Rädda svaga valpar?

Jag har god lust att göra HD utomlands eftersom SKK har monopol på bedömningen och har gjort det, men inte med SKK hund och endast av praktiska skäl

Kan man inte göra BPH via SBK?

Men jag delar som sagt informationen, ffa om den är dålig, för hundarnas skull.

SKK har inte monopol, däremot är det bara SKKs avläsningar som subventioneras av veterinärkliniker. Det går att röntga höfterna och skicka plåtarna till tex OFA, men då betalar du ordinarie pris för röntgen plus mottagningsavgift så du landar på kanske 3500 kr istället för 1500 kr.

Det är en förenklad bild, det finns sådana köpare, absolut. Det är inte helt fel, labradoodle har ju två föreningar av en anledning där den ena varit rätt speciell. Blandrasaveln drar också till sig lite speciella människor. Där jag nog är en av dem. Men det finns onekligen värre, antivaxare och kriminella.

Men ändå, Flera av mina och andras köpare har haft skk hund tidigare och medvetet valt bort. Många uppfödare ljuger inte. Cockerpooföreningen är noga med det.

Det ses som en ordnad värld utanför skk.

Det finns också ett ökande missnöje med skk; där tyvärr schäfern väldigt ofta kommer upp (delvis oförtjänt). Cavalieren borde komma upp oftare.

Jag säger inte att detta missnöje är korrekt; men det blir inte bättre av att kalla dem som valt bort skk medvetet för lättlurade idioter.
Jo det är att ljuga när man påstår att doodlarna är allergivänliga och friskare.

På vilket sätt kontrollerar och aggerar Cockerpooföreningen vid lögner?

Vad har kriminella och antivaxxers med hundavel att göra?

Att det finns pengar i mixerna som gynnar smugglare och att folk säljer vidare är ju ett problem ni själva skapat genom era prissättningar.

Det är liksom inte lönt att smuggla eller sälja vidare hundar som inte är dyra att köpa direkt från en seriös uppfödare.

Även om just du gör annorlunda så ökade priset på oreggade hundar med hela 93%. Det krävs väääääldigt många kullar med galet hög prissättning för att nå upp till en så hög procent. Typ nästan alla uppfödare av oreggat har hoppat på pengatåget.
Tycker tyvärr blocket var fullt av smuggelhundar även innan coronahundarna började säljas.
Minns att tex maltesers i mängder såldes för kring 10 000 för några år sedan.
Tror faktiskt inte det påverkar särskilt mycket då det känns som även normala priser är värt jobbet för smugglare.

Tycker tyvärr blocket var fullt av smuggelhundar även innan coronahundarna började säljas.
Minns att tex maltesers i mängder såldes för kring 10 000 för några år sedan.
Tror faktiskt inte det påverkar särskilt mycket då det känns som även normala priser är värt jobbet för smugglare.
Smuggel är ju något som drabbar få raser och mixer=de som kostar mycket och är trendiga.
De som köper är okunniga som vill ha hund snabbt. Spontaninfall. Det är också dessa som köper hundar till hutlösa överpriser.

Mao, hundhandel utanför SKK.

Tullen har ju under Corona om och om igen larmat om den omfattande smugglingen pga "coronahundar" så självklart spelar både priset roll. Som sagt så är avansen enormt bra när priset har ökar med 93%.

Att det finns pengar i mixerna som gynnar smugglare och att folk säljer vidare är ju ett problem ni själva skapat genom era prissättningar.

Det är liksom inte lönt att smuggla eller sälja vidare hundar som inte är dyra att köpa direkt från en seriös uppfödare.
Helt fel

Många uppfödare försökte hålla priser motsvarande dvärgpudel när blocketpriserna låg på 50 papp. Efterfrågan var då väldigt mycket högre än tillgången och några bedragare lyckades köpa valp för 20 och sälja för 50. Detta hände även några renras.

Detta ledde till att uppfödarna höjde för att inte få ut valparna på blocket.

Helt fel

Många uppfödare försökte hålla priser motsvarande dvärgpudel när blocketpriserna låg på 50 papp. Efterfrågan var då väldigt mycket högre än tillgången och några bedragare lyckades köpa valp för 20 och sälja för 50. Detta hände även några renras.

Jag tycker det är så fantastiskt att du ensam har ett helt annat svar än det faktum som har rapporterats om i media, tull/polis och av LS i nära två år nu.
Du känner verkligen att all annan rapportering är felaktig?.

Jo det är att ljuga när man påstår att doodlarna är allergivänliga och friskare.

På vilket sätt kontrollerar och aggerar Cockerpooföreningen vid lögner?

Vad har kriminella och antivaxxers med hundavel att göra?
Alla ljuger inte

Det får du fråga styrelsen om. Jag har inte provat att ljuga

Kriminella hunduppfldare med djurförbud och anti hundvacin och ant test människor som föder upp cocker

Alla ljuger inte

Det får du fråga styrelsen om. Jag har inte provat att ljuga

Kriminella hunduppfldare med djurförbud och anti hundvacin och ant test människor som föder upp cocker
Jag vänder mig till dig för att få svar på ett påstående du skriver. Kan du inte redogöra för vad ditt påstående innebär så avfärdar jag det bara som trams. Det var dig och inte styrelsen jag diskuterar med här.

Att merparten av Cockerspanileuppfödarna skulle vara kriminella antivaxxers med djurförbud är ett otroligt magstarkt påstående.
Och man kan tycka vad man vill om människor som inte vill vaccinera sig men de är i regel helt vanliga, snälla, goa människor.

Jag tycker det är så fantastiskt att du ensam har ett helt annat svar än det faktum som har rapporterats om i media, tull/polis och av LS i nära två år nu.
Du känner verkligen att all annan

Vi skulle kunna ha en lång diskussion om kausalitet här. Samband och orsak är inte samma sak.

Jag skulle säga att cockerpoo uppfödare skapat en efterfrågan som översteg utbudet. Rätt länge höll uppfödare emot blocket priserna.. Det var inte poppis att ta över 20. Jag var därför bara medlem men annonserade inte där.

Det höjdes efter att flera valpar hamnat på blocket till dubbla priset. Något jag varit rädd för länge.

Har fortfarande inte hört nån i föreningen som vågat säga att de tar över 30. Och inte heller någon som annonserar på blocket. Men visst. Jag har inte heller sagt vad jag tagit, men det hålls emot.

Att inte schäfer gott upp är inte konstigt med 40 annonser på köpa hund för stort utbud

Jag vänder mig till dig för att få svar på ett påstående du skriver. Kan du inte redogöra för vad ditt påstående innebär så avfärdar jag det bara som trams. Det var dig och inte styrelsen jag diskuterar med här.

Att merparten av Cockerspanileuppfödarna skulle vara kriminella antivaxxers med djurförbud är ett otroligt magstarkt påstående.
Och man kan tycka vad man vill om människor som inte vill vaccinera sig men de är i regel helt vanliga, snälla, goa människor.
Jag säger inte att majoriteten är det, tvärtom, men det finns. 2 ökända och kanske 3 i mindre omfattning

De är uttalat emot ljug, men hur de agerar mer än att upprepa fakta i alla forum vet jag inte

Vi skulle kunna ha en lång diskussion om kausalitet här. Samband och orsak är inte samma sak.

Jag skulle säga att cockerpoo uppfödare skapat en efterfrågan som översteg utbudet. Rätt länge höll uppfödare emot blocket priserna.. Det var inte poppis att ta över 20. Jag var därför bara medlem men annonserade inte där.

Det höjdes efter att flera valpar hamnat på blocket till dubbla priset. Något jag varit rädd för länge.

Har fortfarande inte hört nån i föreningen som vågat säga att de tar över 30. Och inte heller någon som annonserar på blocket. Men visst. Jag har inte heller sagt vad jag tagit, men det hålls emot.

Att inte schäfer gott upp är inte konstigt med 40 annonser på köpa hund för stort utbud
Du svarar inte på det jag skriver och ger inga svar utan vinklar om diskussionen i ett halvsvar och avleder med nya påståenden som inte hör till diskussionen.

Nr 1- jag disskuterar tydligt blandrasavel och sjuka priser. Inte enbart dig.

Nr2- Din avledning om Schäferavel. Nej, utbudet är inte för stort. Priset är i balans till antal vettiga köpare. Det sitter inte massa osålda Schäfervalpar på SKK-anslutna kennlar och det kommer inte en massa tillbaka eller säljs på blocket. Så det råder balans till skillnad på blandrasaveln.

Helt fel

Efterfrågan på min ras är mkt högre än tillgången. Svenska uppfödare får mängder med förfrågningar från nordiska länder och jag själv hade kunnat sälja 3 gånger så många när jag hade min kull för 1,5 år sedan. Trots detta ligger valppriset under 20 tusen och inga kommer ut på blocket för ockerpriser.

Jag säger inte att majoriteten är det, tvärtom, men det finns. 2 ökända och kanske 3 i mindre omfattning

De är uttalat emot ljug, men hur de agerar mer än att upprepa fakta i alla forum vet jag inte
Nu var det ju verkligen inte så du fick det att framstå med dina tidigare formuleringar och argument om varför du inte valde Cocker.

Kan du inte länka till den här antiljug-regeln och påföljderna? Någonstanns måste de väl ha det i print för sina uppfödare?

Nu var det ju verkligen inte så du fick det att framstå med dina tidigare formuleringar och argument om varför du inte valde Cocker.

Kan du inte länka till den här antiljug-regeln och påföljderna? Någonstanns måste de väl ha det

På cockerpoo Sveriges hemsida står det mesta om cockerpoo inkl allergi. I facegruppen cockerpoo Sverige står uttryckligen att spridande av lögner om rasen är förbjudet och att inlägg om valpar (ej annonser) är förbjudna om inte föreningens regler följs, samma med hemsida.
Kan inte länka från telefonen.

Efterfrågan på min ras är mkt högre än tillgången. Svenska uppfödare får mängder med förfrågningar från nordiska länder och jag själv hade kunnat sälja 3 gånger så många när jag hade min kull för 1,5 år sedan. Trots detta ligger valppriset under 20 tusen och inga kommer ut på blocket för ockerpriser.

Flera raser är utsatta för detta. Pudel pomme fralla cavalier tex det har förekommit med amrisar.

Större raser verkar mindre utsatta

Du svarar inte på det jag skriver och ger inga svar utan vinklar om diskussionen i ett halvsvar och avleder med nya påståenden som inte hör till diskussionen.

Nr 1- jag disskuterar tydligt blandrasavel och sjuka priser. Inte enbart dig.

Nr2- Din avledning om Schäferavel. Nej, utbudet är inte för stort. Priset är i balans till antal vettiga köpare. Det sitter inte massa osålda Schäfervalpar på SKK-anslutna kennlar och det kommer inte en massa tillbaka eller säljs på blocket. Så det råder balans till skillnad på blandrasaveln.
Min uppfattning är att blocket drivit upp uppfödarpriser och inte tvärt om. Men det är svårt att bevisa för oss båda.

Jag har sålt till över blocketpris, till en begränsad marknad, men också under till annan marknad.

Cockerpoo hat legat relativt stabilt runt 20 före och efter covid, med undantag för sommaren 21.

Röda cavapoo och pudel i sthlm är en annan historia...

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 089
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama