över huvud taget :)
Har själv aldrig haft problem med att skriva ut innerhåll i ramar.


Det blir svårt att skicka länkar via e-post.
Om man vill kunna skicka en länk till en viss sida i webbplatsen måste man bygga onödigt krångliga lösningar för att det ska vara möjligt.

Man skickar inte en länk till en enskild sida utan man skickar till index sidan.
Det tillhör nätetik som jag anser vara viktigare att respektera.
Själv har jag aldrig haft problem med detta heller.


Det blir svårare att göra webbplatsen tillgänglig.
Besökare som inte använder en grafisk webbläsare med stöd för ramar får problem.
I de riktlinjer som finns för tillgänglighet avråds från användandet av ramar.

Dom flesta har i dagens läge stöd för ramar och använder man en av dom få som inte har det får man skylla sig själv.
Skulle aldrig få för mig att göra en hel hemsida tråkigare för att några få som vägrar att använda andra webläsare skall kunna se min hemsida också.
Min funkar i dom största webläsarna.
Det räcker med att jag har mina foton mycket komprimerade så mina sidor laddar fort (skall göra om marsvinssidan dock då bilderna i menyn gör att det tar lite tid att ladda för dom som sitter på modem) med pop up javascript för varje bild så besökarna kan njuta även av dom större bilderna om dom vill.
Det är klart jag skulle skulle kunna göra sidor som är idiotsäkra men ack så trista :crazy:


Så vad för mer nackdelar finns det :confused:
Dom som fanns på sidan anser jag oftast bara göra saker krångligare än vad det är.
Höna av en fjäder sydrom tycker jag :angel:
Jag är ingen perfektionist och absolut inget proffs.
Man kan nog säga att jag är proffs i barn och i psp men när det gäller hemsidor är jag en glad amatör :)
Men ABC basic det du...det har jag kunnat en gång i tiden på stenåldern (dvs läste det 1986-88 under högstadiet) :D

Så jag föredrar dhml meny är ramar, det erkänner jag utan krux.
Jag tycker det är bättre speciellt när jag slipper koda dom själv :D
CSS är bra som komplement men otänkbart för mig att använda mig av endast det :cool:
Ramar är fullt ok tycker jag, har aldrig stört mig när jag besökt andras sidor och aldrig stört andra när dom besökt mina :bow:
Eftersom jag aldrig haft problem med dom kan jag inte hålla med att dom suger :angel:
 
Jag är ingen perfektionist och absolut inget proffs.
när det gäller hemsidor är jag en glad amatör Jag tycker det är bättre speciellt när jag slipper koda dom själv

Där är problemet. Eller, för dig är det inget problem eftersom du har så låga krav. Du har heller ingen vilja/ork till att lära dig och tar gärna genvägar (det är här hjälptygeln-synonymet kommer in) bara du når ett hyffsat funktionellt slutmål.

Men ännu en gång, att en sida fungerar betyder inte att den är bra.
 
Hur löser du problemet med att du måste skriva menyn i varje sida om du vill positionera den som en div med css? Eller måste man inte det?

Det blir omständligt om man vill ändra i menyn att man måste göra det i varje sida. Har man menyn som en inkluderad sida (med frames/iframes/whatever) så räcker det att man ändrar på ett ställe.

Kan du lösa det för mig så vore jag jätteglad! Jag gillar inte frames heller men har nu en iframe på min sida för menyn. Egentligen skulle jag ha en ssi men "min" webbserver stöder inte det.
 
Stöder den inte ssi kanske den inte stöder php heller, som är mitt alternativ.

Annars kan du väl ha använda dig av temples i dreamweaver mx, fungerar alldeles utmärkt!
 
Jag löser problemet som Tilly säger genom att använda mallar i Dreamweaver. Superenkelt! Jag måste förstås ladda upp alla html-sidor igen om jag ändrar något i mallen, men de extra sekunder det tar att ladda upp dem väntar jag så gärna. ;) Jag behöver fortfarande bara ändra i en fil i programmet så sköter den uppdateringen av alla undersidor efter det!

/Erica
 
har för mig att man inte ser något i koden, utan det är en egenskap själva programmet har. ska kika lite närmare på det senare idag när jag kommit hem! använder det sällan själv då jag har turen att ssi fungerar bra på webhotellet ;)

dreamweaver mx lägger inte in skitkod på det sätt som t ex tidigare dreamweaver har gjort, rekommenderar starkt MX programmet!
 
Låter skumt. Känner mig mkt skeptisk, jag gillar att ha saker svart-på-vitt och inte några mystiska saker som bara händer :crazy:
 
Vad är det för skumt med det? :confused: Jag förstår att du hugger din ved till spisen och odlar all din mat i trädgården också? ;) Det ligger väl inget skumt i att använda en funktion i ett program som uppdaterar alla dina sidor på en gång, istället för att du ska behöva ändra på varenda sida manuellt. Du gör själv alla ändringar i utseendet i mallen, exempelvis ändrar eller lägger till en länk i menyn. När du sedan sparar mallen så frågar programmet om du vill uppdatera alla dokument som är baserade på mallen. Klicka ja, och så gör Dreamweaver alla ändringar automatiskt. Här kan man läsa mer om man är intresserad:
http://www.uwec.edu/help/DreamweaverMX/tplat-ovrvw.htm

/Erica
 
Jag gick ur skolan för många år sedan nu och använder mig bara av det grundläggande i css. Detta eftersom det var det enda som var "säkert" just då.
Att tabeller inte är gjorda för layout är naturligtvis korrekt. Men det är å andra sidan inte HTML överhuvudtaget.
Men på vilket sätt tycker du att det är synd att använda tabeller - nu när i princip alla har snabba uppkopplingar?
 
Den fungerar alltså som en slags "search and replace"? Det låter ju mer begripligt men det behöver man väl inte ha just Dreamweaver för?
Och jo, jag vill veta hur det går till när min el produceras och var min mat odlas oxå. Jag är sådan.
 
Nej, inte "search and replace", och det är ingenting man kan göra utan Dreamweaver. Du bygger först en mall för hur hemsidan ska se ut, och där lägger du in "ändringsbara områden" där du sedan lägger innehållet på varje sida. Sedan skapar du nya sidor genom att göra html-dokument som baseras på mallen. Du ändrar alltså innehållet på olika sidor på ett ställe (dvs varje fil för sig på vanligt sätt), och det som ska vara gemensamt för alla ändrar du i mallen. När du sparar mallen så uppdateras alla html-sidor som är baserade på den mallen automatiskt. Det finns som sagt var mer information på sidan jag länkade till om du inte förstår.

Att veta hur din el produceras eller var maten odlas är en helt annan sak än att behöva göra det själv. ;) Jag förstår precis vad Dreamweaver gör när jag sparar min mall - det tror jag alla gör som provat funktionen!

/Erica
 
Jodå jag förstår. Men innan du förklarade i förra inlägget förstod jag inte, därav förvirringen.

Det låter fortfarande inte som ngt man behöver ett speciellt program för att kunna utföra.
Om jag tex vill ändra i menydelen på alla mina filer kan jag ju bara söka efter det jag vill ändra i biblioteket med htmlfilerna och ersätta det jag sökt efter med ngt nytt. Dvs "search och replace".

Att sen Dreamweaver implementerar den funktionen på sitt sätt är ju en annan fråga tycker jag.

Men tack för förklaringen, nu vet jag hur jag kan göra! :bow:
 
Fast att låta den söka i koden och ersätta tycker jag låter väldigt riskabelt - risken finns ju att den ersätter koden på flera ställen utan att man vill det. :crazy: Och nej, att det går att göra samma sak som Dreamweavers mall-funktion gör genom att söka i koden och ändra skulle jag inte vilja påstå. Teoretiskt sett möjligtvis, men det krävs ändå någon automatiserad process som söker igenom alla filerna och ersätter dem, vilket skulle kräva att man skrev ett eget program som gör samma sak som något som redan finns, och betydligt mer osmidigt dessutom. :p

Jag kan exempelvis använda mig av en mall som har 10 ändringsbara områden. Sedan står det mig fritt att omforma mallen hur jag än vill - det behöver inte ens ha någon likhet med hur det såg ut innan så länge jag har de ändringsbara områdena kvar i mallen. Att göra något sådant utan Dreamweavers mallfunktion är inte särskilt praktiskt, men tar bara ett par sekunder i DW. ;) Det fungerar lite som att använda css-stylesheets, man kontrollerar innehållet på ett ställe och formen på ett annat (grovt sett).

/Erica
 
http://standardice.com/articles/seybold/06problems.html
Bra länk, klicka gärna vidare för mer info.

Jag använder själv tabeller och ser inget jättefel i det, däremot så är det mycket smidigare och effektivare att göra sidan i CSS och det är även där framtiden kommer ligga, så jag hänger gärna med i utvecklingen och övergår allt mer från tabeller till CSS.
 
Inte nu längre ;)
Jag har inte städat upp (dock inte i stamtavlorna än *lat*) den sedan jag gjorde om den i Dreamweaver (gjord i FP 2000 innan) och inte hittade dom olika funktionerna.
Nu har jag börjat förstå programmet vilket gör att jag börjar städa upp på sidorna :p
Jag vet hur jag färgar texten i samma färg på hela sidan.
Så är det när man måste lära sig program själv, det tar tid speciellt för mig som har trasig koncentration.

DHTML meny har med det att göra att jag kan lägga länkarna till mina sidor utom sidorna (+ att det tar mindre plats än att lägga dom direkt i) = ramar behövs inte då ;)
Jag har många sidor på min hemsida så för att slippa ha mängder mer tillbaka knappar osv så har jag en meny.

Så BARA (läste du bara förra gånge) CSS kan inte ge mig det jag vill ha :crazy:
Menyer direkt i dokument suger.
Jag tycker inte om att behöva skriva ut en massa onödigt tjafs på sidorna så som länkar som ligger på sidan osv.
Det slösas en massa färg i onödan :crazy:

Jag skriver själv inga programspråk då jag är för sjuk :(
Mitt minne klarar inte av att sätta ihop en sida på så vis därför använder jag mig av program som jag gillar skarpt :love:
Sedan tar det tid att lära sig vad alla funktioner sitter då man bara har sig själv att få hjälp av :D

Du sa inte att du blandade.
Hur gör du din menyrad?
I dokumentet (gud förbude om man skall skriva ut och inte har ett enskild dokument för det) i javabaserad meny?
DHTML meny?
Då tycker du ju inte helt som han när det gäller CSS utan blandar även java kan jag förstå hur du gör menyer men direkt i dokumenten tycker JAG suger om det är något jag vill skriva ut ;)

Vad vet du om jag är villig att lära mig nytt eller inte :confused:
Jisses...det var inte så länge sedan jag testade och började med DHTML och med Dreamweaver.
Du dömer snabbt du :smirk:
Känner du mig :eek: det visste jag inte :p
Jag köper inte saker bara rakt av utan jag vill ha mycket bra argument för varför jag skall byta, varför det är bättre, på vilket sätt skall jag göra annars osv.
Varför ramar är så otroligt dåliga som du tycker (nej jag köper inte hjälptyglar för jag ser stor skillnad på skada och inte skada...rosa ludd på grimma kan vara onödigt om hästen inte får skav av grimman vanligtvis men finns där för att det är sött och kan inte jämföras med hjälptyglar som kan skada stort. Det är ett tungt argument iom att dom skadar) är jag också nyfiken på då jag inte tycker det är ett satyg eller för den delen besvärlig.
Jag går inte och kollar hemma hos andra om dom har städat ordentligt (jobbat som städerska) så länge jag inte mår dåligt av miljön och det inte är en osanitär oangelägenhet.

När Dreamweaver har ett lika lätt system för att sätta in CSS istället för vanliga tabeller kan jag tänka mig att byta...varför inte men just nu får jag inte CSS att funka i tabeller och tabeller är ett måste i mina stamtavlor tex.
Jag importerar stamtavlorna från ett stamtavleprogram.
Jag använder det som ramar runt korten för att det går fortare att ladda än att jag satt dit ramar i psp (jag tänker på dom som kommer in på min hemsida med modem).

Jag tycker du gör saker och ting svårare än det är :p
Jag tycker inte att ramar är till besvär (och just nu har jag bara en sida uppe med ramar och jag har många mer sidor är så) men mitt tyckande är av att många sidor på nätet är med ramar och jag har surfat på sedan jag köpte första datorn 1998 och har aldrig upplevt större problem vare sig på modem eller bredband.
När det är ett större problem då är det ett problem för mig med ;)
DÅ kan jag tänka mig att fundera på om jag skall ta och skippa det där :)

Mina sidor funkar i IE, N, O och M och resten tänker jag inte ta reda på :p

Att laddas en gång bara...nu har jag massa foton, grafik osv på mina sidor så vill man ha en snabb sida är inte mina sidor något att vara på.
Dom som går in där är intresserad av marsvin och av psp grafik och tutorialer och det är vad dom sidorna vänder sig till :)
Tror nog att dom knappt märker den oerhört lilla extra tid det tar att ladda bakgrundsfärg och textfärg för varje sida.

Kommer inte in på din länk "You don't have permission to access / on this server"

Serrö alla som kommer in på mina sidor är inte nybörjare men alla som kan webdesign och knacka kod brukar inte titta i koden för att avgöra om sidan är bra eller inte :smirk:
jag tittar inte bakom grannens element för att se om dom städat där eller inte heller ;)

CSS som jag hade på min sida har jag kopierat från en annan sida som talade om hur man skulle göra.
Nu är den gone with the wind dock :D

Näe jag ändrar inte på sådant som funkar jag vidgar istället ;)
Jag tar in mer och mer saker så jag får större valmöjlighet :cool:
Ramar funkar och har funkat så länge jag har hållt på med hemsidor och det är en stor skillnad på jag tycker inte om dom till att dom är kassa.
Du har rätt diskussionen är slut för du har ändå inte kunnat komma med jättbra argument (som inte är lätta att förebygga) för att ramar suger.

Move on :D
Näe jag sitter här med min 64 commendore och vägrar släppa den :devil:

Tålamod är en dygd...det vet du väl :banana:

Ps. märk väl...jag har aldrig sagt att ramar är det mest perfekta :angel:
Bara att jag inte tycker att dom är så dåliga som du vill ha det till ;)
Problemen förstoras upp till större propotion än vad jag tycker där finns.
Det är vad jag protesterar emot :angel:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 340
Senast: Septicemia
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
7 814
Senast: Enya
·
IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 333
Senast: Badger
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
422
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp