Rädda svaga valpar?

Detta tycker jag föreningen ska fastställa, är ju mycket temperament många fastnar för i sin ras.

Själv så tycker jag terrier är trevliga hundar men inget jag vill leva med, samma med spaniel och retriever. Absolut trevliga hundar alla men inga jag vill leva med.

Skulle bli besviken om jag köpte en pudel och får en med terrier temperament.
Det är ju ingen ras, så det är svårt. För och nackdelar med att inte ha en rasstandard.

Det ska vara familjehunder utan rädsla eller aggresivitet. Man får fråga uppfödaren helt enkelt, men så är det ju i många raser också, som har olika linjer.

Det som passar mig är att man försöker att hålla på hälsa och etik, men släppa själva rasstandardbiten

Jag lägger till för oinsatta som kanske läser här vad Avelsdata är.

Avelsdata är Svenska Kennelklubbens register över alla registrade hundar med stamtavla. Det är gratis och man behöver ingen inloggning, medlemskap eller konto.

Slår du på en hunds namn så kommer du hitta alla resultat för hälsotester, mentalitet, meriter som gjorts osv. Man kan klicka vidare och läsa det samma om hela släkten. Det finns i vissa fall förklaringar om vad saker betyder eller hur det ska tolkas. Men det kan vara klurigt ändå för en nybörjare. Våga ta hjälp!

Man kan också läsa vis rasstatistik gällande hälsa mm.

Alla resultat på avelsdata är inlaggt av Svenska Kennelklubben och har skickats dit av tex veterinär, tävlingsledning eller liknande. Hundägaren är ingen mellanhand och därför kan inte hundägaren manipulera resultatet.

Avelsdata hittar ni på Svenska kennelklubbens hemsida eller genom att bara googla "SKK Avelsdata".

Det är många som inte tror att jag delar den.

SKK har kommit längre med avelsdata, det är helt klart. Hade de varit för alla hundar hade man (mot delad kostnad) kunnat samarbeta istället för att bygga upp från början.

Kommit längre? Du får det att låta som om någon blandrasförening kommit någonstans alls med motsvarande öppen databas.

SKK är en organisation som bl a har som mål att främja aveln av renrasiga hundar. Det skulle strida mot detta mål att samarbeta med föreningar som pysslar med blandrasavel.
Man kan inte gnälla på SKK för att de inte hjälper Cockerpoo Sverige. Jag gnäller inte på SVAK för att de inte anordnar lättare vallhundsprov så att min collie också kan bli godkänd.

Ändå verkar inte lösningen för renrasuppfödare ha varit att höja priserna.
För mig får de gärna göra det. Tycker egentligen det är sundast. Ta betalt för att driva företag med vinst, och lön för tid man inte kan jobba, tycker jag är helt rimligt. 30 000 inkl moms tex.

Varför ska uppfödarna sponsra andras hundar.

Jag ser inte heller något fel i att betala sig förbi köer, det råder inte kommunism i landet.

Dessutom HAR vissa gjort det. dvärgpudel ligger samma som cockerpoo.

Avelsdata är Svenska Kennelklubbens register över alla registrade hundar med stamtavla. Det är gratis och man behöver ingen inloggning, medlemskap eller konto.

Står du på en hunds namn så kommer du hitta alla resultat för hälsotester, mentalitet, meriter som gjorts osv. Man kan klicka vidare och läsa det samma om hela släkten. Det finns i vissa fall förklaringar om vad saker betyder eller hur det ska tolkas. Men det kan vara klurigt ändå för en nybörjare. Våga ta hjälp!

Alla resultat på avelsdata är inlaggt av Svenska Kennelklubben och har skickats dit av tex veterinär, tävlingsledning eller liknande. Hundägaren är ingen mellanhand och därför kan inte hundägaren manipulera resultatet.

Avelsdata hittar ni på Svenska kennelklubbens hemsida eller genom att bara googla "SKK Avelsdata".

Jag vill tillägga att vi här flera här på Bukes hundforum som har rätt bra koll på Avelsdata och vad man kan hitta där, både vad gäller enskilda hundar, släktlinjer eller raser. Så man kan hojta till här om man vill ha hjälp!

Kennelklubbarna i Norge, Finland och Danmark har också databaser där man kan hitta mycket fakta.

Slår du på en hunds namn så kommer du hitta alla resultat för hälsotester, mentalitet, meriter som gjorts osv. Man kan klicka vidare och läsa det samma om hela släkten. Det finns i vissa fall förklaringar om vad saker betyder eller hur det ska tolkas. Men det kan vara klurigt ändå för en nybörjare. Våga ta hjälp!

Det går alltid att manipulera allt. Betala vet tex. eller välja vet som inte skriver upp mindre allvarliga sjukdomar. Det senaste väldigt vanligt hos amris där inte alla vet noterar ögonform och liknande.

Jag säger inte att korrupta vet är vanligt, men jag kan lika gärna göra det via SKK som utan, liksom ingen skillnad.

För mig får de gärna göra det. Tycker egentligen det är sundast. Ta betalt för att driva företag med vinst, och lön för tid man inte kan jobba, tycker jag är helt rimligt. 30 000 inkl moms tex.

Jag ser inte heller något fel i att betala sig förbi köer, det råder inte kommunism i landet.

Betala sig förbi köer när det gäller hundar tycker jag är helt vansinnigt!

Jag har inget emot om en duktig uppfödare går med vinst. Däremot är jag mycket skeptisk till att man höjer priset bara för att efterfrågan tillfälligt är väldigt hög.

Kommit längre? Du får det att låta som om någon blandrasförening kommit någonstans alls med motsvarande öppen databas.

SKK är en organisation som bl a har som mål att främja aveln av renrasiga hundar. Det skulle strida mot detta mål att samarbeta med föreningar som pysslar med blandrasavel.
Man kan inte gnälla på SKK för att de inte hjälper Cockerpoo Sverige. Jag gnäller inte på SVAK för att de inte anordnar lättare vallhundsprov så att min collie också kan bli godkänd.
Det är ju SKK som påstår att de verkar för alla hundars välbefinnande. Det hade ju onekligen hjälpt alla hundar om de hade registrerat sjukdomar på alla hundar. Kanske då framförallt hundar som har helt okänd härstammning eller inte kommer från en ras och alltså inte har någon intresseförening alls.

Det är många som blir förvånade att SKK inte är en myndighet eftersom de beter sig som en och alltid pratar om alla hundar.

Men jag skulle inte klaga om SKK var lite ärligare i sin marknadsföring. Vi bryr oss om renrasiga hundar och verkar för dem, men det säger de inte. (Däremot för renrasavel)

Men är det någon som har en teori om varför tusentals människor betalar mellan 20 och 75 tusen för en doodle eller poo annat än att alla dessa tusen är lurade idioter?

Det är extremt få som driver kennel som företag, och ännu färre som avlar för att gå med vinst.

Och att betala sig förbi köer? Inte en enda seriös uppfödare skulle låta folk göra det. Det är ju helt absurt! Lika absurt som de som tar olika pris för olika färger eller kön. Det handlar inte om kommunism, det handlar om att de uppfödare som vill sälja till bra hem inte skulle låta någon muta dem för att få en valp de egentligen inte förtjänar eller bör skaffa.

Betala sig förbi köer när det gäller hundar tycker jag är helt vansinnigt!

Jag har inget emot om en duktig uppfödare går med vinst. Däremot är jag mycket skeptisk till att man höjer priset bara för att efterfrågan tillfälligt är väldigt hög.

Man kan ju säga att de är motiverade. Just de som jag sålt till sådana hem har jag träffat de flesta, de har det jättebra (och de allra flesta var bekanta).

Tror faktiskt att rasuppfödares agerande kan ha gynnat smuggel eftersom de otåliga med pengar vänt sig till blocket. Sedan har jag INTE sagt att man ska sälja till högstbjudande, utan till hem man verkligen tror på. Men om man som jag råkar ha sådana kontakter, varför inte. De har ju råd.

Det går alltid att manipulera allt. Betala vet tex. eller välja vet som inte skriver upp mindre allvarliga sjukdomar. Det senaste väldigt vanligt hos amris där inte alla vet noterar ögonform och liknande.

Jag säger inte att korrupta vet är vanligt, men jag kan lika gärna göra det via SKK som utan, liksom ingen skillnad.

Till de som läser detta. Precis som på Facebook så är allt som skrivs inte sant.

Det är extremt få som driver kennel som företag, och ännu färre som avlar för att gå med vinst.

Och att betala sig förbi köer? Inte en enda seriös uppfödare skulle låta folk göra det. Det är ju helt absurt! Lika absurt som de som tar olika pris för olika färger eller kön. Det handlar inte om kommunism, det handlar om att de uppfödare som vill sälja till bra hem inte skulle låta någon muta dem för att få en valp de egentligen inte förtjänar eller bör skaffa.

Agree on disagree. Bra hem är prio ett, men om jag vet att det bra hemmet med personliga referenser har mycket pengar, varför inte. De blir ju liksom inte sämre bara för att jag tar betalt. De jag har sålt riktigt dyrt är de jag varit minst orolig för och inte för att jag dövat mig med pengar utanför att jag känt dem.

Det är ju SKK som påstår att de verkar för alla hundars välbefinnande. Det hade ju onekligen hjälpt alla hundar om de hade registrerat sjukdomar på alla hundar. Kanske då framförallt hundar som har helt okänd härstammning eller inte kommer från en ras och alltså inte har någon intresseförening alls.

Det är många som blir förvånade att SKK inte är en myndighet eftersom de beter sig som en och alltid pratar om alla hundar.

Men jag skulle inte klaga om SKK var lite ärligare i sin marknadsföring. Vi bryr oss om renrasiga hundar och verkar för dem, men det säger de inte. (Däremot för renrasavel)

Men är det någon som har en teori om varför tusentals människor betalar mellan 20 och 75 tusen för en doodle eller poo annat än att alla dessa tusen är lurade idioter?
Och vad för nytta skulle det göra att registrera att hunden Bosse har en extremt allvarlig och ärftlig sjukdom om det finns noll och ingen chans att se vilka hundar han är släkt med?

Du missar att de visst värnar om alla hundar; som sagt har min lillasyster fått tävlingslicens för sin BC-mix, de har reggat hennes höftresultat och hon får tävla i alla grenar som inte är ras- eller bruksspecifika. Hon finns alltså på avelsdata, utan att vara en registrerad hund. Skulle hon få valpar skulle alla valparna kunna hamna på avelsdata om de skaffar tävlingslicens.

Och att folk betalar så mycket för grisen i säcken är ju för att människor tror att desto högre kostnad, desto bättre. Finns massor med folk som köper helt förskräckliga och oanvändbara skor för tusentals kronor bara för att de är dyra.

Nu blandar du ihop saker och tolkar som du vill igen. SKK är mycket öppna med att de är en organisation. De är också väldigt öppna och tydliga med sina mål:
  • att väcka intresse för och främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgoda rasrena hundar.
  • att informera och ge kunskap om hundens fostran, utbildning och vård.
  • att bevaka och arbeta med frågor, som har betydande allmänt intresse för hundägaren och hundägandet.
  • att skapa och vidmakthålla bra relationer mellan omvärlden, hundägaren och hundägandet.

På vilket vis hade det hjälpt blandraser eller hundar med okänd härstamning om deras hälsotester registrerats på Avelsdata? Det räcker väl att ägaren känner till dem? Om man inte har för avsikt att avla på hunden alltså, och det strider som sagt mot SKK:s mål.

Agree on disagree. Bra hem är prio ett, men om jag vet att det bra hemmet med personliga referenser har mycket pengar, varför inte. De blir ju liksom inte sämre bara för att jag tar betalt. De jag har sålt riktigt dyrt är de jag varit minst orolig för och inte för att jag dövat mig med pengar utanför att jag känt dem.
Om bra hem var prio ett hade du inte låtit dig bli mutad av folk som vill ha en valp snabbt.

Och vad för nytta skulle det göra att registrera att hunden Bosse har en extremt allvarlig och ärftlig sjukdom om det finns noll och ingen chans att se vilka hundar han är släkt med?

Du missar att de visst värnar om alla hundar; som sagt har min lillasyster fått tävlingslicens för sin BC-mix, de har reggat hennes höftresultat och hon får tävla i alla grenar som inte är ras- eller bruksspecifika. Hon finns alltså på avelsdata, utan att vara en registrerad hund. Skulle hon få valpar skulle alla valparna kunna hamna på avelsdata om de skaffar tävlingslicens.

Och att folk betalar så mycket för grisen i säcken är ju för att människor tror att desto högre kostnad, desto bättre. Finns massor med folk som köper helt förskräckliga och oanvändbara skor för tusentals kronor bara för att de är dyra.
De ser nog en poäng i skorna som vi missar.

Det går ju att kolla numera, med DNA om det är intressant. Om Bosse har en väldigt ovanlig sjukdom, eller den som en forskare är intresserad av.

Ja, men så som tävlingslicensen men mer allmänt och utåtagerande. Inte bara det som ligger i deras intresse.

Man kan ju säga att de är motiverade. Just de som jag sålt till sådana hem har jag träffat de flesta, de har det jättebra (och de allra flesta var bekanta).

Tror faktiskt att rasuppfödares agerande kan ha gynnat smuggel eftersom de otåliga med pengar vänt sig till blocket. Sedan har jag INTE sagt att man ska sälja till högstbjudande, utan till hem man verkligen tror på. Men om man som jag råkar ha sådana kontakter, varför inte. De har ju råd.

Om man sparat under lång tid och priserna plötsligt höjs så att man inte längre har råd - då är man alltså inte motiverad?

Rasuppfödares agerande - alltså att inte låta de otåliga med pengar betala för att gå före kön? Det här kommer kanske som en överraskning, men ingen av de uppfödare jag känner har någon kölista. De väljer bland de mest lämpliga av valpintressenterna och man ses inte som mer lämplig för att man kan slänga upp några extra tusenlappar.
Att säga att rasuppfödarna bär någon del av skulden till att försäljningen av smuggelvalpar har ökat vittnar bara om hur desperat du försöker smutskasta SKK och renrasuppfödning.

De ser nog en poäng i skorna som vi missar.

Det går ju att kolla numera, med DNA om det är intressant. Om Bosse har en väldigt ovanlig sjukdom, eller den som en forskare är intresserad av.

Det är väldigt få sjukdomar som man kan kolla med DNA. Du har alldeles för hög tillit till DNA-tester. De man använder kommersiellt är ju de som redan forskats fram.

Forskare är däremot intresserade av hundar som blivit kliniskt diagnosticerade av sjukdomar som man forskar om.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama