Nej, jag hoppas att det inte var så jag uppfattades. En romantiserad bild av ett förtroende gör att man kanske tappar riskmedvetenhet och blir rent av dumdristig.Jag tror att brutet förtroende ger rädsla. Men jag tror inte att förtroende alls behöver funnits och att rädsla kan finnas utan att ngt förtroende brutits.
Det blir väldigt mkt ”min häst” från mig. Men jag beskriver hellre egna problem än andras. Och han passar ju topic.
Min häst var rädd för mkt då jag fick honom. Nu inser jag ju att han haft ont sedan han reda in tills jag hittade rätt tandläkare. Det ger ju givetvis hästen fig för att inte ha tilltro till ryttare.
Vi hittade varann, han hade inte ont och började älska arbete. Funkade fint många år!
Men så under ett pass på utebana på hyfsat nytt stall fastnar hästen i en eltråd någon satt i tramphöjd, oskyddat. Jag märker bara att hästen kastar sig och säger åt honom att stå still IOM att jag inte trodde det fanns ngt att skada sig på inne på ridbanan. Hästen tycker märkligt, jag kollar under mage etc och inser att han har eltråd runt ena bakbenet upp till högt på låret och Elsa vid varje ryck. Jag släpper och han kommer loss. Han fick inga fysiska skador. Men han vågade knappt äta på 3 dagar och stod mest och tryckte längst in i boxen.
Han fick panik av att man då man jobbade honom böjde honom så som han var då han elades.
Tidigare kunde han vara rädd för saker. Men han gick på darriga ben dit jag bad honom. Även om det var ngt så läskigt så man kände hjärtat slå genom sadel och stövel.
Det förtroendet bröt ju jag då jag ovetande om eltråden tvingade honom stå kvar, även om det ju var frågan om sekunderar och inte minuter.
Så där fick jag bevisa mig igen. Och det var en period då han kastade sig hejdlöst varje träningspass igen.
Det sved extra IOM att jag kände att det inte var en risk man ska behöva kalkylera för. Och att då behöva göra om jobbet med en häst som funkat så bra och främst mått så bra. Det var riktigt så det gjorde ont i hjärtat av att se honom.
Här var jag inte rädd för hästen. Men jag är ju ändå intelligent nog att inte sätta mig på honom direkt och försöka köra på som vanligt. Man måste ju riskanalysera. Och gör man det utan att lägga in känslor som besvikelse, sorg, rädsla etc kan man iaf fatta beslut om hur man vill eller inte vill gå vidare.
HAN hade inte brutit ngt förtroende även om HAN blev farlig. Han reagerade instinktivt på den situation han satts i.
Så är det ju liksom ofta med hästarna oavsett om situationen är en galopp i skogen på spänd eller ovan häst eller en större olycka etc. De reagerar korrekt på omständigheter. Det är inte brutet förtroende. Men man kan inte ha en övertro/förtroende som är orimligt.
Det är trots allt flyktdjur vi hanterar och riskbedömning och "sunt förnuft" är A och O.
Sedan håller jag med dig, det behöver ju inte vara ett förtroende som byggts som raseras, det kan vara en mer neutral relation där parterna ännu håller på att lära känna varandra.
Den tiden kan ta olika lång tid, och när det gäller hästens instinkter, om de är starka att fly, då är det givetvis svårt att vinna förtroende över det.
Instinkterna, har jag lärt mig, är de djupaste beteendet.