Rädda svaga valpar?

Kan du inte diskutera utan halmgubbar?

Du påstod att alla hälsoprogram är sent påkomna. Jag påpekade att schäfer är ett bra exempel på att detta inte stämmer. Du skrev då något om att detta ”inte nått ut” och jag bad om en förklaring på vad du menade.

Huruvida schäfern är sund eller ej(det är den knappast) har jag aldrig tagit upp.
Schär är inte en ras utan flera. Det finns jättebra hundar. Hade jag velat ha en tjänstehund vet jag av vem jag skulle köpa.de annonseras inte ut.

Men det är de andra som är problemet.

Jag tar ju naturligtvis del i de som finns hos de raser jag använder. Finns avelsdata kollar jag ju där. De har jag ju som lägsta standard. Men det är väl inte av ondo att försöka vara bättre?

Jag skulle personligen inte avla två cockerpoo med DM och försöka att själv ta på mig omaket så att det inte blir minskat genetiskt utbyte (köra längre, ta en slätis)

Många uppfödare säljer som sälskapshundar som inte testas för något. Mina har gentest med (inte främst för hälsan) och jag strävar efter att höra allt om mina hundar och för journal samt för vidare information till andra berörda.

Du skriver att många uppfödare säljer sällskapshundar som inte utvärderas, men för att citera dig själv: det är väl inte av ondo att försöka vara bättre?

Det finns också väldigt många uppfödare av sällskapshundar som är noga med att försöka utvärdera så mycket det bara går och uppmuntrar och hjälper valpköpare att testa både hälsa och mentalitet. Just Avelsdata är en av de absolut största fördelarna med att köpa renrasigt. Så länge en blandrasföreningar inte har någon form av öppna register där valpköpare och uppfödare kan titta på släktskap och hälsoresultat kan jag inte se det som det minsta seriöst.

Schär är inte en ras utan flera. Det finns jättebra hundar. Hade jag velat ha en tjänstehund vet jag av vem jag skulle köpa.de annonseras inte ut.

Men det är de andra som är problemet.

Även bruksschäfrar har hälsoproblem. Även om ledstatistiken är bättre än hos e-schäfrarna finns fortfarande t ex klåda och L7S1.
Jag ser rätt ofta annonser om riktigt bra schäferkullar från uppfödare som riktar sig mot tjänst, men det är förstås inte på Blocket eller liknande utan i grupper just för bruks/tjänstehundar.

Det är inte en diskussion om schäfer. Det är en diskussion om hälsoprogram, och du påstod att dessa inte når ut. Vilket inte kan stämma, eftersom det finns massor av uppfödare inom flera olika raser som följer hälsoprogram. Så jag frågar igen, vad menar du?
Då missförstod vi varandra

D

Du skriver att många uppfödare säljer sällskapshundar som inte utvärderas, men för att citera dig själv: det är väl inte av ondo att försöka vara bättre?

Det finns också väldigt många uppfödare av sällskapshundar som är noga med att försöka utvärdera så mycket det bara går och uppmuntrar och hjälper valpköpare att testa både hälsa och mentalitet. Just Avelsdata är en av de absolut största fördelarna med att köpa renrasigt. Så länge en blandrasföreningar inte har någon form av öppna register där valpköpare och uppfödare kan titta på släktskap och hälsoresultat kan jag inte se det som det minsta seriöst.
Men det finns ju ingen info på avelsdata för de raser jag håller på med? Jag försöker verkligen ta reda på allt.

De har ju inte riktigt nått ut...
Alltså, jag tror du missar en ganska viktig grej: Folk väljer att inte ta till sig info som finns.

För att åter igen ta min ras som exempel:
Jag var en av de första att gå BPH med saluki. Att jag fick veta om BPH var pga SKKs arbete med att gå ut och informera om det, något som jag lyckades få reda på utan att ens vara medlem i SKK. Eftersom jag sedan ansåg att det var en bra grej så försökte jag inspirera fler att gå BPH med sina saluki. Vissa hakade på och så småningom blev det även en ordentlig artikel i rasklubbens mycket populära medlemstidning om BPH. Det har också kommit med i RAS-dokumentet (dvs rasklubbens dokument om hur man bör avla saluki) att det är en god idé att försöka få fler saluki att gå BPH.

Med andra ord: salukifolk vet om att BPH finns, de vet var de ska hitta mer information och de vet allt de kan behöva veta om det.

Har folk då för vana att gå BPH med sina saluki? Nej. Det är fortfarande extremt ovanligt att det görs. Kanske någon saluki per år går BPH, men det föds åtminstone 100 saluki per år i Sverige, så det är en försvinnande liten del av hundarna som gör någon form av mentalitetsbeskrivning (senaste åren har ingen öht gått MH).

Betyder det att SKK misslyckats med att gå ut med information om BPH? Nej.

Betyder det att salukifolk generellt inte orkar bry sig om att lära sig mer och använda sig av det för att de inte upplever några direkta problem med mentaliteten? Ja.

Det är en enorm skillnad.

Men det finns ju ingen info på avelsdata för de raser jag håller på med? Jag försöker verkligen ta reda på allt.

Det beror ju helt på vilken uppfödare man tittar på! Det är fördelen som valpköpare, man kan välja de uppfödare som utvärderar och tar hänsyn till resultaten. När jag tittade på potentiella hanar till min tik så var det rätt enkelt - om det inte fanns tillräckligt med info på Avelsdata eller motsvarande så var de inte intressanta.

Om du tycker att det finns lite info på Avelsdata är det inget mot hur illa det är om man ska avla eller köpa cockerpoo…

Alltså, jag tror du missar en ganska viktig grej: Folk väljer att inte ta till sig info som finns.

För att åter igen ta min ras som exempel:
Jag var en av de första att gå BPH med saluki. Att jag fick veta om BPH var pga SKKs arbete med att gå ut och informera om det, något som jag lyckades få reda på utan att ens vara medlem i SKK. Eftersom jag sedan ansåg att det var en bra grej så försökte jag inspirera fler att gå BPH med sina saluki. Vissa hakade på och så småningom blev det även en ordentlig artikel i rasklubbens mycket populära medlemstidning om BPH. Det har också kommit med i RAS-dokumentet (dvs rasklubbens dokument om hur man bör avla saluki) att det är en god idé att försöka få fler saluki att gå BPH.

Med andra ord: salukifolk vet om att BPH finns, de vet var de ska hitta mer information och de vet allt de kan behöva veta om det.

Har folk då för vana att gå BPH med sina saluki? Nej. Det är fortfarande extremt ovanligt att det görs. Kanske någon saluki per år går BPH, men det föds åtminstone 100 saluki per år i Sverige, så det är en försvinnande liten del av hundarna som gör någon form av mentalitetsbeskrivning (senaste åren har ingen öht gått MH).

Betyder det att SKK misslyckats med att gå ut med information om BPH? Nej.

Betyder det att salukifolk generellt inte orkar bry sig om att lära sig mer och använda sig av det för att de inte upplever några direkta problem med mentaliteten? Ja.

Det är en enorm skillnad.

Och det är sant även när det gäller hälsoprogram med tvingande regler för uppfödare. De uppfödare som tar till sig kunskapen och använder informationen som testerna ger är de som får bättre resultat i sin avel. De som testar bara för att kunna registrera och inte utvärderar mer än avelsdjuren kommer bara att stå och stampa på samma ställe.

Det beror ju helt på vilken uppfödare man tittar på! Det är fördelen som valpköpare, man kan välja de uppfödare som utvärderar och tar hänsyn till resultaten. När jag tittade på potentiella hanar till min tik så var det rätt enkelt - om det inte fanns tillräckligt med info på Avelsdata eller motsvarande så var de inte intressanta.

Om du tycker att det finns lite info på Avelsdata är det inget mot hur illa det är om man ska avla eller köpa cockerpoo…
Jag vänder mig bara mot detta strålande med avelsdata. Ibland finns det bra info om föräldradjuren, men oftast bara det obligatoriska. Tittar jag på kullsyskon eller liknande finns inget alls...

Hade det fungerat hade jag varit mycket mer positiv.

Jag vänder mig bara mot detta strålande med avelsdata. Ibland finns det bra info om föräldradjuren, men oftast bara det obligatoriska. Tittar jag på kullsyskon eller liknande finns inget alls...

Men det beror ju som sagt helt på vad hundägaren i fråga väljer att testa? Och det i sin tur beror mycket på vilken inställning uppfödaren har.
Vilken info skulle finnas om de hundar du själv fött upp?

Avelsdata fungerar alldeles utmärkt. Att inte alla uppfödare undersöker annat än det allra nödvändigaste är en annan femma. För att inte tala om att alla hundägare inte känner till nyttan med att testa sin hund alternativt inte bryr sig.

Om det inte finns tillräckligt med info om den hund du tittar på är det ju som sagt bara att acceptera läget och leta efter linjer som är bättre utvärderade.

Det är strålande utmärkt med avelsdata, jag har tuggat mig igenom många linjer och uppfödare den vägen, en av omplaceringarna fick flytta in efter jag kollat upp honom ordentligt via avelsdata på bägge sidor samt uppfödarens övriga hundar vilket fick mig att inse att de var seriösa och avlade på bra hundar som testades.

Plus att det är extremt ironiskt att en blandrasuppfödare som avskyr SKK tar nytta av Avelsdata...

Det är strålande utmärkt med avelsdata, jag har tuggat mig igenom många linjer och uppfödare den vägen, en av omplaceringarna fick flytta in efter jag kollat upp honom ordentligt via avelsdata på bägge sidor samt uppfödarens övriga hundar vilket fick mig att inse att de var seriösa och avlade på bra hundar som testades.
Om detvfunkar ja. Kommer bara till blanka sidor

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama