Alla vill hälsa på min valp, vad göra?

Sv: Alla vill hälsa på min valp, vad göra?

Fast det kommer alltid finnas folk som tycker att de kan argumentera emot om man motiverar. Bättre då att bara säga "nej jag vill inte". Inget snack om saken liksom.

*Kl

Laste nagonstans pa natet haromdagen om en hel grupp manniskor som borjat satta munkorg pa sina hundar for att slippa pafluget folk (nu handlade detta om hundar som slapptes fram hur som helst men det funkar garanterat pa manniskor ocksa).
Kan mkt val tanka mig att det ar effektivt satt att fa folk att halla avstandet om man nu definitivt inte vill halsa pa allt och alla.

Jösses... Vart bor dessa människor nånstans? Har aldrig varit med om att folk tränger sig på mig och mina hundar, eller inte godtar ett nej.

Tror de kom fran lite hela US och Canada. Hundkulturen ar ngt annorlunda har to say the least.

Beroende på scenario:

Människa närmar sig - Jag går tydligt undan
Människa frågar - Jag svarar nej tyvärr
Människa ifrågasätter - Jag blir otrevlig
Människa ignorerar mitt nej/kastar sig fram - Jag ryter ifrån på skarpen.

Jag struntar blankaste tusan i vad folk tycker om mig. Om dom inte kan ta ett nej utan ifrågasättning eller saknar respekt för andra är dom ingen större brist i mitt liv.

Hehe jag tänkte samma sak som du, Philosophia ;) De påflugna människor jag och våra hundar träffar bor mestadels på Södermalm och övriga innerstan i Stockholm. Mina föräldrar bor dock ute på landet och jag tycker generellt att folk där har större respekt för både djur och ägare, säkert för att de flesta där själva har eller har haft sällskaps- eller boskapsdjur.

Tack för alla svar, jag ska definitivt testa de allra flesta av dem! Jag har svårt för att bara säga NEJ men ni har ju faktiskt helt rätt; det spelar ju egentligen ingen roll vad de drycker om mig. För en stundades när vi var ute på en kissande mötte vi en dagisgrupp som var ute och ledarna sa till barnen, utan att ens titta på mig, "Titta, en valp! Är det någon som vill klappa?" Men då blev jag riktigt förbannad så jag hoppas att varken barnen eller deras fröknar ens kommer tänka tanken att göra så igen :crazy:

Jaha, ja då förstår jag. :)

Philosophia - Jodå, men jag lämnar skogen vid utvalda tillfällen och besöker mer befolkade platser. :p Och sen är det ju hit 08-orna kommer på sommarn... :angel:

Blomman - Låter ju helt galet. Håller folk på så förstår jag att det blir ett problem.

kl

apropå hundar som inte vill hälsa och folk som inte fattar vad man säger åt dem så har jag en granne som är lite en sådan där som verkar bli personligt förorättad för att hunden inte gillar främlingar. Min (jaktlabbetik 8 mån) är tydligen helt störd som inte vill hälsa. När jag säger "hon är osäker på främlingar, det bästa är om du varken tittar på eller pratar med henne" så har jag fått till svar: "men jag vill ju kunna prata med henne!" samt "men du måste ju tåla att man tittar på dig" (och alltså glor hunden i ögonen och pratar med henne) :banghead: Nämnde jag att hunden har väldigt nära till skall? :meh:
I dessa lägen har jag gett upp och gått iväg med hunden. Hunden kan absolut sitta stilla och lugnt vid min sida när jag pratar med folk, men varför ska de promt hålla på och involvera hunden?? Visst, det är inte helt optimalt att hunden blir osäker när främmande tittar på henne, men när dagsläget ser ut så, kan man inte acceptera det? (var med om något liknande alldeles nyss, det är därför jag blev lite extra upprörd just nu)

Tack för alla svar, jag ska definitivt testa de allra flesta av dem! Jag har svårt för att bara säga NEJ men ni har ju faktiskt helt rätt; det spelar ju egentligen ingen roll vad de drycker om mig. För en stundades när vi var ute på en kissande mötte vi en dagisgrupp som var ute och ledarna sa till barnen, utan att ens titta på mig, "Titta, en valp! Är det någon som vill klappa?" Men då blev jag riktigt förbannad så jag hoppas att varken barnen eller deras fröknar ens kommer tänka tanken att göra så igen :crazy:

Vi har precis flyttat ifrån innerstan och det är jätteskönt att kunna ge hundarna mer utrymme. :)

Ibland vet jag inte hur - och om - folk tänker. Om jag hade fått en krona för varje gång som mötande personer har sträckt sig fram och klappat hundarna liksom i farten så hade jag varit stenrik. :crazy: Och det är alltid vuxna, aldrig barn. Tur att en har stabila hundar! Småbarn är duktiga(!) och frågar och jag tycker att de också respekterar om man säger nej snällt och vänligt. Kanske det har att göra med att de själva kan relatera till att vara liten och att främmande människor kommer och klappar dem på huvudet eller nyper dem i kinden?

Vi åker tåg ofta och djurvagnen brukar ju inte sällan fungera som ett slags zoo dit man kan ta uttråkade barn. För att (återigen) inte tala om vuxna så verkar det som om även de vuxna ser djurvagnen som ett zoo och som prompt ska locka till sig hundarna för att hälsa på dem. Att jag försöker hålla emot samtidigt som jag balanserar en laptop och en hög med tentor i knät och har ett telefonsamtal på gång tycks gå dem obemärkt förbi tills alla papper far i golvet och jag vrålar "men för helvete". :arghh: :rage: Först då går det upp ett Liljeholmens "Oj, förlåt. Jag tänkte bara hälsa ...".

Beroende på scenario:

Människa närmar sig - Jag går tydligt undan
Människa frågar - Jag svarar nej tyvärr
Människa ifrågasätter - Jag blir otrevlig
Människa ignorerar mitt nej/kastar sig fram - Jag ryter ifrån på skarpen.

Jag struntar blankaste tusan i vad folk tycker om mig. Om dom inte kan ta ett nej utan ifrågasättning eller saknar respekt för andra är dom ingen större brist i mitt liv.

Önskar att jag var så självsäker när min hund var valp.

Även om jag är ytterst otrevlig så visar min hund på alla sätt han kan att han inte vill något hellre än att hälsa på personen i fråga och jag har inte orkar förklara varför han inte ska göra det varje gång.

Roligast (eller inte) är det när man försöker skrämma/informera personen genom att säga att han hoppar eller när han var valp att han bits men de ändå insisterar på att hälsa och efter 10 sekunder säger "OJ VAD DU HOPPAR" eller "AJ, BITS DU?" och börjar försöka hålla fast honom (=omöjligt då glada kelpisar är väldigt hala och snabba) och matte får försöka lugna ner till 100% uppvarvad valp/hund för att freda dem :mad::banghead:

Men värst är nästan hundfolk som självklart vill hälsa på den glada lilla hunden och inte tar illa vid om han hoppar utan glatt UPPMUNTRAR hoppandet trots att jag bett dem ignorera hunden tills han lugnat sig.

Hunden kan jag träna men inte människorna vi träffar brukar jag säga till dem som tycker att jag har en ouppfostrad hund som hoppar på folk...

kl

apropå hundar som inte vill hälsa och folk som inte fattar vad man säger åt dem så har jag en granne som är lite en sådan där som verkar bli personligt förorättad för att hunden inte gillar främlingar. Min (jaktlabbetik 8 mån) är tydligen helt störd som inte vill hälsa. När jag säger "hon är osäker på främlingar, det bästa är om du varken tittar på eller pratar med henne" så har jag fått till svar: "men jag vill ju kunna prata med henne!" samt "men du måste ju tåla att man tittar på dig" (och alltså glor hunden i ögonen och pratar med henne) :banghead: Nämnde jag att hunden har väldigt nära till skall? :meh:

Det där tycker jag är jobbigt nu med min ena tik, en PK på 2 kg som alla givetvis ska typ krama ihjäl. Hon älskar människor hon känner, men andra människor (och hundar) tycker hon är läskigt och jag jobbar rätt hårt på att lära henne att "hos mig är du helt säker, ingen kommer fram!".
Ändå ska folk fram till henne; antingen böja sig över henne och grina åt henne alternativt bara ånga rakt fram och TA HENNE ifrån min famn.
En gång när jag protesterade sa en dam att "Mäh, hon får faktiskt vänja sig för jag vill hålla henne!!!"

Det är verkligen som om folk blir förolämpade över att hundarna inte älskar dem och helst vill vara ifred...

Öh nä. Hon ska inte vänjas vid något alls för att tillfredsställa dina behov.
Enklare var det när jag hade min arga grönis, honom gick då ingen fram till trots att han inte ville... ;)

Ändå ska folk fram till henne; antingen böja sig över henne och grina åt henne alternativt bara ånga rakt fram och TA HENNE ifrån min famn.
En gång när jag protesterade sa en dam att "Mäh, hon får faktiskt vänja sig för jag vill hålla henne!!!"

Det är verkligen som om folk blir förolämpade över att hundarna inte älskar dem och helst vill vara ifred

Men herregud, så hunden och du ska bara acceptera att någon vill hålla den?! Djur har ju faktiskt också integritet. Det är en himla tur att inte alla skaffar sig djur...

Dagens tips från en annan hundägare jag mötte idag: "om någon ifrågasätter dig när du säger nej till att klappa din hund, säg 'så här känns det för hunden' och rufsa om hårt och oförsiktigt i personens hår. Han eller hon kommer garanterat aldrig att komma fram till dig igen."

Lite våghalsigt kanske men jag skulle gärna testa det någon gång :p

*Kl

Laste nagonstans pa natet haromdagen om en hel grupp manniskor som borjat satta munkorg pa sina hundar for att slippa pafluget folk (nu handlade detta om hundar som slapptes fram hur som helst men det funkar garanterat pa manniskor ocksa).
Kan mkt val tanka mig att det ar effektivt satt att fa folk att halla avstandet om man nu definitivt inte vill halsa pa allt och alla.

Faktiskt! När jag hade en yr och galen ungtik (retriever) som kastade sig i koppel och det var glashal vinter så körde jag med en haltigrimma en period (intensivträning på koppelgående). Ser inte alls ut som en munkorg utan som en vanligt grimma med rem över nosen och knäppe under hakan.

Jag blev helt lämnad ifred!!? Otroligt skönt... Hunden tyckte det var trist dock, hon var mer än sällskaplig. :D

Dagens tips från en annan hundägare jag mötte idag: "om någon ifrågasätter dig när du säger nej till att klappa din hund, säg 'så här känns det för hunden' och rufsa om hårt och oförsiktigt i personens hår. Han eller hon kommer garanterat aldrig att komma fram till dig igen."

Lite våghalsigt kanske men jag skulle gärna testa det någon gång :p

Funkar även för den som är gravid och tröttnat på att främlingar ska fram och klappa en på magen. :sneaky:

Underbart!

Kl.

För mej har det alltid funkat med att hunden har skabb.

Nu frågar inte så många om hundarna kan hälsa eller att någon vill klappa men satan vad effekt det får när lösa hundar kommer mot en med en ägare längre bort som ropar att hunden är snäll den bil vara hälsa, kan säga att jag har fått många garv av olika inkallnings metoder.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Höstföräldrar 2023
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur