Alla vill hälsa på min valp, vad göra?

Sv: Alla vill hälsa på min valp, vad göra?

Jag fick lära mig det under valptiden. En liten söt fluffig blandrasvalp med vita tecken som charmade vem som helst :devil:

Jag blir alldeles tokig om någon tror att dom ska få komma fram hur som helst till min hund/någon jag är hundvakt åt osv. Lite enklare har jag det nu då hon i vuxen ålder inte bryr sig alls om andra människor. Om någon retar upp mig genom att ta förgivet att min hund är allmän egendom så bryr jag mig inte alls om dom blir stötta när jag fräser ifrån. Jag skäms snarare å deras vägnar som inte ens har hyffs nog att fråga innan eller acceptera ett nej ;)

Dagens tips från en annan hundägare jag mötte idag: "om någon ifrågasätter dig när du säger nej till att klappa din hund, säg 'så här känns det för hunden' och rufsa om hårt och oförsiktigt i personens hår. Han eller hon kommer garanterat aldrig att komma fram till dig igen."
Hahahaha, det ska jag börja med faktiskt. :)

*kl*

Eller varför inte köra denna när folk släpper fram sina hundar med motivationen "hen är jättesnäll!"
- min också! Hen har skabb, men det är enkelt att få bort. 3 veckors daglig schamponering och total sanering av lägenheten så är det klart!

Har också funderat på att sätta på min en munkorg, han tycker faktiskt inte om när folk kommer fram och säger "Vilka FANTASTISKT vackra öron han har!" för att sedan börja halvdra i dom....

kl

Har inte riktigt varit med om att någon kommit fram utan att be om lov, men så bor jag ju ute i skogen också...

Därimot så tog jag med valpen för att gå promenat runt en sjö, där det går mycket hundar + ägare för att träna hundmöten. Det första som händer är att en liten jack russel kutar fram och jag knuffar undan och knuffar undan den för att jag inte vill att min ska få hälsa då träningen just gällde att INTE få hälsa på alla.
Ägaren kommer lunkandes, jag stannar 5 m ifrån mig som fortfarande knuffar undan hans hund frenetiskt. Han frågar med lugn ton, "Vad är det för kön på din hund?" och står kvar.
Usch vad arg jag blev!

Efter att jag hade sagt: Det spelar ingen roll, ser du inte att jag inte vill att de ska hälsa! så försökte han kalla in "Sigge" som istället fick syn på en annan hund och sprang 200 m åt det hållet istället...

Jag kanske inte kör på den "snälla" versionen men jag bara går. Jag har visserligen ingen valp. Men när någon bara släpper fram så blir jag sur. Jag har skällt ut några stycken för att bara för att min hund ser snäll ut eller liknande så är det inte säkert att hon är snäll, det är inte heller säkert att jag vill stanna och snacka med någon och man har alla olika regler. Min hund ska inte hälsa på hundar hon inte känner i koppel. Det är för att det lätt skapar frustation hos hunden om de inte kan leka riktigt. Så släpper vi hundarna så de kan lika, fine det går bra om hunden är i rätt storlek (min hoppar gärna på småhundar och jag är rädd att någon ska skada sig) men inte i koppel. Min hund har också "anlag" till att bli både dominant och aggressiv då hennes föräldrar var det så därför är jag också hellre på den säkra sidan. Men t.ex för någon dag sedan så gick jag förbi en Rottweiler, ägaren och jag på insidan och hundarna på yttersidorna så de inte gick bredvid varandra. När vi gått förbi så kan gubben inte hålla i sin hund så den svänger runt precis framför honom och luktar på min hund (ingen fara så men hade det varit min morbrors hund så hade den Rottweilern inte funnits längre...) och jag fortsätter gå för att visa min hund att hon ska ignorera sådant. Men då stannar gubben och frågar om de ska hälsa och jag säger att min hund inte ska hälsa i koppel. Då skrattar han och frågar "din första hund eller?". Så jag bara gick, så säger man bara inte och säger jag nej så är det ett nej.

Men när min hund var liten valp så var det flera som kom fram och klappade men de frågade faktiskt alltid. Men hade de inte frågat så hade jag faktiskt sagt till dem att min hund behöver lugn och ro. Eller något sådant. Man behöver inte låta otrevlig.

Måste bara tillägga att en gång stod jag och väntade på bussen så gick en Rottweiler förbi. Jag hade ingen hund då. Rottweilern hade flexikoppel och kanske 5m framför mig (ägaren gick lite före) så vänder hunden och går rakt fram till mig. Jag luktar väll häst för jag skulle till stallet så hade ridkläderna men ägaren fattade inte att hunden hade vänt förens kopplet tog slut och hunden stannade kvar vid mig. Jag brydde mig inte speciellt men klappade ju den såklart. Den kom ju fram?
Och personer som inte har koll på sina hundar är något av det värsta som finns! Jag har länge varit emot Flexi av den enkla anledningen till att folket (inte alla utan de flesta) låter hunden gå precis som den vill. Och det stör jag mig på, går jag med någon så ska deras hund hålla sig på dens "sida" och min på sin så de inte trasslar in sig. Men med Flexi så är den andra hunden ÖVERALLT och de trasslar in sig osv. Det är anledningen till varför jag inte går ut med min syster och hennes hund längre haha. Så jäkla jobbigt att gå med dem för man kan ju inte GÅ normalt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka