• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 785
Sv: Ralmé Z

Aladin Z stod i halland och betäckte 116 ston men om jag inte missminner mig stod Ralme Z på Flyinge

Jag är inte 100% säker på att han stod här på station, jag har fått uppgifterna av en "stor o gammal uppfödare" från halmstadstrakten...

Jag bodde inte själv här då.

Men det finns MÅNGA ston här runt med Ralme Z i stammen... så jag undrar...

NGN som säkert vet???

De var ju bara inlånade ett år, så de finns inte i hingstkatalogen. Har tittat i både -85 och -85 för säkerhets skull.

Ralme Z stod på station i Halland och betäckte totalt 125 ston.

Jag har uppgiften ca 125 ston...så det bör nog stämma ganska exakt.
Någon som vet vem han stod på station hos?

Tack:)

Stationen kan man kanske hitta om man plockar fram sina gamla Ridsport från -85 och kollar annonser:idea: Tyvärr ligger mina i källaren just nu under en massa hästtäcken och annat:crazy:

Eller så får jag fråga någon av alla gamla "hästkarlar" som bor här runtomkring nästa gång jag springer på någon av dom...;)

Det var helt klart Flyinge som stod för inlåningen av honom, det är säkert.
Ska se om jag kan få riktiga besked under dagen idag... har blivit väldigt nyfiken...dags att detektiva lite;)

Hej!

Jag var också säker på att han stod på Flyinge (de tog ju in honom) men jag ringde till Flyinge för att kolla upp det.
Mannen (kommer inte ihåg namnet men något äldre) sa att Ralme Z hade stått på station i Halland, tyvärr kom han inte ihåg var.
Hopppas ancan kan ge oss lite klara besked senare! :D Börjar bli nyfiken på hur det ligger till.

Mvh / Fia

Nu pratade jag med en man som bör veta och han var av samma uppfattning som jag vad det gäller hingstarnas placering under betäckningsssäongen 1985

Ja han heter Reveny och kastrerades som 3 åring efter att han visats på rådgivande med vitsord lovande gångartshäst men hingsthormonerna gjorde att vi kastrerade honom vilket gjorde honom till en uppskattad valack

Tittade i Blå Boken som tyvärr är alldeles för knapphändig med information. Det står bara ägarnas namn 1985. I 1986 står i vilket län hingstarna är uppstallade, där står han som exporterad. Suck!

Jag har talat med två gamla "hästakarlar" här nu, och jag får be om ursäkt:o -du hade rätt hela tiden Per:bow:
RALME Z stod på Flyinge och inte i Halland!

Så har vi rett ut det.

Bläddrade i gamla Ridsport i kväll och hittade denna annons i nr 10-85. Den visar att han stod på Flyinge och att han var dyrast bland alla hingstar de hade i avel det året. Flamingo var näst dyrast med 2000:-+ 2000:-

RalmeZ.jpg

Och jag kan inte räkna, 1000 + 3000 blir förstås lika mycket som 2000 + 2000...:o

Intressant läsning.TACK:)

Jag hade i bakhuvudet att han var ganska dyr på den tiden.
Nu förstår jag oxå vart mitt sto fått sin tyrav ifrån, nästintill kopia av bilden på honom(har bara uppställda bilder hemma).

Tackar o bugar för informationen:bow:

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 397
Senast: Bee
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 152
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 582
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka