Rädd valp...

Sv: Rädd valp...

Det vet nog alla eftersom den väcks med frågeställningen:

"Väldigt gammal tråd men det hade varit intressant att veta hur det gick med hunden, fick ni reda på hur det var/varför den var rädd"

/Swat

Oups... Missade det :o
*skäms och återgår till skolböckerna*

Kom att tänka på den här tråden för en stund sedan..

Valpisarna är ju 4 veckor nu och idag kom en valpköpare med tillhörande bebis (inte en pytt, men inte tvåbent än = krypstadiet) hit och hälsade på och jag tänkte för mig själv: snacka om mh-light för småvalpar :angel:

Metallskålen som normalt sett är full med vatten tömdes innan bebis fick vara på golvet och när han väl kom ner så pangades den i golvet ett antal gånger, valpar blev klappade och gurglade åt och både valpar och bebis for runt som jehun till slut.

Första gången det smällde till av skålen, så hajjade valpisarna till och såg ut som :confused: vad tusan????? för att direkt åtegå till att leka, kolla vad bebis höll på med osv och efterföljande smällar väckte noll reaktion.. De visste ju nu vad det var och enligt dem: inget att bry sig om att det klangar och smäller av en metallskål.

Likaså har det väl hänt att de råkat få en sjuts av moppen nån gång och först tyckt :confused::eek: för att sedan jaga den i syfte att ha roligt.

Min tanke: en valp som inte klarar så vardagliga ljud och händelser som en tappad skål, kastrull eller annat högt plötsligt ljud utan att helt tappa konceptet och dessutom inte klarar av att avreagera ganska omgående är nog inte så vidare värst bra mentalt..

Hade helt glömt bort denhär tråden men tänkte uppdatera nu 5 år senare :D
Hunden är idag 6 år har varit och träffat hundpsykolog för några år sen och han bara älskade våran lille Odin. Han kunde inte se att hunden lider på något sätt och han var förvånad över hur uppmärksam och lätt lärd han är. Men han tyckte inte heller det fanns någon anledning att "bråka" för mycket med Odin då han fungerar i vardagen på gården och det är det som är viktigast för oss.
Fick tipset om att ev. gå valpkurs med honom för att han skulle få lite träning men klubben i stan ville inte ha oss för söta hunden var ju både blandras och för gammal, det gjorde mig faktiskt lite ledsen trodde jag kunde få hjälp men de hänvisade mig till en lydnadskurs vilket absolut inte var aktuellt då.
Han älskar att åka bil och är lite osäker när han kommer ut på nya saker men han tyr sig till mig och sambon vilket jag tycker är skönt han tar ingen notis om andra hundar utan är helt koncentrerad på den som håller i kopplet.
Han fungerar bra med dottern (hon är 4 år och Odin ska bli 6 år) och alla andra djur varken hundar, katter, hönor, marsvin eller hästar har varit några problem. Enda djuret han har visat något lite irriterat mot var min kompis nakenhund som dessutom löpte och till råga på allt tog Odins leksak

Med facit i hand så ångrar jag inget MEN om det blir så att jag ska köpa en annan hund någon gång så ska jag vara noggrannare med vilken valp jag väljer och inte bara ta första bästa!
Visst det blev inte som jag tänkt mig Odin är ingen knähund och uppskattar inte att bli klappad och pillad på för mycket men han är inte på något sätt aggresiv eller otrevlig utan bara ett stackars djur som hamnat fel från början i denna grymma värld:(

Senast ändrad:

Kan ju även berätta vad han hade varit med om för det kröp fram tillslut.
Han var ju alltså 12 veckor när han kom till oss. Har har tydligen varit ute hos en person innan i två veckor. Denna person ska ha varit väldigt grym mot honom slagit honom med koppel och liknande. När han sedan kom tillbaka till uppfödaren blev han utelåst ur flocken då de inte ville fästa sig vid honom för mycket... Så när hans Mamma och Syster fick vara med på filmkvällar och liknande fick han sitta på andra sidan gallret och titta på. det ska även ha hänt något då som skrämt honom rejält någon hade kommit in i dören och slängt en tung sopsäck intill honom och han hade blivit helt förskräckt hundstackaren.

Så från början var han nog en normal liten valp men den tuffa starten på livet har tydligen satt djupa spår :(

Vi kommerinte lämna tillbaka valpen uan fortsätta jobba med honom...

Det kommer små små framsteg hela tiden... Idag kom han till och med fram och ville bli klappad inne!!!! Och imorses hoppade han upp en sväng i soffan hos mig (har hållt på och tränat självsäkerhet med honom i en vecka) :banana:

Valpen är välldigt ängslig.. Men det konstiga är att det bara är inne i huset... Ute är han välldigt social och hur trevlig som helst...

Jag tror det var 5-6 valpar ikullen från början.. När jag hämtade min hund var det bara han och han syster kvar... De är uppväxta inne med sin mamma...

Det jag funderar på är om det hänt honom något... Han kanske har blivit skrämd för nått när han var mindre...

Jag känner upfödarna och de är väldigt trevliga och bra mot sina hundar...

Ska ta kontakt med Brukshundsklubben och se om de har några tips.. Har en kompis som är aktiv där så hon kanske kan hjälpa mig på nått vis...

Tack för de svar och tips jag fått... Har fått mig att se på dethela från en annan synvinkel... Men som sagt så kommer jag att behålla valpen...

Tycker du går in med rätt inställning , tycker det är bra att du vill kämpa och inte kommer lämna tillbaka valpen i första taget utan jobba med denne.!!
Bra inställning!!!!!:)

Min ena valp jag skaffade var inte rädd men lite mesig eller vad man ska kalla det, men han har blivit mycket bättre med åldern.!

Det Piru beskriver är precis vad man ska göra när man misstänker rädsle-problematik hos hund. Man utsätter helt enkelt hunden för situatuationer där man provocerar fram rädsla och studerar hur hunden hanterar situationen. Nivån på provokationerna sätts efter hundens ålder och lite andra faktorer, men för en valp är nyp i tassen och skramlande kastruller knappast något överdrivet. Det är vardagssaker som vilken hund som helst ska klara av, vid vilken ålder som helst. Om hunden inte kan avreagera i en sådan situation och dessutom skapar en bestående negativ minnesbild så sitter man med en hund med verkliga problem.

I vilken miljö valpen är uppfödd är irreleveant. Det man vill se när man testar är hundens medfödda mentalitet och vid tre månader är det inte mycket som är förvärvat beteende.

puttputt

hur gick allt med denna valpen? (Som idag är vuxen)

TS har uppdaterat ett par inlägg ovanför =)

Ang. kastruller etc så är det absolut sånt en valp ska klara av och dessutom bara bra att utsättas för som träning. Nu pratar jag ju såklart om en normal valp, hade inte hållt på så med flit med valpen TS beskriver från början.
Men tappa kastruller, kommer åt hunden etc gör man ju för jämnan så visst måste de klara det.

TS: Skönt att det gick såpass bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 321
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 595
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
754
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund