Rädd för myggmedlet.

K

kalasmy

Min häst blir rädd?.. när man ska spruta på honom myggmedlet.Han vägrar att ståstill och springer ochhoppar omnkring.
Och han har även varit rädd när manbara smetat på med en svamp.Han är kanske baralarvig.. menvad ska jag göra då?..för ja vill ju inte bara skita i det nu när det är så mycket kusar ute.

Vad är det för myggmedel, köpt eller hemmagjort?
Jag gjorde eget med bla vinäger i, och min häst betedde sig likadant som din. Jag tror att det berodde på att det sved på henne.Testade själv nämligen på mina myggbett, och det sved...
Köpte färdigt insektsmedel, och hon står blick.stilla.

Min förra häst var också jätterädd för "sprutljudet" i början, däremot gick det bra att stryka på med svamp. Jag gav lite godis eller mat (positiv förstärkning) när jag sprutade på honom medlet och sprutade även bara vatten ibland för att han skulle vänja sig. Det var ljudet i sig han inte gillade. Det fungerade på honom i alla fall. Lycka till! :smirk:

Min häst är inte heller speciellt förtjust i att man sprayar honom med flugspray men jag har kommit på att om jag sprayar en bit i från honom så att det inte blir så mycket "tryck" i dropparna när dom landar på honom, så tycker han inte att det är lika obehagligt. Hoppas att du förstod vad jag menade, det blev lite luddigt...

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 537
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar