Alltså, jag tror du missar en ganska viktig grej: Folk väljer att inte ta till sig info som finns.
För att åter igen ta min ras som exempel:
Jag var en av de första att gå BPH med saluki. Att jag fick veta om BPH var pga SKKs arbete med att gå ut och informera om det, något som jag lyckades få reda på utan att ens vara medlem i SKK. Eftersom jag sedan ansåg att det var en bra grej så försökte jag inspirera fler att gå BPH med sina saluki. Vissa hakade på och så småningom blev det även en ordentlig artikel i rasklubbens mycket populära medlemstidning om BPH. Det har också kommit med i RAS-dokumentet (dvs rasklubbens dokument om hur man bör avla saluki) att det är en god idé att försöka få fler saluki att gå BPH.
Med andra ord: salukifolk vet om att BPH finns, de vet var de ska hitta mer information och de vet allt de kan behöva veta om det.
Har folk då för vana att gå BPH med sina saluki? Nej. Det är fortfarande extremt ovanligt att det görs. Kanske någon saluki per år går BPH, men det föds åtminstone 100 saluki per år i Sverige, så det är en försvinnande liten del av hundarna som gör någon form av mentalitetsbeskrivning (senaste åren har ingen öht gått MH).
Betyder det att SKK misslyckats med att gå ut med information om BPH? Nej.
Betyder det att salukifolk generellt inte orkar bry sig om att lära sig mer och använda sig av det för att de inte upplever några direkta problem med mentaliteten? Ja.
Det är en enorm skillnad.