Rädda svaga valpar?

Finns ju liknande hälsointyg att få via SKK i Sverige, men det är frivilligt och inget krav för avel.
Gäller Boston Terrier, Mops, Fralla och Engelsk Bulldogg. SKK reggar detta och även om hunden opererats för BOAS. Dock också det frivilligt.
Det där är ett annat av de dilemman som man möter - om en operation måste registreras finns alltid risken att de med lite mer rymliga samveten låter bli att operera hundar eller motarbetar att valpköpare låter operera för att inte den egna aveln ska få dålig statistik. (Att kunna säga: "Nej då, titta på avelsdata. ingen av våra hundar är opererade" när sanningen är att flera kanske skulle behövt opereras)

I ett sådant scenario riskerar man att hundar som skulle behöva hjälp inte får hjälp och att dålig avel framstår som bättre än den är. Samtidigt som man måste börja dokumentera ett problem för att kunna se hur utbrett det är och kunna göra något åt det. Hur som haver hamnar man alltid i rävsaxen

Det är till för att testa BOAS-raserna och sålla bort de som är i allra sämst skick. Det är nämligen inte alls särskilt svårt att få godkänt på - eller borde inte vara det…

Testet ska genomföras i en temperatur mellan 15 och 25 grader och övervakas av veterinär. Hundens undersöks av denne och temp, hjärtfrekvens och allmäntillstånd kollas. Sedan ska hunden promenera kopplad 1 km i skritt eller trav, under övervakning av veterinären, som när som helst kan avbryta. Efter 15 minuters återhämtning kollas temp, puls och allmäntillstånd igen. Graden av andningsljud bedöms under hela testet.
För att bli godkänd måste hunden gå sträckan inom en bestämd maxtid och återhämta sig tillräckligt under den utsatta tiden efteråt.

Fy att det ens finns hundar som inte skulle klara det tester, ägarna borde nästan anmälas till Länsstyrelsen på en gång.

Finns ju liknande hälsointyg att få via SKK i Sverige, men det är frivilligt och inget krav för avel.
Gäller Boston Terrier, Mops, Fralla och Engelsk Bulldogg. SKK reggar detta och även om hunden opererats för BOAS. Dock också det frivilligt.

Att man ens får avla på hundar som är opererade, det borde ju bryta mot lagen om att man inte får avla på ärftliga sjukdomar?

Det där är ett annat av de dilemman som man möter - om en operation måste registreras finns alltid risken att de med lite mer rymliga samveten låter bli att operera hundar eller motarbetar att valpköpare låter operera för att inte den egna aveln ska få dålig statistik. (Att kunna säga: "Nej då, titta på avelsdata. ingen av våra hundar är opererade" när sanningen är att flera kanske skulle behövt opereras)

I ett sådant scenario riskerar man att hundar som skulle behöva hjälp inte får hjälp och att dålig avel framstår som bättre än den är. Samtidigt som man måste börja dokumentera ett problem för att kunna se hur utbrett det är och kunna göra något åt det. Hur som haver hamnar man alltid i rävsaxen
Ja så är det. Det är extremt få som låter sina hundar opereras och har med sig intyg för ifyllande. Så känns som en rätt verkningslös grej när det är frivilligt.

Att man ens får avla på hundar som är opererade, det borde ju bryta mot lagen om att man inte får avla på ärftliga sjukdomar?
Nej det får man inte. Så de som registreras får avelsspärr inom SKK och kan anmälas till länsstyrelsen om de ändå avlar på hunden utanför SKK.

Saxat från SKKs sida:
Att avla på en hund med sjukdom eller funktionshinder är enligt svensk djurskyddslagstiftning och SKKs regler inte tillåtet. Därför är avel inte tillåten på hund som har kliniska besvär till följd av sin brakycefala, kortskalliga utformning och därför måste opereras.

Nej det får man inte. Så de som registreras får avelsspärr inom SKK och kan anmälas till länsstyrelsen om de ändå avlar på hunden utanför SKK.

Saxat från SKKs sida:
Att avla på en hund med sjukdom eller funktionshinder är enligt svensk djurskyddslagstiftning och SKKs regler inte tillåtet. Därför är avel inte tillåten på hund som har kliniska besvär till följd av sin brakycefala, kortskalliga utformning och därför måste opereras.

Aha jag missförstod, trodde att det registrerades inför att man skulle avla på tikarna, det där låter mycket vettigare. Tack!

Men också så hemskt att man får avla fram hundar som har problem med att andas, det är ju faktiskt helt orimligt.

Fy att det ens finns hundar som inte skulle klara det tester, ägarna borde nästan anmälas till Länsstyrelsen på en gång.

I så fall skulle man nog tyvärr riskera att färre personer gjorde testet. Det räcker ju med att ena föräldern har godkänt test för att man få registrera valparna. Bättre att fånga upp så många som möjligt i dessa tester och förhoppningsvis få personer som äger och avlar dessa hundar att inse att BOAS faktiskt ÄR ett problem i rasen - det är ju en del som förnekar det...

Varför ska ägare som gör det rätta, testar sin hund, straffas genom att anmälas till länsstyrelsen?

Angående att man "får" avla fram hundar som har andningsproblem: det "får" man naturligtvis inte göra egentligen. Men att det har blivit såhär är ju inte för att några enstaka personer fattat ett medvetet beslut. Det är en förskjutning som skett under många generationer - både hund- och uppfödargenerationer. Det som tidigare var extremt har blivit normalt och med det tidigare extrema har kommit saker som förmodligen först inte uppmärksammats som ett mönster. Matadoravel och inavel har säkert bidragit.

Till detta kan läggas ett sannolikt ganska stort mått av hemmablindhet (vilket @Dentaku skriver om ovan - att vissa förnekar att problemen finns). Att kunna belägga faktum, att en viss del hundar av vissa raser inte klarar ett sådant enkelt test som det beskrivna, kan förhoppningsvis göra att en del skygglapparna faller av. Att straffa hundägare som bidrar är totalt kontraproduktivt.

Sedan är det möjligt att det ändå inte kommer gå att rädda vissa raser. Men det är en annan sak.

Faktum är att man kan testa för FGF4 även på kromosom 18, men det är inget som Embark erbjuder. Det gör däremot några av de laboratorier som SKK använder sig av i de avelsprogram där olika typer av DNA-test krävs. Oklart hur förmånliga deras paketpriser är.

Men om man oroar sig för att rasen skulle behöva lägga ner vore det förstås ytterligare ett skäl att inte gentesta alls, utan röntga ryggarna i stället. Bättre både för aveln och för hundarna.
Jag slutade svara för vi har egentligen samma inställning i sak, bara olika syn hur en kommer dit.

Det är bara rekommendationer att inte testa för att inte veta jag är emot.

Det är klart att det kan bli fel om det blir panik och avelsmaterialet minskar. Fast med ovanstående metod hamnar man ju i den vanliga skk fällan att börja först när det är ett riktigt stort problem och inte ha koll på dåliga trender.

Sedan är det ju uppenbart att om jag sa att jag inte ville göra PRA eftersom det inte är validerat för cockerpoo skulle det bli ramaskri.

Varför är det att "mörka" att avråda från gentest-paneler på obskyra, ovanliga och polygent nedärvda sjukdomar i en ras, men inte att "mörka" att säga att en sjukdom med okänd arvsgång med troligt ärftligt element helt tvärsäkert "inte är ärftligt"?

Nej, cocker-raserna behöver inte läggas ner, om bara gentester för den mutationen på gen FGF4 som @Dentaku nämnde används med stor försiktighet, dels eftersom att flera gener är inblandade i sjukdomen, och den testbara genen kan sitta på flera kromosomer (och testet testar bara på en locus, vilket gör att du redan där har en osäkerhetsfaktor). Du har ju ingen genetisk variation att bevara i ditt avlande och då är läget helt annorlunda.

Jag säljer inte valpar på buke och är anonym; ingen skada skedd om jag säger att den är ickeärftlig och den visar sig vara det. Jag håller koll på extended family och väntar på det andra fallet som ger en trend. Det är enda fallet i de raserna jag hört talas om. Låter inte jätteärftligt för mig, men jag håller koll och alla inblandade vet om fallet. Inte mörkat alls.

Det är klart att det kan bli fel om det blir panik och avelsmaterialet minskar. Fast med ovanstående metod hamnar man ju i den vanliga skk fällan att börja först när det är ett riktigt stort problem och inte ha koll på dåliga trender.
Inte nödvändigtvis. Tex har Svenska salukiringen precis fått till det så att SKK registrerar på hunddata när salukis har blivit testade för NCL, en sjukdom som nyligen upptäcktes och som inte är vanlig alls på saluki.

Tvärt om, det är ytterst få som drabbats, men då det är en otrevlig sjukdom togs det direkt tag i problemet, ett DNA-test ordnades och salukis inte bara i Sverige, utan i hela Norden och även runtom i världen nu testas. Man vet också hur sjukdomen nedärvs, och det är inga problem att para en bärare med en fri, däremot ska man självfallet inte para sjuk hund eller bärare med annan bärare.

Det finns numera också gott om information om det hela väldigt lättillgängligt på rasklubbens hemsida. Inte heller är det något som man kommer behöva testa för i all evighet framöver, utan "bara" tills vi fått bort sjukdomen från rasen. Tack vare att folk tar tag i det här så tidigt behöver det inte ta speciellt lång tid.

Inte nödvändigtvis. Tex har Svenska salukiringen precis fått till det så att SKK registrerar på hunddata när salukis har blivit testade för NCL, en sjukdom som nyligen upptäcktes och som inte är vanlig alls på saluki.

Tvärt om, det är ytterst få som drabbats, men då det är en otrevlig sjukdom togs det direkt tag i problemet, ett DNA-test ordnades och salukis inte bara i Sverige, utan i hela Norden och även runtom i världen nu testas. Man vet också hur sjukdomen nedärvs, och det är inga problem att para en bärare med en fri, däremot ska man självfallet inte para sjuk hund eller bärare med annan bärare.

Det finns numera också gott om information om det hela väldigt lättillgängligt på rasklubbens hemsida. Inte heller är det något som man kommer behöva testa för i all evighet framöver, utan "bara" tills vi fått bort sjukdomen från rasen. Tack vare att folk tar tag i det här så tidigt behöver det inte ta speciellt lång tid.
Jättebra gjort av salukiklubben!!!

Jag säljer inte valpar på buke och är anonym; ingen skada skedd om jag säger att den är ickeärftlig och den visar sig vara det. Jag håller koll på extended family och väntar på det andra fallet som ger en trend. Det är enda fallet i de raserna jag hört talas om. Låter inte jätteärftligt för mig, men jag håller koll och alla inblandade vet om fallet. Inte mörkat alls.
Det spelar ingen roll för mig, det är resonemanget som haltar.

Det är ju toppen när det finns ett fungerande DNA-test och känd nedärvning! Bra att klubben tog tag i det. I min ras kämpar vi också med en ny sjukdom (PRA) där det visserligen finns test för vissa former, men sjukdomen fungerar olika i olika raser och vi vet varken vilken form det är eller hur det nedärvs i min ras tyvärr. Vi hoppas att ett samarbete med SLU ska ge mer verktyg men forskning tar tid....

Det är ju toppen när det finns ett fungerande DNA-test och känd nedärvning! Bra att klubben tog tag i det. I min ras kämpar vi också med en ny sjukdom (PRA) där det visserligen finns test för vissa former, men sjukdomen fungerar olika i olika raser och vi vet varken vilken form det är eller hur det nedärvs i min ras tyvärr. Vi hoppas att ett samarbete med SLU ska ge mer verktyg men forskning tar tid....
Det är ju bra med forskning och det tar tisdag och blir egentligen aldrig klar

En måste ju kunna fatta beslut ändå under tiden. Jag saknar ett tänk på vad som är mest sannolikt. Tex är det troligt att pra på cockerpoo nedärvs som pudel. Om genvarianten på er ras ser ut som någon annan kan ni börja med hypotesen att den nedärvs som den rasen.

Sedan ska du veta att forskare INTE agerar som de ger råd. De kan inte ge råd förrän de är 100% säkra. Men de agerar på troligt resultat ändå och använder sig själva och djur som försökskaniner (med gott uppsåt) och agerar utifrån högst sannolikhet

Då är det ju i andra branscher också. Tänk om du utreder ett misstänkt miljöbrott. Du kan inte varna andra, det är förtal, men du badar väl inte själv där även om det bara är en risk.

SLU var för några dagar sen så fantastiska så de borde få sköta, kontrollera och återskapa Cavalieren. Idag verkar tilliten till SLU....låg.🙄

Det svänger snabbt i hockey.
Men lägg ner. Sånt här är inte värt att svara på. Har aldrig sagt ngt negativt om SLU bara skk s idiotförklarad av folk. Testa inte för då fattar ni fel beslut...

Jag slutade svara för vi har egentligen samma inställning i sak, bara olika syn hur en kommer dit.

Det är bara rekommendationer att inte testa för att inte veta jag är emot.

Sedan är det ju uppenbart att om jag sa att jag inte ville göra PRA eftersom det inte är validerat för cockerpoo skulle det bli ramaskri.

Du har missförstått helt, eller inte läst ordentligt, om du tror att man rekommenderar att inte testa för att man inte vill veta. Test rekommenderas(eller är obligatoriska för registrering i SKK) i de fall där testen ger relevant information. Jag har svårt att förstå hur man kan tycka att SKK gör fel som baserar sitt ställningstagande på expertkunskap. Du må tycka att det är fel, men i det här fallet kan du inte beskylla SKK för att vara motsträviga när det är du som inte vill lyssna på genetiker, agronomer och veterinärer både från SLU och andra forskningsinstitut.

”Den vanliga SKK-fällan” visar också att du har rätt dålig koll. De nordiska kennelklubbarna, inklusive SKK, ligger i framkant vad gäller hälsoprogram och har gjort så under lång tid. Det finns som sagt många problem med SKK. Ett av de största är att uppfödare kunnat strunta i att avla för bättre hälsa och mentalitet. Men det kan man sällan skylla på att informationen inte funnits.

Om SKK är så dåligt vad gäller hälsoprogram kan man fråga sig varför cockerpooklubben inte ställer högre krav på avelsdjur. Man verkar ju inte ens anse att det är relevant att redovisa resultat för syskon och eventuella tidigare avkommor, något som känns grundläggande för att bedöma avelsvärdet. Rekommendationer eller ens information om att utvärdera mentaliteten lyser också med sin frånvaro.

Test för PRA-prcd är för övrigt visst validerat för cockerpoo. Sjukdomsgenen ändras inte av att man korsar rasen med något annat.

Du har missförstått helt, eller inte läst ordentligt, om du tror att man rekommenderar att inte testa för att man inte vill veta. Test rekommenderas(eller är obligatoriska för registrering i SKK) i de fall där testen ger relevant information. Jag har svårt att förstå hur man kan tycka att SKK gör fel som baserar sitt ställningstagande på expertkunskap. Du må tycka att det är fel, men i det här fallet kan du inte beskylla SKK för att vara motsträviga när det är du som inte vill lyssna på genetiker, agronomer och veterinärer både från SLU och andra forskningsinstitut.

”Den vanliga SKK-fällan” visar också att du har rätt dålig koll. De nordiska kennelklubbarna, inklusive SKK, ligger i framkant vad gäller hälsoprogram och har gjort så under lång tid. Det finns som sagt många problem med SKK. Ett av de största är att uppfödare kunnat strunta i att avla för bättre hälsa och mentalitet. Men det kan man sällan skylla på att informationen inte funnits.

Om SKK är så dåligt vad gäller hälsoprogram kan man fråga sig varför cockerpooklubben inte ställer högre krav på avelsdjur. Man verkar ju inte ens anse att det är relevant att redovisa resultat för syskon och eventuella tidigare avkommor, något som känns grundläggande för att bedöma avelsvärdet. Rekommendationer eller ens information om att utvärdera mentaliteten lyser också med sin frånvaro.

Test för PRA-prcd är för övrigt visst validerat för cockerpoo. Sjukdomsgenen ändras inte av att man korsar rasen med något annat.
Det var någon annan som hävdade att inget test var validerat för cockerpoo.

Alla hälsoprogram påjudna från centralt håll i skk som domaranvisningar är väldigt sena konstruktioner. Naturligtvis finns det bra rasklubbar eller rättare sagt rasklubbar som har bra ledning för tillfället.

Detta att inte testa för att inte veta är gammalt. HD på mindre raser borde iaf stickprovtestas så man inte vet att situationen blir värre utan att man vet det. Samma med lite oklara sjukdomar. Kloka beslut. Dm i samehundar (vägrar använda kolonialistiska namn) kanske inte betyder något och skadar rasen om man avlar bort. Medan på cocker kan man åka lite längre istället och ta en icke poppis hane.

På blandras kan men faktiskt välja helt rent gentest om man tycker det är kul och målet med aveln eftersom det är en väldigt liten begränsning.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 459
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama