Rädda svaga valpar?

Jag gjorde som mina kollegor gjorde. Det var de som lärde upp mig.
Innom bruksavel helt vanligt.
Att du anser att det mesta är skit något du dra ur hatten när du går i affekt.
Nej. Det är min grundinställning.
Ffa när det gäller toppstyrda organisationer. Blir mest förvånad när något är bra.

Men att schäfern till stora delar är rätt förstörd är ju ett faktum som jag tror är en stor del i folks låga förtroende för skk.

Brukslinjerna är ju bra, men extremt bruks. Det fanns ju en familjeschäfer en gång i världen.

Man kan inte ha ett eget hälsoprogram. Ett hälsoprogram handlar inte om vilka tester man utför på sina egna avelsdjur utan om det långsiktiga avelsarbetet i hela rasen. Hur ser utvärderingen ut av de valpar som du säljer? Var redovisas resultaten av undersökningarna som görs?

Norrland används redan som benämning för ett helt annat geografiskt område än Lappland, som är ett landskap. Sápmi är i sin tur benämningen på ett annat område, det där samer bor och verkar.
Som vanligt gör du förstås som du vill. Jag känner mig trygg i att använda samma benämningar som bl a Sametinget samt de renskötande samer som fortfarande använder lapphundar som renvallare.

Jag tar ju naturligtvis del i de som finns hos de raser jag använder. Finns avelsdata kollar jag ju där. De har jag ju som lägsta standard. Men det är väl inte av ondo att försöka vara bättre?

Jag skulle personligen inte avla två cockerpoo med DM och försöka att själv ta på mig omaket så att det inte blir minskat genetiskt utbyte (köra längre, ta en slätis)

Många uppfödare säljer som sälskapshundar som inte testas för något. Mina har gentest med (inte främst för hälsan) och jag strävar efter att höra allt om mina hundar och för journal samt för vidare information till andra berörda.

Vad menar du med att de garanterat inte följer sina egna råd? Det är ju ren smutskastning av dessa individer att antyda att de av någon anledning skulle ge råd som de inte stod bakom!
Man får bara ge råd med evidens.

Redan vid en hypotes tror du något.

Självklart agerar du på det du; med all tillgänglig information tror.

Just nu kommer jag bara på en massa exempel inom gynekologin. Men säg att du är gynekolog och inte kunde visa att g punkten finns men tycker att du har en; vist skulle du ha sex som om g punkten fanns? (Nu är det sedan ngt år bevisat att det är klitoris bakifrån)

Höftledsröntgar du pudlarna du använder i din avel?

Anledningen till att man alls började röntga hundars höfter var att de visade kliniska besvär. Om små pudlar börjar få problem med hälta som visar sig bero på dysplasi ska man förstås börja röntga. Att man inte röntgar nu är inte konstigare än att man inte kollar patellaluxation hos collie. Olika raser behöver olika hälsotester beroende på vilka problem som faktiskt förekommer.
Jag röntgar om möjligt ja (de flesta)

Skillnaden mellan collie och pudel är vikten. En liten pudel kan ha förskräkliga höfter utan symtom, på en collie skulle det märkas.

Tycker inte man ska röntga alla, men hålla koll så d höfter inte blir standard

Nej. Det är min grundinställning.
Ffa när det gäller toppstyrda organisationer. Blir mest förvånad när något är bra.

Men att schäfern till stora delar är rätt förstörd är ju ett faktum som jag tror är en stor del i folks låga förtroende för skk.

Brukslinjerna är ju bra, men extremt bruks. Det fanns ju en familjeschäfer en gång i världen.
Nu sitter du ju och bara hittar på.
Schäfern är nog den mest dokumenterade rasen som finns, oavsett land. Och resultaten talar ju ett tydligt språk.

Oavsett vilket försäkringbolag du tittar på så ligger Schäfern i medelspannet för sjukdom. Den är alltså en sk medelhund. Inte förstörd.
Tittar du på en mentalspindel över både brukslinjen och utställningslinjen (ja det finns separata) så ser du att mentaliteten i båda är mycket goda.
Sen finns alltid dåliga hundar.

Exakt det du skriver är urtypen av "har jag hört" från folk med noll insikt och som aldrig besöker en hundklubb.

Sen vet du kanske att en hel del Schäfrar i Sverige idag inte ligger under SKK utan under RSV eftersom de är importerade. Importen är ganska omfattande från hela Europa så SKK har faktiskt ganska lite påverkan i Schäferaveln. Det är sällan mer än 2-4 hundar i 6 led som är svenskfödda.

Nu sitter du ju och bara hittar på.
Schäfern är nog den mest dokumenterade rasen som finns, oavsett land. Och resultaten talar ju ett tydligt språk.

Oavsett vilket försäkringbolag du tittar på så ligger Schäfern i medelspannet för sjukdom. Den är alltså en sk medelhund. Inte förstörd.
Tittar du på en mentalspindel över både brukslinjen och utställningslinjen (ja det finns separata) så ser du att mentaliteten i båda är mycket goda.
Sen finns alltid dåliga hundar.

Exakt det du skriver är urtypen av "har jag hört" från folk med noll insikt och som aldrig besöker en hundklubb.

Sen vet du kanske att en hel del Schäfrar i Sverige idag inte ligger under SKK utan under RSV eftersom de är importerade. Importen är ganska omfattande från hela Europa så SKK har faktiskt ganska lite påverkan i Schäferaveln. Det är sällan mer än 2-4 hundar i 6 led som är svenskfödda.
Ja och alla räkor är hittepå...

Men sluta. Det finns jättebra hundar fortfarande jag vet, men rasen är ju lite annorlunda än för 40 år sedan med antingen räkrygg eller extremt bruks temperament (som ju är bra om man vill ha det)

Jag röntgar om möjligt ja (de flesta)

Skillnaden mellan collie och pudel är vikten. En liten pudel kan ha förskräkliga höfter utan symtom, på en collie skulle det märkas.

Tycker inte man ska röntga alla, men hålla koll så d höfter inte blir standard

Om du tycker att röntgen är så viktigt, varför avlar du alls på oröntgade hundar? De hundar du avlar på kan ju ha förskräckliga höfter utan att ha symtom.

För de flesta är det just kliniska symtom som innebär problem, vilket är anledningen till varför man har samma hälsoundersökningar för alla raser.

Ja och alla räkor är hittepå...

Men sluta. Det finns jättebra hundar fortfarande jag vet, men rasen är ju lite annorlunda än för 40 år sedan med antingen räkrygg eller extremt bruks temperament (som ju är bra om man vill ha det)
Åter igen så blir det patetiskt när din okunskap är så uppenbar.
Ett tips. Ta och kolla på gamla filmer från andra världskriget och Hitlers ”Örnnäste”. Där syns flera av hans hundar ofta.
Sen kan du inte komma dragandes med att ”räkor” är något som kommit de senaste 40 år sen.

Faktum är att både höfter och armbågar är bättre idag än för 40 år sen. Också sen 30 år sen eller 15 år sen.

Om du tycker att röntgen är så viktigt, varför avlar du alls på oröntgade hundar? De hundar du avlar på kan ju ha förskräckliga höfter utan att ha symtom.

För de flesta är det just kliniska symtom som innebär problem, vilket är anledningen till varför man har samma hälsoundersökningar för alla raser.
Av det skälet du nämner tidigare. Att inte hoppa en bra match för något som antagligen är oväsentligt.

Mina tikar rönkgar jag och om de har A kan jag tänka mig en oröntgad hane om han passar.

Jag tycker snarare att man ska hålla koll på utvecklingen än röntga alla.

Om en pudel på 3 kg har symtom är höfterna riktigt usla (förekommer) då kan du nästan känna det utanpå (kan inte ersätta röntgen!!!!!) Jag tycker inte det är försvarbar ska gå så långt.

Bara för att jag säger ngt annat är schäfer den sundare hunden som finns. Suck

Kan du inte diskutera utan halmgubbar?

Du påstod att alla hälsoprogram är sent påkomna. Jag påpekade att schäfer är ett bra exempel på att detta inte stämmer. Du skrev då något om att detta ”inte nått ut” och jag bad om en förklaring på vad du menade.

Huruvida schäfern är sund eller ej(det är den knappast) har jag aldrig tagit upp.

Ett tips. Ta och kolla på gamla filmer från andra världskriget och Hitlers ”Örnnäste”. Där syns flera av hans hundar ofta.
Sen kan du inte komma dragandes med att ”räkor” är något som kommit de senaste 40 år sen.

Faktum är att både höfter och armbågar är bättre idag än för 40 år sen. Också sen 30 år sen eller 15 år sen.

Vi enas väl om det då. Schäfrar är jättefina, mopsar kan andas och nin cavalier är frisk

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama