Rädda svaga valpar?

Läste bakifrån och svarade väl på detta. Jag sparar pengar förstås. Jag har inget problem med om det kommer 3 på en vecka och vill ha tillbaka pengarna.

Spelar ingen roll om vad man säljer för, har man inte koll på ekonomin kommer man inte kunna köpa tillbaka hunden.

Det har inte hänt. Det enda som hänt är att folk inte klagar över valpryck längre för jag säger att jag kommer och hämtar den.
Hjälpsamt av dig.

Nej, kanske inte. Men säg inte att den är asjobbigt då.

Har lärt mig nu.
Men valpar ÄR ju skitjobbiga. Om du säljer till folk som inte kan och inte fattar det, så får du ju lägga de minutrarna på att hjälpa dem, om det så bara är med lite tröst över telefonen. Det är en stor del av värdet i valppriset när man köper från en seriös uppfödare - stöd och råd.

Jag är inte det minsta hårdhudad i just det här området, jag är så tacksam över att någon kan tänka sig att sälja en av sina små grodyngel till mig att jag inte vet vad jag ska ta mig till. 😅 Och då blir det genast jobbigt. Det var enklare när jag köpte shiban för drygt tio år sedan, då stod priset antingen på hemsidan eller också skilde det så lite mellan uppfödare att det egentligen inte gjorde bu eller bä - marknaden sådär som vardagshundägare idag är helt galen!
Förstår dig, känner också lite så inombords forfarande. Och ja, det har blivit rätt galet. Även med katter, tycker jag.

Förstår dig, känner också lite så inombords forfarande. Och ja, det har blivit rätt galet. Även med katter, tycker jag.
En del av prisökningen är ju för att veterinärkostnader skjutit i höjden något extremt. Hur ska uppfödare annars täcka kostnaderna? Bara vaccination, besiktning samt specifik avmaskning + pass för tre valpar som skulle exporteras kostade mig över 15k.

En del av prisökningen är ju för att veterinärkostnader skjutit i höjden något extremt. Hur ska uppfödare annars täcka kostnaderna? Bara vaccination, besiktning samt specifik avmaskning + pass för tre valpar som skulle exporteras kostade mig över 15k.
Är inte det ganska normalt för Sverige? :) Just det där med pass och grejer blir snabbt dyrt, jag tror det gick runt tvåtusenlappen för lilla Kailzie när jag tog med henne från Skottland till Sverige och då var det ändå femton år sedan, och UK är generellt snorbilligt jämfört med Svea.

Är inte det ganska normalt för Sverige? :) Just det där med pass och grejer blir snabbt dyrt, jag tror det gick runt tvåtusenlappen för lilla Kailzie när jag tog med henne från Skottland till Sverige och då var det ändå femton år sedan, och UK är generellt snorbilligt jämfört med Svea.
Det var bara 3 valpar och det till Finland. Jag skaffade rabiesvaccin och pass till Tinja under tiden jag inte visste vem som skulle åka till den andra, och det kostade typ, 2k.

Det var bara 3 valpar och det till Finland. Jag skaffade rabiesvaccin och pass till Tinja under tiden jag inte visste vem som skulle åka till den andra, och det kostade typ, 2k.
Jag säger inte att det inte är mycket pengar, men det känns inte som om priserna på just det gjort ett jättehopp de senaste åren i så fall, tänker jag. Kostade det tvåtusen med Kailzie för femton år sedan verkar ju femtusen som en ganska skälig inflation på den tiden, särskilt med tanke på att Sverige är dyrt.
Det känns inte som en kostnad som tvärhoppat i och med coronan eller så, eller under de senaste tre åren typ. Men jag kan ha fel! Jag är ju varken uppfödare elller särskilt svensk längre. 😅

Jag säger inte att det inte är mycket pengar, men det känns inte som om priserna på just det gjort ett jättehopp de senaste åren i så fall, tänker jag. Kostade det tvåtusen med Kailzie för femton år sedan verkar ju femtusen som en ganska skälig inflation på den tiden, särskilt med tanke på att Sverige är dyrt.
Det känns inte som en kostnad som tvärhoppat i och med coronan eller så, eller under de senaste tre åren typ. Men jag kan ha fel! Jag är ju varken uppfödare elller särskilt svensk längre. 😅
När Tinja blev allvarligt förstoppad och låg inne i 4 nätter blev kostnaden för mig totalt ca 2000 kr. Det var när hon var kanske 2 eller 3 år gammal? När Asni blev dålig, slö och dreglade kopiöst när hon var kanske 1,5 år så kostade det besöket mig ca 4000 kr. Båda väl försäkrade.
Båda innan Corona.

Men veterinärbesiktningen var väl för alla nio? Plus avnasking och pass för tre då, eller tolkar jag dig helt tokigt?
Klart att det är mycket pengar, men blir väl mer ju fler valpar det är, och du hade ju en hel drös 😊

Men veterinärbesiktningen var väl för alla nio? Plus avnasking och pass för tre då, eller tolkar jag dig helt tokigt?
Klart att det är mycket pengar, men blir väl mer ju fler valpar det är, och du hade ju en hel drös 😊
Ja absolut, men det gjorde ju att jag var tvungen att öka priset för att täcka kostnaderna. Och det var bara en del; jag fixade rabiesvaccin och EU-pass till Tinja då vi pga pandemin inte visste vem som kunde åka till vem, DNA-test då hanen var DNA-testad med en kopia på den PRA som kan drabba aussie, och då fick jag ändå 20% rabatt för jag känner en som jobbat med det labbet.

Men ja, hade ju varit snällt av Tinja att inte få 9 valpar som första kull 😅

Ja absolut, men det gjorde ju att jag var tvungen att öka priset för att täcka kostnaderna. Och det var bara en del; jag fixade rabiesvaccin och EU-pass till Tinja då vi pga pandemin inte visste vem som kunde åka till vem, DNA-test då hanen var DNA-testad med en kopia på den PRA som kan drabba aussie, och då fick jag ändå 20% rabatt för jag känner en som jobbat med det labbet.

Ursäkta får inte ihop det, nio valpar blir dyra veterinärkostnader ja, men det blir ju även mer inkomster in vid försäljning av nio valpar jämfört med exempelvis sex?

Vadå, menar du att det hade varit bättre rent ekonomiskt med färre? Hur då?

Jag menade inte att skapa en diskussion. Jag orkar faktiskt inte. Har en familjekris och jag ville bara delge min ynka erfarenhet.

• Hjärta
Reactions: Sel
Det har jag inte sagt. Men klumpsumman vid vaccinering, besiktning och avmaskning + pass var stor. Allt handlar inte om löpande utgifter så som mat. Bara att få ut stamtavlor kostade flera tusen.

Ja men säg att du tog tjugo papp per valp - ja, summan för tre valpar till blir ju större hos veterinären, men det blir ju samtidigt en ganska mycket större inkomst?
Så ditt resonemang är ganska orimligt tycker jag?

Och tråkigt att höra om din familj, men ja, man får ju som bekant bara beredd på diskussion om man skriver något som folk ställer sig frågande till. 😊

Ja men säg att du tog tjugo papp per valp - ja, summan för tre valpar till blir ju större hos veterinären, men det blir ju samtidigt en ganska mycket större inkomst?
Så ditt resonemang är ganska orimligt tycker jag?

Och tråkigt att höra om din familj, men ja, man får ju som bekant bara beredd på diskussion om man skriver något som folk ställer sig frågande till. 😊
Antar att du aldrig haft en valpkull?

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits