Rädda svaga valpar?

Har ju förklarat det. För att folk köper valp av uppfödare och lägger ut på blocket

Det här är ingen ursäkt eller rimlig förklaring.

EXAKT här är det alla ”poo”-uppfödare med valppriser som ”följer blocket” avslöjar sig som lika pengakåta som hundsmugglarna.

1. Seriösa valpköpare köper inte hund i syfte att sälja vidare på blocket.

2. Du hittar inte seriösa valpköpare genom att höja priset. Genom att höja priset och välja valpköpare utifrån vilka som har råd att betala hittar du de oseriösa.

3. En seriös uppfödare producerar inte massa valpkullar utan att det finns seriösa valpköpare. ”Coronaeffekten” i seriös hundavel är mycket längre väntetid, inte ett högre pris.

Senast ändrad:
"Sunda individer": Men man har noll krav på hälsotester och utvärderar inte kullarna :confused:

"Stabilt psyke": Men man anväder sig inte av BPH på varken avelsdjur eller kullen. Det blir extra ironiskt när flertalet som jobbar med djursjukvård vittnar om riktigt otrevliga och rädda Cockerpoos :grin:

"Man behöver inte tänka på en speciell pälskvalité": Nä man kan vara egoistisk och avla på skitkvalité som hunden sen får lida av. För kvalitén har väl ingen betydelse :mad:

"Hunden behöver inte en speciell klippning": Det finns inga regler eller lagar som styr det i renrasaveln heller. Jag tex klipper min hund, inte ens trimmar den som är det korrekta, och det är en klippning helt utanför hur rasen ska se ut. Och ingen har någonsinn kritiserat mig för det.

"Varje individ blir unik i sitt slag": Jag tycker alla poo-varianter har exakt samma klippning. Instagram kryllar av salongbilder och #cockerpooklippning.

"Blandrasutställningar": Var inte hela poängen med Cockerpoo att den inte skulle placeras i ett fack, vara "fri" och utanför en organisation? Ändå försöker man packitera Cockerpoo både i en organisation och på utställning :angel:

Det här stämmer inte, nu är det du som är faktaresistent
Det ÄR krav för avel. Det är krav på patella, ögonlys och PRA gentest. hjärta om cavalier är med Utvärderas görs det. Ambitiöst, men aningen amatörmässigt och inte lika öppet som SKK, men de har garanterat koll,

Mentaliteten varierar ja, det strävas efter lite olika definitioner av trevliga sociala hundar.

Med pälskvalitet menas mer lockig/slät än bra/dålig
Det finns skötselråd för alla, lockig med underull kräver skötsel

Jag vet att det finns folk som känner sig mobbade för att de klipper sina hundar fel. Jag bryr mig inte, men prova att lägga upp en felklippt cocker/amris i ett forum.

Det går trender i allt, men cockerpoo avlas både lockig och slät och mellan 3 till 15 kilo.

blandrasutställning utan rasstandard är väl att träffas och tävla i sötast hund. Förstår inte heller poängen, men det handlar nog mer om att dricka kaffe och titta på andra hundar än att tävla. Sedan kan det ju vara bra om någon som tex kan benställning tittar på hunden innan avel.

Jag har hört om det ett flertal gånger på mindre raser. Kanske vanligare för nya uppfödare, alla har inte världens bästa kontaktnät
Det handlar inte om kontaktnät öht. Det handlar om att ställa de rätta frågorna och sålla efter svaren.
Väldigt få uppfödare säljer till folk de redan känner. Säkert 90% av valparna som säljs går till okända.

Skilnaden är att man ofta har kontakt lång tid innan där man hinner "syna varandra".
Dessutom forsätter de flesta uppfödare men kontakt, uppföljning och utvärdering så de inte bara TROR att de har sålt till bra hem.

Det här är ingen ursäkt eller rimlig förklaring.

EXAKT här är det alla ”poo”-uppfödare valppriser som ”följer blocket” avslöjar sig som lika pengakåta som hundsmugglarna.

1. Seriösa valpköpare köper inte hund i syfte att sälja vidare på blocket.

2. Du hittar inte seriösa valpköpare genom att höja priset. Genom att höja priset och välja valpköpare utifrån vilja som har råd att betala hittar du de oseriösa.

3. En seriös uppfödare producerar inte massa valpkullar utan att det finns seriösa valpköpare. ”Coronaeffekten” i seriös hundavel är mycket längre väntetid, inte ett högre pris.

Det har hänt i alla raser, bedragare är liksom bra på att lura folk. Bara idioter tror att de är immuna mot det. Det finns forskare på psykopater som blivit lurade. Jag är bra på att spotta män, men inte kvinnor. Det vet jag sedan tidigare

Folk som har pengar är inte alltid oseriösa. 75 papp är kanske billigare än handväskan och då reagerar man inte. Men den typen av människor ÄR dåliga på att vänta. Det är en effekt av tidsandan. Man får kolla att någon i familjen har tid med hund, för det är stor risk att de tar på sig för mycket. Men jag har jättebra erfarenhet av dessa familjer. Ibland väldigt mycket onödigt junk till hunden, men noga med rutiner och massor med kärlek och frågar om allt.

Det här stämmer inte, nu är det du som är faktaresistent
Det ÄR krav för avel. Det är krav på patella, ögonlys och PRA gentest. hjärta om cavalier är med Utvärderas görs det. Ambitiöst, men aningen amatörmässigt och inte lika öppet som SKK, men de har garanterat koll,

Mentaliteten varierar ja, det strävas efter lite olika definitioner av trevliga sociala hundar.
Nu får du bestämma dig. Innan var det enligt dig spott och spe att SKK ställde krav på tester du ville besämma sånt själv. Men det går jättebra att vara med i en annan organisation som ställer krav.
Var kan jag som valpköpare se resultaten när jag letar efter en frisk kull?
Utvärderas avkommorna?
Är mor och farföräldrar utvärderade eller räcker det med mamma/pappa?

Om det bara är mamma/pappa som har låtits testats så vet du också att det betyder inte ett dugg. Underlaget för vad som kan nedärvas är lika med noll.

Det handlar inte om kontaktnät öht. Det handlar om att ställa de rätta frågorna och sålla efter svaren.
Väldigt få uppfödare säljer till folk de redan känner. Säkert 90% av valparna som säljs går till okända.

Skilnaden är att man ofta har kontakt lång tid innan där man hinner "syna varandra".
Dessutom forsätter de flesta uppfödare men kontakt, uppföljning och utvärdering så de inte bara TROR att de har sålt till bra hem.
Svarade typ på detta till breaktown.

Jag har kontakt med alla, ju mer desto bättre. Har journal och messar/mejlar om jag inte hört något på ett tag.

Svarade typ på detta till breaktown.

Jag har kontakt med alla, ju mer desto bättre. Har journal och messar/mejlar om jag inte hört något på ett tag.
Åter igen så handlar det inte om enbart din avel utom om hela Cockerpooaveln och "organisationen" som du sitter och försvarar.

I ett inlägg längre upp så skrev du att du trodde dina valpar hamnat i bra hem.
Sms/mail...de kan ju vara sålda eller vad som helst egentligen.

Nu får du bestämma dig. Innan var det enligt dig spott och spe att SKK ställde krav på tester du ville besämma sånt själv. Men det går jättebra att vara med i en annan organisation som ställer krav.
Var kan jag som valpköpare se resultaten när jag letar efter en frisk kull?
Utvärderas avkommorna?
Är mor och farföräldrar utvärderade eller räcker det med mamma/pappa?

Om det bara är mamma/pappa som har låtits testats så vet du också att det betyder inte ett dugg. Underlaget för vad som kan nedärvas är lika med noll.
Jag är för alla tester och om det är problem i en ras ska det vara obligatoriskt. I svårbedömda fall får man göra egna bedömningar. Trodde jag var tydlig på detta?

Det finns ingen avelsdata. Mejla och fråga. De vet rätt bra. De har 2100 i register med mycket info. Det finns problem, men de uppfödarna brukar gå ur föreningen eftersom de känner sig uthängda.

Avkommorna utvärderas som alltid i den mån köparna gör det.

Åter igen så handlar det inte om enbart din avel utom om hela Cockerpooaveln och "organisationen" som du sitter och försvarar.

I ett inlägg längre upp så skrev du att du trodde dina valpar hamnat i bra hem.
Sms/mail...de kan ju vara sålda eller vad som helst egentligen.
Ja, jag är också pessimist. Jag tror att mina valpar är i bra hem, jag vet inte eftersom jag inte bor i dessa hem. Många har jag träffat, men inte alla, jag får ju bilder på alla, men det går ju självklart att lura mig med.

Jag är för alla tester och om det är problem i en ras ska det vara obligatoriskt. I svårbedömda fall får man göra egna bedömningar. Trodde jag var tydlig på detta?

Det finns ingen avelsdata. Mejla och fråga. De vet rätt bra. De har 2100 i register med mycket info. Det finns problem, men de uppfödarna brukar gå ur föreningen eftersom de känner sig uthängda.

Det är ju detta som är totalt ihåligt. "Ring och fråga".
Man kan ju ljuga eller mörka hur mycket som helst utan att valpköparen kan kolla upp det.
Givetvis sitter inte heller någon och skriver mail och ringer för att kolla upp 10 linjer i kanske lika många kullar. Det är ju galet tidsdrivande och ger ändå ingen överblick. Därför blir informationen i princip helt dold för valpköpare.

Varför upprättas inte ett offentligt resultatregister?

Senast ändrad:
Det har hänt i alla raser, bedragare är liksom bra på att lura folk. Bara idioter tror att de är immuna mot det. Det finns forskare på psykopater som blivit lurade. Jag är bra på att spotta män, men inte kvinnor. Det vet jag sedan tidigare

Folk som har pengar är inte alltid oseriösa. 75 papp är kanske billigare än handväskan och då reagerar man inte. Men den typen av människor ÄR dåliga på att vänta. Det är en effekt av tidsandan. Man får kolla att någon i familjen har tid med hund, för det är stor risk att de tar på sig för mycket. Men jag har jättebra erfarenhet av dessa familjer. Ibland väldigt mycket onödigt junk till hunden, men noga med rutiner och massor med kärlek och frågar om allt.

Nej det har inte hänt i alla raser. Det har säkerligen hänt enstaka gånger i ett gäng raser. Och lite oftare än så i en del (oftast de som är attraktiva att blanda med pudel 🙄). Hur det handlas med ”Poo-hundar” är på en HELT annan nivå.

Vi har nog olika krav på vad som är seriöst och inte föga förvånande. Betalar du 75 tusen för något som uppfödaren påstår är en pudelblandning istället för 20 tusen för en renrasig registrerad hund för att du inte har tid att vänta, då ÄR du oseriös. Oavsett hur mycket kärlek du strösslar med.

Senast ändrad:
Ingen blandrasklubb kommer verka ens föga seriös så länge de inte anser att fler än bara föräldrarna bör testas och har ett öppet, offentligt register som valpköpare kan kolla. Det är liksom det mest basala kraven för att över huvud taget verka som att man verkligen vill skapa en ny typ av hund.

Ringa och fråga om testresultat? Det kan ljugas för att försköna blandrasklubbens seriositet, och faktumet att valpproducenterna då känner sig "uthängda" är ju ett tydligt tecken på att något är fel.

Mig veterligen kan man själv registrera sin hund i cockerpooförening genom att fylla i ett formulär och själv ange vilken %-blandning av vilka raser enligt sin egen uppfattning, vilka föräldrar ifall man vet, päls, hårlag osv.

Vilket gör statusen för registret som ingen förutom några utvalda har tillgång till…vadå?

Jag är emot all avel på sjuka eller otestade djur. Punkt i den diskussionen.

Den åsikten tror jag att du delar med alla här.

Avel på sjuka djur strider mot lagen. Förhoppningsvis kommer det ställas högre krav på renrasuppfödare i sjuka raser, domen i Norge tyder på en sådan utveckling. Blandrasuppfödare är svårare att komma åt.

Även när det gäller tester så är det säkrare att köpa renrasigt. Om någon ska köpa renras hjälper jag gärna till att kolla upp hur det ser ut på Avelsdata. Om någon ska köpa blandras är det omöjligt att kolla upp vilka tester som faktiskt gjorts.

Detta tycker jag föreningen ska fastställa, är ju mycket temperament många fastnar för i sin ras.

Själv så tycker jag terrier är trevliga hundar men inget jag vill leva med, samma med spaniel och retriever. Absolut trevliga hundar alla men inga jag vill leva med.

Skulle bli besviken om jag köpte en pudel och får en med terrier temperament.

Den åsikten tror jag att du delar med alla här.

Avel på sjuka djur strider mot lagen. Förhoppningsvis kommer det ställas högre krav på renrasuppfödare i sjuka raser, domen i Norge tyder på en sådan utveckling. Blandrasuppfödare är svårare att komma åt.

Även när det gäller tester så är det säkrare att köpa renrasigt. Om någon ska köpa renras hjälper jag gärna till att kolla upp hur det ser ut på Avelsdata. Om någon ska köpa blandras är det omöjligt att kolla upp vilka tester som faktiskt gjorts.
Det är många som inte tror att jag delar den.

SKK har kommit längre med avelsdata, det är helt klart. Hade de varit för alla hundar hade man (mot delad kostnad) kunnat samarbeta istället för att bygga upp från början.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama