Rädda svaga valpar?

Hade inte tänkt skriva men kan inte hålla mig.

Jag ska nog bli hunduppfödare och enbart sälja till miljonärer (helst miljardärer).

Min valpbutik öppnar i sinom tid på Östermalm (vill ju ha rätt kunder) under vinterhalvåret och Torekov under sommaren. Välkommen in, en valp kommer att kosta 120 000 kr (eller mer, det beror på om jag känner mig fattig).

För att få köpa ska ni ta med ett intyg från banken om att förmögenhet finnes.

Jag struntar i tidigare erfarenheter av hundar, huvudsaken är att ni är ett kärleksfullt hem som verkligen förstår att hunden blir vad ni gör den till.

I priset ingår 1 st vaccination, 1 "stamtavla" som jag gjort själv samt 1 kg foder jag köpt med mängdrabatt. Plus ett usb-minne med bilder på mamman och valparna.

Någon större support under hundens liv kommer jag inte att erbjuda men ni har ju pengar så ni kan köpa privat träning för instruktör.

Nu har jag paus till i höst, det är en som ska ha sin sistakull då. så 5 kullar på två år.
Du tjänar med andra ord fina pengar på din valpproduktion. Jag känner få seriösa uppfödare som har så många bra hundar att de kan ta flera kullar om året. Möjligen, de som har uppfödningen och hundarna som livsstil, kan ha tikar nog att ha 1-2 kullar om året.

Om du säljer så många valpar för så stora summor, hur gör du om valparna inte fungerar utan behöver omplaceras? Alla -seriösa- uppfödare jag känner köper tillbaka hundar utan att blinka, för fullt pris...

Man kan ju säga att de är motiverade. Just de som jag sålt till sådana hem har jag träffat de flesta, de har det jättebra (och de allra flesta var bekanta).

Tror faktiskt att rasuppfödares agerande kan ha gynnat smuggel eftersom de otåliga med pengar vänt sig till blocket. Sedan har jag INTE sagt att man ska sälja till högstbjudande, utan till hem man verkligen tror på. Men om man som jag råkar ha sådana kontakter, varför inte. De har ju råd.
Wow.

Antingen är man en bra valpköpare som jag vill sälja till, eller så är man inte det. Antingen vill jag placera en av mina uppfödningar i deras omvårdnad, eller inte. Hunden kostar detsamma oavsett vem som vill ha den, oavsett om det är en världskänd tränare eller en bonde i byn. Likaså ingår livslång träning, lektioner och back up för hunden och jag bistår med hjälp vid omplacering, eller återköp om det är vad ägaren vill. Om hunden inte fungerar för tänkt ändamål så återköper jag eller erbjuder annan valp.

Likaså förväntar jag mig att de jag köper valp av resonerar som jag. De senaste två har jag inte ens frågat om pris på för än jag fört över summan vid hämtning av hunden. Den ena då från en extremt välmeriterad kennel och linjer, den andra från en hobbyförare som tog kullen till viss del med hjärtat. Hundarna kostade exakt lika mycket. Bägge har liknande villkor som jag för sina köpare.

Om du säljer så många valpar för så stora summor, hur gör du om valparna inte fungerar utan behöver omplaceras? Alla -seriösa- uppfödare jag känner köper tillbaka hundar utan att blinka, för fullt pris...

Jag tror att detta är ett stort skäl till varför inte renrasvalpar hamnar på Blocket - med eller utan vinstmarginal. Jag tror nämligen att flera fall när valpar säljs vidare beror på att uppfödaren inte är beredd att ta tillbaka valpen, åtminstone inte om det innebär att hen måste betala tillbaka pengarna.
Har man då lagt ut 30-40 000 är det inte så konstigt om man i stället försöker sälja valpen vidare. Vissa resonerar säkert då att man lika gärna kan försöka tjäna lite, eller att det ju faktiskt medföljer foder och tillbehör på köpet.

Wow.

Antingen är man en bra valpköpare som jag vill sälja till, eller så är man inte det. Antingen vill jag placera en av mina uppfödningar i deras omvårdnad, eller inte. Hunden kostar detsamma oavsett vem som vill ha den, oavsett om det är en världskänd tränare eller en bonde i byn. Likaså ingår livslång träning, lektioner och back up för hunden och jag bistår med hjälp vid omplacering, eller återköp om det är vad ägaren vill. Om hunden inte fungerar för tänkt ändamål så återköper jag eller erbjuder annan valp.

Likaså förväntar jag mig att de jag köper valp av resonerar som jag. De senaste två har jag inte ens frågat om pris på för än jag fört över summan vid hämtning av hunden. Den ena då från en extremt välmeriterad kennel och linjer, den andra från en hobbyförare som tog kullen till viss del med hjärtat. Hundarna kostade exakt lika mycket. Bägge har liknande villkor som jag för sina köpare.
Eller hur.
När jag hörde av mig till valpis uppfödare och sa att jag var intresserad så var det inte förrän vi började prata om hur hon skulle komma hit (extra jobb+ kostnader pga import) som jag frågade vad hon kostade. Jag visste att summan inte skulle vara högre än snittet för rasen och hon i sin tur kände sig trygg med att veta att jag ville ha valpen innan jag visste priset, vilket gjorde att priset blev (för mig) oväntat lågt. Hon resonerade ungefär: "om du vet att du vill ha valpen utan att ens veta vad den kostar, då vet jag att du är seriös och bra och säljer gärna billigt".

Hon, likt de tidigare jag köpt valp av, har dock haft som krav att jag håller dem uppdaterade om valpens liv, absolut rapporterar om eventuella hälsoproblem och de tar tveklöst tillbaka hundarna om jag av någon anledning inte kan ha kvar dem. Hade jag inte gått med på det, då hade de inte velat sälja till mig.

Wow.

Både med Tinja och Asni så visste jag inte priset förrän vi skulle skriva på köpeavtalet. För det är ju liksom inte priset som gör en hund.

Hade inte tänkt skriva men kan inte hålla mig.

Jag ska nog bli hunduppfödare och enbart sälja till miljonärer (helst miljardärer).

Min valpbutik öppnar i sinom tid på Östermalm (vill ju ha rätt kunder) under vinterhalvåret och Torekov under sommaren. Välkommen in, en valp kommer att kosta 120 000 kr (eller mer, det beror på om jag känner mig fattig).

För att få köpa ska ni ta med ett intyg från banken om att förmögenhet finnes.

Jag struntar i tidigare erfarenheter av hundar, huvudsaken är att ni är ett kärleksfullt hem som verkligen förstår att hunden blir vad ni gör den till.

I priset ingår 1 st vaccination, 1 "stamtavla" som jag gjort själv samt 1 kg foder jag köpt med mängdrabatt. Plus ett usb-minne med bilder på mamman och valparna.

Någon större support under hundens liv kommer jag inte att erbjuda men ni har ju pengar så ni kan köpa privat träning för instruktör.

Glöm inte roliga och färgglada genintyg!

1645030827612.webp

Jag tror att detta är ett stort skäl till varför inte renrasvalpar hamnar på Blocket - med eller utan vinstmarginal. Jag tror nämligen att flera fall när valpar säljs vidare beror på att uppfödaren inte är beredd att ta tillbaka valpen, åtminstone inte om det innebär att hen måste betala tillbaka pengarna.
Har man då lagt ut 30-40 000 är det inte så konstigt om man i stället försöker sälja valpen vidare. Vissa resonerar säkert då att man lika gärna kan försöka tjäna lite, eller att det ju faktiskt medföljer foder och tillbehör på köpet.
Jag minns när jag var på jakt efter min första valp, och svarade på en blocketannons med en 12-veckors collie/BC-korsning som skulle "omplaceras". Jag snokade rätt på uppfödaren och pratade direkt med denne innan jag pratade med säljaren, frågade om kullen, syftet med den och varför hon inte köpte tillbaka valpar som inte funkade i hemmet efter bara några veckor.

Hennes inställning till hundavel "sålt är sålt, inte mitt problem" osv, förklarade också hur hon kunde sälja en valp till en människa med noll kunskap och helt orimliga förväntningar på vad en valp är. Jag träffade valpen ändå till slut, den var miljörädd, folkskygg och väldigt ynklig och omplacerades då den var "jobbig och inte kunde hänga med i tempot när vi joggar på morgonen", samt inte kunde följa med sin matte i sena tonåren till internatskolan. En köpare som alltså borde vara bortsållad redan vid första kontakten.

Jag tänker ofta på den där stackars valpen :(

Glöm inte roliga och färgglada genintyg!

Visa bifogad fil 85996
Bra idé!
Nåt sånt där får jag säkert till i Canva:s gratisversioner. Så behöver jag inte slösa pengar på programvara heller.

Om jag verkligen tänker efter har jag säkert nån bekant som är biolog som kan skriva en högtravande text om utavel, genotyp, fenotyp använda en massa krångliga begrepp som "allel", "heterozygot" etc på min blogg för att ge mig en air av vetenskaplighet och seriositet.

Alla vet ju ändå att "det man inte vet lider man inte av" så om valparna ser friska ut vid leverans är de också friska. Något annat vägrar jag acceptera.

Alla mina egna hälsoproblem har uppstått då jag träffat en läkare. Hemma har jag minsann inte fått några tråkiga besked. Följaktligen är det bäst att hålla behörigt avstånd till vitrockarna.

Jag vill bara inflika att jag tycker det är lite jobbigt bland både hund och katt att priset inte "står skrivet", jag tycker inte att det är positivt. Det känns otroligt awkward att fråga om. Nu när jag skulle köpa raskatt fick jag min uppfödare rekommenderad via en grupp, och när det visade sig att vi hade en gemensam vän som är shibaägare smög jag in lite frågor innan jag hörde av mig.
Första kontakt gick jättebra och jag hade väl en prisidé i huvudet, men med allt som hänt de senaste två åren visste jag verkligen inte om jag pratade om en kattunge som kostade runt 10 000 eller upp emot 20 000, det var jättejobbigt att fråga, för fråga måste jag. Jag har liksom en smärtgräns trots att jag tycker att jag är en helt okej och ansvarsfull djurägare.

Edit: skulle kännas hemskt trist om uppfödaren träffat mig och sedan fått bud från någon som var villig att betala dubbla priset och därmed fått min kattunge. O_o

Senast ändrad:
Vad definierar du som "början"? För mindre än ett år sedan var svaret på Embarks DNA-tester att den här hunden var 100% American Pitbull.

Visa bifogad fil 85999
I så fall var något bakis och blandade ihop testerna.

Alla andra fall när någon vill visa att embark inte funkar har det varit helsyskon med helg normala avvikelser , folk som tror att en åttondel alltid är 12,5 %

Jag vill bara inflika att jag tycker det är lite jobbigt bland både hund och katt att priset inte "står skrivet", jag tycker inte att det är positivt. Det känns otroligt awkward att fråga om. Nu när jag skulle köpa raskatt fick jag min uppfödare rekommenderad via en grupp, och när det visade sig att vi hade en gemensam vän som är shibaägare smög jag in lite frågor innan jag hörde av mig.
Första kontakt gick jättebra och jag hade väl en prisidé i huvudet, men med allt som hänt de senaste två åren visste jag verkligen inte om jag pratade om en kattunge som kostade runt 10 000 eller upp emot 20 000, det var jättejobbigt att fråga, för fråga måste jag. Jag har liksom en smärtgräns trots att jag tycker att jag är en helt okej och ansvarsfull djurägare.
Ja, alltså i mitt fall handlar det om att jag har koll på prisläget och litar på att det är seriösa uppfödare. Om jag skulle leta valp från "utomstående" och folk jag inte är bekant med, så skulle jag också fråga. Det är stor skillnad på att shoppa hund för 15 eller 25 tusingar....

Jag minns när jag var på jakt efter min första valp, och svarade på en blocketannons med en 12-veckors collie/BC-korsning som skulle "omplaceras". Jag snokade rätt på uppfödaren och pratade direkt med denne innan jag pratade med säljaren, frågade om kullen, syftet med den och varför hon inte köpte tillbaka valpar som inte funkade i hemmet efter bara några veckor.

Hennes inställning till hundavel "sålt är sålt, inte mitt problem" osv, förklarade också hur hon kunde sälja en valp till en människa med noll kunskap och helt orimliga förväntningar på vad en valp är. Jag träffade valpen ändå till slut, den var miljörädd, folkskygg och väldigt ynklig och omplacerades då den var "jobbig och inte kunde hänga med i tempot när vi joggar på morgonen", samt inte kunde följa med sin matte i sena tonåren till internatskolan. En köpare som alltså borde vara bortsållad redan vid första kontakten.

Jag tänker ofta på den där stackars valpen :(
Men suck

Jag har snarare förolämpat mina valpköpare genom att erbjuda tillbakaköp om de klagar när de är trötta och valpen ätit upp något som varit dyrare än dem.

Ja, alltså i mitt fall handlar det om att jag har koll på prisläget och litar på att det är seriösa uppfödare. Om jag skulle leta valp från "utomstående" och folk jag inte är bekant med, så skulle jag också fråga. Det är stor skillnad på att shoppa hund för 15 eller 25 tusingar....
Där är jag med dig!

Du tjänar med andra ord fina pengar på din valpproduktion. Jag känner få seriösa uppfödare som har så många bra hundar att de kan ta flera kullar om året. Möjligen, de som har uppfödningen och hundarna som livsstil, kan ha tikar nog att ha 1-2 kullar om året.

Läste bakifrån och svarade väl på detta. Jag sparar pengar förstås. Jag har inget problem med om det kommer 3 på en vecka och vill ha tillbaka pengarna.

Spelar ingen roll om vad man säljer för, har man inte koll på ekonomin kommer man inte kunna köpa tillbaka hunden.

Det har inte hänt. Det enda som hänt är att folk inte klagar över valpryck längre för jag säger att jag kommer och hämtar den.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama