Rädda svaga valpar?

Om bra hem var prio ett hade du inte låtit dig bli mutad av folk som vill ha en valp snabbt.
Förstår inte. Om person A vill köpa av mig via kontakter, varför är hen mer seriös om hen betalar 15 tusen och mindre seriös om hen betalar 75? Det är fortfarande samma hem.

Det är väldigt få sjukdomar som man kan kolla med DNA. Du har alldeles för hög tillit till DNA-tester. De man använder kommersiellt är ju de som redan forskats fram.

Forskare är däremot intresserade av hundar som blivit kliniskt diagnosticerade av sjukdomar som man forskar om.
Det var mer släktskapet, detta inlägg syftade till.

Om Bosse blivit kliniskt undersökt för något spännande kan släktskap ev. utredas. Men jag var nog otydlig

Om man sparat under lång tid och priserna plötsligt höjs så att man inte längre har råd - då är man alltså inte motiverad?

Rasuppfödares agerande - alltså att inte låta de otåliga med pengar betala för att gå före kön? Det här kommer kanske som en överraskning, men ingen av de uppfödare jag känner har någon kölista. De väljer bland de mest lämpliga av valpintressenterna och man ses inte som mer lämplig för att man kan slänga upp några extra tusenlappar.
Att säga att rasuppfödarna bär någon del av skulden till att försäljningen av smuggelvalpar har ökat vittnar bara om hur desperat du försöker smutskasta SKK och renrasuppfödning.
Ja, om man skaffar hund och bara sparar 15 000 är man inte särskilt smart eller motiverad, nej. Då skulle jag undra om man verkligen har råd att ha hund. Om någon däremot sa, att hmm jag har bara 15 till hundköpet och vill inte ta av de 15 jag har till oförutsedda kostnader skulle de få hunden för 15 och en miljon plusspoäng.

Det är ju de i den här tråden som vill ha det till att det är jag som bidrar till det. (inte du jag vet) Därav den analysen.

Ärligt talat tror jag att många raser inte höjer priserna för att de inte kan. Svensk avundsjuka. Att sedan 75 är orimligt och beror på otåliga mormödrar och inte kommer gälla i längden är en annan sak.

Jag förstår att det sticker i ögonen om man anser att all blandrasavel är skit och jag kan sälja 5 valpar för mellan 50 och 75

Det har du redan sagt i en tidigare tråd att du gör.
Har jag aldrig sagt, däremot att jag säljer till den grupp som kan betala mest, inte alls samma sak.
Att marknadsföra sig bland penningstarka människor är inte samma sak som att säga att högstbjudande vinner. Men ja, jag säljer inte röda cavapooer till andra än Sthlms överklass.

Har jag aldrig sagt, däremot att jag säljer till den grupp som kan betala mest, inte alls samma sak.
Att marknadsföra sig bland penningstarka människor är inte samma sak som att säga att högstbjudande vinner. Men ja, jag säljer inte röda cavapooer till andra än Sthlms överklass.
Fast jag minns väldigt tydligt att du sagt att du gärna säljer till högstbjudande.
Det finns redan databaser för sådant, kostar 1000 kronor.
Du svarade inte på frågan om vem som ska betala.

Fast jag minns väldigt tydligt att du sagt att du gärna säljer till högstbjudande.

Du svarade inte på frågan om vem som ska betala.

Den grupp som betalar högst, annars får du saxa. Jag har tagit lite prisförslag ibland också och hört mig för i den ordningen, men då har vi rätt ofta kommit fram till att det inte funkar (tidsbrist). Kan vara att jag skrivit det, att jag gjort en lista i den ordningen (innan valparna kommit). Sålt till högstbjudande har jag inte gjort. Blocket har jag aldrig använt.

Forskningsmedlen? Motsvarar 30 min forskartid typ

Det var mer släktskapet, detta inlägg syftade till.

Om Bosse blivit kliniskt undersökt för något spännande kan släktskap ev. utredas. Men jag var nog otydlig

Du har alldeles för hög tilltro till DNA-tester, igen. Hur ska man kunna utreda släktskapet för Bosse, menar du? Om man inte har hundar att testa släktskap mot är det som att leta efter en nål i en höstack.

Den grupp som betalar högst, annars får du saxa. Jag har tagit lite prisförslag ibland också och hört mig för i den ordningen, men då har vi rätt ofta kommit fram till att det inte funkar (tidsbrist). Kan vara att jag skrivit det, att jag gjort en lista i den ordningen (innan valparna kommit). Sålt till högstbjudande har jag inte gjort. Blocket har jag aldrig använt.

Forskningsmedlen? Motsvarar 30 min forskartid typ
30 min forskartid för att leta reda på eventuella släktingar, DNA-testa och jämföra? Löjligt. Och varför skulle de göra det?

Ja, om man skaffar hund och bara sparar 15 000 är man inte särskilt smart eller motiverad, nej. Då skulle jag undra om man verkligen har råd att ha hund. Om någon däremot sa, att hmm jag har bara 15 till hundköpet och vill inte ta av de 15 jag har till oförutsedda kostnader skulle de få hunden för 15 och en miljon plusspoäng.

Det är ju de i den här tråden som vill ha det till att det är jag som bidrar till det. (inte du jag vet) Därav den analysen.

Ärligt talat tror jag att många raser inte höjer priserna för att de inte kan. Svensk avundsjuka. Att sedan 75 är orimligt och beror på otåliga mormödrar och inte kommer gälla i längden är en annan sak.

Jag förstår att det sticker i ögonen om man anser att all blandrasavel är skit och jag kan sälja 5 valpar för mellan 50 och 75

Vem har sagt att de bara hade 15' sparade till just hundköpet? Det kan ju vara just som du skriver - men man har inte tillräckligt att slänga upp flera tusen till på ett bräde bara för att kreti och pleti plötsligt vill köpa en covid-hund.

Om inte jag har skrivit något är det väldigt märkligt att du skriver den analyser just till mig. I synnerhet om du inte tror till fullo på dem utan det bara är någon slags tillbakakaka.

Jag vet många renrasuppfödare som skulle kunna ta högre priser. Ironiskt nog är det så att det ofta är de uppfödare som avlar mest seriöst, t ex border collie-uppfödare som avlar för vallning, som ligger lägst i pris.

Som sagt har även renrasuppfödare kunnat välja och vraka bland valpköpare. Men mestadels har de valt att inte gå upp i pris eftersom de faktiskt vill kunna välja och vraka bland valpköpare - inte tjäna så mycket pengar som möjligt.

Tror faktiskt att rasuppfödares agerande kan ha gynnat smuggel eftersom de otåliga med pengar vänt sig till blocket. Sedan har jag INTE sagt att man ska sälja till högstbjudande, utan till hem man verkligen tror på. Men om man som jag råkar ha sådana kontakter, varför inte. De har ju råd.
Alltså, det är ingen rättighet för folk att köpa hund. Är de otåliga så får de lära sig att vänta helt enkelt. Det går inte att bestämma när rätt hund ska behaga löpa och gå att ha i avel. Inte heller går det magiskt att trolla fram rätt antal bra avelshundar precis när det råkar vara läge för många att köpa hund. Om uppfödare var seriösa och noggranna skulle de informera sina valpköpare om sådant, istället för att säga "javisst, betala några tusenlappar mer så får du förtur!".

Det är sådant som föder oseriösa köpare, som inte förstår vad det innebär att ha hund, som inte förstår hur avelsarbete fungerar och hur komplex varelse en hund faktiskt är. Det är pga sådant som hundstallen är fulla och blocket svämmar över. Det är INTE pga att seriösa uppfödare tar en kull, utvärderar den, avlar vidare på linjerna om de visat sig vara bra nog och använder sig av ett långsiktigt avelsarbete med hög kvalitet på avelshundarna. Försök inte någonstans få det till att det är deras fel att andra är oseriösa, för det om något är ren och skär lögn.

För egen del fick jag "förtur" på min nuvarande valp. Inte för att jag bjöd mest, faktum är att själva priset för inköpet var löjligt lågt, utan för att jag skrev till uppfödaren, förklarade vad jag erbjöd för hem och hon kände att hunden passade bättre hos mig än hos en annan intresserad familj. Varken jag eller uppfödare har hittills ångrat oss en millisekund.

Om du syftar på Embarks tester så kanske du ska läsa på andra ställen än deras hemsida. Det är lite fascinerande att du glatt sväljer allt ett vinstdrivande företag påstår när du avfärdar allt som en ideell förening gör och uttalar sig om.
De är ganska korstestade nu. Det var svajigt i början.

Alltså, det är ingen rättighet för folk att köpa hund. Är de otåliga så får de lära sig att vänta helt enkelt. Det går inte att bestämma när rätt hund ska behaga löpa och gå att ha i avel. Inte heller går det magiskt att trolla fram rätt antal bra avelshundar precis när det råkar vara läge för många att köpa hund. Om uppfödare var seriösa och noggranna skulle de informera sina valpköpare om sådant, istället för att säga "javisst, betala några tusenlappar mer så får du förtur!".

Det är sådant som föder oseriösa köpare, som inte förstår vad det innebär att ha hund, som inte förstår hur avelsarbete fungerar och hur komplex varelse en hund faktiskt är. Det är pga sådant som hundstallen är fulla och blocket svämmar över. Det är INTE pga att seriösa uppfödare tar en kull, utvärderar den, avlar vidare på linjerna om de visat sig vara bra nog och använder sig av ett långsiktigt avelsarbete med
Nu blandar du ihop saker och tolkar som du vill igen. SKK är mycket öppna med att de är en organisation. De är också väldigt öppna och tydliga med sina mål:
  • att väcka intresse för och främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgoda rasrena hundar.
  • att informera och ge kunskap om hundens fostran, utbildning och vård.
  • att bevaka och arbeta med frågor, som har betydande allmänt intresse för hundägaren och hundägandet.
  • att skapa och vidmakthålla bra relationer mellan omvärlden, hundägaren och hundägandet.

På vilket vis hade det hjälpt blandraser eller hundar med okänd härstamning om deras hälsotester registrerats på Avelsdata? Det räcker väl att ägaren känner till dem? Om man inte har för avsikt att avla på hunden alltså, och det strider som sagt mot SKK:s mål.

Punkt 5 som vi tidigare pratat om

Det skulle kunna hjälpa om man köper en hund som redan finns också.

De är ganska korstestade nu. Det var svajigt i början.

Du menar testen för rasbestämning? Det är fortfarande tillräckligt stor osäkerhet för att det inte ska fungera när det gäller att säkert fastställa ras. Och det du pratar om är att hitta släktskap, vilket inte hjälps mycket även om man skulle vara helt säker på vilka raser som ingår i en hund med okänd härstamning.

Punkt 5 som vi tidigare pratat om

Det skulle kunna hjälpa om man köper en hund som redan finns också.

Nu får du nog ta och läsa igen vad som faktiskt stod i punkt 5 om fördelar med att köpa en renrasig hund.

1645025374493.webp

En hunds liv förbättras inte av att dess hälsoresultat finns på Avelsdata. Du vill att SKK ska gå mot sina egna mål och underlätta för blandrasavlare bara för att blandrasorganisationer inte ens orkar lägga upp öppna databaser för de hundar som de själva registrerar(vilket faktiskt inte vore svårt alls), än mindre visa hälsodata för dessa hundar.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama