Råcksta Janco RC 13

T

Toria

Halloj!

Är det nån som vet om han lever ännu? Nån som har nån avkomma kvar? Vet att han var hos "Arne" och därefter
på nån ridskola(?) och enligt rykten kastrerats?
Är det nån som vet?

/Viktoria

Han föddes 1969, så lever han så är han 34 år...
Han var verksam i aveln t o m 1984
Han såldes till Wiggo Nielsen, Bjärlunda Ridskola i Klippan 1982
Och ja, han är kastrerad, fast jag vet inte vilket år det var.

Vet 3 avkommor till R J. Men tyvärr är alla 3 döda, sedan några år tillbaka. De gick på samma ridskola, och 2 var helsyskon.

Har en avkomma efter RJ som nu är 26 år och tyvärr lever på sista refrängen. Överhöjdare med en enorm hopptalang.

Är RJ en skimmel?
Tycker mig komma ihåg en urtevlig skimmel med det namnet som bodde i Norrköping.
Men det måste ha varit på 80-talet???
Tycker mig minnas att han var över ponnymåttet?
mvh

Hej!
Han var/är gulborkfärgad o ca 145cm.

Jag har haft en avkomma men hon avlivades här 2001 28 bast för återkommande bihåleinflammation tyvärr. Hon kunde ha överlevt mig tom om hon inte fått det skiten.
Hon var härlig, så levnadsglad o fräsch i övrigt!

Hade oxå en avkomma efter honom. Genbäckens Rubin. Gulbrun som sin far (dock 10 cm högre). Om inte Rubbe blivit så hårt tagen i sin ungdom hade han antagligen fortfarande levt idag och blivit 30 till nyår. Jättepigg in i det sista, men tyvärr väldigt slitna ben så han blev "bara 20".

Sv: Råcksta Janco RC 13

Hej! Jag äger en avkomma från Råcksta Janco! Han heter Flax iallafall.:) Han är 22 år nu och pigg och fräsch! Han stod på ridskola i storuman och för ca 2 år sedan köpte jag honom!
/Maria

Hej !
Råcksta Janco RC 13, född-69 hos H. Nachmansson, Vallentuna.
Janco var gulbrun & rätt så stor vad jag minns ( 148 ? )
Arne Salomonsson köpte Janco 1976 & hade honom tills 1984 då han såldes till Wiggo Nielsen, Klippan.
Han hade ridskola & det var väl inte lämpligt att ha hingst där , så han kastrerades & gick sen som ridskoleponny där.

Janco dog/avlivades i början på 90-talet tror jag det var !
Janco lämnade många duktiga tälvlingsponnyer efter sig.

// Connemarasenior

Jag har en 26 -årig avkomma till RJ. Han är hur pigg som helst och vill helst bara springa när han rids, taktar eller småtravar mest hela tiden!

Jag var på ridläger på Bjärlunda i mitten av 80-talet och Råcksta Janco stod mycket riktigt där då. Han var kastrerad sedan något/några år tillbaka och gick i ridskoleverksamheten. De hade ett par ungponnyer efter honom och jag undrar om jag inte har sett din Flax som typ 1- eller 2-åring. Mamma Fläcken fanns i alla fall där och gick i verksamheten.

DE skulle vara kul om de finns några släkitingar till min Flax efter RJ om ni kunde skriva till mig och berätta om era hästar?

hej jag heter maria och jag hade hand om din flax när han var föl. jag började rida där 1979 och slutade där 1990 då hade jag köpt connemara stoet minette ifrån bjärlunda.

hej jag heter maria och jag såg din flax när han var föl. jag började rida där 1979 och slutade där 1990 då hade jag köpt connemara stoet minette ifrån bjärlunda.

Vi hade under en period en häst efter RJ. Han var precis över ponnymåttet och tävlade upp till 1.20-1.30 ungefär. Hoppade allt!!!! Han var utdömd eller på väg att utdömas som ganska ung, på grund av lynnesfel som det hette på den tiden. Han var född 1974. En helfestlig häst.

Jag och min syrra använde julhelgen till att nostligskt kolla på gamla filmer med honom och andra hästar vi hade under 80-90-talet. Tur att video och sånt fanns alltså...;)

Åhhh vad nostalgisk man blir. Jag höll också till på Bjärlunda när Janco levde och kan därför identifiera Maria som köpte Minette!!
Hej på dig och vi hade jäkligt kul när vi körde land och rike runt och fotograferade connemaror.

Tråden är gammal, men kunde inte låta blli att skriva i alla fall. Han var ju en drömhäst...:love:

Jisses. Den här hästen har jag åxå träffat en massa gånger. Fast vi kallade honom Råckstahingsten. Han stod då på Råcksta i Vallentuna.

Jag har ridit honom några gånger. På den tiden var han hingst och stod hos Wiggo, men gick inte med i verksamheten.
Supertrevlig häst, snygg och hoppade bra vad jag minns - en drömhäst!
Vet inte om han lever längre tyvärr.

:) Bjärlunda i Klippan. Förra året 2009 var jag och tittade på Bjärlunda. Så sorgligt :( :( allt blev. Vilken röra och hemskt allt var. USCH

Alla som har varit på Bjärlunda skriv några rader till mej :)

sheikenrace@hotmail.com

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 671
Senast: Mabuse
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 683
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 224
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V