Rädda svaga valpar?

Nu visade jag detta för en disputerad biolog. Hen storskrattade.

Skk borde komma in i 2000 talet där en har tillgång till svår information som förändras från dag till dag.

Hen kollar alltid mina testresultat.

Huruvida en sjukdom utan bevisad orsak som poppar upp i alla raser är ärftlig är upp till var och en. Det kan finnas en ärftlig komponent men det vet man inte. Har gett information som om den vore det, men det går inte att hantera på annat sätt än att ta det på oturs kontot

Du har helt uppenbart ingen aning om vilken kompetens som finns i SKK:s Avelskommitté samt på Avdelningen för avel och hälsa, och vilka dessa instanser samarbetar med.

Om DM var aktuellt skulle jag prata med biolog och agronom och göra bästa bedömningen för stunden. Inte vänta på att en organisation anser att det är validerat.

Vad får dig att tro att bedömningen avelsorganisationerna gjort INTE är baserat på kunskap från de yrkesgrupper du nämner? Åke Hedhammar, professor på SLU, är veterinärmedicinsk expert åt SKK och ingår i deras avelskommitté.

Här kan du läsa vad en biolog anser om generella gentester för DM, med hänvisning till studier.

https://www.instituteofcaninebiology.org/blog/the-lessons-from-sod1-and-degenerative-myelopathy

Nu visade jag detta för en disputerad biolog. Hen storskrattade.

Skk borde komma in i 2000 talet där en har tillgång till svår information som förändras från dag till dag.

Hen kollar alltid mina testresultat.

Huruvida en sjukdom utan bevisad orsak som poppar upp i alla raser är ärftlig är upp till var och en. Det kan finnas en ärftlig komponent men det vet man inte. Har gett information som om den vore det, men det går inte att hantera på annat sätt än att ta det på oturs kontot

Skrattade hen åt mina åsikter om att man inte bör gentesta slentrianmässigt också? För i så fall är det din biolog som inte har särskilt bra koll på vilken ny kunskap som finns(eller gammal, om man brytt sig om att lyssna på P-E Sundgren).

Skrattade hen åt mina åsikter om att man inte bör gentesta slentrianmässigt också? För i så fall är det din biolog som inte har särskilt bra koll på vilken ny kunskap som finns(eller gammal, om man brytt sig om att lyssna på P-E Sundgren).
Det beror på hur man tolkar Sundgren. Hen är med på att allt inte ska ageras på. Det tror jag är sundgrens huvudpunkt.

Det är själva modellen att inte testa för att inte veta som är fel. Testa och fatta bästa beslutet för dagen. Med hänsyn till sundgrens punkter. Lev med att det är fel imorgon.

Att inte gör

Det beror på hur man tolkar Sundgren. Hen är med på att allt inte ska ageras på. Det tror jag är sundgrens huvudpunkt.

Det är själva modellen att inte testa för att inte veta som är fel. Testa och fatta bästa beslutet för dagen. Med hänsyn till sundgrens punkter. Lev med att det är fel imorgon.

Att inte gör

Du kanske ska läsa hela artikeln som punkterna kommer från. Eller åtminstone meningarna direkt efter punkterna:

"Kan alla de villkoren uppfyllas behövs inga kostsamma DNA-analyser. Det räcker bra med de hälsokontroller som i dag kan utföras av veterinärer och hunduppfödarna själva."

Artikeln är f ö publicerad på SBK:s hemsida. P-E Sundgren arbetade nämligen mycket aktivt tillsammans med SBK och SKK för att utveckla avelsverktyg. Som sagt, det finns, och har även tidigare funnits, oerhört mycket kompetens där.

https://www.brukshundklubben.se/Doc...nden/artiklar/ah_lathunden_skadliga_gener.pdf

Det finns många problem med SKK, men kompetens vad gäller hur man borde avla är verkligen inte ett av dem.
Kompetensen finns säkert, men når den ut?

Dialog och förebyggande arbete är inte deras grej

Det är ju huvudproblemet med att inte åtgärda vad som inte är problem. Det hinner kanske bli ett problem. Bättre att följa och följa upp.

Du kanske ska läsa hela artikeln som punkterna kommer från. Eller åtminstone meningarna direkt efter punkterna:

"Kan alla de villkoren uppfyllas behövs inga kostsamma DNA-analyser. Det räcker bra med de hälsokontroller som i dag kan utföras av veterinärer och hunduppfödarna själva."

Artikeln är f ö publicerad på SBK:s hemsida. P-E Sundgren arbetade nämligen mycket aktivt tillsammans med SBK och SKK för att utveckla avelsverktyg. Som sagt, det finns, och har även tidigare funnits, oerhört mycket kompetens där.

https://www.brukshundklubben.se/Doc...nden/artiklar/ah_lathunden_skadliga_gener.pdf
De görs ju främst för PRA prcd som ju rekommenderas för pudel och kommer med till nästan samma pris. Så kostsamma går bort där. (Bra avtal)

Jag säger inte att alla ska göra det. Men inte heller att man ska låta bli.

Samehunden verkar ju inte känslig för dm och då tar en inte hänsyn till det helt enkelt.

Vad får dig att tro att bedömningen avelsorganisationerna gjort INTE är baserat på kunskap från de yrkesgrupper du nämner? Åke Hedhammar, professor på SLU, är veterinärmedicinsk expert åt SKK och ingår i deras avelskommitté.

Här kan du läsa vad en biolog anser om generella gentester för DM, med hänvisning till studier.

https://www.instituteofcaninebiology.org/blog/the-lessons-from-sod1-and-degenerative-myelopathy
Ja. Jag har förstått att det är oklart. Frågan är på vilka raser skulle biologen själv para 2 hundar med den genen och stå för beslutet?

Samehunden verkar vara sån cocker... tveksamt.

Beslut är svåra

Det är ju huvudproblemet med att inte åtgärda vad som inte är problem. Det hinner kanske bli ett problem. Bättre att följa och följa upp.

Jadå, den når ut. Problemet är att många uppfödare inte tar till sig den.

Jag tycker verkligen att du ska läsa vad genetiker skriver om att åtgärda sånt som inte är problem. Genom att göra det skapar man nya problem. Om det fanns möjlighet att testa för en gen som fungerar som den som troligtvis ligger bakom den sjukdom din valp drabbades av - tycker du att alla cockerpoo skulle testas för den?
(Alltså inte samma sjukdom, bara en som nedärvs på samma sätt)

De görs ju främst för PRA prcd som ju rekommenderas för pudel och kommer med till nästan samma pris. Så kostsamma går bort där. (Bra avtal)

Jag säger inte att alla ska göra det. Men inte heller att man ska låta bli.

Samehunden verkar ju inte känslig för dm och då tar en inte hänsyn till det helt enkelt.

Jag ser inte något positivt med ett avtal där man får saker man inte behöver, även om det bara kostar lite mer. I synnerhet inte om det jag får på köpet kan ha negativa konsekvenser.

Finsk lapphund(det finns inget som heter samehund) är inte den enda ras där SOD-1-genen är vanlig trots att det är sällan hundar diagnosticeras med DM. Tvärtom.

Du verkar inte ha förstått att man inte bara kan strunta i den information man får från ett gentest.

Ja. Jag har förstått att det är oklart. Frågan är på vilka raser skulle biologen själv para 2 hundar med den genen och stå för beslutet?

Samehunden verkar vara sån cocker... tveksamt.

Beslut är svåra

Man behöver inte fatta ett sådant beslut alls om man väljer att bara gentesta för de sjukdomar som faktiskt är relevanta. Du beskriver exakt det dilemma som överdrivet testande innebär. Kombinationer, eller rentav hundar, kommer att väljas bort baserat på något som inte spelar roll alls.

SKK och rasklubbarna har ju ständigt kurser och föreläsningar i genetik och sjukdomar. Jag fick senast idag i min mailkorg att min fd rasklubb bjöd in mig i egenskap som uppfödare till föreläsning i genetik.
När jag var aktiv så gick jag på en varje år iaf. Och kurs. Det var alltid lite ny info så nog tycker jag att de både håller sig uppdaterade och gör vad de kan för att nå ut.

Den når ju ut till de som är engagerade och intresserade. Det finns otroligt mycket information och har funnits sen 2018 när gentesterna för hund började komma.

Samarbetet mellan SKK och SLU går ju dessutom åt båda hållen. Mycket av SLU:s forskning på hundgenetik baseras på de databaser som SKK byggt upp i samband med Agria, för att inte tala om att det är unikt för Sverige att under så lång tid gjort mentala utvärderingar av en stor andel av hundar i vissa raser.

Samarbetet mellan SKK och SLU går ju dessutom åt båda hållen. Mycket av SLU:s forskning på hundgenetik baseras på de databaser som SKK byggt upp i samband med Agria, för att inte tala om att det är unikt för Sverige att under så lång tid gjort mentala utvärderingar av en stor andel av hundar i vissa raser.

Ja precis, ett oerhört gott och givande samarbete på flera sätt. Detta är ju en av de stora styrkorna med SKK som blandrasorganisationer aldrig kommer kunna mäta sig med.

Sen är det ju så att för att information ska nå fram så måste mottagaren vara mottaglig. Det syns bland annat i de olika index-diskussionerna som pågår och har pågått sen 2012 i olika raser *host*.

SKK och rasklubbarna har ju ständigt kurser och föreläsningar i genetik och sjukdomar. Jag fick senast idag i min mailkorg att min fd rasklubb bjöd in mig i egenskap som uppfödare till föreläsning i genetik.
När jag var aktiv så gick jag på en varje år iaf. Och kurs. Det var alltid lite ny info så nog tycker jag att de både håller sig uppdaterade och gör vad de kan för att nå ut.
Men om de idiotförklarad alla så hjälper det inte.

Jadå, den når ut. Problemet är att många uppfödare inte tar till sig den.

Jag tycker verkligen att du ska läsa vad genetiker skriver om att åtgärda sånt som inte är problem. Genom att göra det skapar man nya problem. Om det fanns möjlighet att testa för en gen som fungerar som den som troligtvis ligger bakom den sjukdom din valp drabbades av - tycker du att alla cockerpoo skulle testas för den?
(Alltså inte samma sjukdom, bara en som nedärvs på samma sätt)

Jag ser inte något positivt med ett avtal där man får saker man inte behöver, även om det bara kostar lite mer. I synnerhet inte om det jag får på köpet kan ha negativa konsekvenser.

Finsk lapphund(det finns inget som heter samehund) är inte den enda ras där SOD-1-genen är vanlig trots att det är sällan hundar diagnosticeras med DM. Tvärtom.

Du verkar inte ha förstått att man inte bara kan strunta i den information man får från ett gentest.

Jag anser fortfarande att mörka för sig själv är det dummaste man kan göra. Och håller inte med alls. Är du orolig för att lagstiftning ska bokstavstokas gör det anonymt.

Det faller på sin egen orimlighet som jag redan påpekat. Då kan ju alla cocker raser lägga ner.

Värdering av information är svårt. Men att säga att man inte ska ha den är är så dum att klockorna stannar. Dessutom är ju dessa biologer som inte rekommenderar dem helt nernördade i DNA analys.

Det är klart man ska följa med.

Om man tror att SKK:s avelspolicy angående gentester inte skulle vara baserad på expertvetenskap är det dags att man kollar upp fakta och accepterar att allt SKK gör faktiskt inte är dåligt.
Policyn antogs 2014 av Avelskommittén(går att läsa i protokoll AK 5/2014, § 80). Det kan vara värt att veta hur AK:s inställning var och vilka ur AK som satt i den arbetsgrupp som tog fram själva uttalandet(protokoll AK 3/2014, § 56).

1644424319401.webp

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 086
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama