Pung-problem?

F

Fluffy

En lite pinsam fråga ...
Hur ska en hingspung se ut?

Häromdagen tyckte jag att pungen på min 3-åring såg helt konstig ut - kantig och utsträckt bakåt liksom.
Jag kände efter och fick lite blod på handen, så jag antog att det var en insekt som varit i farten.

Men nu tycker jag att pungen fortfarande är konstig. Den har liksom utbuktningar bakåt. Först såg det ut som det bara var på ena kulan, men nu ser det ut som det är på båda. Både "stor-bulan" och "lill-bulan" är mjuka och normalvarma, och han har ingen feber eller verkar ha ont.

Jag har aldrig haft anledning att titta närmre på hingst-pungar, så nu vet jag inte om detta är så som de ser ut, eller om an har fått pungbråck eller något annat elände.

Har ritat en liten fin (?) bild för att visa den lilla bulan. Den sitter alltså bakåt, vilket också tyvärr gör att det inte är så himla lätt att komma åt och titta ordentligt ... (Den övre bilden är som jag tyckt hittills att pungar ser ut, men det är kanske fel?)

pung.jpg

Sv: Pung-problem?

Omvriden testikel är min gissning, testikeln har liksom snurrat runt så det som normalt är framåt numer är bakåt, har sett flera såna, kan orsaka problem på högpresterande hästar (kommer lite i kläm) om man har otur.

Men kan de bara få det så där hux flux? På båda kulorna?

Vad gör man åt det?

En fin teckning, skulle gärna vilja lära mig hur man tecknar på datorn, denna "underbara" maskin

– men utifrån min anatomiska utbildning tolkar jag det som att det är bitestikelsvansen du känner/ser.

Hingstens testikel vilar horisontellt i scrotum (pungen), ovanpå ligger bitestikeln (epididymis) som en prinskorv, (de "ligger sked" vilket ju innebär som ex att två personer ligger och håller om varandra så att den ena vänder ryggen emot den andre, som två skedar passar i varandra, i bitestikeln genomgår spermierna olika mognadsstadier), också horisontellt men bitestikeln har en "svans" (tail of epididymis) som hänger bakåt, alltså mot hingstens svansända och bildar en liten utbuktning.

Tolkar det alltså som helt normalt om nu hästen mår bra för övrigt.

Synd att jag inte kan rita!
Läs bara kursiv text, annars blir det nog för rörigt. Svårt att förklara utan bild.

Vid närmare eftertanke så stämmer det som marna beskriver, vid omvridning är det tvärtom, spetsen framåt, jag tänkte lite bakvänt där, så glöm vad jag sa, men för att svara på dina frågor, ja det kan hända hux flux, inget att göra åt förutom kastrering, inte säkert de märker så mycket av det heller.

Tror att jag fick kläm på tricket nu, testar

img036.jpg

och en bild till för att trösta er efter att ha upptagit er tid idag

DSC00622-1.jpg

- visar mig själv, trött efter jobb med datorn hela eftermiddagen

Ja, är jag inte teckningsproffs så säg ... :D
Dessutom nybörjare å Photobucket - och det gick BRA!!

Tack för det utförliga svaret. Det låter ju precis rimligt att det är bitestikeln jag ser/känner.

Men då kommer ju nästa fråga - kan den "växa" eller trilla ner eller nå't? Eftersom jag inte tycker mig ha sett utbuktningen tidigare, menar jag.
Eller har jag bara inte tittat /känt efter ordentligt?

Ja, är jag inte teckningsproffs så säg ... :D
Dessutom nybörjare å Photobucket - och det gick BRA!!

Tack för det utförliga svaret. Det låter ju precis rimligt att det är bitestikeln jag ser/känner.

Men då kommer ju nästa fråga - kan den "växa" eller trilla ner eller nå't? Eftersom jag inte tycker mig ha sett utbuktningen tidigare, menar jag.
Eller har jag bara inte tittat /känt efter ordentligt?

Antar att det var mig Du ville svara?

Mitt svar: en mängd mogna spermier som trängs och längtar ut :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 245
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 223
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 870
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar