Raka Golden Retriever?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Caz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 7 911
C

Caz

Kan man raka av pälsen på en golden? Hon blir så varm på somrarna och vi är mycket i husvagn och ute på vägarna.
Hur blir pälsen sen? Någon som har bild på en en klippt liknande hund?

Sv: Raka Golden Retriever?

En bekant till mig rakade sina två goldentikar då de fick så otroligt tjock päls efter kastering. De såg... fluffiga ut... när det växte igen. Kan inte påstå att det är vackert men funkar det så är det nog värt det.

Du tror inte det kan räcka med att raka från under halsen, ner mellan frambenen och under magen?
Då kan det ju se hyffsat ok.

Du tror inte det kan räcka med att raka från under halsen, ner mellan frambenen och under magen?
Då kan det ju se hyffsat ok.

Tror faktiskt det ser värre ut. tänk om jag skulle raka denna madam under magen å på halsen... Hmmm;)

26136917.jpg

TS: Förstår ditt dilemma! För mig går hundens hälsa framför skönhet. Så lider hunden av värmen skulle jag utan tvekan raka den! Tror pälsen blir som vanligt sen när den växer ut. Vi trimmar pälsen på damens ben och på tassarna. Den ser helt normal ut när den vuxit ut igen.

Jag har en blandras med raserna golden/labbe och schäfer i.Jag rakade min för en månad sen och visst såg hon lite rolig ut,men samtidigt ser det ut som om hon trivs alldeles förträffligt med det...Hon var också väldigt varm i sin tjocka päls som verkade få alla rasers tjocklek.....

Tyvärr så har jag inte hunnit få in en massa bilder i photobucket så jag kan ladda ner här,men gå in på min hemsida och kika om du vill ,där både för och efterbilder finns i bla mitt fotoalbum där.Adressen är www.123minsida.se/eleonoresbloggtest

Vi har en golden som fyller 14 år i år. Henne rakar vi varje vår med hästsaxen :o Hon ser hemsk ut, men jisses som hon lever upp! Hon blir en helt annan hund, pigg och vaken, sover mindre och flåsar mindre.

Man får akta henne från solen bara, för den ljusa huden blir lätt solbränd, när fluffet är borta.
hennes päls är supertjock "klumpig" typ rasta, så det lättaste är att klippa bort den.

Så vår golden är ful men glad :D

Inte Golden, men jag kände en Beardis som lämnades in på trim varje försommar, skitläcker blev han.
Typ nästan rakad över hela kroppen o sen vackert trimmad på svansen o huvudet, o oj vad han levde upp!

Klart du kan det :p De har ju inte nerver i pälsen
Fast om du ska ställa ut hunden vid senare tillfälle så kanske du inte bör göra det. Men annars kör hårt, hundarna blir gladare med mindre päls (våran springer hane får världens fulsötaste sommarfrissa, ser ut som ola salo i hundform)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 538
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 647
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 283
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka