Pyssel till baby

Sv: Pyssel till baby

Så kan du ju inte säga utan att lägga in bild! :)
Jag är lite besatt av sängstommar :D

ok inte riktigt pyssel till baby....

Jobbigt med vita hundar och svart klädsel. Dessutom är det inte städat på en vecka....

Det är en stomme målad i blanksvart och sedan är det en väggdel klädd i manchestertyg. Svart!

CIMG2067.jpg

CIMG2069.jpg

CIMG2072.jpg

CIMG2074.jpg

Ber om ursäkt för dålig bildkvalite, är inget fotoproffs :)

Senast ändrad:

Fräsig stomme :laugh:

*kl*
Mitt pyssel som jag gjorde innan bebbe föddes.
En vanlig Snigel ifrån Ikea fick lite pianoblank färg, upphöjda kanter, ankarkrok och två förvaringslådor. Tyvärr så blev den inte använd nåt vidare då jag hellre ville byta inne i tvättstugan. Byrån jämte är en Ikea från slutet av 80-talet nån gång.
Den va vit och rätt tråkig med plasthandtag. Blev pimpad med färg, nya handtag och lite roliga figurer från Micki.
30816675.jpg

Va fin den va!!
Jag har också stora planer på att gör en själv, men misstänker att det aldrig kommer bli av så blir nog en man kan köpa färdig :D

Vad har ni för fyllnadsmaterial, om ni gjorde en mjuk vill säga.
Är lite sugen på att göra en gavel och ha lite olika klädslar och byta när ajg känner för det. Blir trött så snabbt på att ha samma.
(Säger hon som haft samma gardiner sen vi flyttade in för 1½ år sen :D)

vi gjorde en mjuk. Av barnsängsmadrasser ifrån jysk tror jag det var. 3 st (till en 180 säng) á 99kr styck. Hittade tyget på någon skum internetbutik. Dessutom på rea så det kostaade ca 80 kr med frakt!

En gammal skumgummimadrass vi fick av svärmor :)
Så det är bara övre delen av gaveln som är mjuk, resten är bara en tygkläddskiva
Tyget var ett överkast från rusta :D
Tror hela gaveln gick på ca 500kr...

Senast ändrad:

Läste att lidex börjar med muddar på typ pyjamasarna som är långa och går att göra om till fot...någon som sett?
sånt borde man ju kunna sy själv...så är det bara att kavla upp dem sen när bebisen inte kan ha foten längre.

Det verkar ju smart. Men de har väl inte längre ben än andra. Borde ju vara samma typ av tänk som till overaller där du kan vika över fötterna :)

*kl*
Idag har jag varit på dop- med bla denna tårta som present :)
149120_1650180811087_1133984997_1721055_7049054_n.jpg

Väcker liv i en gammal tråd för jag behöver tips och idéer.

På öppna förskolan har de en ”vikväggskoja”. Jag tycke att iden är genisalisk men utförandet är lite tråkigt. Så jag tänkte göra en egen med samma funktioner men ett roligare utförande.

Här sedd inifrån
StreamServiceGuideImage.aspx

Första tanken var en borg. Men jag hade hellre velat ha skog/naturtema med fantasi inslag på den. Att göra träd tror jag inte blir så bra. Risken är att det blir ostadigt med en stor krona. Så jag behöver tips och idéer på vad jag kan göra.

Men om du har stadiga buskar nere vid? Trädet behöver kanske inte ha en jättekrona :)
Häftig idé med fönstret på denna du la in... Jag blev genast lite inne på att bygga en kioskdel i den inför framtida försäljningar ;) Vet att vi älskade att leka affär :)

Nu syns inte det men i delen längst till höger i bild är det ett kryphål.

Delen med dörr så tänkte jag göra som en stubbe. Givetvis en stubbe som är hem åt en tomtenisse. Så förutom dörren så ska det finnas fönster och skorsten. Kanske även en liten cykel som står utanför. Kioskfönster delen får bli en buske.

Sen e det de andra två. Funderar på att ha ytterligare en buske och en flugsvamp. Men det är här jag behöver lit idéer. O har någon, någon bra bild jag kan hämta inspiration från så vore det kanon.

Vilken härlig tråd. Jag har gjort en hel del sen min 2½ åring föddes. Jag ska se om jag kan hitta bilder på allt

mormorsrute-filt
filt-300x236.jpg

liten byrå som jag målat
byrå-285x300.jpg

bord och stolar. Stolarna är köpta på loppis och målade. Bordet är helt hemmabygge och klätt med vaxduk
pyssel-191x300.jpg

på stolarna har jag målat schabloner som jag gjort själv
stolis-300x170.jpg

Sen byggde vi ett skötbord som ska sitta på spjälsängen. Tänk tvärs över fotändan.
skötis-300x137.jpg

Jag måste tipsa om denna sida http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php . Där finns massor med stick och virkmönster till baby och små barn (vuxna med för all del :)). Det finns dessutom BRA instruktionsvideos att titta på om man inte är bra på att sticka eller virka, jag har lärt mig jättemycket och lillkillen har fått både mössa, filt och mormor som är mer hemma på området har srickat två fina koftor och strumpor. Hade jag kunnat lägga in bilder på alstrena hade jag gjort det, men jag vet helt enkelt inte hur man gör.

Alla mönster skriver man ut gratis och om man vill använda deras eget garn så är det helt överkomliga priser :)

Måste fråga om någon har bra tips!

Jag ska måla om en liten byrå och behöver ha tag på färg, har aldrig målat öm möbler innan men jag funderar på om ni som gjort det har något bra tips på billig lackfärg som finns i mindre (typ 1 liter) burkar... Eventuellt om man kan måla med mattfärg och sedan med båtlack så att det håller ordentligt... Jag vill gärna ha tag på lite olika färger.. Går man direkt till måleriaffären får man många bra svar och kommer ut bra mycket fattigare, tänkte det kanske var någon som hade något budget tips :)

Om det är en väldigt liten byrå så finns allmogefärger på hobbyaffärer. De har många läckra färger och är lätta att måla med, i små små burkar. Har målat skrin med dem (kista). Däremot måste man lacka över, men det blir väldigt fint och hållbart. Min lillebror har fortfarande kvar skrinet/kistan 6 år senare och det ser inte medfaret ut.

Annars måste jag tipsa om äkta linoljefärg om man vill att lite struktur av trä ska synas igenom. Den är helt fantastiskt dryg (men ganska dyr), på färgaffärer säger de att den är krånglig, ska strykas tre gånger, måste torka många dygn mellan varje strykning och bara är för utomhusbruk. Vi har ett gammalt hus med sådan i inredningen sedan tidigare så vi suckade och såg fram emot en veckas målning och torkning. En strykning räckte, det gick åt lite mer än en dl färg till golvlister till ett helt rum och det torkade över natten. Super (krävde iofs äkta penslar med svinborst (eller ngt liknande) vanliga penslar släpper färgen så snabbt att de inte kan användas. Men de vi köpte kostade mellan 75-120 kr så det överlevde). En fördel med färgen verkar vara att den troligen håller i evigheter, den gamla inredningen har ingen målat om sedan 1929 och det är bara snyggt, färgen flagar ju inte den bara sjunker in och blir vacker.

Modern vattenbaserad plastfärg luktar för övrigt ohyggligt i många dygn och är sjukt svår att måla med. (jag målade en hel del i somras...)

Senast ändrad:

Bra tips med linoljefärgen, ska genast undersöka detta :) Den är för stor för o måla med hobbyfärg.. O jo, plastfärgen luktar otäckt nymålat länge... Synd vi inte visste om linoljefärgen när vi målade lister sist, bor med i ett gammalt hus, tyvärr har de som bott här innan oss tagit till både det ena och andra för o ta bort det gamla.. men lite o lite lyckas vi plocka fram och behålla :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 117
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Sansko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 772
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter DET GÅR FORTFARANDE ATT ANMÄLA SIG FÖR DE SOM ÄR SUGNA! The story: Harald och hans vänner bor på en gård i landet Långt Långt...
46 47 48
Svar
958
· Visningar
43 896
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar