Rädda svaga valpar?

Plus att det är extremt ironiskt att en blandrasuppfödare som avskyr SKK tar nytta av Avelsdata...
Jag delar med mig av den information jag har också så jag bidrar tillbaka.

Informations utbyte har jag inget emot

Jag skulle ju kunna låta bli att skicka in uppgifter till skk men det gör jag inte

Det är skk som inte vill ha kontakt

Jag skulle ju kunna låta bli att skicka in uppgifter till skk men det gör jag inte

Men snälla, att upprätthålla en avelsdatabas är inget "dela med sig av information", det är ett systematiskt inhämtande av data.

Hur var det nu, du var ju inte ens medlem i SKK plus att du avlar ju blandraser? Varför skulle de då "vilja ha kontakt" med dig?

Du är ju inte medlem så det är ju självklart att de inte har kontakt med dig.
Så är det väl med alla föreningar/klubbar och liknande. Antingen är man med eller inte.

Om detvfunkar ja. Kommer bara till blanka sidor
Vad menar du specifikt? Får du inte Avelsdata att funka på din dator, vet du inte hur man använder tjänsten eller är hundarna du söker efter inte testade?

Om hundarna är testade/meriterade på ett sätt som är centralt registrerbart i SKK finns resultaten i Avelsdata (och Hunddata). Alla tester är dock inte registrerbara av olika anledningar.

Om hundarna inte har testats eller meriteras finns inget att visa i Avelsdata. Inget konstigt.

För dina studier på amris och cocker kan du använda Rasdata. Den plattformen hämtar information från SKK, men uppdateras inte lika ofta. En del tycker att den är enklare att använda än Avelsdata och Hunddata för att skaffa en överblick.

Vad menar du med att du skickar in uppgifter? Jag har aldrig skickat in någon av uppgifterna som finns på Avelsdata om mina hundar. Resultatet av relevanta hälsotester hamnar där automatiskt.
Men det kanske inte gäller för allt?

Vad menar du med att du skickar in uppgifter? Jag har aldrig skickat in någon av uppgifterna som finns på Avelsdata om mina hundar. Resultatet av relevanta hälsotester hamnar där automatiskt.
Men det kanske inte gäller för allt?
Om jag inte säger till att jag bara vill ha det på papper så kommer det in.

Skulle kunna göra det för att uppfödaren ej ska veta att jag avlar.

Vad menar du specifikt? Får du inte Avelsdata att funka på din dator, vet du inte hur man använder tjänsten eller är hundarna du söker efter inte testade?

Om hundarna är testade/meriterade på ett sätt som är centralt registrerbart i SKK finns resultaten i Avelsdata (och Hunddata). Alla tester är dock inte registrerbara av olika anledningar.

Om hundarna inte har testats eller meriteras finns inget att visa i Avelsdata. Inget konstigt.

För dina studier på amris och cocker kan du använda Rasdata. Den plattformen hämtar information från SKK, men uppdateras inte lika ofta. En del tycker att den är enklare att använda än Avelsdata och Hunddata för att skaffa en överblick.

Det jag menar är att så få djur testas att det går lika bra att fotska med pappersmetoden. Det finns oftast bara info i raka led.

Du är ju inte medlem så det är ju självklart att de inte har kontakt med dig.
Så är det väl med alla föreningar/klubbar och liknande. Antingen är man med eller inte.

Jag får inte vara med.

Iofs skulle jag kunna köra dubbelt. Eftersom jag är gift är det omöjligt att kontrollera vem som egentligen äger hundarna

Vet 4 stycken som gör så. Har kennel på en person och blandras på den andra

Åtminstone 1 har samma individ under olika namn

Jag vägrar bluffa

Jag har f ö en egen databas på drygt 45 000 hundar eftersom jag vill kunna räkna ut inavelsprocent och genförlust för collie som används i avel i Sverige och övriga Norden idag. I vissa fall kan man följa en linje så långt bak som till 1800-talet.

Tack vare arbetet med den har jag rätt bra koll på hur unika Avelsdata och motsvarande sidor för Finland, Norge och Danmark är. Det är bara i ett fåtal andra länder som kennelklubbar har öppna databaser, och i dessa finns i bästa fall officiella uppgifter avseende HD-röntgen för några generationer bakåt. I övrigt måste man förlita sig på hobbydatabaser utan verifierade resultat(som jag därför inte tar med).

Jag känner till renraser som står utanför de stora kennelklubbarna(men som ofta har ett samarbete med dem) som också har stora, organiserade databaser. Men jag vet ingen blandrasförening där man kan söka ens på det mest basala.

Jag får inte vara med.

Iofs skulle jag kunna köra dubbelt. Eftersom jag är gift är det omöjligt att kontrollera vem som egentligen äger hundarna

Jag vägrar bluffa

Det spelar ingen roll vem som är registrerad ägare till hundarna. SKK går efter hur det sett ut i praktiken när registrerad avel bedrivits parallellt med renrasavel.

Jag får inte vara med.

Jag vägrar bluffa
Vet att du inte är med och inte vill.

Angående resten du skriver så förstår jag inte vad det har med det jag skrev att göra.

Ej registrera=mörka resultaten menar du?

Även om du nu är anti SKK måste du väl se fördelen i att dina valpköpare - om du bedriver din avel på SKK-registrerade hundar - kan gå in i Avelsdata och se det officiella resultatet på dina avelsdjur där?

De får se intyget i original. Jag tror inte mina valpköpare känner till avelsdata, men ja jag tycker väl att det är bra.

Det spelar ingen roll vem som är registrerad ägare till hundarna. SKK går efter hur det sett ut i praktiken när registrerad avel bedrivits parallellt med renrasavel.

Man behöver ju inte skriva ut sitt namn i annonser i så fall, men väldigt svårt att bevisa om man bor på samma adress.

Inte om det gäller saker som BPH/MH eller HD-röntgen. Men det gör du väl inte då.

Jag har god lust att göra HD utomlands eftersom SKK har monopol på bedömningen och har gjort det, men inte med SKK hund och endast av praktiska skäl

Kan man inte göra BPH via SBK?

Men jag delar som sagt informationen, ffa om den är dålig, för hundarnas skull.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama