Rädda svaga valpar?

I vår ras har vi en väldigt smal genbas pga att det är få hundar och att dessa bara kan spåras tillbaka till 1950-talet. Vi står ofta med dilemmat - hur ska vi hantera recessiva anlag. Tar vi bort hundarna med recessiva anlag för sjukdomar snävar vi av genbasen ännu mer, men även ett recessivt anlag kan få stort genomslag i en liten population. Vi får mönstra in hundar - men de hundar som är aktuella kommer från samma områden som de stambokförda och är sällan helt obesläktade (själv var jag sugen på en hund där jag bara var tre-fyra generationer bort från gårdsplanen i Portugal på både mödernet och fädernet tills jag insåg att de sannolikt gick tillbaka till SAMMA gårdsplan). Sedan kräver utavel att man är ense om vad som är rasens grundvärden (själv hör jag till team rastypiskt beteende och jaktsätt, men det finns fler åsikter)

Risken som ett regressivt anlag som man inte följer upp är ju kavaljeren ett utmärkt exempel på. Hjärtfelets spridning beror väldigt mycket på avel på en matador. Samma problem verkar nu drabba västgöten i USA - där har man fått in hjärtfel genom en individ.

Själva grundfrågan i den här tråden är jätteintressant ur avelssynpunkt och ger ett viktigt skäl till att man måste tänka population och inte individ. Mitt eget måndagsexemplar kommer ur en kull med fler champions både inom vänstervarv och sport. Min uppfödares arbete skulle ha sätt mycket bättre ut om min hund inte hade överlevt.

Jag anser fortfarande att mörka för sig själv är det dummaste man kan göra. Och håller inte med alls. Är du orolig för att lagstiftning ska bokstavstokas gör det anonymt.

Det faller på sin egen orimlighet som jag redan påpekat. Då kan ju alla cocker raser lägga ner.

Värdering av information är svårt. Men att säga att man inte ska ha den är är så dum att klockorna stannar. Dessutom är ju dessa biologer som inte rekommenderar dem helt nernördade i DNA analys.

Det är klart man ska följa med.

Så de agronomer, genetiker och biologer som tycker att det är fel med breda gentester är nu alltså "helt nernördade i DNA-analys"? :rofl:
Intressant att det plötsligt är bättre att lyssna på personer som inte är har expertkunskap på området...

Du svarade inte på om du tycker att man ska gentesta för en sjukdom där genen i fråga innebär ökad risk men det t ex finns osäkerhet i hur stor roll miljöfaktorer spelar. Det är en rätt relevant fråga med tanke på din inställning.

Du tycker att det som professorer på SLU, som har ägnat hela sin yrkeskarriär åt forskning på hundavel, säger är så dumt så att klockorna stannar. Jag tror inte att jag behöver kommentera det, det talar för sig självt.

Så de agronomer, genetiker och biologer som tycker att det är fel med breda gentester är nu alltså "helt nernördade i DNA-analys"? :rofl:
Intressant att det plötsligt är bättre att lyssna på personer som inte är har expertkunskap på området...

Du svarade inte på om du tycker att man ska gentesta för en sjukdom där genen i fråga innebär ökad risk men det t ex finns osäkerhet i hur stor roll miljöfaktorer spelar. Det är en rätt relevant fråga med tanke på din inställning.

Du tycker att det som professorer på SLU, som har ägnat hela sin yrkeskarriär åt forskning på hundavel, säger är så dumt så att klockorna stannar. Jag tror inte att jag behöver kommentera det, det talar för sig självt.
SLU var för några dagar sen så fantastiska så de borde få sköta, kontrollera och återskapa Cavalieren. Idag verkar tilliten till SLU....låg.🙄

Det svänger snabbt i hockey.

Jag anser fortfarande att mörka för sig själv är det dummaste man kan göra. Och håller inte med alls. Är du orolig för att lagstiftning ska bokstavstokas gör det anonymt.

Det faller på sin egen orimlighet som jag redan påpekat. Då kan ju alla cocker raser lägga ner.

Värdering av information är svårt. Men att säga att man inte ska ha den är är så dum att klockorna stannar. Dessutom är ju dessa biologer som inte rekommenderar dem helt nernördade i DNA analys.

Det är klart man ska följa med.

Varför är det att "mörka" att avråda från gentest-paneler på obskyra, ovanliga och polygent nedärvda sjukdomar i en ras, men inte att "mörka" att säga att en sjukdom med okänd arvsgång med troligt ärftligt element helt tvärsäkert "inte är ärftligt"?

Nej, cocker-raserna behöver inte läggas ner, om bara gentester för den mutationen på gen FGF4 som @Dentaku nämnde används med stor försiktighet, dels eftersom att flera gener är inblandade i sjukdomen, och den testbara genen kan sitta på flera kromosomer (och testet testar bara på en locus, vilket gör att du redan där har en osäkerhetsfaktor). Du har ju ingen genetisk variation att bevara i ditt avlande och då är läget helt annorlunda.

Jag rekommenderar alla att gå in och läsa om Hundgenetikgruppen, ett forskningssamarbete mellan SLU och Uppsala universitet.

Förutom att det är intressant att läsa om den forskning de bedriver och publicerade studier så kan det faktiskt vara så att vi hundägare kan hjälpa dem. De söker nämligen hundar som drabbats av vissa tillstånd, ibland enbart av vissa raser, ibland oavsett ras. I vissa projekt söker de också friska kontrollhundar som uppnått en viss ålder. Gå in se om ni och era hundar kan hjälpa till med något av projekten! :)
Information till hundägare

Nej, cocker-raserna behöver inte läggas ner, om bara gentester för den mutationen på gen FGF4 som @Dentaku nämnde används med stor försiktighet, dels eftersom att flera gener är inblandade i sjukdomen, och den testbara genen kan sitta på flera kromosomer (och testet testar bara på en locus, vilket gör att du redan där har en osäkerhetsfaktor). Du har ju ingen genetisk variation att bevara i ditt avlande och då är läget helt annorlunda.

Faktum är att man kan testa för FGF4 även på kromosom 18, men det är inget som Embark erbjuder. Det gör däremot några av de laboratorier som SKK använder sig av i de avelsprogram där olika typer av DNA-test krävs. Oklart hur förmånliga deras paketpriser är.

Men om man oroar sig för att rasen skulle behöva lägga ner vore det förstås ytterligare ett skäl att inte gentesta alls, utan röntga ryggarna i stället. Bättre både för aveln och för hundarna.

Jag är absolut för att testa så mycket det går, men det ska ju vara någon poäng med testerna. Whippet har mer och mer drabbats av PRA. Samtidigt är det helt värdelöst att testa, efrersom det inte finns test dör Whippet på pra. Vi her lämnat blod till en forskningsgrupp (Lohi) som funderar på vad som orsakar pra hos denna ras.

Sen är det ju viktigt att veta hur man ska ta emot och tolka resultatet också. Ett dåligt test kanske egentligen inte betyder nåt alls.

Faktum är att man kan testa för FGF4 även på kromosom 18, men det är inget som Embark erbjuder. Det gör däremot några av de laboratorier som SKK använder sig av i de avelsprogram där olika typer av DNA-test krävs. Oklart hur förmånliga deras paketpriser är.

Men om man oroar sig för att rasen skulle behöva lägga ner vore det förstås ytterligare ett skäl att inte gentesta alls, utan röntga ryggarna i stället. Bättre både för aveln och för hundarna.
Ja det är ju också därför som SKK infört ryggröntgen hos Tax inför avel, och inte ett DNA-test.

Nej, det är inget krav, däremot har man börjar kunna registrera resultaten hos SKK och plåtarna kan läsas av i Sverige. I Danmark är det dock ett krav för avel.
Tänkte väl att det bara var det,har tax uppfödande kamrat o inte hört pip om några nya avelskrav

I Finland är inte ryggröntgen där man kollar förkalkade diskar obligatoriskt för taxar(även om resultat alltid registreras).

Däremot är det obligatoriskt för fransk bulldog. Där är det också krav på gångtest, och minst en av föräldrarna måste ha ett godkänt sådant för registrering av en valpkull. Bra början!

I Finland är inte ryggröntgen där man kollar förkalkade diskar obligatoriskt för taxar(även om resultat alltid registreras).

Däremot är det obligatoriskt för fransk bulldog. Där är det också krav på gångtest, och minst en av föräldrarna måste ha ett godkänt sådant för registrering av en valpkull. Bra början!
Frallorna är de nya taxarna, extremt vanligt med diskbråck.

Vad innebär ett gångtest och vad krävs för att klara det?

Jag såg en röntgen bild på en fransk bulldog rygg som såg fruktansvärd ut, det såg ut som att det var fler små benbitar och knappt något mellanrum mellan kotorna. Det måste ju göra fruktansvärt ont för hunden att leva med det.

Vad innebär ett gångtest och vad krävs för att klara det?

Jag såg en röntgen bild på en fransk bulldog rygg som såg fruktansvärd ut, det såg ut som att det var fler små benbitar och knappt något mellanrum mellan kotorna. Det måste ju göra fruktansvärt ont för hunden att leva med det.

Det är till för att testa BOAS-raserna och sålla bort de som är i allra sämst skick. Det är nämligen inte alls särskilt svårt att få godkänt på - eller borde inte vara det…

Testet ska genomföras i en temperatur mellan 15 och 25 grader och övervakas av veterinär. Hundens undersöks av denne och temp, hjärtfrekvens och allmäntillstånd kollas. Sedan ska hunden promenera kopplad 1 km i skritt eller trav, under övervakning av veterinären, som när som helst kan avbryta. Efter 15 minuters återhämtning kollas temp, puls och allmäntillstånd igen. Graden av andningsljud bedöms under hela testet.
För att bli godkänd måste hunden gå sträckan inom en bestämd maxtid och återhämta sig tillräckligt under den utsatta tiden efteråt.

Testet ska genomföras i en temperatur mellan 15 och 25 grader och övervakas av veterinär. Hundens undersöks av denne och temp, hjärtfrekvens och allmäntillstånd kollas. Sedan ska hunden promenera kopplad 1 km i skritt eller trav, under övervakning av veterinären, som när som helst kan avbryta. Efter 15 minuters återhämtning kollas temp, puls och allmäntillstånd igen. Graden av andningsljud bedöms under hela testet.
För att bli godkänd måste hunden gå sträckan inom en bestämd maxtid och återhämta sig tillräckligt under den utsatta tiden efteråt.
Wtf... "återhämta sig"... De borde inte ens påverkas av det. Möjligen bli lite varma om det är direkt i solen i 25 gradig värme... Stackars hundar.

Det är till för att testa BOAS-raserna och sålla bort de som är i allra sämst skick. Det är nämligen inte alls särskilt svårt att få godkänt på - eller borde inte vara det…

Finns ju liknande hälsointyg att få via SKK i Sverige, men det är frivilligt och inget krav för avel.
Gäller Boston Terrier, Mops, Fralla och Engelsk Bulldogg. SKK reggar detta och även om hunden opererats för BOAS. Dock också det frivilligt.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama