Pyssel till baby

Sv: Pyssel till baby

Jag syr. Mängder!

Till nya bebisen har följande färdigställts:
Pyjamas med fötter
Hjälmmössa prototyp
Byxor
Byxor i haremsmodell
Byxor i haremsmodell
Body till BB-paket
Hjälmmössa till BB-paket
Babyfilt
Amningskudde
Babypaket till släktings barn

Till vår 3åring har jag också sytt mängder med kläder.

Tips för er som gillar att sy:
Bra mönster kan ni få om ni prenumerar på Ottobre Design http://www.ottobredesign.com/
Annars har ju Burda bra mönster tycker jag.
Stoff och Stil säljer också en del mönster.

Annars finns det ju miljoner med sybloggar. En av mina favoriter (som också delar med sig en del av bra tips och mönster) är Kokalal/Blomma åker vagn.

Senast ändrad:

Men herregud vad fina kläder, du skulle kunna hobbysälja. Jag skulle beställa ett babypaket direkt till nästa knodd :)

Du är så himla duktig!! Var hittar du alla söta tyger? Jag tycker jag har googlat men inte hittat någon guldgruva...

Tack snälla!

Sälja - tja, lekt med fantasin har jag faktiskt. :D Men prismässigt så blir det liksom ändå för dyrt jämfört med alla stora klädkedjor (om man ska kunna ta ut vad det "kostar" i tid, material osv). Och sen är problemet upphovsrätten. Man får inte sy av andras mönster och sälja kläderna utan att bryta mot den. Då måste man rita egna mönster, vilket jag inte gör alls. Små ändringar ibland, men inget annat.

Så, nej, det får fortsätta vara hobby för mig! (och så länge jag istället ger bort så slipper jag känna ångest över när det inte är helt perfekt - de små skavankerna jag ändå vet och ser själv...:d )

Jättefina saker! Du är superduktig!

Jag måste bara fråga. Har du en overlock symaskin?

Mvh Miks

Tack Miks!
Ja, jag skaffade en overlock för kanske två år sen nu.
Sydde en del när jag var tonåring - 20årsåldern, men sen stod maskinen i princip i garderoben i ca 20 år innan jag för ett par år sen köpte overlocken och började sy barnkläder.

Jag har en Bernina 1150MDA, en ren overlockmaskin; som alltså syr ihop och skär. Men jag är bra sugen på en covermaskin nu också.... :D

Vilka underbara tyger det fanns på dem sidorna:love:
Är värdelös på att sy men man kanske skulle ta och lära sig:)
Verkar ju praktiskt att sy kläder själv om inte annat.:p

Vilka fina kläder :) Blir riktigt sugen igen, det svåraste är att inte börja med nya projekt innan de gamla är avslutade!!

Åh! Jag är helt klart avis. Jag köpte precis en ny vanlig symaskin men är så sjukt sugen på en overlock. Gick dreglade på en i affären men de är ganska dyra.
Covermaskin syr platta sömmar va? Eller blandar jag ihop då?

Det är verkligen mycket lättare med bra maskiner. Det märke jag nu när jag skulle sy gardiner till sonens rum. Den nya maskinen bara tuggar på där min gamla (en 1000kronors från elgiganten) trasslade, åt upp tyg och gjorde fågelbo på baksidan. Det blir liksom en fröjd när man märker att man sytt allt och inget krånglar!

Mvh Miks

kl

Jag har snickrat en bokhylla, tror jag visat den i en annan tråd innan men den hör ju hemma här!

Åh! Jag är helt klart avis. Jag köpte precis en ny vanlig symaskin men är så sjukt sugen på en overlock. Gick dreglade på en i affären men de är ganska dyra.
Covermaskin syr platta sömmar va? Eller blandar jag ihop då?

Ja, det är suveränt med overlock - oslagbart i trikåtyger förstås.

Ja, covermaskinen syr ju platta sömmar. T ex tvillingsöm på kantband med snygg baksida (jag syr ju nu med tvillingnål på vanliga maskinen och det funkar, men visst vore coversöm både snyggare och mer stretchig) eller dekorationssömmar i fåll och dylikt.

Det finns ju kombinationsmaskiner med både overlock och coverfunktion. Men jag har fått intrycket att det är ganska många som tycker de är lite besvärliga att "bygga om" och en del säger att det ändå är bättre att ha "rena" maskiner som är gjorda för en funktion; att de håller bättre/längre. Å andra sidan finns också många som verkar nöjda med kombinationsmaskinerna...

Vilka underbara tyger det fanns på dem sidorna:love:
Är värdelös på att sy men man kanske skulle ta och lära sig:)
Verkar ju praktiskt att sy kläder själv om inte annat.:p

Ja, va 17, det är inte direkt rocket science! ;)
Jag tror att de flesta normalhändiga kan lära sig sy om man bara ger det lite tid och får hjälp (nu finns ju massor av tips på olika bloggar t ex).
Du kan ju börja med lite enklare saker som t ex mössor och enklare byxor och tröjor. Skippa sånt med fickor, rynkningar osv i början.

Och som Miks säger: det är viktigt med BRA maskin(er). Ska man sy i stretchig trikå så ÄR det svårare att få till på en vanlig maskin (men det GÅR; många av de vanliga har "falska" overlocksömmar eller så syr man ihop med en sick-sack med lång stygnlängd).

Ja, va 17, det är inte direkt rocket science! ;)
Jag tror att de flesta normalhändiga kan lära sig sy om man bara ger det lite tid och får hjälp (nu finns ju massor av tips på olika bloggar t ex).
Du kan ju börja med lite enklare saker som t ex mössor och enklare byxor och tröjor. Skippa sånt med fickor, rynkningar osv i början.

Och som Miks säger: det är viktigt med BRA maskin(er). Ska man sy i stretchig trikå så ÄR det svårare att få till på en vanlig maskin (men det GÅR; många av de vanliga har "falska" overlocksömmar eller så syr man ihop med en sick-sack med lång stygnlängd).

Ja allt går utom nyfödda barn ;).
Har sytt en hel del kläder i trikå och andra stretchtyger på en riktig lågbudgetmaskin(vanlig symaskin alltså) i 1000-kronorsklassen med hyffsat resultat.
Men en overlock är som sagt guld värd! :laugh:

Knapplånar och väcker liv i en gammal tråd!
Nu jäklar, mina vänner, har jag pysslat! BF är passerat med 12 dagar, jag har varit hemma 4 veckor, så det har blivit en del pysslat :-)

Kan börja med att visa lite äldre alster, från innan jag skaffade symaskin

Här är ett par minisockor som jag stickade långt innan jag blev gravid...det är ju så mysigt att sticka saker i ministorlek!
IMG_2763.jpg

och ett par vantar, antagligen inte jättepraktiska, men söta och roliga att göra!
IMG_2768.jpg

merinoslippers
Bild011.jpg

och en Välkommen-till-världen-present med virkad babyfilt och hätta och en sköldpadda i velour och mysmanchester, med en vetevärmare i magen
IMG_2969.jpg

Någon månad före jag blev gravid skaffade jag en fin symaskin, så till min baby har jag mest sytt:

flanellfilt
DSC_0080.jpg

detalj på filten
DSC_0081.jpg

sparkbyxa i velour...jag har lite svårt att få till sömmarna, de vill på att töja ut sig och bli ojämna
DSC_0083.jpg

en liten snigel :-)
DSC_0084.jpg

och en elefant (från klassiska Kalle K)
DSC_0087.jpg

En sovpåse med kuvertringning, även här lite problem med sömmarna, syns på axelsömmarna :-/
DSC_0089.jpg

Nästan färdig omlottröja i mysfleece, ska bara så fast knytband av något slag... I vanliga fall ogillar jag fleece, men den här var supermysig! Vet inte vad det är för sort, hittade den i stuvlådan på Ohlssons. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara för sorts fleece jag hittat?
DSC_0093.jpg

En lekfilt...eller lekmatta, eller vad det nu kan kallas?
DSC_0095.jpg

och en detalj från densamma
DSC_0096.jpg

ett set med haremsbyxor och hjälmmössa
DSC_0094.jpg

och ett med "vanliga" muddbyxor och hjälmmössa (älskar tyget!)
DSC_0092.jpg

och så det projekt jag är mest nöjd med: en dunåkpåse :love: Köpte ett billigt duntäcke på IKEA och slaktade. Mycket pyssel, men jag är SÅ nöjd!
DSC_0085.jpg

åkpåsen "öppnad"
DSC_0086.jpg

Så nu väntar jag bara på att mini ska komma ut så jag har något att fylla de små kläderna med :D

När vi kom hem ifrån neonatal hade vi inte hunnit köpa ett skötbord. Men min man snickrade ihop ett av OSB som vi har i drivor eftersom vi renoverar huset. Vi har ännu inte målat det men vad gör det? Det funkar alldeles utmärkt!

Att han sen har använt en gammal tv-antennbit för att hänga upp en mobil på gör det hela ännu snyggare ;)

Hundarna har en mysig sovplats under! Eftersom vi inte har renoverat Siris rum ännu så är denna hörna i köket hennes hörna med "garderob" och allt som hon behöver.

Dessutom enda ställe utan golvvärme precis där man ska stå :( kallt om fötterna. Men i denna hörna ska en vedeldad spis stå när vi kommer sålångt med renoveringen!

CIMG2048.jpg

Våran sköthörna har uppdaterats sen dess!
Har målat skötbordet vitt. Målat om en ful furubyrå och bytt handtag på den till hennes kläder och sen har vi en riktig krok i taket!
Har även hunnit få till köket, tapeter och skafferi!!!
CIMG2619.jpg

CIMG2620.jpg

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Sansko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 772
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter DET GÅR FORTFARANDE ATT ANMÄLA SIG FÖR DE SOM ÄR SUGNA! The story: Harald och hans vänner bor på en gård i landet Långt Långt...
46 47 48
Svar
958
· Visningar
43 896
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar