Rädda svaga valpar?

Menade anlaget.

Det känns som lite vanskligt att testa på en blandras om det verkligen utvecklas.
Det är ju nackdelen med blandras att en inte riktigt vet.

De som har det (mindre än 30%) undviker varandra. No biggie.

Det är inte så mycket diagnoser att det blir problem.

Varför ska man testa för en sjukdom som inte är ett problem i rasen och där testet inte ens är en säker indikator på sjukdom?

När det gäller användande av DNA-tester i avel så tycker jag att den smått legendariska Per-Erik Sundgren, doktor i husdjursgenetik som forskade på genetik och avel, hade mycket bra tankar om hur man undviker skadliga gener:

1. Individantalet får inte bli alltför litet
2. Enbart friska och vuxna individer används i avel
3. Parningar får inte ske mellan nära släktingar
4. Inga enskilda djur får tillåtas att producera ett stort antal avkommor

När det gäller användande av DNA-tester i avel så tycker jag att den smått legendariska Per-Erik Sundgren, doktor i husdjursgenetik som forskade på genetik och avel, hade mycket bra tankar om hur man undviker skadliga gener:

1. Individantalet får inte bli alltför litet
2. Enbart friska och vuxna individer används i avel
3. Parningar får inte ske mellan nära släktingar
4. Inga enskilda djur får tillåtas att producera ett stort antal avkommor
Håller helt med om ovanstående.

Om det är ett problem för 1 får saker släppas igenom. Men jag tror inte den situationen har uppstått.

Det bör då vara avvägda beslut.

Avseende 4 har cockerpoo föreningen hårda regler om antal avkommor.

Varför ska man testa för en sjukdom som inte är ett problem i rasen och där testet inte ens är en säker indikator på sjukdom?

Den kommer med på embarkpaketet och man slipper utsätta sina valpar för att vara testvalpar.

Blir det inte hållbart får man ta beslut då.

De uppställda punkterna kommer från en artikel där han tar upp problemen med att utgå från DNA-tester i avel.
Det gäller ju inte riktigt för cockerpoo eftersom det kan tas in nya linjer från olika raser.

Jag förstår poängen men anser fortfarande att det är bra mycket smartare att begränsa på dm gen att göra det för att man inte kan blanda färger och riskera felfärgade hundar (hur nu en hund kan ha fel färg)

Det är lite olika tänk helt enkelt

Den kommer med på embarkpaketet och man slipper utsätta sina valpar för att vara testvalpar.

Blir det inte hållbart får man ta beslut då.

Jag förstår inte vad du menar med "testvalpar". Om man inte har problem med DM i rasen så "utsätter" man inte sina valpar för mer än vad en cockerpoouppfödare som inte ögonlyser, höft- och armbågsledsröntgar sina avelsdjur gör. Det finns liksom ingen mening med att leta fel för sakens skull.

Det är just att använda ett helt paket med tester i stället för att bara testa för relevanta sjukdomar som är problemet.

Det gäller ju inte riktigt för cockerpoo eftersom det kan tas in nya linjer från olika raser.

Jag förstår poängen men anser fortfarande att det är bra mycket smartare att begränsa på dm gen att göra det för att man inte kan blanda färger och riskera felfärgade hundar (hur nu en hund kan ha fel färg)

Det är lite olika tänk helt enkelt

Jag är för inkorsning av andra raser även hos renraser och det är många raser där färg inte är någon begränsning i avel.
Personligen tycker jag bara att man ska begränsa utifrån faktorer som har faktisk påverkan, eftersom begränsningarna i sig ger en negativ effekt. Att försöka minimera en gen som orsakar sjukdom är en sak. Att försöka minimera en gen som är kopplad till sjukdom men som inte orsakat några sjukdomsfall i den aktuella rasen är en annan sak.

Du vill inte säga att din valp har en ärftlig sjukdom trots att det är troligt att det finns en genetisk komponent, eftersom den är ovanlig. Däremot tycker du att man ska ta hänsyn till DM - som har en komplex nedärvning - i aveln även i raser där sjukdomen knappt förekommer.

Du har rätt i att det är lite olika tänk.

Det påminner mig om några av diskussionerna som blossat upp nu pga situationen i Norge med rasförbud... En fb-vän till mig anser bestämt att man inte ska avla på hundar som har anlag för några sjukdomar öht. Att använda hund med anlag för recessiv sjukdom tillsammans med genetiskt fri hund är alltså kaos och katastrof enligt denna person, trots att det inte finns någon risk alls att valparna blir sjuka. Allt för att man "inte ska avla på hundar med problem". När jag och uppfödare försöker förklara att det inte finns några perfekta hundar osv så slutar personen att läsa vad som skrivs :grin:

Ungefär som diskussionen på hästsidan angående WFFS var till viss del... där är jag glad att arabhästvärlden faktiskt är betydligt mer sansad och vet vad recessiv betyder.

Jag förstår inte vad du menar med "testvalpar". Om man inte har problem med DM i rasen så "utsätter" man inte sina valpar för mer än vad en cockerpoouppfödare som inte ögonlyser, höft- och armbågsledsröntgar sina avelsdjur gör. Det finns liksom ingen mening med att leta fel för sakens skull.

Det är just att använda ett helt paket med tester i stället för att bara testa för relevanta sjukdomar som är problemet.

Jag är för inkorsning av andra raser även hos renraser och det är många raser där färg inte är någon begränsning i avel.
Personligen tycker jag bara att man ska begränsa utifrån faktorer som har faktisk påverkan, eftersom begränsningarna i sig ger en negativ effekt. Att försöka minimera en gen som orsakar sjukdom är en sak. Att försöka minimera en gen som är kopplad till sjukdom men som inte orsakat några sjukdomsfall i den aktuella rasen är en annan sak.

Du vill inte säga att din valp har en ärftlig sjukdom trots att det är troligt att det finns en genetisk komponent, eftersom den är ovanlig. Däremot tycker du att man ska ta hänsyn till DM - som har en komplex nedärvning - i aveln även i raser där sjukdomen knappt förekommer.

Du har rätt i att det är lite olika tänk.

Jag är för kunskap. Sedan får man använda informationen på ett bra sätt.

I cockerpooaveln påverkar inte dm särskilt mycket och då behöver man inte riskera dubbelt dm. Med testvalpar menar jag att man ju inte vet utfallet hos blandraser.

Om man däremot skulle försöka gå bort rygg genen som ger viss förekomst av diskbråck våre det heltokigt. Den finns ju hos alla cockrar

Min väldigt lekmanna mässiga uppfattning om ärftlighet är annars en gång ingen gång två gånger är en vana

Första frågan så är det designermix så innehållet är rätt kännt. Blandningen är dessutom vanlig i USA

De sjukdomar som jag hört att cockerpoo har på testen är PRA PRCD och en till DM tror jag med reservation för mitt minne (Als liknande). Den är dessutom förekommande om än inte vanlig så det är en reell risk.

Det är inte massa konstiga saker till höger och vänster.

Embark är mest använt och stämmer när det gjorts korstester.

De var kritiserade avseende ras % eftersom de görs på markörer som kanske inte var helt tillförlitliga i början.
Gentest valideras ju på specifika raser. Så visst kan du göra vilket gentest som helst men det är ju inte validerat på en blandras alldeles oavsett vilken typ av blandras. Det gör att resultaten inte är tillförlitliga, varken om resultatet blir bärare eller fri. PRA nedärvs olika i olika raser, så även om du gör DNA-test för PRA så säger inte resultatet något eftersom det inte är validerat på din blandras.

@Dentaku har redan diskuterat problemet med DM och dessa gentester, och samma problem föreligger för många andra sjukdomar som det finns gentest för - resultaten är helt enkelt inte tillförlitliga för sjukdomar med komplex nedärvning och för raser där testen inte validerats på ett tydligt sätt. Jag föreslår att du läser på om problemen med DNA-test, SKK:s avelskommitté har gjort ett antal policyuttalanden om problemet med dessa. Här finns en del matnyttig information: https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/dna-tester/

Jag tycker att gentester är jättebra men att slentrianmässigt testa för allt möjligt är ingen lösning utan leder till andra problem. Ett bra exempel är mutationen MDR1 som nedärvs autosomalt recessivt. En hund som är "affected" dvs har dubbel uppsättning av genen har NOLL kliniska symptom, men bör undvika vissa typer av läkemedel (det finns många alternativ så det är inga problem). Ändå testar folk för MDR1 till höger och vänster och när de väl gjort testet så måste de hitta en fritestad hane och får utesluta många bra avelskandidater för en mutation som alltså INTE leder till sjukdom! Så funkar det med gentest. Resultaten måste beaktas av hundägaren. Den här utvecklingen är verkligen inte bra.

I min ras har vi nyligen haft ett fåtal fall av PRA, som vi tidigare varit förskonade från. Det finns redan gentest för PRA, så bara att testa en massa hundar då? NEJ, för dessa PRA-tester är inte validerade för collie och vi vet inte hur denna typ av PRA nedärvs och hur den skiljer sig från andra PRA-former i andra raser.

Sen är det fantastiskt bra att gentest utvecklas och blir mer och mer tillförlitliga, och för utbredda sjukdomar i en ras är de jättebra! Men de bör användas klokt och med måtta, för rätt saker.

Gentest valideras ju på specifika raser. Så visst kan du göra vilket gentest som helst men det är ju inte validerat på en blandras alldeles oavsett vilken typ av blandras. Det gör att resultaten inte är tillförlitliga, varken om resultatet blir bärare eller fri. PRA nedärvs olika i olika raser, så även om du gör DNA-test för PRA så säger inte resultatet något eftersom det inte är validerat på din blandras.

@Dentaku har redan diskuterat problemet med DM och dessa gentester, och samma problem föreligger för många andra sjukdomar som det finns gentest för - resultaten är helt enkelt inte tillförlitliga för sjukdomar med komplex nedärvning och för raser där testen inte validerats på ett tydligt sätt. Jag föreslår att du läser på om problemen med DNA-test, SKK:s avelskommitté har gjort ett antal policyuttalanden om problemet med dessa. Här finns en del matnyttig information: https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/dna-tester/

Jag är medveten om problemen. Avseende PRA finns det väldigt många sorter men avseende PRA PECD känns det rimligt att göra som toy-medel pudel som ju finns i alla Cockerpoo.

DM är inget stort problem (kanske 5%) har ingen med det anlaget själv. Så att undvika detta
påverkar urvalet väldigt lite.

Jsäg tycker att SKK idiotförklarar folk. Det går att göra rimlighetsbedömningar.

Om man nu inte ska använda gentest på cockerpoo så kommer vi att avla fram individer med dubbel PRA PRCD (har hänt, med blinda hundar som följd)
DM går att undvika och det värsta som händer är att en får köra längre eller välja någon med annan färg. Alltså, påverkar betydligt mindre än urval pga körsträcka eller oväsentliga utseende preferenser. Jag har ingen så jag har inte funderat på om jag skulle para med otestad pudel, men antagligen.

Däremot skulle det bli katastrof om man försökte avla bort diskbråcksgenen som alla Cocker har. Tror det är detta som genetikern avsåg. Eller samehunden som riktigt ofta har DM gen, men inte utvecklar sjukdom. Det är ju beprövat.

Även kunskap under utveckling är kunskap. (All forskning är alltid under utveckling). Jag tror på kunskap och avvägda beslut. Det handlar ju alltid om att hitta rätt kombination.

Men det finns cockerpoouppfödare som inte tror på tester, de har också fått sjuka hundar (PRA PRCD)

Jag tycker att gentester är jättebra men att slentrianmässigt testa för allt möjligt är ingen lösning utan leder till andra problem. Ett bra exempel är mutationen MDR1 som nedärvs autosomalt recessivt. En hund som är "affected" dvs har dubbel uppsättning av genen har NOLL kliniska symptom, men bör undvika vissa typer av läkemedel (det finns många alternativ så det är inga problem). Ändå testar folk för MDR1 till höger och vänster och när de väl gjort testet så måste de hitta en fritestad hane och får utesluta många bra avelskandidater för en mutation som alltså INTE leder till sjukdom! Så funkar det med gentest. Resultaten måste beaktas av hundägaren. Den här utvecklingen är verkligen inte bra.

I min ras har vi nyligen haft ett fåtal fall av PRA, som vi tidigare varit förskonade från. Det finns redan gentest för PRA, så bara att testa en massa hundar då? NEJ, för dessa PRA-tester är inte validerade för collie och vi vet inte hur denna typ av PRA nedärvs och hur den skiljer sig från andra PRA-former i andra raser.

Sen är det fantastiskt bra att gentest utvecklas och blir mer och mer tillförlitliga, och för utbredda sjukdomar i en ras är de jättebra! Men de bör användas klokt och med måtta, för rätt saker.

Där är ju MDR1 som den diskbråcksgenen som mina cockrar har, bara att strunta i. Det får jag ju säga till mina valpköpare och någon kanske dubbelkollar. Men det är väl bra att man vet att vissa läkemedel ska undvikas? Hade kollat på det och bjudit på en gentest för valparna om det varit aktuellt så att det vetat från början.

Där är ju MDR1 som den diskbråcksgenen som mina cockrar har, bara att strunta i. Det får jag ju säga till mina valpköpare och någon kanske dubbelkollar. Men det är väl bra att man vet att vissa läkemedel ska undvikas? Hade kollat på det och bjudit på en gentest för valparna om det varit aktuellt så att det vetat från början.
Men förstår du inte, det går inte att strunta i när hundägaren väl testat! Är hunden bärare så MÅSTE den paras med fritestad partner. Enligt avelsparagrafen i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt från 2008 (Saknr L102, kap 1, 24 §) får djur inte användas i avel om ”de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag”. Gäller alltså även blandraser.

Det gör att en massa bärare utesluts ur den avelskombinationen helt i onödan. Den generella rekommendationen för min ras är att INTE testa utan utgå från att hunden har mutationen och välja alternativa mediciner (exempelvis avmaskningsmedel). Men folk testar ju ändå därför att testet erbjuds, ofta som en del i en panel av olika tester för en viss ras. Helt förkastligt.

Men förstår du inte, det går inte att strunta i när hundägaren väl testat! Är hunden bärare så MÅSTE den paras med fritestad partner. Enligt avelsparagrafen i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt från 2008 (Saknr L102, kap 1, 24 §) får djur inte användas i avel om ”de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag”. Gäller alltså även blandraser.

Det gör att en massa bärare utesluts ur den avelskombinationen helt i onödan. Den generella rekommendationen för min ras är att INTE testa utan utgå från att hunden har mutationen och välja alternativa mediciner (exempelvis avmaskningsmedel). Men folk testar ju ändå därför att testet erbjuds, ofta som en del i en panel av olika tester för en viss ras. Helt förkastligt.

Det måste ju gälla sjukdomar av betydelse. Annars kan ju hela Cocker och Tax aveln lägga ner. De har ju med stor sannolikhet diskbråcksgen. Det är ju nära 100%

Att göra så tycker jag är hyckleri. Då kan ni ju lika gärna använda embark under falskt namn och veta.

Det måste ju gälla sjukdomar av betydelse. Annars kan ju hela Cocker och Tax aveln lägga ner. De har ju med stor sannolikhet diskbråcksgen. Det är ju nära 100%

Att göra så tycker jag är hyckleri. Då kan ni ju lika gärna använda embark under falskt namn och veta.
Den här mutationen är ingen sjukdom. Som jag ju redan förklarat. Och rasklubbar eller SKK kan ju inte styra vilka gentester som tas fram, så hur vi skulle kunna styra framtagandet av gentester så att det "gäller sjukdomar av betydelse" förstår jag inte - vem ska besluta, och hur?

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 083
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama