Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
24 plus moms = 30 000 per valp? Vad är det med blandraser som gör att de är så mycket dyrare att producera än renras? Det låter ju som om renrasuppfödare går back med sisådär 10 000 per valp och då är det väl en gåta hur de har råd att fortsätta.Jag gick back på min stora kull. Men den var ju för stor. Så att det blev problem. (Var inte fantasipriser på den heller)
Jag har räknat på det och tycker att 24 000 plus moms är rätt rimligt. Då finns det lite att lägga till oförutsett och man kanske kan få lite ersättning för förlorad ersättning.
Du kan ju inte lägga till moms om du inte har reg företag och därmed även får dra av momsen på allt du köper.
Momsen går i allmänhet jämt ut om man vet vad man gör som företagare.
På Blocket finns i dag en SKK-reg St bernhardsvalp för 20 000 och en SKK-reg kull phalène för samma pris per valp. Och så finns där "cavapoo" för 30 000 och "maltipoo" för 35 000. Att efterfrågan på blandraserna skulle vara så mycket större än efterfrågan på phalène att den driver upp priserna så till den grad verkar inte troligt. Blandrasuppfödarna verkar vända sig till de mest lättlurade köparna, tror jag snarare.
Säljer man valpar för sådana summor är man momsredovisningsskyldig. Det går att momsregga sig utan att registrera företag.Du kan ju inte lägga till moms om du inte har reg företag och därmed även får dra av momsen på allt du köper.
I och för sig får företag i sin tur inte medvetet drivas med förlust, så kanske det motiverar överpris på blandraserna?Man får väl förutsätta att varenda buskavlare driver sin avel som företag eftersom hobbyverksamhet inte får drivas med vinstsyfte.
(Eller något…)
24 plus moms = 30 000 per valp? Vad är det med blandraser som gör att de är så mycket dyrare att producera än renras? Det låter ju som om renrasuppfödare går back med sisådär 10 000 per valp och då är det väl en gåta hur de har råd att fortsätta.
Det är lite svårt att få driva hundavel som företag så jag hade det som hobbyverksamhet förra året. I år när jag har halvpaus, blev det företag. Skatteverket är lite sega.I och för sig får företag i sin tur inte medvetet drivas med förlust, så kanske det motiverar överpris på blandraserna?
Bisarrt, sa Bull.
Som cyniker skakar jag på huvudet åt industriell hunduppfödning i syfte att gå på (mycket) vinst.
Off topic men i alla fall.
Om en phalene uppfödare måste annonsera där är något fel, det ska räcka med köpa hund.Och att phaleneuppfödarna till skillnad från blandrasuppfödarna inte höjer priset för att ”möta efterfrågan” (läs krama ur varenda krona de kan).
På Blocket finns i dag en SKK-reg St bernhardsvalp för 20 000 och en SKK-reg kull phalène för samma pris per valp. Och så finns där "cavapoo" för 30 000 och "maltipoo" för 35 000. Att efterfrågan på blandraserna skulle vara så mycket större än efterfrågan på phalène att den driver upp priserna så till den grad verkar inte troligt. Blandrasuppfödarna verkar vända sig till de mest lättlurade köparna, tror jag snarare.
Inte alls säkert om man handlar av privatpersoner också. Dessutom drar du inte moms på lön och försäkring. Jag tycker ju att man ska få lön 8 veckor per kullDu kan ju inte lägga till moms om du inte har reg företag och därmed även får dra av momsen på allt du köper.
Man får ta in dessa kostnader på de friska kullarna. Det händer alla uppfödare.Vad vet du om vilka kostnader jag tänkt på eller ej?
Din kull krävde ju massa veterinärbesök och grejer. Givetvis kostar det mer än om allt går bra.
Och nej, 24.000 plus moms kommer aldrig vara rimligt för blandrasvalpar.
Det är väl klart att du inte kan dra moms på lön, det finns ju ingen mervärdes- och omsättningsskatt på LÖN.Inte alls säkert om man handlar av privatpersoner också. Dessutom drar du inte moms på lön och försäkring. Jag tycker ju att man ska få lön 8 veckor per kull
Sedan beror det på hur ärlig man är med vad man tar upp i företaget. Tex hundmat för hundar som inte ingår där.
Hälften skulle jag säga.
Förra året fick jag inte dra momsen men la på moms på hälften. (Enl skatteverkets instruktioner)
Finns de som annonserar på blocket också för att visa potentiella köpare skillnaden mellan oseriösa uppfödare och seriösa.Om en phalene uppfödare måste annonsera där är något fel, det ska räcka med köpa hund.
Skulle räkna bort den uppfödaren direkt.
Stora hundar kan vara lite sega att sälja så större förståelse för st Bernhard.
Har aldrig någonsin annonserat på blocket. Oftast inte annonserat alls utan använt kontakter.
Man får ta in dessa kostnader på de friska kullarna. Det händer alla uppfödare.
Agree on disagree på priset. Det är vad jag kalkylera fram inkl liten lön i 8 veckor och buffert för sådana kostnader.
12000 i rena kostnader för normalfallet och 12000 i lön och buffert för veterinärkostnader som garanterat kommer.
Men självklart, det har jag väl aldrig satt mig emot? Det är inte det jag skriver.Självklart. Men också större inkomst.
Absolut. För mig är det ett av skälen till att jag sällan har kull- det behöver finnas en rätt saftig buffert som är fristående från den vanliga veterinärpotten, bara för att ha råd att ta eventuella smällar som kan komma vid en kull. Kejsarsnitt, valpar som behöver vård, osålda valpar osv osv.Men självklart, det har jag väl aldrig satt mig emot? Det är inte det jag skriver.
Även om du vet att du får en rejäl bonus på jobbet i april kan det väl likväl vara ekonomiskt stressigt att få väldigt höga utgifter i mars som gör att du måste nyttja hela ditt sparkapital och inte har några marginaler?
Och det kan vara mindre ekonomiskt stressat att mars-utgifterna ökar fast i mindre skala, så du har en del av sparkapitalet kvar. Detta trots att din april-bonus är lägre.
Jag talar likviditet, inte resultat.
Om en phalene uppfödare måste annonsera där är något fel, det ska räcka med köpa hund.
Skulle räkna bort den uppfödaren direkt.
Stora hundar kan vara lite sega att sälja så större förståelse för st Bernhard.
Har aldrig någonsin annonserat på blocket. Oftast inte annonserat alls utan använt kontakter.
12.000 x 10 valpar i ren lön (du själv säger ju att 12.000 är lön) är ju rätt schyst lön för åtta veckor
Hade varit rimligare om du tagit 12.000 per valp, istället för det dubbla PLUS moms?
Men ja, du har helt rätt, vi kommer inte vara överens i den här frågan.
Men förresten. Du menar att det kostar 12.000 per valp i rena kostnader? För blandrasvalp?
Ja, men jag tycker ju att man ska få lön eftersom man inte kan jobba när man har valpar.Det är väl klart att du inte kan dra moms på lön, det finns ju ingen mervärdes- och omsättningsskatt på LÖN.
Däremot kan du dra av momsen på varor du köper, som foder, klotänger, avmaskningsmedel etc etc.
En förenklad modell:
Du säljer för 1000 kr + moms: då har du en momsskuld på 250 kr.
Du köper för 1250 kr. (1000 kr + moms).
Din momsskuld — ditt momsavdrag = 0 kr att betala in.
Säljer du mer än du köper ska du betala mer moms.