Rädda svaga valpar?

Det är uppe till diskussion igen. Man får det fortfarande. Hade jag inte ett om med? i annat fel my mistake.

Sobeln på cocker är ju xreggad. Tycker färg verkar vara en av de viktigaste kriterierna öht.

Det är i vart fall INTE SKK:s åsikt att man ska införa något avelsförbud pga färg eller sluta regga felfärgade hundar. Tvärtom har de ett policyuttalande om att avelsbegränsningar ska handla om sundhet.

Andra kennelklubbar säger inte att alla andra är skit på samma sätt. Det är den attityden som får mig allergisk. De flesta tycker ju att de själva är bra, men gör inte nödvändigtvis ner alla andra.

Hahaha, har du koll på hur kennel- och rasklubbar i andra länder uttalar sig? Hysterin över inkorsningsprojekt för bättre hälsa är tragikomisk.

Jag saknar f ö exempel på när SKK säger att alla andra är skit, du kanske kan ge något?

Andra kennelklubbar säger inte att alla andra är skit på samma sätt. Det är den attityden som får mig allergisk. De flesta tycker ju att de själva är bra, men gör inte nödvändigtvis ner alla andra.
Haha vilket skitsnack.
När man hade internationell konferens i min ras och lyfte frågan om inkorsning för att bli av med dcmproblemet så fick man till svar att då skulle de kennelklubbar som accepterade det inte får tävla på de internationella rasmästerskapen (både uts och sport).

Ingen har hotat att kasta ut mig för att jag föder upp cockerpoo iaf. Ringde kanslit och frågade. Svaret var lite tveksamt, men ett det är OK.

Det finns naturligtvis trevligt folk överallt.
Vilket trams! SBK hör till SKK och du är välkommen att gå kurser och delta på träningar oavsett vilken ras eller blandras du kommer med. Jag har tränar med allt möjligt från chihuahuor, irländska varghundar och diverse blandningar av allt möjligt. Det är ingen avelsförening. :laugh:

Vilket trams! SBK hör till SKK och du är välkommen att gå kurser och delta på träningar oavsett vilken ras eller blandras du kommer med. Jag har tränar med allt möjligt från chihuahuor, irländska varghundar och diverse blandningar av allt möjligt. Det är ingen avelsförening. :laugh:

Med cockerpoo helt ok. Att avla cockerpoo verkar också ok men med viss tvekan som kan vara personlig. Du läste nog snabbt

Varför har du det intrycket? För att det är obligatoriskt att resultatet hamnar i Avelsdata? Det är ju också en anledning till att de nordiska resultaten är mycket säkrare än många utländska.
Ja. Det är egentligen bra. Men jag som inte får vara med i skk vill välja om jag stödjer deras underlag.

Det vill jag nog iofs eftersom jag använder avelsdata

Hahaha, har du koll på hur kennel- och rasklubbar i andra länder uttalar sig? Hysterin över inkorsningsprojekt för bättre hälsa är tragikomisk.

Jag saknar f ö exempel på när SKK säger att alla andra är skit, du kanske kan ge något?

Helsidesannonser mot blandras i SVD?

Vad bra då hoppas det håller sig så.
Det är i vart fall INTE SKK:s åsikt att man ska införa något avelsförbud pga färg eller sluta regga felfärgade hundar. Tvärtom har de ett policyuttalande om att avelsbegränsningar ska handla om sundhet.
Nu kollade jag igen och det finns de som har helt annan åsikt om detta än du. Jag vet inte om det är hysteri och lösa rykten, men iaf en stor oro just nu.

Med cockerpoo helt ok. Att avla cockerpoo verkar också ok men med viss tvekan som kan vara personlig. Du läste nog snabbt
SBK ligger under SKK som är en paraplyorganisation för alla länsklubbar, rasklubbar, specialklubbar, rasklubbar etc.

SBK har lika lite avelsansvar för raser som en rasklubb har för en annan ras. Inte ens en rasklubb har samma vikt som SKK, då de följer FCI och inte får gå för långt ifrån deras regler.

Men att en klubb, som är en underklubb till en organisation som försöker kartlägga alla raser (FCI) inte låter folk avla blandraser är väl helt rimligt? SKK har många fel, men de har iallafall flera öppna databaser där man kan komma upp resultat i hälsa, mentalitet och tävling.

Skit i vad folk gör på den tid de inte är med i föreningen? Det finns ju ett mellanting mellan att stötta det föreningen inte står för och förbjuda andra att tycka annorlunda.

Jag vet inte om det är vanligt att köra dubbelt, men det förekommer ju och är så dumt.

Företrädare för SKK-klubb har föreslagit att jag ska skriva en hund på min man, eftersom de vill ha den i avel.

Det är en fånig principregel som ju innebär att folk som avlar annorlunda kommer välja att vara utanför även om de har djur som passar i aveln. Det kommer bli stort på pudel om man inte får regga flerfärgade.
Du kommer ALLTID att få regga rasrena hundar. Allt som behövs är en FCI-stamtavla i ett enda dokumenterat led. Det kan mao tom vara två importhundar, med "färgfel".

SBK ligger under SKK som är en paraplyorganisation för alla länsklubbar, rasklubbar, specialklubbar, rasklubbar etc.

SBK har lika lite avelsansvar för raser som en rasklubb har för en annan ras. Inte ens en rasklubb har samma vikt som SKK, då de följer FCI och inte får gå för långt ifrån deras regler.

Men att en klubb, som är en underklubb till en organisation som försöker kartlägga alla raser (FCI) inte låter folk avla blandraser är väl helt rimligt? SKK har många fel, men de har iallafall flera öppna databaser där man kan komma upp resultat i hälsa, mentalitet och tävling.
Öppna databaser är bra, därför åker jag inte utomlands för HD trots att SKK tar uppgifterna utan att fråga. Men det hade ju varit ännu bättre om det verkligen fanns uppgifter utöver de obligatoriska.

Jag tycker att man kan göra båda som en person. både avla renrasigt när det är lämpligt och blandras när det passar.
Ett förbud innebär ju bara att de som vill avla blandras antingen som jag går ur och låter renrashundarna vara utanför avel eller kör bulvan. vad vinner man på det?

Eftersom jag rör mig i dessa kretsar ser jag ju att det förekommer.

Jag tror inte på förbud annat än de staten sätter upp.

”Jag orkar inte ta reda på vad som är rätt och bryr mig inte tillräckligt” borde vara slogan för din avel! :D
Hur påverkas frågan om pudelns registrering i SKK min avel? Möjligen positivt om de blir utkastade, men allvarligt, inte min grej. Såg bara att de är oroliga.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama