Råkar du ut för "experter"?

Blandrastik

Trådstartare
På en fikapaus på senaste hundkursen, frågade en deltagare mig vad hon skulle göra med alla de som berättade för henne hur hon skulle sköta och träna sin hund.
Jag frågade vad hon menade med "alla". Det visade sig att hon fick äppel-käcka tips från helt främmande folk på stan om hur hon skulle träna sin hund.
Hon hade bland annat stått och väntat på ett försenat tåg och tog då fram sin klicker för att träna lite "target". Vips hade en man stegat fram till henne och förklarat vikten av ledarskap och bla bla.

Sen visade sig att de flesta hade folk i sin närhet, svågrar, svärföräldrar som alla "visste hur man uppfostrade en hund" och att de behövde argument för att få vara i fred och träna sin hund.

Jag har aldrig själv erfarit att någon har försökt sig på att uppfostra min hund, jag skulle nog ha svårt att vara trevlig mot en sån person.
Är det vanligt? Får du värja dig mot diverse "kunniga" släktingar och folk på stan som "vet bäst"?
Vad säger man till en svåger som har "haft jakthundar hela sitt liv"?

Sv: Råkar du ut för "experter"?

Visst händer det att man råkar ut för det där, och värst är det när man är nybörjare och bara vill lära sig en massa saker men kanske inte kan så mkt än. Jag har iallafall med tiden blivit tuffare och när "svågrarna" pratar om hur man uppfostrar jakthundar så plockar jag fram klickern och visar alla onödiga tricks basseten kan ;) Att ovan nämnda även vet att hunden kan jaga, ja då blir det tyst.

Oftast så avbryter jag när någon försöker pracka på mig saker jag inte vill ha tips om, och svarar lugnt, men bestämt, att de säkert sitter inne på en massa tips och kunskap och känner jag att jag behöver hjälp så kommer jag att be dom om hjälp också!

I övrigt så får man låta det gå in i ena örat och ut i andra, sen ventilera med personer som tänker lika. Att gå in i en diskussion kring det hela tycker jag bäddar för bråk, och handlar det då om familjen så är det väl lite onödigt.... Sen sätter jag absolut ner foten om det tas upp grejer som jag absolut inte köper, om hundarna far illa och sådär. Men det kommer alltid finnas avundsjuka och personer som behöver hävda sig, så att skaka av sig det och gå vidare är bästa tipset!

Jag har inte varit med om det så mycket faktiskt.
Däremot när jag var ute med min förra hund så kom det fram en gubbe en gång och tyckte att hunden var ute och gick med mig (han drog lite men inte så mycket, vi tränade på det och det blev bra sen). Han lät riktigt barsk över det :crazy:

Enda gången jag lägger mig i andras hundhållning är när dom slår hunden.

Jag skulle inte uppskatta om folk skulle veta bäst. Svärmor har tidigare kommit med kommenterar ibland om min äldsta hund som hon knappt har träffat, som inte stämmer alls. Jag känner ju honom bäst som alltid haft honom.

Däremot om någon kompis säger tex "Har du provat att göra på det där sättet" så skulle jag inte bli sur.

Jag har en bekant som ser SM som mål i allt inom hunderiet (i stort sett). Att jag då gläds över personbästa på tävlingar fastän det inte är förstapris, tex, ser den bekante som rent förskräckligt. Man ska ju sikta högt!

Jag är dålig på att värja mig, så jag blir faktiskt riktigt ledsen inombords.

Till främlingar på stan hade jag nog bara sagt typ tack men nej tack.
Till släktingar, bekanta osv hade jag kanske bemödat att förklara lite mer. Sagt någonting i stil med "Tack för tipsen, men jag föredrar att göra på det här sättet för att xx..)
Om folk är påstridiga så har jag inga problem med att säga "Ja du gör hur du vill med din egen hund men med mina hundar gäller detta".

Jag har inte haft problemet så mycket själv. Har inte så många hundkunniga människor i släkten osv.
Den jag får stångas mest med är svärmors fästman. En gång ville han tex ge mina hundar kokta fårben vilket jag vägrade. Jag skiter väl i om hans hundar har ätit kokta ben för hundra år sen, mina hundar - mina regler.

Jag tycker att man gott kan stå på sig. Sen kan folk bli hur tjuriga de vill om de nu är så omogna att de inte kan acceptera att man vill göra annorlunda.
Jag står inte och argumenterar i evigheter utan kan säga något kort om varför jag vill/inte vill göra på ett visst sätt men sen får de bara acceptera saken.

Ohja, sådana människor finns det gott om!

Jag får visserligen mest höra kommentarer om att hundarna är för smala, men på tiden då jag hade min tant och hon gjorde utfall.. herregud vad mycket jag fick höra om hur jag skulle träna bort det! Folk var dessutom självfallet helt ointresserade av att lyssna på mitt svar eller fundera på om jag redan tränade på något vis för att få bort det. Det kunde vara allt från att jag skulle dänga henne i backen till att jag var dum som öht brydde mig, för om inte jag brydde mig så skulle ju inte hunden göra det heller (och med tanke på hennes "bagage" kan jag säga att det inte var en metod som fungerade). Det var alltså från helt förbipasserande människor som jag aldrig sett förut.

Min mors sambo hade massvis av idéer kring hur jag skulle uppfostra Wahidah när hon var valp. Han har självklart aldrig haft hund, utan hans hundvana består av att han gosar med bekantas hundar ibland om han råkar träffa dem. Ändå visste han att Cesar Milan hade lösningar på alla mina "problem", som att 12-veckorsvalpen tuggade på annat än tuggbenen och blev tokbusig inomhus ibland. Problemlösningen var alltid att "sätta henne på plats" och motionera henne med minst 3 timmar långa promenader dagligen. Och nej, inte heller var han intresserad av att höra någon annan version av hur man kunde göra med hund. Tvärt om blev han arg om jag inte höll med eller försökte argumentera emot. :banghead:

Jag har börjat köra på att ignorera dem, eller säga att om jag vill ha hjälp så har jag gott om riktigt duktiga människor i bekantskapskretsen som kan hjälpa mig. Det är sällan lönt att bli arg på idioterna eller börja bråka med dem. Jag tror helt enkelt att de inte förstår bättre. Med morsans sambo blir det alltså att jag säger "Jaja, okay okay" och sedan skiter fullständigt i allt. Skulle jag tvingas hem till släktingar som inte kan acceptera att jag inte vill prata hund med dem, ja då skulle jag åtminstone se till att lämna hunden hemma för att inte trigga igång dem mer än nödvändigt.

Jag har en bekant som ser SM som mål i allt inom hunderiet (i stort sett). Att jag då gläds över personbästa på tävlingar fastän det inte är förstapris, tex, ser den bekante som rent förskräckligt. Man ska ju sikta högt!

Jag är dålig på att värja mig, så jag blir faktiskt riktigt ledsen inombords.

Kanske dum fråga, men har du provat att säga åt din bekanta hur du tänker och känner kring det. Han/hon kanske helt enkelt inte förstår att det blir jobbigt för dig?

Jotack, skaffa rottweiler som första hund och du kommer att få det ena goda rådet efter det andra ;)

Jag brukar mest lyssna på vad de har att säga och orkar jag ta en diskussion så gör jag det, orkar jag inte så tackar jag för tipsen och gör på mitt sätt ändå :p Jag lyssnar gärna, för det kan ju faktiskt komma något vettigt ur dem. Men det är sällan det händer faktiskt ;)

Hade en tjej som kom fram till mig på stan och föreläste om Akitans alla egenskaper.
Och innan hon gick sa hon "Jag hoppas att du aldrig någonsin är dum med honom får då kommer du få igen"
:crazy:

Hade en tjej som kom fram till mig på stan och föreläste om Akitans alla egenskaper.
Och innan hon gick sa hon "Jag hoppas att du aldrig någonsin är dum med honom får då kommer du få igen"
:crazy:

....ja, vad säger man... "Jo, lite dum hade jag nog tänkt va."

"Mina hundar - mina regler"
Borde vara självklart, visste inte att det var vanligt att folk på stan bara kom fram.

"Mina hundar - mina regler"
Borde vara självklart, visste inte att det var vanligt att folk på stan bara kom fram.

Nä jag har nog inte heller varit med om att folk på stan kommer fram. Däremot kan det ju hända bland typ släkt och bekanta.

Men jag förundras alltid över att folk blir så sura över att man faktiskt inte håller med om allt de säger.

Nä, kan bero på att jag har småhundar. Det är mer, åhhh vad söta! Och standard frågan om Ture som vi får några gånger varje dag, är det en valp? Visst, han är tre...år. Fniss!
Lite roligt med de som är helt säkra på rasen, oavsett vilken av hundarna det gäller. Åh, har du en **** det har min bekant oxå fast den är vuxen och bla bla bla. Ibland låter jag dem hållas, de är så säkra på sin sak att det känns bortkastat att förklara. Men det är kul om jag träffar någon om ett år eller två och "valpen" fortfarande är lika liten.

Jag har också fått massor av "tips"! Framförallt när jag skaffade min första hund som var lite av ett monster. Problemet var att jag hade väldigt dålig självkänsla och lyssnade på ALLT. (Eller ja jag sorterade visserligen bort saker som stackel och elhalsband). Jag önskar att jag hade varit tryggare i mig själv och lyssnat på magkänslan istället.
När jag ser tillbaka vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Ett exempel är instruktören på allmänlydnadskursen som dängde min unghund i marken och höll ner honom för att få honom att sluta skälla och bita i kopplet. Eller instruktören som skulle lära honom linförigjet mha rejäla koppelryck. Konstigt att hunden var stressad...

Nu tycker jag att desto mer trygg jag blir i min hundhållning desto mindre bryr sig folk om att tipsa.

Det är fullt av vet bäst folk runt mej och mina hundar.. Det värsta är att folk inte har vett att veta när det är dags att knipa igen kakhålet:banghead:
Det tråkiga är att bruksfolket är värst här, det är inte ens roligt att åka dit. Jag försöker undvika att ge mej in i diskussionerna om ingen ställer en direkt fråga om vad jag tycker.

Kanske dum fråga, men har du provat att säga åt din bekanta hur du tänker och känner kring det. Han/hon kanske helt enkelt inte förstår att det blir jobbigt för dig?

Jodå, har tagit upp det.
Behöver jag säga att jag undviker att prata tävling i närheten av denne människa.

Tycker det finns massa folk som vet bäst. Men oftast är det folk runt om en som aldrig har ägt en hund som har de bästa tipsen :up: Dom vet exakt hur man ska göra saker och ting.

Sen hör man ju en massa glåpord med, men det är väl på grund av mitt rasval antar jag. Jag får en massa dumma frågor och kommentarer och folk verkar vilja att jag ska ha min hund inlåst fast han sällan säger något, och uppför sig väldigt bra vid hundmöten osv..

Jag tycker nog att det är rätt normalt att andra människor kan ha synpunkter (t.ex. min svärmor som tittar på Caesar Milan). Jag tycker egentligen inte att det är ett problem. Så länge de inte ingriper fysiskt så är det ju inget som påverkar varken mig eller hundarna.

När jag var lite yngre så ja. Men det var några år sedan. Jag kanske ser så himla otrevlig ut att de inte vågar? ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 525
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej! Jag och min sambo har, som rubriken antyder, köpt en valp för två dagar sen och har sen tidigare en vuxen Rhodesian Ridgeback...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka