Rädda svaga valpar?

När Tinja blev allvarligt förstoppad och låg inne i 4 nätter blev kostnaden för mig totalt ca 2000 kr. Det var när hon var kanske 2 eller 3 år gammal? När Asni blev dålig, slö och dreglade kopiöst när hon var kanske 1,5 år så kostade det besöket mig ca 4000 kr. Båda väl försäkrade.
Båda innan Corona.
Jag vet inte hur många år det var mellan besöken, men många priser i vardagen har ju ökat radikalt de senaste fem-sju åren sådär generellt tänker jag. Jag tycker inte att veterinärpriserna gått upp så mycket på så kort tid att de motiverar de helt vansinniga valppriserna vi ibland ser idag.
Men jag ska absolut inte pressa dig om du itne vill diskutera! Det var bara en sådan där allmän iakttagelse.
Ta hand om dig!

Så om en valp kostade 20000, hade du alltså mer kostnader per valp än det?

Och sen, så är det ju inte direkt så att man alltid tjänar på seriös avel. Eller ens går plus minus noll.
det har redan varit flera drev på mig

kan vi skippa det den här gången? jag gick inte plus. jag la ett pris som skulle täcka kostnaderna.

Det är massor med stora kostnader. Löpande sådana. Bara maten under 8 veckor för tik och valpar gissar jag gick på flera tusen, för att inte tala om all extra mat för tiken under dräktigheten.

Men som sagt. Jag orkar inte. Jag är rödgråten och trött.

Ja, jag är fullt medveten om att det kostar att föda upp valpar. Det jag vänder mig emot är att det skulle vara dyrare med fler, med tanke på att inkomsten blir högre. Givetvis kostar fler valpar mer pengar - men intäkterna blir ju också högre.

det har redan varit flera drev på mig

kan vi skippa det den här gången? jag gick inte plus. jag la ett pris som skulle täcka kostnaderna.

Jag tror egentligen inte att någon här är jätteintresserad av hur mycket du tjänade, eller inte tjänade på din kull.
Men man får ju liksom vara lite beredd på att folk ställer frågor när man skriver saker som inte riktigt verkar gå ihop.

För egen del kan jag säga att ju större kull ju mer pengar. Det enda prispåslag jag gjorde var vid export. Då la jag på för pass och extra avmask.

I övrigt var kostnaden för vet, reggning och mat inte stor. En valp äter ju inte mycket. Det dyra i uppfödning tyckte jag var parningsavgift, utläggen runt parningen, meritering och veterinärundersökningar av tiken, hemsida, medlemsskap och ledighet från jobb. Men de kostnaderna var ju det samma oavsett antal :)

För mina 8 valpar betalde jag 7000 kr för besiktning, vaccinering, 4 pass och 1 avmaskning. Höjde inte valppriset men däremot fick de valpköpare som ville/behövde ha pass stå för den extrakostnaden själv. Jag tycker det låter helt galet med 15 tusen för 9 valpar. Men det kanske är så enorma skillnader i prisbild beroende på var man bor. :confused:

Det har jag inte sagt. Men klumpsumman vid vaccinering, besiktning och avmaskning + pass var stor. Allt handlar inte om löpande utgifter så som mat. Bara att få ut stamtavlor kostade flera tusen.
Ja, det krävs stor buffert vid en kull. Jag hade nio valpar 2017, betalade nästan 6000:- till SKK, nästan lika mycket för vaccinationer och besiktningar och sen tillkom kostnad för pass och sånt till de som behövde (för att inte tala om kostnaderna för tandvården för den med överbett, och tikens akuta kastration tre dagar efter förlossningen och två månaders ledighet från jobbet för att ta hand om nio BC-valpar.)

Jag tar hellre fem än nio, alla dagar i veckan!

För mina 8 valpar betalde jag 7000 kr för besiktning, vaccinering, 4 pass och 1 avmaskning. Höjde inte valppriset men däremot fick de valpköpare som ville/behövde ha pass stå för den extrakostnaden själv. Jag tycker det låter helt galet med 15 tusen för 9 valpar. Men det kanske är så enorma skillnader i prisbild beroende på var man bor. :confused:
Jag betalade knappt 300 NKR för passet till valpen jag hämtade för en månad sedan. Besiktning och vaccination till min kull tror jag var orimligt billig då jag har bra kontakter och tog hem veterinären hit, men jag tycker att de flesta kliniker härikring pratar om summor mellan 600-900 per valp vid kullbesiktning/vaccination. Klart det blir stora summor med många valpar, men det är ju en förutsedd utgift.

Angående kostnader för stor vs mindre kull:

Med en stor kull är det ju mycket mer som ska ut innan uppfödaren får in en krona på valparna. Avgift till hanhundsägare, stamtavlor, veterinärbesiktning, chippning och naturligtvis mat och avmaskning - allt sådan (och säkert mycket mer) påverkas av kullens storlek och betalas av uppfödaren innan första valpen är såld.

När väl pengarna för valparna börjar komma in, då jämnar det ut sig.

Angående kostnader för stor vs mindre kull:

Med en stor kull är det ju mycket mer som ska ut innan uppfödaren får in en krona på valparna. Avgift till hanhundsägare, stamtavlor, veterinärbesiktning, chippning och naturligtvis mat och avmaskning - allt sådan (och säkert mycket mer) påverkas av kullens storlek och betalas av uppfödaren innan första valpen är såld.

När väl pengarna för valparna börjar komma in, då jämnar det ut sig.
Visst är det så. Samtidigt bör man ju vara ekonomiskt inställd och förberedd på att få en stor kull och även att komplikationer kan inträffa.
När en stor kull är såld så tyckte jag inte att det jämnade ut sig utan absolut att jag tjänade på det mot färre valpar.
11 valpar lönade sig mycket mer än 9 eller 3.

Visst är det så. Samtidigt bör man ju vara ekonomiskt inställd och förberedd på att få en stor kull och även att komplikationer kan inträffa.
När en stor kull är såld så tyckte jag inte att det jämnade ut sig utan absolut att jag tjänade på det mot färre valpar.
11 valpar lönade sig mycket mer än 9 eller 3.
Det är absolut så i de flesta fall, även om fler valpar också ofta innebär mer pyssel och fler risker att något går fel. Nu har ju trycket varit extremt, men om valparna inte är sålda kan även där stor kull generera större kostnader.

Just här menade jag att jag kan förstå @Fisherling s kommentar. Många valpar=större totalkostnad för att kunna sälja.

Det är absolut så i de flesta fall, även om fler valpar också ofta innebär mer pyssel och fler risker att något går fel. Nu har ju trycket varit extremt, men om valparna inte är sålda kan även där stor kull generera större kostnader.

Just här menade jag att jag kan förstå @Fisherling s kommentar. Många valpar=större totalkostnad för att kunna sälja.
Bara städtillbehör blir en ansenlig summa när man har nio valpar i huset :meh::wtf::p

Självklart. Men också större inkomst.

Det låter mer rimligt i mina öron. Just hund har jag aldrig importerat men flera andra djur, bl.a. katt och jag har alltid stått för merkostnaderna själv som köpare, uppfödaren har inte gjort det och definitivt inte inhemska köpare av djur från samma kullar. Har exporterat också, och gjorde då även så jag med.

Ja, jag är fullt medveten om att det kostar att föda upp valpar. Det jag vänder mig emot är att det skulle vara dyrare med fler, med tanke på att inkomsten blir högre. Givetvis kostar fler valpar mer pengar - men intäkterna blir ju också högre.
Jag gick back på min stora kull. Men den var ju för stor. Så att det blev problem. (Var inte fantasipriser på den heller)

Jag har räknat på det och tycker att 24 000 plus moms är rätt rimligt. Då finns det lite att lägga till oförutsett och man kanske kan få lite ersättning för förlorad ersättning.

Det drar kostnader du inte ens nkt på och det är inte ens säkert man kan sälja alla eller de flesta.

Nu hyrde jag ju in hjälp för att inte gå in i väggen. Men fick back (lite) på 11

Vad vet du om vilka kostnader jag tänkt på eller ej?
Din kull krävde ju massa veterinärbesök och grejer. Givetvis kostar det mer än om allt går bra.
Och nej, 24.000 plus moms kommer aldrig vara rimligt för blandrasvalpar.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits