Rädda svaga valpar?

SKK har inte monopol, däremot är det bara SKKs avläsningar som subventioneras av veterinärkliniker. Det går att röntga höfterna och skicka plåtarna till tex OFA, men då betalar du ordinarie pris för röntgen plus mottagningsavgift så du landar på kanske 3500 kr istället för 1500 kr.
Ny info för mig. Då känns det bättre.

Priset spelar mindre roll; vill välja

Min uppfattning är att blocket drivit upp uppfödarpriser och inte tvärt om. Men det är svårt att bevisa för oss båda.

Jag har sålt till över blocketpris, till en begränsad marknad, men också under till annan marknad.

Cockerpoo hat legat relativt stabilt runt 20 före och efter covid, med undantag för sommaren 21.

Röda cavapoo och pudel i sthlm är en annan historia...
Varför skulle du behöva höja priset bara för att blocketuppfödare gör det?

Efterfrågan på min ras är mkt högre än tillgången. Svenska uppfödare får mängder med förfrågningar från nordiska länder och jag själv hade kunnat sälja 3 gånger så många när jag hade min kull för 1,5 år sedan. Trots detta ligger valppriset under 20 tusen och inga kommer ut på blocket för ockerpriser.
Eller hur. Samma i min ras. De seriösa i min ras tar nästan halva priset för valpar med välmeriterade hälsokontrollerade föräldrar, jämfört med de oreggade skitvalparna på blocket. Jag får en träningsbar ettåring med röntgade höfter och bra skalle för samma pris som en färgglad oreggad valp...

Samtidigt som seriösa uppfödare har långa köer med valpköpare och efterfrågan på välavlade hundar är enorm.

Prissättning är inte så enkelt som "tillgång och efterfrågan".

Onekligen intressant att läsa på cockerpoo-uppfödares hemsida. Nu är detta visserligen en enskild uppfödare och inte föreningen, men på vilket vis skiljer sig detta från en renrasig hund? (Nej, fokus hos alla renrasuppfödare ligger tyvärr inte där man skulle önska, men det gör det knappast hos alla blandrasuppfödare heller...)

"Fördelen med att inte ha en rashund är också att focus ligger på att avla på sunda och kloka individer som har ett stabilt psyke och som ger trevliga valpar. Dessutom behöver man inte tänka på att hunden ska ha en speciell klippning eller pälskvalitet utan man kan anpassa frisyren efter tycker, smak och väder/årstid. Varje individ blir på så vis unik i sitt slag och får utveckla sin personlighet efter familjens önskan och behov. Det finns dessutom många hundtävlingar för blandrashundar att aktivera sig med som agility, rallylydnad och blandrasutställningar."

Onekligen intressant att läsa på cockerpoo-uppfödares hemsida. Nu är detta visserligen en enskild uppfödare och inte föreningen, men på vilket vis skiljer sig detta från en renrasig hund? (Nej, fokus hos alla renrasuppfödare ligger tyvärr inte där man skulle önska, men det gör det knappast hos alla blandrasuppfödare heller...)

"Fördelen med att inte ha en rashund är också att focus ligger på att avla på sunda och kloka individer som har ett stabilt psyke och som ger trevliga valpar. Dessutom behöver man inte tänka på att hunden ska ha en speciell klippning eller pälskvalitet utan man kan anpassa frisyren efter tycker, smak och väder/årstid. Varje individ blir på så vis unik i sitt slag och får utveckla sin personlighet efter familjens önskan och behov. Det finns dessutom många hundtävlingar för blandrashundar att aktivera sig med som agility, rallylydnad och blandrasutställningar."

Ja mycket av detta är viktigt för många att inte bli hatade för att de klipper istället för att trimma tex.

Och utställning mot rasstandard är många emot.

Jag trodde du bara sålde hundar till personer du litade på? Tidigare har du ju nämnt att du inte ens annonserat utan sålt till sådana du känner dig såå trygg med ändå?

Listan på kontakter började ta slut. Hade runt 30 valpar förra året. I år blir det ca 5.

Men jag har alltid ansett att folk får betala vad de vill betala; har inte hållit ner för sakens skull. Är ärlig med det. Har koll på priserna och tar det folk förväntar sig.

Men faktiskt mest från mina bekanta.

Listan på kontakter började ta slut. Hade runt 30 valpar förra året. I år blir det ca 5.

Men jag har alltid ansett att folk får betala vad de vill betala; har inte hållit ner för sakens skull. Är ärlig med det. Har koll på priserna och tar det folk förväntar sig.

Men faktiskt mest från mina bekanta.
Ah. Så du producerar alltså fler valpar än du rimligen kan hitta bra hem åt. Det sammanfattar ju din avel ganska bra.

Min uppfattning är att blocket drivit upp uppfödarpriser och inte tvärt om. Men det är svårt att bevisa för oss båda.

Jag har sålt till över blocketpris, till en begränsad marknad, men också under till annan marknad.

Cockerpoo hat legat relativt stabilt runt 20 före och efter covid, med undantag för sommaren 21.

Röda cavapoo och pudel i sthlm är en annan historia...
Det har inte med blocket att göra, marknaden ser likadan ut runtom i Europa. Brutala ockerpriser för blandraser och vissa populära renraser från oseriösa säljare. Du kan inte gärna skylla priserna här i UK på blocket, till exempel, men vi ser precis samma problem här.
Och jag köper inte alls att de "stackars" blandrasuppfödarna höjt priserna för att de på något vis är rädda om sina valpar. :p Då får de väl vetta sina köpare mer noga istället. Folk är ju folk och ser de en väg att tjäna mer pengar gör de oftast gärna det - avlar man däremot för att man verkligen brinner för och vurmar för "sin" ras lägger man sig på en vettig nivå i antal kullar och pris per valp, och tycker det är viktigare var individerna hamnar.

Ja mycket av detta är viktigt för många att inte bli hatade för att de klipper istället för att trimma tex.

Och utställning mot rasstandard är många emot.

Hatade för att de klipper i stället för att trimma? Menar du alltså att det skulle vara vanligt om man har renras?

Det finns många renrasuppfödare där prio ett är att valparna som föds är sunda både fysiskt och mentalt. Det finns också massor av blandrasuppfödare som inte kollar upp hälsan på hundarna innan de avlar och mest är intresserade av att få gulliga valpar och roliga färger. Eller tjäna pengar.

"Sunda individer": Men man har noll krav på hälsotester och utvärderar inte kullarna :confused:

"Stabilt psyke": Men man anväder sig inte av BPH på varken avelsdjur eller kullen. Det blir extra ironiskt när flertalet som jobbar med djursjukvård vittnar om riktigt otrevliga och rädda Cockerpoos :grin:

"Man behöver inte tänka på en speciell pälskvalité": Nä man kan vara egoistisk och avla på skitkvalité som hunden sen får lida av. För kvalitén har väl ingen betydelse :mad:

"Hunden behöver inte en speciell klippning": Det finns inga regler eller lagar som styr det i renrasaveln heller. Jag tex klipper min hund, inte ens trimmar den som är det korrekta, och det är en klippning helt utanför hur rasen ska se ut. Och ingen har någonsinn kritiserat mig för det.

"Varje individ blir unik i sitt slag": Jag tycker alla poo-varianter har exakt samma klippning. Instagram kryllar av salongbilder och #cockerpooklippning.

"Blandrasutställningar": Var inte hela poängen med Cockerpoo att den inte skulle placeras i ett fack, vara "fri" och utanför en organisation? Ändå försöker man packitera Cockerpoo både i en organisation och på utställning :angel:

Ah. Så du producerar alltså fler valpar än du rimligen kan hitta bra hem åt. Det sammanfattar ju din avel ganska bra.
Jag beställde inte 11 valpar, eller ens 7.

i 30 är det 4 kullar på 13 månader

Men jag tror faktiskt att det blev bra hem till slut. Det var lite mer jobb bara.

Hatade för att de klipper i stället för att trimma? Menar du alltså att det skulle vara vanligt om man har renras?

Det finns många renrasuppfödare där prio ett är att valparna som föds är sunda både fysiskt och mentalt. Det finns också massor av blandrasuppfödare som inte kollar upp hälsan på hundarna innan de avlar och mest är intresserade av att få gulliga valpar och roliga färger. Eller tjäna pengar.

Det är många cockerägare tex som upplever det så. Jag vet inte om det är sanning eller inte, men jag förstår upplevelsen. Lägger du upp att du vill raka din kastrerade cocker för att han inte mår bra i päls i en cockergrupp får du väldigt många arga smileys. Nu är det inte huvudanledningen för mig att jag inte avlar cocker, men jag kan förstå det lite.

Jag är emot all avel på sjuka eller otestade djur. Punkt i den diskussionen.

Lustigt att inte renrasuppfödare verkar ha samma problem. Har hört talat om detta någon enstaka gång. Och ja, det har varit en stor efterfrågan även på renrasiga valpar i väldigt många raser. Uppfödarna har kunnat välja och vraka mellan valpköpare.
Jag har hört om det ett flertal gånger på mindre raser. Kanske vanligare för nya uppfödare, alla har inte världens bästa kontaktnät

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama