Råkar du ut för "experter"?

Sv: Råkar du ut för "experter"?

Jodå, har fått gott om "goda" råd.. Allra bäst är folk som precis har skaffat hund och som efter att ha haft valpen hemma en vecka kan allt och vet allt bäst.. Och då ska komma med råd. Och sen den kategorin som ska jämföra allt, min hund var minsann rumsren när den var 10 veckor, som om det var någon tävling..:crazy:

Jag följer mina instinkter så gott jag kan, läser en hel del, tar emot råd från folk jag anser kunniga och sållar fort det jag tycker inte gör mej någon nytta.
Jag har mycket att lära och är ingen expert, men tror att min hunduppfostran är ganska sund och jag har glada hundar som jag iaf anser är hyfsat lydiga..:)

Vill jag ha mina hundar i soffan, sängen, jämte på kökssoffan när vi äter då får jag väl ha det, inte är jag en dålig ledare för det.. De vet vad som gäller och stjäl inte, vill jag fjäska med lite godbitar från min tallrik när vi har ätit färdigt eller dela min chipspåse med lill-hunden då gör jag det. Ingen annan har väl ont av det.. eller jo, de har ju just det..:banghead:

Vill bara klargöra att jag har inget emot renrasiga hundar och/eller föredrar blandraser, men måste bara inflika med en kul grej som hände för bara ett litet tag sedan. En kompis har en jättefin tik, renrasig och kanonstam!
Den här hunden har vi alla i bekantskapskretsen fått höra det mesta om, den är perfekt kort och gott kan vi väl säga. Vi låter våra hundar leka på ett fält och jag ser att hon först är tveksam till att släppa sin, men gör det ändå.
Hundarna leker och hon går på om hur mycket bättre hennes hund är och att jag förstår väl att det aldrig kommer bli något av min lilla blandis för blandisar har sämre gener och går inte att träna lika bra.. Efter ett tag är det dags att kalla in hundarna, jag visslar och min lilla kommer som ett skott, inte en skymt av hennes hund. Hon fortsätter ropa och vissla en stund, sen börjar vi leta, hennes ursäkt är att det måste ha hänt hennes hund något eller så har min byracka lurat iväg den och lärt den dumheter..O_o
En bit bort (bra bit) finns det en cykelbana/trottoar, därifrån hör vi efter en stund skrik och gap när vi närmar oss, vi springer dit och vad möter oss. En stackars tant som förtvivlar försöker värja sej för kompisens jätteglada hund som hoppar omkring och försöker leka med tanten..:angel: Det tar ytterligare 5 min innan kompisen får tag i sin ystra hund och lyckas dra den med sej, den är helt blockerad och lyssnar inte alls, under tiden sitter min lilla (fortfarande okopplad) stilla jämte mej och betraktar lugnt skådespelet som utspelar sej på cykelbanan..

Mvh Domino_s

Jag har inte heller blivit tillsagd någon gång vad jag kan komma på, tror det är för att jag inte bjuder in till det alls. Min lilla krokodil kan jag dessutom rya ganska bra på även inför folk, men jag håller mitt fokus på hunden och tittar inte direkt på folk, så även om jag känt brännande blickar ibland så har jag aldrig blivit tillsagd.

Min sambo däremot... Jag vet att jag skrev en tråd om det för ett tag sedan, om hur en kvinna stannat bilen och skällt på honom efter att han ryckt till i kopplet på krokodilen som gjorde ett utfall på en annan hund. Eller mannen som kom fram till honom på hundrastplatsen och de hade en livlig diskussion om hunduppfostran :banghead:

Jag tror också att det handlar lite om vilken utstrålning man har, jag har ju en hund som minst sagt kan bete sig rätt illa ute bland folk men ändå är det ingen som har kommit med några bra förslag vad jag ska göra. Någon har sagt att "bara han bli vuxen så lugnar han nog ner sig", varpå jag har vässt "han är 2 år när blir de vuxna?" Och sedan har de inte sagt något mer...

Jo på en jakthundskurs var det en drever ägare som stövlade fram till mig när jag stod och väntade på parkeringen, utan hund eftersom han satt i bilen i skuggan och jag passade på att få lite sol. Jag hade aldrig sett människan tidigare men han öppnade med "jaha får sällskapshundar också vara med på kursen? Tycker du att det är läskigt med döda djur också?" Varpå jag kontra med att jag hade en Wachtel och den kan absolut inte räknas som sällskapshund och ang döda djur så är det jag som står för styckandet i våran familj och jag hoppas kunna få chansen att skjuta mig ett rådjur jag också.
Men där tror jag att det handlade om en människa som nog hade det väldigt svårt att ta kontakt, sista dagen hade han varit och köpt fikabröd som han bjöd mig på och försökte bjuda in mig på jakt på hans mark med min duktiga hund. :angel: Jag konstatera att jag hade nog inte tid men jag kan skicka maken och helt plötsligt så var erbjudandet som bortblåst... :D

Händer i princip aldrig men rätt nyligen var det en herre som kände behov av att upplysa mig om faran med att släppa ut hunden ur bilburen på en parkering utan att först säga "varsågod".
Det kunde ju annars hända att det kom en katt eller annat så hunden sprang ut på vägen osv.....
Vad mannen inte observerade var min mer subtila nick som jag redan gett hunden istället för ett muntligt kommando, något som jag heller inte orkade upplysa honom om.:cool:

Haha, det påminner mig om personen som kom fram och frågade om jag behövde hjälp att lyfta in hunden i bilen eftersom hon bara satt bredvid den öppna bakluckan och stirrade. Tydligen var det märkligt att hunden bara hoppade in på kommando (detta för att hon som valp gärna hoppade in var som helst i vilken bil som helst). Jag tycker det är praktiskt att tex kunna ställa in vattenskål innan hunden hoppar in...

Jag har väll inte direkt råkat ut för någon som säger hur jag ska uppfostra min hund då min hund är otroligt snäll. Hon skäller inte mot andra hundar, hon går alltid med löst koppel, stuckit 2ggr efter kanin (aldrig annars när hon varit lös och hon kom tillbaka efter några sekunder) och ja, hon är inte den som säger emot direkt utan hon lyder alltid.
Men det jag tycker är riktigt roligt är att många kommer fram och säger något liknande "man ser att hon har Labrador i sig". Hur vågar man ens säga en sådan sak till en hund man inte känner? Min hund har INGEN labrador i sig hon är schäfer, jämthund och Kungspudel. Var får man Labradoren ifrån? Hon är mycket större, mycket mer smäcker och framförallt, inte ALLS lika bred i huvudet som en labrador. Men det är roligt varje gång när man säger att hon inte alls har labrador i sig. För alla som tror sig veta allt om hundar blir alltid lika paffa hahaha !!!

Däremot så har också någon frågat om hon har Collie i sig och de frågar ofta om hon har Flatte i sig (hon har Flatte päls). Men om man frågar om hunden är en ras är det en sak, men inte när man säger att hunden är en ras. Ska jag gå fram till en Schäfer och säga "vilken söt Chihuahua"??

Äsch, jag fick ofta frågan: "Vad är det mer än collie?" om min renrasiga Australian Shepherd

Äsch, jag fick ofta frågan: "Vad är det mer än collie?" om min renrasiga Australian Shepherd

Och min aussie fick höra "visst är det där en smålandsstövare" precis innan vi skulle in i utställningsringen :p!! Tur att hon fick cert den utställningen, annars hade jag nog drop-kickat både domare och den som fällde kommentaren :D;)!

Ja sånt har man fått höra,
"-vad är det för raser i din?
-Det är en wachtel.
-Jaha vilka korsningar ingår i den?
-Inga alls, det är en renrasig wachtel.
-Fast lite pudel är det väl i den? Den är ju lockig?

:banghead:

Fast här på nog blandrashunds ägarna ta på sig en hel del när de hittar på namn åt sina korsningar...

Jodå, har fått gott om "goda" råd.. Allra bäst är folk som precis har skaffat hund och som efter att ha haft valpen hemma en vecka kan allt och vet allt bäst.. Och då ska komma med råd. Och sen den kategorin som ska jämföra allt, min hund var minsann rumsren när den var 10 veckor, som om det var någon tävling..:crazy:

Har väl heller inte stött på någon som talar om hur jag ska uppfostra mina hundar men träffade på nå liknande för några veckor sedan på en praktisk föreläsning alltså vi hade med hundarna. Damen i fråga hade visserligen en vuxen hund men man kan ändå tänka sig att detta var hennes första hund eller åtminstone första hund med lite jävlar anamma i sig om ni förstår va jag menar. En blandras hanne 18månader, typ trevägs korsning schäfer/ colli/? med mycket hormoner i omlopp(dock kastrerad då vi träffades) så ni förstår nog att denna hund antagligen krävde sin beskärda del av både motion och mental träning.

Jag är helt säker på att denna kvinna hade lärt sig jätte mycket unde de där 15månadena och hon hade verkligen tagit till fasta vad alla instruktörer sagt problemet uppstår ju dock när hon sedan var jätte ivrig att berätta precis hur man ska uppfostra hundar på precis samma sätt som hon lärt sig ( detta mellan utfallen som hennes hund gjorde)

Att hundar dessutom är olika att uppfostra speciellt pga ras (jag hade ju med min jämte) var något hon inte alls kunde förstå och talade gärna om för mig att allt handlade om kontakt för att få hunden att sluta göra utfall tex. (Observera att detta var mellan utfallen som hennes hund gjorde mot min hund som då inte gjorde större grej av det än att han skade av iver men sa inget och satt stilla)

Kontakten är absolut inte fel men på Basse går man bet (instruktören som just tillbringar 5 min med att få kontakt med Basse med hjälp av lock och godis utan att lyckas börjar här fnissa omisskännligt) så jag berättade att i HONOMS fall begär jag bara att han ska skärma av vid kommandot fot. Han behöver alltså inte söka kontakt med mig men han ska inte kolla efter annat heller.

Varav kvinnan utbrister nämmen O det skulle ALDRIG fungera pp den här.
Suck de va just de ja sa olika hundar olika lösningar inte svårare (eller enklare) än så men detta var för mycket att ta in för damen tyvärr.:banghead:

Jo det händer att folk som man inte känner ska lägga sig i det ena eller andra. Det värsta är ju att 99% av de som sagt något åt oss har ju "sett på Ceasar Milan". Deras enda referens gällande hunderiet. Många har inte ens egen hund men "har ju sett på hans program". Märkligt vilket behov folk har av att trycka till andra med sina stenålderspåhitt om ditt och datt. Jag accepterar det inte. Ofta säger jag inget utan bara ser allmänt ointresserad ut. Vissa diskuterar jag med om de verkar kunna föra ett samtal. Släktingar har också åsikter men de respekterar fullt ut att vi väljer hur vi vill uppfostra våra hundar.

Folk borde lära sig lite vett. Om man inte ber om deras åsikt så går det heller inte att trycka på på andra sina egna värderingar.

Jag uppskattar om folk säger till om de är oroliga för något. En ny granne till oss kom och informerade att hunden suttit och skällt hela tiden vi varit och handlat (ca 20 minuter). Det uppskattade vi. Då visste vi att backa i träningen för han var helt tyst när vi åkte.

Vi var ute på en ridtur med vovvling lös. Plötsligt dök det upp ett äldre par en bit framför. Jag bad Vovve stanna och klev sen av och höll honom i halsbandet; ifall de skulle vara rädda för honom så de kunde gå förbi. Mannen log vänligt och passerade, men damen stannade ett par meter ifrån och vrålstirrade vovve i ögonen... varpå han varnade med ett morr. Då fick han höra att "Så där fick han minsann inte göra!" Suck, tänkte jag. Om du är rädd så bara vänd bort blicken och gå förbi nångång. "För vi har minsann schäfrar också!" kom det då med en sur blick på mig. Jag bara log och tog häst och hund och gick. :D

Ungefär som att jag en gång fick höra "Sånna hundar får inte vara lösa!" av en stirrig tant med en överjävlig Papillon i ett rullsnöre.

"Jo", sa jag och gick. Det var synd... det hade varit roligt att höra vad hon trodde att han var för typ av hund :D (Lapsk vallhundshane)

Hehe Ungefar som nar jag kom och gick med Mandy i koppel utanfor en rastgard. Vi gick i riktning mot grinden in och tanten med tva shelties sag tydligen bara "ROTTWEILER" med stora bokstaver.:p Hon kom fram mot staketet langt innan vi kom till grinden (jag hade ingen tanke pa att ga in, men det visste ju inte hon) och ropade nagot jag inte kunde hora. Nar hon kom gaende och jag inte kunde hora vad hon sa over hennes hundars larmande satte jag Mandy och bara vantade pa att hon skulle komma narmare. Mandy satt pa gangvagen vid min sida mindre an en meter fran staketet dar 'tantens' tva hundar hade en "fence fight" med henne. De skallde, morrade och bet i staketet medan Mandy lungt satt och tittade pa dem.
Tanten titta pa mig och undrade om min hund var snallO_o Jag tittade ner pa Mandy som satt lungt vid min sida med kopplet hangade i en los bage, sedan pa hennes hysteriska hundar som kastade sig mot staketet med riktning mot Mandy och svarade att "Min ar helt uppenbart helt okay ... men inte dina".
Det var valdigt interesant att se hennes ansikts uttryck. Hon blev helt schockad nar hon insag att hennes hundar visade aggression ... och att min inte alls gjorde det. (Mandy satt till och med med sidan lite emot dem, jag gissar att hon demonstrerade ointresse pa 'hundsprak') Tanten blev helt 'flustered' och fick inte ur sig ett forstaeligt ord efterat. Hon ropade pa sin man som stod lite langre bort, och borjade forsoka fa tag i hundarna, men var sa tydligt overraskad att det var hennes hundar som var problemet att jag insag att det inte var forsta gangen men att hon skyllde pa de andra hundarna.

Senast ändrad:

Råkade faktiskt ut för en expert här för några dagar sen. Som tyckte att jag borde vara hårdare på mina hundar, det var faktiskt att föredra att man säger till ordentligt en gång än att man håller på o småtjatar.

(det hela handlade om exalterade hundar som piper i väntan på arbete. Mina var tysta men alerta, personens hund låg och skakade och tjöt, trots tre "rejäla tillsägelser". Jag kastade godis på mina...)

Samma person tyckte att jag skulle klämma på en långlina i vallningen, så jag kunde hala in och bestraffa när/om mina unghund inte tog stoppen omedelbart. Återigen så var det personens egna hundar som varken stannade, tog styrning eller skötte sig mot djuren, medan Fridolfs "synd" var att han stannar stående.

Alla är vi olika tänkte jag och letar annat träningssällskap i framtiden...

Det är märkligt, för det är alltid dom som har noll koll på sina egna som är rädd att mina ska äta upp deras. Alltid... paret med sina helrabiata yorkies, tantan med strävtaxen osv osv.

Nu har vi mött en kvinna med tre BCs som har väldigt bra koll på sina, hon bryr sig inte att mina är lösa och stannade tom och pratade en bra stund sist vi sågs :)

Apropå rottweiler... Så fick sambon höra av en äldre herre att "det märks att du dängde på den där ordentligt när han var valp". Sambon kläcker väl ur sig ett förbryllat "Eh?" och gubben menar på att "såndär dobermanns måste ju lära sig lyda hårt och tidigt, annars hade du haft ett helvete med honom".
Jodå, rottweilertiken gick fot på uppmaning vid möte med gubbe och cykel... Utan hårdare "stryk" än att vi kastat nån pryl på henne när hon glömt att man inte jagar katter...

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 525
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej! Jag och min sambo har, som rubriken antyder, köpt en valp för två dagar sen och har sen tidigare en vuxen Rhodesian Ridgeback...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka