Jag är ingen stjärna på planering heller men vi har ju tagit oss en liten bit iallafall.
Tränar rallybana/slinga 1, ibland 2 ggr i veckan och sen enskilda moment lite då och då. När jag tränar bana eller slinga (5-8 skyltar) vill jag ha med det vi håller på och slipar/befäster i den enskilda moment träningen, det vi har befäst men behöver mängd träna och det vi kan typ alltid. Kör jag slinga med låt säga 8 skyltar är ett moment under befästning, tre som vi behöver mängdträna och fyra som vi garanterat kan.
När jag började var jag så fokuserad på att vi skulle vara startklara till ett visst datum att jag tränade mycket hela nybörjarbanor. Jag rekommenderar att filma er, mycket. Och håll koll på dina fötter. Sen beror det på, har du en följsam hund? Som inte nosar? Som inte är lättstörd? Finns mycket sånt att träna på också. Jag tränar oftare uthållighet i fotgåendet än skyltar för stunden då min lätt tappar koncentrationen tex.
Vi har gått igenom alla moment i rallyn och vet våra svagheter. Dom jag helst inte jobbar på för det går så dåligt
Bäst av allt är att bara ta sig i kragen och åka o träna helt enkelt. När jag hade svacka i vintras körde jag temaveckor där vi fokuserade på olika saker ett par veckor. Typ stadga, backa, hopp, frestelsen etc. Kan ju vara en bra idé också om det känns svårt.