Råkar du ut för "experter"?

Sv: Råkar du ut för "experter"?

Precis ... jag valde ju ocksa rottis som forsta hund. :D Har ar det faktiskt mest i 'hund tranar kretsar' jag far rad och kommentarer. Nar jag ar ute pa stan med Miss Mandy ar kommentarerna alltid valdigt possitiva for att hon ar glad, trevlig och mycket lydig. (Hon vet var kottbullar och leksaker kommer ifran:p)
Jag har precis borjat pa en ny IPO klubb. Jag berattade forsta gangen hur manga daliga rad jag har fatt (och trodde pa nar hon var liten) och vilka bakslag vi har gatt igenom pa grund av det. (Som att inte leka dragkamp. EVER.:crazy:) Det finns, sa klart, en riktig 'besserwisser' dar som andra gangen jag var dar talade om hur jag skulle gjora nagot. Nar jag da sa hur vi gjorde fraste han att jag ju inte lyssnade. Jag sa bara lungt att med tanke pa sa manga daliga rad jag foljt sa lyssnar jag numera pa tva ... en mycket valkand tranare som jag varit pa en veckas kurs hos och tranaren pa klubben. Period. Gubben kom totalt av sig och jag har inte fatt hora hur man gjor igen.:D

Japp... Massor... Men värst va när jag hade haft min omplaceringsjycke i typ 2 dagar och en kvinna jag inte kände som följde med ut på en prommis med sina hundar.. På ett säkert område släppte vi våra hundar och min hund va lite trög att ropa tillbaka med lyssnade efter ett tag om man höjde rösten.. Hon började genast berätta hur jag skulle göra (utan att veta något alls om vilka kunskaper jag har).. Hon hade en attityd som va nästan förnedrande och behandlade mej som att jag inte hade en aning om vad jag sysslade med.
Sen när det va dags för henne att ropa in sina jyckar fick hon skrika sej hes:crazy:.... Och då hade hon en kennel och haft sina jyckar sen dom va valp....:banghead:

Hur som så lyckades jag inom kort få den pli på min jycke som jag ville ha och det krävdes två rop för att kalla in jycken. Första för att få min jyckes uppmärksamhet och sen ett för att få honom att komma.... Och det utan att följa hennes "råd".....

Just när det gäller min hund är jag extremt konflikträdd.
Det har gjort att jag inte gärna åker och hälsar på hos vissa släktingar, just eftersom de är "experter" som ska uppfostra min hund på sina (för mig och min hund totalt felaktiga) sätt.
Jag vet ju själv vad som fungerar för oss, och det är inte att stövla fram och "sätta sig i respekt", "visa vem som bestämmer" och så vidare. När jag då kommer till de här expertsläktingarna som ska vara macho, hårda och arga blir min lite mesiga hund väldigt dämpad, och jag kan inte säga ifrån som jag skulle vilja till dessa släktingar :crazy:

Sen har jag andra "experter" som gapar sitt och ligg och plats till höger och vänster, men med helt fel kroppsspråk/röstläge/fokus/whatever så att hunden inte fattar. Han vill göra rätt, men de är otydliga och han blir bara förvirrad. Då gapar de lite högre och argare... Inte heller någon höjdare, men de går iallafall att bemöta genom att lite smidigt säga åt hunden vad de menar, och hoppas att de uppfattar vad som fungerar.

Och slutligen sista kategorin är de där ifrågasättarna, oftast ytliga (hund)bekanta. "Varför har du inte ett sånt halsband istället?", "Varför ryter du inte i åt honom?", "Varför är han inte lös?" och så vidare. De som säkert menar väl, men som inte har ögon för att något annat sätt än just deras alltid är det bästa på alla hundar. De brukar jag helt enkelt försöka bemöta genom att svara på frågorna och förklara, typ "Min hund fungerar inte att ryta i åt, han är för mjuk och mesig i sättet för det och blir osäker och vill/vågar inte försöka igen. Jag vill uppmuntra honom till att ta egna initiativ och prova sig fram, och försöker därför jobba med positiv förstärkning" eller vad det nu är.

Jag får värja mig och även vara väldigt noga med vem jag lämnar hunden till (utöver den vanliga noggrannheten då). Hur jag svarar beror helt på den andres attityd. Om någon kommer och säger "du ska minsann gör såhär" så är det inga trevliga ord från mig. Om någon i all välmening vill dela med sig av något så svarar jag väl trevligt även om jag inte tar åt mig.

kl

Jag bor ganska centralt i sthlm och det går 10 CM experter per hundägare...
Dom som tycker att det är deras livsuppgift att lära mig hur min hund ska tränas är ofta så upptagna av att prata att jag
alt 1.Kollar åt andra håller och när dom slutat snacka säger jag nått i stil med "oj jag fattade inte att du pratade om mig, för du vet att jag har inga/inte dom problemen med min hund"
alt 2. avbryter jag dom och totalsågar deras träningside och ger välmotiverade argument för varför jag aldrig i hela livet skulle doppa min hunds nos i kisset om den inte va rumsren (eller liknande).
alt 3. så går jag därifrån medans dom pratar :devil:

Många gånger tror jag att folk bara vill prata och saknar ett socialt liv, detta i kombo med CM på tv gör att de verkar tro att alla hundfolk vill umgås och ta del av deras briljanta kunskap. :grin:

*KL*
Mitt största problem är faktiskt folk som kommer hem till oss. Alltså folk vi känner.
Okända människor på stan säger aldrig någonting...

Det som stör mig mest är folk som kommer hem och bestämmer vad hunden får göra / inte göra.
Typ folk som ryar GÅ OCH LÄGG DIG till min hund, i mitt hus, de står inte högt i kurs hos mig. Punkt.

Ofta brukar jag låta hunden ligga i vår säng (vilket är det bästa hon vet!) eller så, när folk kommer hem.
Jag vet att hunden inte mår dåligt av att någon kommer hem till oss och säger åt henne, men jag gillar inte beteendet.

För min del så är det väldigt sällan jag träffar på männislor som har synpunkter på mina hundar. Har haft hund lite mer än de 20 senaste åren. När det någon enstaka gång händer så beror det till stor del vem som säger något. Är det en person med mycket kunskaper blir jag nyfiken och ställer frågor. Är det en person med dålig hundkunskap säger jag bara ja och låter allt passera ut genom andra örat direkt.

de flesta hade folk i sin närhet, svågrar, svärföräldrar som alla "visste hur man uppfostrade en hund" och att de behövde argument för att få vara i fred och träna sin hund.

Är det vanligt? Får du värja dig mot diverse "kunniga" släktingar och folk på stan som "vet bäst"?
Vad säger man till en svåger som har "haft jakthundar hela sitt liv"?

Jag tycker inte det händer så ofta, jag bjuder inte in till att diskutera hunduppfostran heller. Om någon främmande säger något spärrar jag upp ögonen, ler artigt och säger "säger du det!" (med varierande tonfall beroende på vad personen i fråga sagt), och går sedan vidare. Om det handlar om bekanta eller släkt kanske jag tackar för tipset eller säger "så kan man också göra men jag har valt en annan metod". Går aldrig in och börjar diskutera, argumentera för min metod eller förklara varför deras är fel!

Om det är nära släkt (som t ex min pappa som är hopplös i det här avseendet) ser jag helt enkelt till att mina hundar uppför sig bra så att han aldrig känner något behov av att ha synpunkter, och ser till att han inte får tillfälle att bryta mot mina regler. Om det är riktigt viktigt (som t ex när han ville ge gamlingen sånt han inte tålde) förklarade jag att det var helt förbjudet eftersom hunden fick jätteont i magen och han fick helt enkelt respektera det förbudet.

När andras hundar är hemma hos mig gäller mina regler vilket ibland ställer till konflikter mellan mig och ena dottern angående hennes hund, men än så länge köper hon att hennes hund får följa samma regler som övriga hundar när de är hos mig. Så får mina hundar följa hennes, när vi är hos dem.

Nix, men när vi var i Visby senast och vovven var med fick jag en kommentar som gjorde mig riktigt ledsen.
Min hund är av den extremt förarveka sorten och går gärna bakom mig i folkmassor- då blir hon inte knuffad på av mötande.
Helt plötsligt kommer de en kille från höger och vrålar att jag ska ge fan i att slå min hund " för det syns ju att den fått stryk". Baha?!?!? Helt ogrundat, men jag blev rejält ledsen.

När jag hade hund för några år sedan och var på middag hemma hos mina föräldrar så förklarade pappa fint för mig att min hund var den mest tiggiga hunden i denna stad.

Jag frågade honom om varför hunden bara satt nedanför hans stol och tiggde och inte hos någon annan... då blev han lugnare...

Efter maten när mamma höll på och duka av och jag hade varit ute och tagit en cigg och kommer in igen så sitter pappa med hunden i knäet, vid köksbordet, och låter hunden slicka av hans tallrik på bordet :banghead:

:D

kl

Rena främlingar brukar inte komma med kommentarer. Eventuellt frågor någongång, och det tycker jag oftast bara är trevligt. Har inga problem med att diskutera konkret träning och jämföra metoder.

Senaste gången jag kände mig mer eller mindre påhoppad gällde att min gamle schäfer RIP hade fästinghalsband, och inte det korrekta bärnstenshalsbandet som är mycket bättre. :D Fick en lång föreläsning om detta på vår promenad.

Jag kommer annars från en hundfamilj, med kennel och tjänstehundar; så diskussionerna här kan gå höga. Men då har jag också öronen öppna, inte bara munnen. :p

Det är sällan någon säger någonting till mig. Någon gång har jag fått någon kommentar utanför vår byggnad om att jag inte ska ha hunden lös eftersom de kan hitta på vad som helst. Men min gamla chihuahua-tik går aldrig ett steg mer än hon behöver och hon har gått lös större delen av sitt liv, så det känns inte som någon större fara att gå ut till gräsmattan för att kissa. Går vi långpromenader har hon dock koppel.

Däremot får jag ofta höra att mina hundar är bortskämda som tex får mat från oss när vi äter osv. Men folk får tycka vad de vill. Mina hundar ska må bra och det är helt okej att tigga ifall det är någonting man vill ha! :) Varför ska jag inte unna dem det?

Aldrig faktiskt....däremot kommer många fram o beundrar mina hundar och tycker dom är så fina och lydiga

( Jantelagen , I know ;) )

Nej, jag har faktiskt aldrig varit med om det.
Mina hundar är lydiga och trevliga. Dock kan de inte mycket mer än vardagslydnad och lite trick. Jag kan inte annat och har inte behov av annat.
Ingen av de jag känner som tränar olika grenar och tävlar har dock försökt fostra mina djur eller haft föreläsningar av något slag.
De ser att mina hundar funkar och aktiveras.
De okunniga som har åsikter och vill hävda sig tror inte jag triggas av mina små dammvippor. Man ser de(små Papillon) som larvhundar som man inte tränar med alt tycker de är bra bara för att de är tysta/kan gå lösa etc.

Många gånger tror jag att folk bara vill prata och saknar ett socialt liv, detta i kombo med CM på tv gör att de verkar tro att alla hundfolk vill umgås och ta del av deras briljanta kunskap. :grin:

Det där tror jag mycket det handlar om, folk vill snacka och använder sin "hundkunskap" som isbrytare. Men jag tycker det låter så störigt.

Det där tror jag mycket det handlar om, folk vill snacka och använder sin "hundkunskap" som isbrytare. Men jag tycker det låter så störigt.

Det där har jag också varit med om ett par gånger, folk som har förstått att jag är extremt aktiv med mina hundar, och så försöker de bryta isen/imponera med något de sett på the CM show.... De brukar fatta rätt snabbt att det där inte är rätt väg att gå med mig :D.

Annars så har jag nästan aldrig råkat ut för några sådana där jobbiga "experter". De flesta hundmänniskor jag umgås med/träffar ute är alla trevliga, välvilliga och bjuder på sin kunskap när man frågar efter den, men tvingar inte på någon den.

Våra hundar fick däremot den sötaste kommentaren häromveckan av vår granne (man på runt 80). Han sa till min man att han tyckte att våra hundar var SÅ väluppfostrade, vältränade och duktiga. Och hans kriterie för varför?

- De har ju inte sprungit upp på min tomt EN ENDA gång under åren ni ni bott här!

:D Vissa är lätta att imponera på ;)!

D

Däremot får jag ofta höra att mina hundar är bortskämda som tex får mat från oss när vi äter osv. Men folk får tycka vad de vill. Mina hundar ska må bra och det är helt okej att tigga ifall det är någonting man vill ha! :) Varför ska jag inte unna dem det?

Ja precis. Det bestämmer man ju själv.
"Det är mitt husdjur," brukar jag svara. "Jag har henne för att hon är mysig och om jag vill ha henne i sängen, ätandes rester av oxfilén, då blir det så."

När jag var lite yngre så ja. Men det var några år sedan. Jag kanske ser så himla otrevlig ut att de inte vågar? ;)

Jag har inte heller blivit tillsagd någon gång vad jag kan komma på, tror det är för att jag inte bjuder in till det alls. Min lilla krokodil kan jag dessutom rya ganska bra på även inför folk, men jag håller mitt fokus på hunden och tittar inte direkt på folk, så även om jag känt brännande blickar ibland så har jag aldrig blivit tillsagd.

Min sambo däremot... Jag vet att jag skrev en tråd om det för ett tag sedan, om hur en kvinna stannat bilen och skällt på honom efter att han ryckt till i kopplet på krokodilen som gjorde ett utfall på en annan hund. Eller mannen som kom fram till honom på hundrastplatsen och de hade en livlig diskussion om hunduppfostran :banghead:

Jag kan få välmenande råd från folk ibland, men tar det som just omtanke inte kritik.

Sen kan folk reagera på att jag låter hundarna tigga, sitta med vid bordet och sova i sängen, men det är ju knappast nån annans problem än mitt och sambons så såna kommentarer bryr vi oss inte om;)

Våra hundar fick däremot den sötaste kommentaren häromveckan av vår granne (man på runt 80). Han sa till min man att han tyckte att våra hundar var SÅ väluppfostrade, vältränade och duktiga. Och hans kriterie för varför?

- De har ju inte sprungit upp på min tomt EN ENDA gång under åren ni ni bott här!

:D Vissa är lätta att imponera på ;)!

Känns lite som en av våra grannar, också en gamling på ca 80år.

Kommer inte ihåg exakt vad som hände först, men det hela gick i alla fall ut på att mina hundar var så väldigt väluppfostrade för att de inte skällde hela tiden inomhus :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 525
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej! Jag och min sambo har, som rubriken antyder, köpt en valp för två dagar sen och har sen tidigare en vuxen Rhodesian Ridgeback...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka