Råd om perro

Fille

Trådstartare
Jag avlivade min jack russel för snart ett år sedan, ska inte ha en russel igen oavsett hur trevliga dom kan vara, rasen är för svår för mig. Jag hade inte tänkt skaffa hund alls igen men sambon har "hundabstinens". Han vill hemskt gärna ha en golden, tyvärr tycker jag att dom är både för stora och för håriga så en golden kommer inte in i vår familj! Men svärföräldrarna har en spansk vattenhund/perro som jag tycker är väldigt trevlig! Inte allt för stor och fäller i princip inte alls! Dessutom väldigt trevlig. Finns det någon här som har erfarenhet av perro? Är det en trevlig ras? Är den normalt sett lättare än russel? Russeln upplevde jag väldigt hård i psyket, stressad och krävde enormt mycket aktivering! Vet flera russlar som vart väldigt svåra men har inte träffat nån annan perro än svärföräldrarnas :)
Vi ska ha barn vilken vecka som helst, hur funkar perro med barn?

Jag tycker tyvärr tvärtom. Har bara träffat tjuriga. Svårmotiverade tråkig attityd och ett jäkla temperament.
Finna säkert stora skillnader från olika linjer.
Men de jag träffat har skrämt mig.

Jag tycker tyvärr tvärtom. Har bara träffat tjuriga. Svårmotiverade tråkig attityd och ett jäkla temperament.
Finna säkert stora skillnader från olika linjer.
Men de jag träffat har skrämt mig.

OM vi nu köper perro hade vi tänkt köpa från samma uppfödare. Jag har ju bara träffat en som sagt så bra att höra vad andra säger, men han är väldigt glad, vill göra rätt, snäll och älskar att leka!

Jag har bara träffat en perro (dagligen under en tid) men honom ville jag bara stoppa ner i fickan o springa hem. Såååå rolig hund! Trots att jag inte gillar pälsen ;) Han var glad, social, gosig, busig, positiv, snabb, smidig..

Dock har jag hört att dom kan vara reserverade och skarpa. Det var inget jag såg i den hunden, men jag antar att det gäller att välja uppfödare/linjer rätt. Hunden jag kände hade en ganska illa uppväxt så man kan inte direkt säga att han blev "fostrad till en trevlig hund".

Jag har bara träffat en perro (dagligen under en tid) men honom ville jag bara stoppa ner i fickan o springa hem. Såååå rolig hund! Trots att jag inte gillar pälsen ;) Han var glad, social, gosig, busig, positiv, snabb, smidig..

Dock har jag hört att dom kan vara reserverade och skarpa. Det var inget jag såg i den hunden, men jag antar att det gäller att välja uppfödare/linjer rätt. Hunden jag kände hade en ganska illa uppväxt så man kan inte direkt säga att han blev "fostrad till en trevlig hund".

Åh jag älskar pälsen, är ju det bästa med hela hunden :p ;)

Jag har erfarenhet av Perro.
Jag brukar skämtsamt säga att man ska springa åt andra hållet om man stöter på rasen. :angel:
Mentaliteten inom rasen är väldigt svajig och jag hade definitivt klassificerat rasen som mer krävande än russeln. Stress förekommer. Den jag känner väl kan inte heller umgås med tikar och är väldigt ljudlig.

Skulle ni ändå överväga perro hade jag inte skaffat det samtidigt med bebis då de som sagt kan bli väldigt krävande både mentalitetsmässigt som aktivitetsmässigt, och jag hade definitivt vänt mig till dina svärföräldrars uppfödare om de nu har en trevlig perro. Jag hade sett till att träffa så många hundar som möjligt från kenneln för att försäkra mig om att hunden inte är en engångshändelse.

Och angående pälsen: ALLT fastnar. Man får med sig hela skogen in och lite till.

Jag har erfarenhet av Perro.
Jag brukar skämtsamt säga att man ska springa åt andra hållet om man stöter på rasen. :angel:
Mentaliteten inom rasen är väldigt svajig och jag hade definitivt klassificerat rasen som mer krävande än russeln. Stress förekommer. Den jag känner väl kan inte heller umgås med tikar och är väldigt ljudlig.

Skulle ni ändå överväga perro hade jag inte skaffat det samtidigt med bebis då de som sagt kan bli väldigt krävande både mentalitetsmässigt som aktivitetsmässigt, och jag hade definitivt vänt mig till dina svärföräldrars uppfödare om de nu har en trevlig perro. Jag hade sett till att träffa så många hundar som möjligt från kenneln för att försäkra mig om att hunden inte är en engångshändelse.

Och angående pälsen: ALLT fastnar. Man får med sig hela skogen in och lite till.

Hmm okey, det låter ju sådär bra att dom är svårare än russeln! Är så himla förtjust i svärföräldrarnas hund, han är en sån där perfekt familjehund. Älskar allt o alla, pigg o vaken, är runt tre och okastrerad eftersom kulorna inte är nåt bekymmer. Kan va lite sur ibland på hanhundar men inte elak på nåt sätt! Hade hoppats att han var rastypisk..! Dock älskar jag fortfarande pälsen, det som brukar fastna är när han rullar sig i sand men får aldrig med nåt från skogen in, dock klipps han runt fyra gånger per år om det gör nån skillnad?!

Hmm okey, det låter ju sådär bra att dom är svårare än russeln! Är så himla förtjust i svärföräldrarnas hund, han är en sån där perfekt familjehund. Älskar allt o alla, pigg o vaken, är runt tre och okastrerad eftersom kulorna inte är nåt bekymmer. Kan va lite sur ibland på hanhundar men inte elak på nåt sätt! Hade hoppats att han var rastypisk..! Dock älskar jag fortfarande pälsen, det som brukar fastna är när han rullar sig i sand men får aldrig med nåt från skogen in, dock klipps han runt fyra gånger per år om det gör nån skillnad?!

Jag upplever att framför allt barr, lövrester och grus fastnar direkt och liksom "nästlar sig in", men pälskvaliteten kan säkert vara olika inom rasen. Jag föredrar min corgis päls alla dagar i veckan där skiten bara åker av som vatten på en gås.

En jobbarkompis har en.. De skaffade en för att en bekant har ett lugnt och fint exemplar, konstigt nog är deras egen överaktiv, ettrig och skällig :meh:. Hon tycker den blir jättebra aktiverad för hennes make som tillbringar mesta sin tid bortrest (på jobb) joggar minsann med den :banghead:.

Den sorgliga verkligheten är ju att många utav de mellanstora raserna som inte fäller (spansk/portugisisk vattenhund, lagotto) har blivit väldigt populära på kort tid. När en ras blir populär så snabbt, så börjar folk rucka på mentaliteten. Jag upplever att stress är vanligt bland alla dessa raser, och att de har lätt att slå över.

Vad är det för fel på en vanlig pudel? ;)
Jag tycker att ju mer man kommer upp i storlek på pudlarna, desto trevligare är dem. Det finns ett gäng riktigt trevliga mellanpudlar. Dessutom har man fler uppfödare och valpkullar att välja på, och har därmed lättare för att finna den typ utav hund man vill ha.

Den sorgliga verkligheten är ju att många utav de mellanstora raserna som inte fäller (spansk/portugisisk vattenhund, lagotto) har blivit väldigt populära på kort tid. När en ras blir populär så snabbt, så börjar folk rucka på mentaliteten. Jag upplever att stress är vanligt bland alla dessa raser, och att de har lätt att slå över.

Vad är det för fel på en vanlig pudel? ;)
Jag tycker att ju mer man kommer upp i storlek på pudlarna, desto trevligare är dem. Det finns ett gäng riktigt trevliga mellanpudlar. Dessutom har man fler uppfödare och valpkullar att välja på, och har därmed lättare för att finna den typ utav hund man vill ha.

Jag kan nog tänka mig en mellanpudel men frågan är om sambon vill :p

Du får meddela honom vad allsmäktiga buke har sagt. :D

Annars har jag ett gäng riktigt tråkiga lagotto-historier att avskräcka med... :(

Haha brukar berätta om vad som diskuteras på buke, den klassiska "jag läste på buke" och han fnyser jämt o säger att man förskönar sanningen på buke typ ;) så frågan är om det hjälper?!
Hans dröm är ju en jaktgolden, eller en sån "korsning" av jakt och utställning och det känns rätt långt ifrån en pudel på något sätt!

Det bra med pudlar är också att de finns utvärderade. Många (de flesta) som har vattenhundar eller lagotto har liksom bara sin hund, och då är det svårt att följa vad de olika linjerna ger. På min brukshundsklubb finns ett gäng stora och mellanstora pudlar som gör att jag nästan ångrar mitt veto mot pudel :o

Det är lite samma bekymmer med podengon ("min" ras) som med vattenhundarna. Jag var först lite inne på att be dig googla Lucy Podengo, eftersom Jackie-människor brukar gilla min hund. Lucy är ganska typisk bland de små podengo som man möter och en behändig liten hund - sedan har du dock de som min som "står lite högre i blod" (vilket kan bero på miljön:o).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 430
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 791
Senast: Sebastian
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat