Det är ett bra argument om det är en informations site :cool:
Har faktiskt inte tänkt så långt :)
Hur funkar det med java menyer odyl för dom blinda då :confused:
Måste det vara textlänkar i dokument för att dom skall "se" dom :confused:
Mina är ju grafikrika och fotorika och passar inte riktigt för blinda personer men jag håller på att bygga upp en hemsida om värk och då kan det vara intressant att veta hur jag bäst bygger upp sidan så även blinda kan "se" den.
Dom är ju inte undatagna från värk :)
Hur "ser" en blind på sidorna och hur byggs dom bäst upp?
 
Problemen förstoras upp till större propotion än vad jag tycker där finns.
Det är vad jag protesterar emot

Men då kanske du ska försöka hålla dig till det du vill säga istället? Det är lättare att följa då än om du lägger in en hel uppsats, där man dessutom inte ens förstår vad det är du vill komma fram till eftersom du envisas med att skämta bort hälften..? Lite tips är att sluta göra radbyte efter varje mening och att fundera på ifall du inte redan sagt samma sak tidigare. Jag ser åtminstone fler vettiga argument ifrån Tilly än vad du har lyckats lägga fram här. Om du vill fortsätta använda frames så gör det, ingen tvingar dig att vara professionell och ingen bryr sig ifall du använder frames på din sida! Det finns gott om enkla alternativ för att slippa använda frames, men struntar man i att lära sig så får man väl skylla sig själv?

/Erica
 
Jag tror inte du har förstått ett ord av vad jag har skrivit *suckar*

Fortsätt med dina ramar och dina dhtml-menyer och WYSIWYG-program, det fungerar säkert.

Men bra är det ju inte... :crazy:
 
Det där tror jag inte ett smack på. Att låta bli att länka till undersidor är att återgå till stenåldern. Förklara gärna för mig hur jag lättast hänvisar en person till Lagen om upphovsrätt på internet, genom att ge dem adressen till Rixlex. Det går inte att jämföra med smidigheten i att ge länken direkt. Jag är övertygad om att Rixlex varit kloka nog att inse att folk kommer vilja länka till de enskilda lagarna och därför lagt in menyn på varje sida.

/Erica
 
http://standardice.com/articles/seybold/06problems.html
Bra länk, klicka gärna vidare för mer info.

Jag använder själv tabeller och ser inget jättefel i det, däremot så är det mycket smidigare och effektivare att göra sidan i CSS och det är även där framtiden kommer ligga, så jag hänger gärna med i utvecklingen och övergår allt mer från tabeller till CSS.

Okej. Inga tillräckligt bra argument där då :D

Vad "framtiden blir", är desvärre lika osäkert i den här branchen som väderleksrapporten.
 
Infosidor med många undersidor är inte roliga i ramar.
Håller med dig totalt där.
Dom är dessutom ofta jobbiga att ta sig runt på och hitta vad man vill ha i största allmänhet.
Privata sidor med mindre andel undersidor däremot är det inga problem med och där passar även ramar.

Etik på nätet är viktig för mig och på mina indexsidor (och vissa undersidor) står copyrightinformation om vad man får göra och inte får göra med mina bilder, foton, text.
Du kanske inte tycker det är viktigt att upplysa folk om det men det tycker jag.
En hel del bild stölder skylls ju på "det visste inte jag".
Står det svart på vitt så kan dom inte komma med den kommentaren.

Jag länkar alltid till index-sidan som ett foto jag tex länkar hit är på för det tillhör etik.
Hingstägaren tex vill inte bara att man länkar till deras hingst eller för den delen bara deras hingst info utan även hela hemsidan så man kan hitta deras ev. andra hingstar, föl säljes osv.
Jag tackar också när bilister släpper förbi mig på övergångsställen för det är etiskt rätt för mig.
Vissa anser att det är stenåldern.
Gör du?
Är du artig på internet?
Respekterar du andras hemsidor?
Jag vill då rakt inte att man tar andra vägar in än den som är menad (skall strax fixa så att sökmotorer inte tar annan väg eller söker på mina bilder in så fort jag orkar) dvs index-sidan.
Även om jag nu har en meny som kommer upp på samtliga sidor så vill jag fortfarande att man tar index-sidan först.
Det är lättare att kontrollera med den ramsida.

Vad jag vill veta och frågade efter från första början var
1. Varför är ramar skit, mindre bra, har många nackdelar eller att Tilly tycker själv (egen åsikt) kan jag svälja men inte att det är skit helt igenom som en enda sanning.

2. Samma sida som anser man bör undvika ramar anser man bör undvika java och frågan är vad använder man då om man inte vill ha knappar och massa textlänkar på varje sida :confused:
Har man många länkar är det pest att behöva scrolla för att hitta alla.
Det är nackdelar med allt precis som det finns fördelar.
Man måste väga dom tillsammans för att kunna dra en slutsats.
Jag kan säkert räkna upp flera fördelar med ramar :)

3. Tilly ser bara nackdelar med ramar och anser att det inte håller och att det är ett fel som är trasigt.
Jag får inte svar på vad som är trasigt och när det iså fall förväntas krascha.
Istället får jag ett svar med en jämförelse med halsförlängare som verkligen kan göra skada och då är det ett fel.
Då jag frågar om detta få jag höra att hon tror en massa saker om mig som mina vänner som känner mig skulle gapa stort över och fnissa hejdlöst efteråt.
Det får henne inte att bli mer trovärdig i sitt ramar är skit.

4. Tilly bara ser fördelar med CSS och där tycks inte finnas nackdelar.

5. Tilly anser sig en massa om mig och ändå känner hon inte mig ett endaste dugg.
Tillys enda kommentarer om min sida ligger i koden men för besökarna spelar koden ingen roll för det är navigering, innehåll och utseende som väger tyngst.
Skulle gärna vilja se en av hennes hemsidor.

Jag ser nackdelar och fördelar i allt och är man inte öppen ärlig i att se dom så är man mycket låst.

Det finns många ramsidor ute på nätet och många är nöjda med dom så bara skit är omöjligt som en allmän sanning.

Ja jag vet...jag har hakat upp mig på ordet skit med det var ordet Tilly använde om ramar i allmänhet och då inte hennes egna åsik utan även den var allmän.
Trots allt är det besökarna på sidorna som avgör vad som är skit och vad som är bra och inte webdesigner odyl.
En bra webbdesigner är lyhörd för besökarnas önskemål och inte bara för sin egna och gör sidor som är trevliga att besöka.
Snabba att ladda och sköna att lägga ögonen på väger mer än ramar eller CSS.
Vettig innehåll lockar också.
 
Etik på nätet är viktig för mig och på mina indexsidor (och vissa undersidor) står copyrightinformation om vad man får göra och inte får göra med mina bilder, foton, text.
Du kanske inte tycker det är viktigt att upplysa folk om det men det tycker jag.
En hel del bild stölder skylls ju på "det visste inte jag".
Står det svart på vitt så kan dom inte komma med den kommentaren.

Vad SJUTTON har nätetik och copyright information att göra med ramar och dylikt? :crazy:

Jag länkar alltid till index-sidan som ett foto jag tex länkar hit är på för det tillhör etik.
Hingstägaren tex vill inte bara att man länkar till deras hingst eller för den delen bara deras hingst info utan även hela hemsidan så man kan hitta deras ev. andra hingstar, föl säljes osv.

Det är inte etik, det är rent sunt förnuft och vett. Utan det skulle sidan vara totalt ofunktionell. Det har inget med nätetik att göra.

Jag tackar också när bilister släpper förbi mig på övergångsställen för det är etiskt rätt för mig.

Ja, vad har detta med hemsidor att göra? Menar du att man alltid ska skriva en rad och tacka när man varit in på en sida även om man inte tyckte att den var bra?

2. Samma sida som anser man bör undvika ramar anser man bör undvika java och frågan är vad använder man då om man inte vill ha knappar och massa textlänkar på varje sida :confused:

Upplysning! Java och java script är två HELT åtskilda saker. Den enda likheten är att dom har dom föra bokstäverna "java" i namnet.

Har man många länkar är det pest att behöva scrolla för att hitta alla.

Ja, det innebär dock inte att en dhtml meny är svaret på alla livets frågor.

3. Tilly ser bara nackdelar med ramar och anser att det inte håller och att det är ett fel som är trasigt.
Jag får inte svar på vad som är trasigt och när det iså fall förväntas krascha.

Att ramar är ett fel som är trasigt har jag aldrig sagt! Däremot har DU dragit upp det flertalet gånger. Varför måste något bytas ut först då det har kraschat, varför kan inte något vara dåligt innan det är helt ur funktion?

Istället får jag ett svar med en jämförelse med halsförlängare som verkligen kan göra skada och då är det ett fel.
Då jag frågar om detta få jag höra att hon tror en massa saker om mig som mina vänner som känner mig skulle gapa stort över och fnissa hejdlöst efteråt.
Det får henne inte att bli mer trovärdig i sitt ramar är skit.

Jag säger inte att du är så, utan jag ger dig bara min uppfattning om dig utifrån det du har sagt själv; t ex fel behöver inte fixas förrän det är oåterkalleligt "trasiga". Du har ingen ork/vilja till att lära dig CSS för det ju jobbigt och finns inte automatiskt i dreamweaver. etc etc.

Tillys enda kommentarer om min sida ligger i koden men för besökarna spelar koden ingen roll för det är navigering, innehåll och utseende som väger tyngst.

Upplysning! Koden visar besökaren hur sidan ser ut, med andra ord så visar den hur innehållet visas, navigationen och hur den ser ut. För övrigt ville jag inte kommentera dina sidor för jag vill inte göra dig mer upprörd. Vi är på olika nivåer, mina krav är för höga för dig och jag kommer därför inte kunna tycka om dina sidor.

Skulle gärna vilja se en av hennes hemsidor.
Jag håller just nu på med en portfolio i enbart CSS, visar gärna upp den när den är klar.

Det finns många ramsidor ute på nätet och många är nöjda med dom så bara skit är omöjligt som en allmän sanning.
Dom enda som är nöjda är dom utan kunskap.

Trots allt är det besökarna på sidorna som avgör vad som är skit och vad som är bra och inte webdesigner odyl.
En bra webbdesigner är lyhörd för besökarnas önskemål och inte bara för sin egna och gör sidor som är trevliga att besöka.

Ja! En bra webdesigner är lyhörd för besökarnas önskemål, därför värderar jag en webdesigners åsikt om min sida mycket högre än en lekmans.

Snabba att ladda och sköna att lägga ögonen på väger mer än ramar eller CSS.
Vettig innehåll lockar också.
CSS gör just att sidan bl a laddas snabbare än med ramar. Men var det inte du som sa att det inte spelar någon roll för dom flesta sitter inte på modem längre?
 
Tack för nummerindelningen, men jag tycker fortfarande du borde sluta göra ett radbyte efter varje mening. Det blir så mycket mer svårläst då och jag förstår inte riktigt poängen med det.

Jag är väl medveten om copyrightlagstifning och vad som är "netikett" eller inte. Jag har noll förståelse för folk som stjäl bilder, oavsett om jag skrivit ut copyrighten eller inte, eftersom den gäller ändå. Dessutom tjänar jag inte pengar på mina bilder, och så länge ingen annan gör det kan jag nöja mig med en skarp tillsägelse och en ärlig ursäkt från personen ifråga. Jag ser däremot inte riktigt kopplingen till ramarna här...

Däremot kan jag inte anse att det tillhör netiketten att inte länka till undersidor. Det är så ENKELT att göra sidor utan ramar, att man får skylla sig själv ifall någon surfar in på en undersida. Jag länkar friskt till undersidor på mina hemsidor, liksom många andra gör, och ser inget fel i det. Kanske hittar de till sidan via en sökmotor där de finner något intressant i en av artiklarna som är publicerade. Jag bryr mig inte ett dugg om vilken väg besökarna tar in på mina sidor, eftersom de förhoppningsvis anser innehållet intressant nog för att leta sig vidare på resten av sidan via menyn - som finns på alla sidor.

1. Ramar kan säkert fungera på en del sidor, men de har flera nackdelar - dessa har tagits upp i tråden. Det är däremot så himla enkelt att låta bli ramarna, att jag tycker det är helt onödigt att använda dem. Det går alltid att lösa på bättre sätt!

2. Jag skulle gärna slippa javascript så långt jag bara kunde! Framförallt för att jag inte kan något om det. :p Förhoppningsvis kommer det utvecklas bättre lösningar.

3. Utifrån vad jag har sett i den här tråden så har du tagit något personligt som Tilly inte menade personligt (att du var slarvig eller liknande). Det har ingenting med originalfrågan att göra, så strunta i det. Ta aldrig saker personligt. ;)

4. Vad menar du är nackdelarna med css då? :confused: Jag anser inte heller att css har några nackdelar annat än att det som allt annat krävs att man lär sig det först.

5. Din hemsida är fin, lite för rosa möjligtvis men du kanske vill ha det puttinuttigt. :) Däremot så använder du ju faktiskt inte frames, så vad ska jag klaga på? ;) De hemsidor jag talat om i den här tråden är ridklubbens och ridskolans hemsidor som jag gjort.

Självklart handlar det inte om att alla sidor med frames är dåliga och alla sidor utan frames är bra. Vi måste ju jämföra två sidor som är likvärdiga i allt övrigt, men där den ena använder frames och den andra inte!

/Erica
 
Ja Tillys argument är underbara.
Speciellt

"Jag kan tyvärr inte övertyga dig om att ramar är dåligt eftersom du har inte tillräckligt med kunskap för att förstå det och jag tror även viljan att vidareutveckla dig saknas.
Ditt motto är ju att funkar det så är det ju bra och det är därför inte trasigt och behöver inte lagas."

När jag vill veta varför CSS är så bra och varför ramar är skit och vad som är trasigt med det.
Hur min kunskap är vet hon inte ett dugg om för vad jag vet känner hon inte mig.
Hon har bara tittat på en hemsida som jag uppdaterade från FP 2000 till DW MX där jag hade svårt att hitta funktionerna ändå tror hon att hon vet vad jag kan och förstår.
Att den är gjort för ett bra tag sedan och inte uppdaterad på ett bra tag + att jag har pysslat mer så jag har lärt mig vad saker och ting i DW finns är inget som man kan tänka sig.
Jag förstår koder oftast och förstår hur den funkar men koncentrationsförmågan räcker inte att sätta ihop till ett stycke.
Jag kan läsa en bok och förstå vad jag läser men jag kan inte sätta ihop ett sammandrag av boken.

"Du kan t ex göra om hela sidor genom att ändra lite i css:en, det är svårt att förklara saker för folk som inte vill förstå."

Hon utgår från att jag inte vill förstå hur det är upplagt och har grymt förutfattade meningar.
Sådana människor har svårare att tänka kritiskt och då har jag stora svårigheter att ta in det dom säger.
Sista delen är totalt överflödig och första visste jag redan även om hon inte vet att jag vet.
Det första har stor betydelse när man har stor webbplats men inte som dom flesta som finns här som har små.
När jag tröttnat och vill ändra färger så ändrar jag design helt så där hjälper det inte med CSS.

Själv har jag aldrig haft större svårigheter att lära folk psp men så har jag inte samma attityd där man så fort inte får andra att fatta sin "sanning" så är dom hopplösa fall.
Kan vara en stor orsak eller vad tror du?

Jag har svårt att ta henne på allvar då hon snabbt drar slutsatser om mig och sådana som skulle få mina vänner att gapa stort och fnissa våldsamt.

Jag vill veta.
Varför är ramar BARA skit och varför finns där inga fördelar som Tilly säger (hade hon sagt fler nackdelar än fördelar hade jag sagt nada det köper jag utan protest).
Vaför är css bara bra och anser hon inte att det finns nackdelar.
Dom skäl hon angivit ger en bara att tänka efter vad för slags sida man vill göra innan man använder ramar men inte att ramar är helt igenom skit (yepp jag vet...hakat upp mig).

Läste med sidan och tabeller och det jag köper där är om det gäller mycket stora siter som tex affärer online och den delen som handlar om dom handikappades möjlighet att surfa på sidan och också något jag skall tänka på när jag gör en hemsida som riktas till många målgrupper (fler att ta hänsyn till) :)


Jag använder mig inte nu av ramar förutom på en sida som inte varit uppdaterad på länge och vem säger att jag envisas med att inte använda annat?
Har jag sagt det?
Jag använder ju annat...har du missat det?
Vad jag opponerar mig på är inte huruvida andra använder ramar eller inte utan att Tilly säger att det är bara är skit och att det är fel som är trasigt men jag får inte fram hur det är trasigt.
Kanske du kan förklara för mig istället?

Förklara som om jag var ett barn på 12 år eller inte kan något alls om detta.
Halsförlängar-jämförelser går alltså bort

Ja, jag och alla oproffsiga människor får skylla sig själva :D
Jag skall sätta mig ner och gråta över mina besökare som måste jobba sig igenom mina siter.
Dom måste ha haft det jättejobbigt att surfa på dom (jag är djupt ironisk).

Jag skall inte jobba som webbdesigner då jag är för sjuk för att jobba alls.
Jag är proffs på barn och möjligen lite paint shop pro.

Fakta är att många (utom proffsen då) tycker att ramar ofta är bra och det är väl dom som oftast besöker våra sidor eller hur?
Det blir ofta mer lättnavigerat.

Du tycker om att ha din hemsida med massa knappar, andra tycker om att ha länkarna i dokumetsidorna, sedan tycker den tredje om sidor i tabeller med javascript där tex snö faller ner och den fjärde tycker mest om när det är ramar.
Jag håller mig till det jag tycker bäst om + är lyhörd för mina besökare.
Man kan inte tillgodose allas smak utan jag får ju ta det som attraherar mest till det sid-innehåll jag har.
Gör inte du så?

Jag tycker det är svårare att läsa text som är hopsatt som din så lovar du att göra lite mer radbyrtningar så lovar jag att försöka göra lite mindre :D
 
När jag tröttnat och vill ändra färger så ändrar jag design helt så där hjälper det inte med CSS.
Då vet du inte vad du kan göra med bara CSS. CSS Zengarden hade bra exempel på hur en sida kan se ut med olika stilmallar. Tyvärr verkar inte sidan fungera idag...
 
Du är medveten om att dina sidor inte ser ut som de ska i Mozilla FireFox m.a.o. inte som i IE. På Mökkurs hemsida sticker texten ut utanför den vita texten. Fors gård är rutan i mitten inte centrerad, vilket ger ett väldigt skevt utseende. Kan det bero på att den inte går igenom w3c.orgs test ?

/Soapbubble
 
Vet du vad jag skall försöka vara kortfattig :p
Jag har en sjukdom som gör att mitt minne och koncentrationsförmåga är trasig. Tala om för mig som för ett barn varför ramar är skit rakt igenom.

1 Finns där andra skäl är dom som står skrivna till sidan du länkade och att blinda har svårt att se sidan?

2 Vilka skäl då?

3 Kommer webbläsare att sluta stödja ramar?

4 Är det för att proffsen inte kommer att surfa in på sidorna för det ser så oproffsigt ut?

Enligt sidan skall jag inte använda mig av DHTML menyn heller helst eller mina pop up för bilder då jag skall klara mig utan javascript (förlåt det skulle vara javascript) och en sidan med massa länkar så man måste scrolla passar inte mig och det finns andra som retar sig på det med.
Folk hade blivit irriterade av att vara tvunga att skriva ut menyer med mina tutorialer så min grafiksida hade varit uteslutet att göra så på.
När jag skall göra smärtsidan skall jag dock tänka på det och funderar på att göra två stycken där en är väldigt "ren" från annat än text för att även synskadade skall få en chans att kunna läsa sidan.

Du måste inte tycka om min hemsida som riktar sig till dom som tycker om och är intresserade av marsvin, min uppfödning och mina ev. kullar. Jag antar att det inte är ditt intresse?
Jag vet en sida gjord i databas och CSS men jag tror nog inte det är en sida du skulle tycka om att surfa på då det handlar om hamstrar (många bilder=tung) såvidare det inte är ditt intresse.

Jag tål kritik om min hemsida om den är konstruktiv och bra framfört. Tips och ideer är aldrig fel. Om jag sedan väljer bort eller väljer något av det är en annan sak.
Jag ger ofta tips och ideer om saker sedan är det upp till den som tar emot dom vill göra något åt dom eller inte. Jag lägger mig i först när det är risk att det skadar någon.
Jag förstår inte, du är rädd för att göra mig upprörd över kritik mot min hemsida men inte rädd för att uttrycka dig att du tror att jag inte har viljan orken att kunna lära mig. Det är grymt ologiskt.

CSS skall du se att jag lär mig någon dag när jag orkar för jag anser inte att det är fel att använda bara krångligare för mig att hålla koncentrationen såpass. PHP, java, cgi, Mysql allt vill jag lära mig och jag lär mig lite i taget även om det inte går fort (som frisk har jag ett bra minne och mycket bra koncentrationsförmåga). När du då säger att du tror att jag inte vill är det som att säga till en dyslektiker att dom stavar fel för att dom inte vill stava rätt.

Ett tips.
Var inte så generell när du uttalar dig om något. Du känner inte alla och vet inte deras åsikt och inte heller känner du alla proffessionella heller och vet inte deras åsikt.
Är det du som tycker ramar är skit säg då att det är din åsikt att DU tycker/anser att ramar är skit. Det kan jag acceptera utan vidare och du hade inte hört ett pip från mig. Att flera tycker som du kan jag också acceptera efter som det inte är orimligt. Annars talar du för alla som om det vore en sanning och det är långt borta från sanningen eftersom alla inte tycker som du eller hur?
Anta och tro inte för mycket innan du har fakta. Du kan göra mycket skada på det viset. Tursamt har jag inga problem att acceptera min sjukdom annars hade jag kunnat bli mycket deppig av ditt uttalande om inte vilja och inte kunna osv.

Har jag varit tydlig nu då?

Jag skall försöka tänka på att vara mer rak och mer kortfattad och tydlig :banana:
 
Jag tycker det är svårare att läsa text som är hopsatt som din så lovar du att göra lite mer radbyrtningar så lovar jag att försöka göra lite mindre

Vad tråkigt för dig, för "text som är ihopsatt som min" brukar kallas för styckeindelning och är vad som används i ALLA korrekt skrivna texter. Vi kanske borde skapa en ny standard för det svenska språket för att göra det lättare för dig? :p

Och så undrar jag: Istället för att be oss förklara för dig "som man förklarar för ett barn", samma saker om och om igen, är det inte bättre om du försöker läsa igenom tråden så många gånger du behöver för att förstå det som skrivits? Jag accepterar din sjukdom, men jag lovar att det blir roligare för alla parter att diskutera om man slipper älta, och betydligt färre missuppfattningar.

/Erica
 
Jag vet att de inte ser ut som de ska :crazy:, jag brukar testa allt i Mozilla och Opera också. Att Fors-sidan inte är centrerad har jag faktiskt försökt lösa på en massa sätt, men jag har inte lyckats hitta någon lösning och ingen jag frågat har vetat heller. Hur centrerar man en tabell med css? (ja, jag använder tabeller än så länge)

Mökkur-sidan är gjord med vanlig html i Dreamweaver, Fors-sidan gjorde jag efter den i css. Borde väl förmodligen koda om hela Mökkur-sidan i css istället, men det lockar inte. :crazy: Jag tror inte det är något fel i kodningen, men jag har å andra sidan inte letat så mycket. Jag har intalat mig att det kan vänta till sommaren när jag blir ledig. Har du några snabb-tips annars? :)

/Erica
 
Jag har då inget minne av att jag läst någonstans om att man inte bör länka undersidor.

A link is a link is still a link, hävdar jag fortfarande. Länk som länk.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 340
Senast: Septicemia
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
7 812
Senast: Enya
·
IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 333
Senast: Badger
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
422
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp