Sv: Pyssel till baby
Om det är en väldigt liten byrå så finns allmogefärger på hobbyaffärer. De har många läckra färger och är lätta att måla med, i små små burkar. Har målat skrin med dem (kista). Däremot måste man lacka över, men det blir väldigt fint och hållbart. Min lillebror har fortfarande kvar skrinet/kistan 6 år senare och det ser inte medfaret ut.
Annars måste jag tipsa om äkta linoljefärg om man vill att lite struktur av trä ska synas igenom. Den är helt fantastiskt dryg (men ganska dyr), på färgaffärer säger de att den är krånglig, ska strykas tre gånger, måste torka många dygn mellan varje strykning och bara är för utomhusbruk. Vi har ett gammalt hus med sådan i inredningen sedan tidigare så vi suckade och såg fram emot en veckas målning och torkning. En strykning räckte, det gick åt lite mer än en dl färg till golvlister till ett helt rum och det torkade över natten. Super (krävde iofs äkta penslar med svinborst (eller ngt liknande) vanliga penslar släpper färgen så snabbt att de inte kan användas. Men de vi köpte kostade mellan 75-120 kr så det överlevde). En fördel med färgen verkar vara att den troligen håller i evigheter, den gamla inredningen har ingen målat om sedan 1929 och det är bara snyggt, färgen flagar ju inte den bara sjunker in och blir vacker.
Modern vattenbaserad plastfärg luktar för övrigt ohyggligt i många dygn och är sjukt svår att måla med. (jag målade en hel del i somras...)