Rädda svaga valpar?

Både med Tinja och Asni så visste jag inte priset förrän vi skulle skriva på köpeavtalet. För det är ju liksom inte priset som gör en hund.
Jag vill veta priset på alla lite dyrare varor jag köper, den situationen du beskriver hade jag upplevt aningen märklig.

Jag vill bara inflika att jag tycker det är lite jobbigt bland både hund och katt att priset inte "står skrivet", jag tycker inte att det är positivt. Det känns otroligt awkward att fråga om. Nu när jag skulle köpa raskatt fick jag min uppfödare rekommenderad via en grupp, och när det visade sig att vi hade en gemensam vän som är shibaägare smög jag in lite frågor innan jag hörde av mig.
Första kontakt gick jättebra och jag hade väl en prisidé i huvudet, men med allt som hänt de senaste två åren visste jag verkligen inte om jag pratade om en kattunge som kostade runt 10 000 eller upp emot 20 000, det var jättejobbigt att fråga, för fråga måste jag. Jag har liksom en smärtgräns trots att jag tycker att jag är en helt okej och ansvarsfull djurägare.

Edit: skulle kännas hemskt trist om uppfödaren träffat mig och sedan fått bud från någon som var villig att betala dubbla priset och därmed fått min kattunge. O_o
Samma här min ras kostar emellan 14 000 upp till 20 000 och för mig är 6000 kronor stor skillnad.

Jo, jag har lärt mig det. Jag är inte född diplomat.
Det handlar väl inte om att vara diplomatisk, utan att ha förståelse för att folk kan vilja bolla sina problem med sin uppfödare? O_o
Hade jag hört av mig om något problem med shiban under mina första veckor och uppfödaren sagt "Jahapp, jag tar väl tillbaka henne då!" hade jag ju aldrig hört av mig igen! Skönt för dig som uppfödare kanske, men läskigt för mig med valp. I värsta fall blir det ju en blocketvalp till slut.

Hade inte tänkt skriva men kan inte hålla mig.

Jag ska nog bli hunduppfödare och enbart sälja till miljonärer (helst miljardärer).

Min valpbutik öppnar i sinom tid på Östermalm (vill ju ha rätt kunder) under vinterhalvåret och Torekov under sommaren. Välkommen in, en valp kommer att kosta 120 000 kr (eller mer, det beror på om jag känner mig fattig).

För att få köpa ska ni ta med ett intyg från banken om att förmögenhet finnes.

Jag struntar i tidigare erfarenheter av hundar, huvudsaken är att ni är ett kärleksfullt hem som verkligen förstår att hunden blir vad ni gör den till.

I priset ingår 1 st vaccination, 1 "stamtavla" som jag gjort själv samt 1 kg foder jag köpt med mängdrabatt. Plus ett usb-minne med bilder på mamman och valparna.

Någon större support under hundens liv kommer jag inte att erbjuda men ni har ju pengar så ni kan köpa privat träning för instruktör.

Om du lyckas nå dessa ganska krävande kunder är det onekligen en bra affärside. Det gäller att ha exakt vad de vill ha för dagen och räknas som insider och inte som lycksökare (vad du egentligen är spelar ingen roll, efternamnet och födelseorten styr).

Fast inte om du inte vill erbjuda support, de kan vara ganska krävande som sagt.

I så fall var något bakis och blandade ihop testerna.

Alla andra fall när någon vill visa att embark inte funkar har det varit helsyskon med helg normala avvikelser , folk som tror att en åttondel alltid är 12,5 %

Det finns flera andra exempel, också från det senaste året. Som den här, som enligt testsvaret skulle vara 100% Shih Tzu:

1645035506004.png

Ett rätt bra bevis på din övertro om hur Embarks tester skulle kunna hjälpa till visa vilken ras en hund med okänd härstamning har att man använder termen "Supermutt" när man inte kan identifiera några raser från den genbank man har i de närmsta generationerna. I vissa svar är andelen "Supermutt" mer än 25%.

Det handlar väl inte om att vara diplomatisk, utan att ha förståelse för att folk kan vilja bolla sina problem med sin uppfödare? O_o
Hade jag hört av mig om något problem med shiban under mina första veckor och uppfödaren sagt "Jahapp, jag tar väl tillbaka henne då!" hade jag ju aldrig hört av mig igen! Skönt för dig som uppfödare kanske, men läskigt för mig med valp. I värsta fall blir det ju en blocketvalp till slut.

Jag har fattat det nu. Jag hörde inte frågan i de långa utläggningarna först.

Det finns flera andra exempel, också från det senaste året. Som den här, som enligt testsvaret skulle vara 100& Shih Tzu:

Visa bifogad fil 86005

Ett rätt bra bevis på din övertro om hur Embarks tester skulle kunna hjälpa till visa vilken ras en hund med okänd härstamning har att man använder termen "Supermutt" när man inte kan identifiera några raser från den genbank man har i de närmsta generationerna. I vissa svar är andelen "Supermutt" mer än 25%.

Också klockrent hopblandning om det stämmer. Supermutt är förklarat vad det är och när det kommer, det kan vara 100% också. Men du kan ju fråga någon som har sett många tester på släktingar med olika rasblandningar, kan pma ett namn om du vill.

Också klockrent hopblandning om det stämmer. Supermutt är förklarat vad det är och när det kommer, det kan vara 100% också. Men du kan ju fråga någon som har sett många tester på släktingar med olika rasblandningar, kan pma ett namn om du vill.

Ja? Och det visar ju problemet med vad du hävdar att man skulle kunna göra med dessa tester, d v s visa släktskap till andra hundar i t ex Avelsdata.

Det finns flera andra exempel, också från det senaste året. Som den här, som enligt testsvaret skulle vara 100% Shih Tzu:

Visa bifogad fil 86005

Vore det inte så snordyrt hade jag gärna kollat shiban för skojs skull. :D

Jag vill bara inflika att jag tycker det är lite jobbigt bland både hund och katt att priset inte "står skrivet", jag tycker inte att det är positivt. Det känns otroligt awkward att fråga om.

Håller med. HAr blivit lite mer hårdhudad med åren dock, så numer säger jag ganska rakt på sak som det är att jag vill veta för jag brukar dra öronen åt mig lite både om det är ett pris som ligger flera tusen under eller flera över vad de flesta tar och tänker att den uppfödare som blir upprörd av det orkar jag inte ha att göra med i 10-15 år i vilket fall, om jag känner efter. Stingsliga människor brukar inte bara vara det med en enda sak, tänker jag.

Ja? Och det visar ju problemet med vad du hävdar att man skulle kunna göra med dessa tester, d v s visa släktskap till andra hundar i t ex Avelsdata.
För det första är alla människor, även de som lägger in i avelsdata, de som gör gentester och de som tar testet på sina egna hundar.

Jag tror man räknar med 5% mänsklig faktor alltid.

Dessutom är det ju bara någon som berättat för dig att de fått detta test. Vad har de för anledning att göra det? varför kontaktade de inte Embark och klagade? Hur vet du att de testade rätt hund?

Håller med. HAr blivit lite mer hårdhudad med åren dock, så numer säger jag ganska rakt på sak som det är att jag vill veta för jag brukar dra öronen åt mig lite både om det är ett pris som ligger flera tusen under eller flera över vad de flesta tar och tänker att den uppfödare som blir upprörd av det orkar jag inte ha att göra med i 10-15 år i vilket fall, om jag känner efter. Stingsliga människor brukar inte bara vara det med en enda sak, tänker jag.
Jag är inte det minsta hårdhudad i just det här området, jag är så tacksam över att någon kan tänka sig att sälja en av sina små grodyngel till mig att jag inte vet vad jag ska ta mig till. 😅 Och då blir det genast jobbigt. Det var enklare när jag köpte shiban för drygt tio år sedan, då stod priset antingen på hemsidan eller också skilde det så lite mellan uppfödare att det egentligen inte gjorde bu eller bä - marknaden sådär som vardagshundägare idag är helt galen!

För det första är alla människor, även de som lägger in i avelsdata, de som gör gentester och de som tar testet på sina egna hundar.

Jag tror man räknar med 5% mänsklig faktor alltid.

Dessutom är det ju bara någon som berättat för dig att de fått detta test. Vad har de för anledning att göra det? varför kontaktade de inte Embark och klagade? Hur vet du att de testade rätt hund?

Vill man ha ett säkert gentest ska det ske via veterinär. Jag känner inte till något test som inte gjorts av veterinär, och där veterinären alltså också kontrollerat hundens identitet, som läggs in i Avelsdata.

Du vägrar konsekvent att svara på huvudfrågan - hur menar du att man skulle ha nytta av dessa tester i att avgöra släktskap? Det skulle vara som att leta en nål i en höstack även om de säkert kunde bestämma ras och det kan de inte heller göra.

(Nej, man räknar verkligen inte alltid med 5% felmarginal i tester. Möjligtvis gör Embark det.)

Vill man ha ett säkert gentest ska det ske via veterinär. Jag känner inte till något test som inte gjorts av veterinär, och där veterinären alltså också kontrollerat hundens identitet, som läggs in i Avelsdata.

Du vägrar konsekvent att svara på huvudfrågan - hur menar du att man skulle ha nytta av dessa tester i att avgöra släktskap? Det skulle vara som att leta en nål i en höstack även om de säkert kunde bestämma ras och det kan de inte heller göra.

(Nej, man räknar verkligen inte alltid med 5% felmarginal i tester. Möjligtvis gör Embark det.)

Det handlade om sjukdom. Har du en ovanlig sjukdom kan du med all säkerhet testa dessa (inte på embark utan på det egna labbet troligen) och se om de är släkt, Så, var det så svårt

Du svarade inte på min fråga

Vad har dina källor för anledning att baktala embark? Hur vet du att de testade rätt hund?

Min man la in en ett test på annan hund i en kull och fick ett extremt konstigt (men korrekt) svar

Det handlade om sjukdom. Har du en ovanlig sjukdom kan du med all säkerhet testa dessa (inte på embark utan på det egna labbet troligen) och se om de är släkt, Så, var det så svårt

Varför skulle man testa just blandraser eller hundar med okänd härstamning för att se om de är släkt med någon annan hund med samma ovanliga sjukdom? Man testar inte om en labrador och en border collie är släkt med varandra för att de får samma, ovanliga sjukdom.

Du svarade inte på min fråga

Vad har dina källor för anledning att baktala embark? Hur vet du att de testade rätt hund?

Min man la in en ett test på annan hund i en kull och fick ett extremt konstigt (men korrekt) svar

Jag kan lita på dem ungefär lika mycket som jag kan lita på dina påståenden om dina hundar och dina resultat från Embark. Det är det som är problemet med tester som utförs av hundägaren själv och som inte går att kontrollera i en central databas.

Du borde applicera ditt kritiska tänkande bredare, inte så selektivt som du gör nu.

Jag kan lita på dem ungefär lika mycket som jag kan lita på dina påståenden om dina hundar och dina resultat från Embark. Det är det som är problemet med tester som utförs av hundägaren själv och som inte går att kontrollera i en central databas.

Du borde applicera ditt kritiska tänkande bredare, inte så selektivt som du gör nu.

Naturligtvis skulle ägaren till hunden som enligt Embark är 100% pitbull kunnat göra detta i photoshop. JAG skulle ha kunnat gjort detta i photoshop. Precis som man kan skicka prov på en annan hund än den som visas i provet, om man vill det.

Det är därför man som valpköpare inte ska nöja sig med uppgifter som uppfödaren kommer med. Tester inför avel ska tas/utföras av veterinär eller annan oberoende part, som kontrollerar att det är rätt hund som testas.

1645038291185.png

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama