Putsa upp bett

Plantan

Trådstartare
Hej!
Jag använder ett messingbett, som börjar bli gråbrunt, trots att jag verkligen försöker hålla det rent och fint.

Finns det något trick för att få tillbaka färgen och glansen igen? Rädd att sk putsmedel lägger kemikalier som en hinna på bettet som inte är bra för hästen? Har jag fel eller funkar det?

Nej, det har jag inte provat. Är bettet helt gjort av mässing? Tänkte att det är någon slags beläggning som kanske slits bort om man använder svinto? Annars testar jag det och citron! Tack för tipset!
:)

Hej!
Jag använder ett messingbett, som börjar bli gråbrunt, trots att jag verkligen försöker hålla det rent och fint.

Finns det något trick för att få tillbaka färgen och glansen igen? Rädd att sk putsmedel lägger kemikalier som en hinna på bettet som inte är bra för hästen? Har jag fel eller funkar det?
Jag använder sprengers puts. Effektiv och lättanvänd. Bett, sporrar, spännen, stigbyglar blir som nya.

Va roligt! Fick ketchup på McDonalds i små förpackningar så de är perfekta att ta med till stallet! :d

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Anonymisten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 991
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 190
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist