Rädda svaga valpar?

Det sprids annan information. Jag orkar inte ta reda på vad som är rätt (bryr mig inte tillräckligt) men det är en stor grupp som är oroade.
Men herregud. Reglerna för vad som klassas som renrasigt i SKK är glasklara.
Det är ju bara tragiskt om folk är så dåligt insatta och sen sitter och eldar upp varandra med massa spöken och påståenden.
Ni kan ju inte vara speciellt intresserade om ingen ids läsa på eller lyfta luren och fråga SKK.

Varför ältar du "jag får inte vara med"?

Du säger ju att du inte VILL vara med så vad är problemet :confused:
Jag vill inte för att de säger att jag inte får. Jag visste om detta när jag började blandrasavla, en stor anledning till det var att SKK förbjuder det.

Inte för att vara obstinat, utan för att jag ville ta fram någon kull cockerpo (som blev cavapoo) sedan har jag ju inget val.

Oreggad spaniel är inte så kul att sälja, och ja efterfrågan är viktigt.

Nu kommer alla att prata om att jag vill tjäna pengar, när jag (och min man) är mest rädda för att jag ska bli galen djursamlare

Men herregud. Reglerna för vad som klassas som renrasigt i SKK är glasklara.
Det är ju bara tragiskt om folk är så dåligt insatta och sen sitter och eldar upp varandra med massa spöken och påståenden.
Ni kan ju inte vara speciellt intresserade om ingen ids läsa på eller lyfta luren och fråga SKK.
Som sagt, jag bryr mig inte, är med i grupperna för att hitta hanar. Det blir lättare om de inte är med i SKK.

Jag vill inte för att de säger att jag inte får. Jag visste om detta när jag började blandrasavla, en stor anledning till det var att SKK förbjuder det.

Inte för att vara obstinat, utan för att jag ville ta fram någon kull cockerpo (som blev cavapoo) sedan har jag ju inget val.

Oreggad spaniel är inte så kul att sälja, och ja efterfrågan är viktigt.

Nu kommer alla att prata om att jag vill tjäna pengar, när jag (och min man) är mest rädda för att jag ska bli galen djursamlare
Så sluta avla?

Nu kollade jag igen och det finns de som har helt annan åsikt om detta än du. Jag vet inte om det är hysteri och lösa rykten, men iaf en stor oro just nu.

Jag talar om SKK:s policy. Det finns garanterat folk som inte håller med, inte minst i rasklubbarna. Men det är ju SKK som du hela tiden klagar på, och centralorganisationen motsätter sig alltså att man inför avelsrestriktioner som inte har med sundhet att göra.

Vad skrev de där? Att andra är skit? Eller var det kanske så att de skrev om fördelarna med att köpa renras?

Att SKK marknadsför att det är bättre att köpa renrasig hund än blandras ser jag inte som så märkligt.

Att alla andra hundar var sjuka smuggelhundar med uppfödare som inte följer svensk lagstiftning.

Du kan ju välja om du vill stödja deras underlag. Men då kan du inte samtidigt ta del av deras HD-avläsning. Du kan inte både äta kakan och slänga den i sophinken.
Det är därför jag inte åker utomlands, eftersom jag kan använda deras, fast i praktiken bara på Engelsk cocker.

Men att jag inte kan få ett utlåtande utan att det åker in där är fel.

Hjärta/MR/ögonlys
Som jag antas skickas in till SKK för öppen registrering så all kan ta del? Även min lillasysters bc-blandis har röntgats och dömts ha dubbla A-höfter av SKK. Ett resultat som finns offentligt registrerat om hon nu (vilket jag verkligen inte vill) skulle avla på sin blandras.

Så du kollar inte ens patella, du som så högt protesterade höftröntgen på lätta raser, trots att lätta små raser är de mest drabbade av patellaproblem?

Vad skrev de där? Att andra är skit? Eller var det kanske så att de skrev om fördelarna med att köpa renras?

Att SKK marknadsför att det är bättre att köpa renrasig hund än blandras ser jag inte som så märkligt.
Det var 10 punkter

De 5 de har på hemsidan var nog med. Där gillar jag inte punkt 2 (sista meningen är bra) och 5 SKK är inte för alla hundar

Det vill jag väldigt gärna se bild på. Med tanke på hur många SKK-medlemmar som inte skriver under på det, och hur många som dessutom själva äger blandrashund är jag rätt säker på att jag skulle minnas den stormen i organisationen.
Punkt 2 på deras hemsida...

Det är därför jag inte åker utomlands, eftersom jag kan använda deras, fast i praktiken bara på Engelsk cocker.

Men att jag inte kan få ett utlåtande utan att det åker in där är fel.

Du kan få ett inofficiellt utlåtande om du röntgar en blandras. Röntgar du en hund reggad i SKK är hela poängen med SKKs avläsning att informationen ska förbättra hälsan i olika raser. Det är ingen service man tagit fram för att vara hyggliga eller tjäna pengar.

Du kan få ett inofficiellt utlåtande om du röntgar en blandras. Röntgar du en hund reggad i SKK är hela poängen med SKKs avläsning att informationen ska förbättra hälsan i olika raser. Det är ingen service man tagit fram för att vara hyggliga eller tjäna pengar.
De gör det ju (mot avgift) och är de enda med kompetensen. Vad de gör med informationen om en labradoodel i första gen kommer med E höfter vet jag inte.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 089
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama