Rädda svaga valpar?

Men lägg ner. Sånt här är inte värt att svara på. Har aldrig sagt ngt negativt om SLU bara skk s idiotförklarad av folk. Testa inte för då fattar ni fel beslut...

SKK:s ”idiotförklarande” av folk formulerades av tre personer. En av dem är husdjursagronom med doktorsexamen från SLU. En annan är seniorprofessor och forskare på SLU.
Den tredje är docent och forskare vid institutionen för medicinska vetenskaper, inriktning reumatologi, på Uppsala universitet. Människomedicin, så inte riktigt samma sak, men garanterat god förmåga att förstå även veterinärmedicinska studier.

Men lägg ner. Sånt här är inte värt att svara på. Har aldrig sagt ngt negativt om SLU bara skk s idiotförklarad av folk. Testa inte för då fattar ni fel beslut...
Va?
Jag testade mina avelshundar under SKK-flagg med det som gick. Även det som egentligen inte "behövdes". Rygg-röntgen, DNA för OCD och lämnade DNA i Tyskland (rasens hemland) där de bygger upp en genbank inför framtiden. Dessutom utvärderade jag mentalt.
Jag lät även utvärdera ALLA avkommor och få deras resultat publicerade i SKKs OFFENTLIGA register.
Inget att skämmas för här!

Det var någon annan som hävdade att inget test var validerat för cockerpoo.

Alla hälsoprogram påjudna från centralt håll i skk som domaranvisningar är väldigt sena konstruktioner. Naturligtvis finns det bra rasklubbar eller rättare sagt rasklubbar som har bra ledning för tillfället.

Detta att inte testa för att inte veta är gammalt. HD på mindre raser borde iaf stickprovtestas så man inte vet att situationen blir värre utan att man vet det. Samma med lite oklara sjukdomar. Kloka beslut. Dm i samehundar (vägrar använda kolonialistiska namn) kanske inte betyder något och skadar rasen om man avlar bort. Medan på cocker kan man åka lite längre istället och ta en icke poppis hane.

På blandras kan men faktiskt välja helt rent gentest om man tycker det är kul och målet med aveln eftersom det är en väldigt liten begränsning.
Vilken är den du syftar på med samehund? den svenska, finska eller lappska? eller ingår alla nordiska spetsar?

Alla hälsoprogram påjudna från centralt håll i skk som domaranvisningar är väldigt sena konstruktioner. Naturligtvis finns det bra rasklubbar eller rättare sagt rasklubbar som har bra ledning för tillfället.

Detta att inte testa för att inte veta är gammalt. HD på mindre raser borde iaf stickprovtestas så man inte vet att situationen blir värre utan att man vet det. Samma med lite oklara sjukdomar. Kloka beslut. Dm i samehundar (vägrar använda kolonialistiska namn) kanske inte betyder något och skadar rasen om man avlar bort. Medan på cocker kan man åka lite längre istället och ta en icke poppis hane.

På blandras kan men faktiskt välja helt rent gentest om man tycker det är kul och målet med aveln eftersom det är en väldigt liten begränsning.

Krav på hälsotester för avel har funnits länge i många raser. Vissa är förstås nytillkomna, men andra har funnits i många decennier. Domaranvisningar är inga hälsotester.
Hälsotester tillkommer nästan alltid i samarbete mellan rasklubb och SKK centralt.

SKK består f ö av uppfödare och företrädare för underorganisationer som ras- och specialklubbar. Det är ingen myndighet fristående från dessa. Precis som det finns uppfödare och rasklubbar som arbetar bra finns personer inom SKK som gör/har gjort ett bra arbete - det är samma personer…

Jag tyckte inte att det var konstigt med era DNA-tester för cockerpoo, jag tycker att det är konstigt att ni inte har ett mer utvecklat hälsoprogram än SKK om de nu är så dåliga i det avseendet.

Jag har inte hört en enda same ha en synpunkt på rasnamnen svensk respektive finsk lapphund samt lapsk vallhund.
Får jag fråga hur du benämner Lappland?

Men då gör jag som du säger och struntar i DNa test eftersom de inte är validerade på blandras inklusive Pra. Det blir ju mycket billigare.

Jag har ställt frågan till dig om de var validerade och inte fått något svar - jag tänkte att du borde veta som ju använder testerna... Varför skulle jag tycka det var en dålig idé att du gentestar dina hundar för en sjukdom som finns i ena (båda?) raserna och som är validerade för pudel (vet inte om cocker också har samma form av PRA)? Det är väl toppen om det finns ett test som funkar! Det jag tycker är en väldigt dålig idé är att gentesta för sjukdomar med komplex eller okänd arvsgång, därför att en inte kan använda de resultaten till något. Mitt exempel är ju den form av PRA som finns i min ras, som INTE i nuläget går att gentesta på ett tillförlitligt sätt i min ras, därför att vi inte vet hur denna form av PRA nedärvs.

Jag tycker också att det är väldigt dumt att gentesta för mutationer som inte är sjukdomar, eller semiletala, eller liknande (exempelvis MDR1).

Det är ju bra med forskning och det tar tisdag och blir egentligen aldrig klar

En måste ju kunna fatta beslut ändå under tiden. Jag saknar ett tänk på vad som är mest sannolikt. Tex är det troligt att pra på cockerpoo nedärvs som pudel. Om genvarianten på er ras ser ut som någon annan kan ni börja med hypotesen att den nedärvs som den rasen.

Sedan ska du veta att forskare INTE agerar som de ger råd. De kan inte ge råd förrän de är 100% säkra. Men de agerar på troligt resultat ändå och använder sig själva och djur som försökskaniner (med gott uppsåt) och agerar utifrån högst sannolikhet

Då är det ju i andra branscher också. Tänk om du utreder ett misstänkt miljöbrott. Du kan inte varna andra, det är förtal, men du badar väl inte själv där även om det bara är en risk.
Tro mig, vi i rasklubben tar en massa beslut kring läget gällande den här nya sjukdomen i vår ras - det är bara inte beslut som handlar om DNA-testning.

Tja, till skillnad från när man avlar cockerpoo kräver SKK höftledsröntgen av cocker spaniel som ska gå i avel.
Engelsk ja. Men det är jättebra. Det är en av de bästa rasklubbarna jag vet. Synd bara att de är pälsfascister.

Inte amris som är nästan lika stor

Men jag är mest orolig för små pudlar att det inte märks förrän D och E blir standard.
Jag

Jag har ställt frågan till dig om de var validerade och inte fått något svar - jag tänkte att du borde veta som ju använder testerna... Varför skulle jag tycka det var en dålig idé att du gentestar dina hundar för en sjukdom som finns i ena (båda?) raserna och som är validerade för pudel (vet inte om cocker också har samma form av PRA)? Det är väl toppen om det finns ett test som funkar! Det jag tycker är en väldigt dålig idé är att gentesta för sjukdomar med komplex eller okänd arvsgång, därför att en inte kan använda de resultaten till något. Mitt exempel är ju den form av PRA som finns i min ras, som INTE i nuläget går att gentesta på ett tillförlitligt sätt i min ras, därför att vi inte vet hur denna form av PRA nedärvs.

Jag tycker också att det är väldigt dumt att gentesta för mutationer som inte är sjukdomar, eller semiletala, eller liknande (exempelvis MDR1).

Det finns inget som är validerat i Sverige för cockerpoo. Hade inte förstått det som en fråga.

Pudel har flera PRA därför ögonlyser man fortfarande PRA prcd är validerat.

Jag ser iaf en risk med att inte testa mdr1 och det är att avmaskningsmedel blir använda ojämt med resistens som följd.

Tycker som sagt fortfarande, testa och ta kloka beslut.

Krav på hälsotester för avel har funnits länge i många raser. Vissa är förstås nytillkomna, men andra har funnits i många decennier. Domaranvisningar är inga hälsotester.
Hälsotester tillkommer nästan alltid i samarbete mellan rasklubb och SKK centralt.

SKK består f ö av uppfödare och företrädare för underorganisationer som ras- och specialklubbar. Det är ingen myndighet fristående från dessa. Precis som det finns uppfödare och rasklubbar som arbetar bra finns personer inom SKK som gör/har gjort ett bra arbete - det är samma personer…

Jag tyckte inte att det var konstigt med era DNA-tester för cockerpoo, jag tycker att det är konstigt att ni inte har ett mer utvecklat hälsoprogram än SKK om de nu är så dåliga i det avseendet.

Jag har inte hört en enda same ha en synpunkt på rasnamnen svensk respektive finsk lapphund samt lapsk vallhund.
Får jag fråga hur du benämner Lappland?

Jag har mitt eget hälsoprogram. Det är hårdare. Är ingen föreningsmänniska men håller koll.

Jag använder inte L ordet. Andra gör som de vill. Norrland resp norra Finland?

Va?
Jag testade mina avelshundar under SKK-flagg med det som gick. Även det som egentligen inte "behövdes". Rygg-röntgen, DNA för OCD och lämnade DNA i Tyskland (rasens hemland) där de bygger upp en genbank inför framtiden. Dessutom utvärderade jag mentalt.
Jag lät även utvärdera ALLA avkommor och få deras resultat publicerade i SKKs OFFENTLIGA register.
Inget att skämmas för här!
Men du är knappast representativ. Då hade inte Sveriges tidigare mest populära hund sett ur som den gör.

Jag känner personligen en superbra skk schäferuppfödare, men rasen är mest skit

SKK:s ”idiotförklarande” av folk formulerades av tre personer. En av dem är husdjursagronom med doktorsexamen från SLU. En annan är seniorprofessor och forskare på SLU.
Den tredje är docent och forskare vid institutionen för medicinska vetenskaper, inriktning reumatologi, på Uppsala universitet. Människomedicin, så inte riktigt samma sak, men garanterat god förmåga att förstå även veterinärmedicinska studier.
Som jag skrivit. De följer garanterat inte sina egna råd.

Men att inte agera på allt som är kontentan är jag med på.

Som en kompis som är läkare brukar säga, finns ingen evidens, men själv gör jag så här.
.

Men du är knappast representativ. Då hade inte Sveriges tidigare mest populära hund sett ur som den gör.

Jag känner personligen en superbra skk schäferuppfödare, men rasen är mest skit
Jag gjorde som mina kollegor gjorde. Det var de som lärde upp mig.
Innom bruksavel helt vanligt.
Att du anser att det mesta är skit något du dra ur hatten när du går i affekt.

Det behöver du inte oroa dig för, det finns flera alternativa avmaskningsmedel som hundar med MDR1-mutationen kan ta helt riskfritt.
Inom aussie är det väl ungefär 50% som har MDR1. Även för otestade hundar (t.ex Asni och Jixen) behöver man bara be veterinären att behandla hunden som om de hade mutationen. Det finns så många alternativ till avmaskingsmedel, vaccin etc att det inte blir något problem.

Inom aussie är det väl ungefär 50% som har MDR1. Även för otestade hundar (t.ex Asni och Jixen) behöver man bara be veterinären att behandla hunden som om de hade mutationen. Det finns så många alternativ till avmaskingsmedel, vaccin etc att det inte blir något problem.
Precis. Det där MDR1-testet är ett otyg som löper risk att begränsa potentiella avelskombinationer helt i onödan. Inom collie är det också väldigt vanligt att ha mutationen antingen i enkel eller dubbel upplaga. Uppfödare kan ju istället informera sina valpköpare om risken att hunden bär på genen (vilket dom ju redan gör - informerar alltså), och så är saken ur världen.

Jag har mitt eget hälsoprogram. Det är hårdare. Är ingen föreningsmänniska men håller koll.

Jag använder inte L ordet. Andra gör som de vill. Norrland resp norra Finland?

Man kan inte ha ett eget hälsoprogram. Ett hälsoprogram handlar inte om vilka tester man utför på sina egna avelsdjur utan om det långsiktiga avelsarbetet i hela rasen. Hur ser utvärderingen ut av de valpar som du säljer? Var redovisas resultaten av undersökningarna som görs?

Norrland används redan som benämning för ett helt annat geografiskt område än Lappland, som är ett landskap. Sápmi är i sin tur benämningen på ett annat område, det där samer bor och verkar.
Som vanligt gör du förstås som du vill. Jag känner mig trygg i att använda samma benämningar som bl a Sametinget samt de renskötande samer som fortfarande använder lapphundar som renvallare.

Som jag skrivit. De följer garanterat inte sina egna råd.

Men att inte agera på allt som är kontentan är jag med på.

Som en kompis som är läkare brukar säga, finns ingen evidens, men själv gör jag så här.
.

Vad menar du med att de garanterat inte följer sina egna råd? Det är ju ren smutskastning av dessa individer att antyda att de av någon anledning skulle ge råd som de inte stod bakom!

Engelsk ja. Men det är jättebra. Det är en av de bästa rasklubbarna jag vet. Synd bara att de är pälsfascister.

Inte amris som är nästan lika stor

Men jag är mest orolig för små pudlar att det inte märks förrän D och E blir standard.
Jag

Höftledsröntgar du pudlarna du använder i din avel?

Anledningen till att man alls började röntga hundars höfter var att de visade kliniska besvär. Om små pudlar börjar få problem med hälta som visar sig bero på dysplasi ska man förstås börja röntga. Att man inte röntgar nu är inte konstigare än att man inte kollar patellaluxation hos collie. Olika raser behöver olika hälsotester beroende på vilka problem som faktiskt förekommer.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama