Provat "vanlig" dressyr

Sv: Provat "vanlig" dressyr

måste bara få säga att ALLA ARryttare inte rider i snigeltempo och på en lojhäst. men det är nog lätt att fastna där...

jag rider min häst böjd, aktar mig mycket för att överböja honom, då han helt slutar jobba och bara harvar runt. och dessutom HAR jag stöd på yttertygeln, min häst böjer sig runt innerskänkel och har yttertygeln som stöd.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Det var mest självupplevt, då jag snosat lite och även tränat för AR-tränare vid några tillfällen.
Och jag är mycket glad för den erfarenheten!
Det som faktiskt skrämde bort mig mer än något annat var att det var så fanatiskt. Synd, för jag tror det finns många flera som skulle behöva en dos. Men när jag sedan red för en "vanlig" dressyrtränare så kände jag hur jag spände mig, och det visade sig ju såklart på hästen...
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Å andra sidan tycker jag inte man ska sitta och korrigera (och förebygga) hästen hela tiden. Hästen måste ges eget ansvar så man måste oxå kunna bara sitta med i rörelsen och låta hästen GÖRA misstag...så att man sen kan rätta till dem.
Så får man självständigt arbetande hästar som vet när dom gör rätt och som gillar att jobba.

Tänk dej själv om det sitter en tomte på din rygg som säger att du gör: fel, fel, fel, fel, lite rätt, fel, fel, fel, fel hela tiden. Då blir motivationsnivån inte så hög!:crazy:
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Har ridit dressyr förr och känner inte igen det du beskriver. Låter som ryttar problem och på tok för mycket handridning.

blaa hatar den svenska dressyr ridningen..
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Ja, eftersom tråden tagits upp igen kan jag bara meddela att hästen i fråga blivit utdömd pga knäledsinflammation. Veterinären hävdade bestämt att det berodde på felaktig ridning och påpekade när jag sa att jag ridit akademisk dressyr att:
citat "jahaja, då kan man ju förstå varför, det är ju inte så bra när man rider med näsan i backen sådär" slutcitat.
Till visan hör ju att jag faktiskt gick över till "vanlig" dressyr ett par månader innan skadan skedde och pressade hästen på ett nytt sätt som den inte var van vid. Om det berodde på tidigare ridning eller den nya pressen går nog inte att svara på.
Jag får väl ta åt mig av det hela och inse att jag misslyckats och faktiskt har förstört en häst med min ridning, oavsett vad jag nu har gjort/inte gjort.
Till alla som kommer att kommentera min ridning; jag ÄR en erfaren ryttare, har tävlat höga klasser tidigare på annan häst, utbildat unghästar på utbildningsstall bla utomlands och är utbildad ridinstruktör....
Kanske ska prova Western nästa gång, det kanske funkar bättre?
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Om jag ska reflektera över ridstilar...
Alla år på fin ridskola med ganska högt utbildade hästar gick ut på en enda sak. Att efter order från mitten dra, bända och pressa in hästar i övningar som var så dåligt igenomgångna att man inte visste alls vad man skulle göre eg.
Har alltid haft en stark längtan och strävan efter harmoni och kraft utan motstånd. Ett flöde, som att dansa med en partner utan krämpor som kan följa takten och i det kan man improvisera fritt så länge kommunikationen fungerar.

Ridkolan hade efter tio år inte gett mig annat än stenhårda lår och nackproblem så jag lämnade den typen av ridniing för gott.

Nu följer jag den sk akademiska TEORIN och har fn min häst som lärare. Blev lite besviken på resultatet av mina lektioner för tränare.

Gillar beskrivningarna jag läst i den här tråden, det där med soffa på lokalbuss...

I dag provade jag en kusins hopparab... Liten sak utan mun och tanig underhals. Ond rygg och kort kort steg. Då jag efter att ha satt upp samma ramar jag har på min egen häst och konsekvent hårdnat och mjuknat då han gått utanför respektive kommit in i den ramen så gick han plötsligt stabilt, fick en mun att känna i handen och gjorde de skolor han klarade. Hö bak var uppenbarligen jätteproblematiskt men i övrigt lät han mig gå igenom hans kropp i alla olika övningar. Det gavmig ett kvitto på att min ridning är på väg åt rätt håll. På några minuter gjorde han saker han annars aldrig gjorde.
Bra eller dålig ridning, ar eller inte, hästen svarade mycket bra och jag kunde känna hans problem och styrkor på ett ögonblick.

En aha upplevelse. Det är dock ar som öppnat mina ögon för nya sätt att tänka och känna. Jag flyter mellan allt som fungerar och vill inte utesluta något, överallt finns guldkorn i form av tänkande skickliga människor!
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Om jag ska reflektera över ridstilar...
Alla år på fin ridskola med ganska högt utbildade hästar gick ut på en enda sak. Att efter order från mitten dra, bända och pressa in hästar i övningar som var så dåligt igenomgångna att man inte visste alls vad man skulle göre eg.
Har alltid haft en stark längtan och strävan efter harmoni och kraft utan motstånd. Ett flöde, som att dansa med en partner utan krämpor som kan följa takten och i det kan man improvisera fritt så länge kommunikationen fungerar.

Ridkolan hade efter tio år inte gett mig annat än stenhårda lår och nackproblem så jag lämnade den typen av ridniing för gott.

Nu följer jag den sk akademiska TEORIN och har fn min häst som lärare. Blev lite besviken på resultatet av mina lektioner för tränare.

Gillar beskrivningarna jag läst i den här tråden, det där med soffa på lokalbuss...

I dag provade jag en kusins hopparab... Liten sak utan mun och tanig underhals. Ond rygg och kort kort steg. Då jag efter att ha satt upp samma ramar jag har på min egen häst och konsekvent hårdnat och mjuknat då han gått utanför respektive kommit in i den ramen så gick han plötsligt stabilt, fick en mun att känna i handen och gjorde de skolor han klarade. Hö bak var uppenbarligen jätteproblematiskt men i övrigt lät han mig gå igenom hans kropp i alla olika övningar. Det gavmig ett kvitto på att min ridning är på väg åt rätt håll. På några minuter gjorde han saker han annars aldrig gjorde.
Bra eller dålig ridning, ar eller inte, hästen svarade mycket bra och jag kunde känna hans problem och styrkor på ett ögonblick.

En aha upplevelse. Det är dock ar som öppnat mina ögon för nya sätt att tänka och känna. Jag flyter mellan allt som fungerar och vill inte utesluta något, överallt finns guldkorn i form av tänkande skickliga människor!

Om jag känner igen mig i din beskrivning och dina tankar! :) Förmodligen har jag inte haft förmånen att fått möta de skickliga tränarna, de som rider med lätthet och låter sig dansa med hästen. Jag har nu för tiden sett dessa skickliga tränare och de är milsvida från ridskolelärarna. Jag har sett hästar mjukna och slappna av när någon av dessa skickliga tränare/ryttar suttit upp på dem och hästarna har liksom sagt "Äntligen!" och dragit en lättnadens suck.

Jag kan säga som så att min kropp orkade heller inte med ridskoleridningen, så som jag fick lära mig den. Jag fick ont överallt och jag hade konstant dåligt samvete över hur jag instruerades rida hästarna.

Min nuvarande häst är en herre som bestämt säger ifrån när man lägger ribban för högt. Han protesterar och låter inte någon bossa med honom, tack för det! :bow: Jag känner hans begränsningar och han känner mina.

Är det inte hästen som är den bästa läraren av dem alla? Om vi tillåter oss lyssna på det djur vars rygg vi har stigit upp på, så kommer det strax att tala om oss vilken väg som är den rätta att vandra.

Runt omkring mig är det oftast en kamp mellan ryttare och deras riddjur. Sällan ser jag harmoniska mjuka ekipage. Vissa ekipage i de stora sammanhangen ser ut att ha harmoni och kunna dansa fram, medan andra endast pressar hästen över dess egentliga förmåga. Man kan diskutera i all oändlighet om vad som är det rätta sättet att rida på, men om man slutar lyssna på hästen är det inte mycket värt. Hästen talar om när det är rätt, när den mjukt följer oss och den gör det för att den trivs med det. Blicken är avslappnad och koncenterad, inga negativa spänningar i kroppen. Skåda din hästs ögon och du skall se dess själ.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Fick för mig att efter ett par års akademisk dressyr åka till en landslagsryttare i vanlig dressyr så jag har ändrat min ridning lite de senaste veckorna. Tvåhandsfattning, lite mer framåt och raktriktning och nu är hästen så vansinningt stel och oridbar att jag nästan gråter. Helt okänslig och trampar inte under sig och rumpan hänger inte med och hon tycks inte känna de vikthjälper hon så fint "runnit" undan för.
Har ridit henne på en hand, mycket mjukt och med minimala hjälper, hon har varit positiv och alert, kvicktänkt...
Nu är det som att rida en kallblodig pansarvagn:cry:
Så nu är jag övertygad om vad jag håller på med och ska fortsäta rida på det fina, mjuka sättet jag gjort tidigare. Det blir både hästen och jag gladare av!
Någon som har provat samma sak eller upplevt det samma?
Ursäkta, men läste inte hela tråden innan jag skrev...men min åsikt gällande Barockridning står kvar.

Tråkigt att din häst skulle bli så sjuk!! Beklagar verkligen innerligt!!

Bara en liten kommentar.

Om du inte klarar av att rida hästen i ett friskare tempo, med hjälp av dina finare hjälper så har du inte hästen med dig överhuvudtaget.

Hästen ska fortsätta att vara lyhörd vilket tempo du än väljer att rida i.

Däri den stora skillnaden på Barockridning och vanlig ridning.

Du kan bara rida din häst sakta och de kan rida sin häst i vilket tempo som helst.

Kan verka provocerande, men så tolkar jag ditt inlägg.

Är inte ute efter någon diskussion angående detta, utan framförde endast min åsikt och tolkning av vad jag läst, hört och sett angående Barockridning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Bara en liten kommentar.

Om du inte klarar av att rida hästen i ett friskare tempo, med hjälp av dina finare hjälper så har du inte hästen med dig överhuvudtaget.

Hästen ska fortsätta att vara lyhörd vilket tempo du än väljer att rida i.

Däri den stora skillnaden på Barockridning och vanlig ridning.

Du kan bara rida din häst sakta och de kan rida sin häst i vilket tempo som helst.

Kan verka provocerande, men så tolkar jag ditt inlägg.
.

Vad jag reagerade på var att tränaren på den "vanliga dressyren" bad mig att hålla så hårt i tyglarna att armarna nästan gick av för att sedan hålla upp huvudet och driva på så att jag blev blå i ansiktet för att hästen skulle öka så mycket som möjligt. Vi fick en spänd, fladdrig ökad trav som allt i från kan ha varit vacker. Och jo då, jag kunde öka tempot på hästen i "barockridningen" om hon fick söka sig aningen nedåt framåt samtidigt. Då var hon som en flytande våg att sitta på.

Jag tar inte illa upp på några kommentarer. Idag vet jag att det bästa är att samla kunskap från olika världar och göra det som känns bäst för oss, mig och hästen. När det känns fel, ja, då är det säkert fel också.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

helan..

Så ledsen att höra att din häst blev utdömd.. Det är alltid hemskt, och värst när man får höra rent ut att det är "ens eget fel". Jag känner verkligen med dig.

Lite så där apråpå,
Ridning, oavsett kategori, ska ju verka för en frisk och sund häst - samt en frisk och sund ryttare.. Jag är världens hemskaste elev för jag frågar tre gånger om Allt, men i gengäld så lär jag mig betydligt mer än om jag hållit tyst.. och skonar min häst från diverse dumheter.

Jag tror det bästa man kan göra är plocka lite härifrån och lite därifrån och rida så man känner att hästen är med. Och aldrig sluta lyssna på hästens signaler. det är ändå bara hästen som kan berätta hur han mår. Studera muskulatur, rörelseschema ute i hagen så fort tillfälle ges.

Man kan bara skydda hästen från sin egen dumhet om man ser den.

Hoppas innerligt att du mår bra i alla fall.

/Sofia - som bara helt enkelt är ryttare... utan konstiga prefix
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Hej Sofia!

Tack för dina värmande och förståndiga ord.
Jo då, jag mår bra och hästen också (förhållandevis). Hon är numera sällskapsdam till mina föl som ska avvänjas och fungerar jättebra med sitt liv ändå, trots att det inte blir mer ridning. Hon är inte halt i hagen men håller inte för ridningen. Vi tränar lite hyss istället (har lärt sig puss, vacker tass, rulla boll och spansk skritt).
Nästa satsning är på min 2-åriga halvblodshingst. Tack vare att jag provat en massa olika ridstilar (har även stått i ett westernstall) så ser jag nu positivt på min och hans framtid. Och det ska bli kul att utforska den på mitt eget sätt.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Jag har spenderat ett par år som westernryttare jag med :D och dressyrryttare med småflörtar på AR. Men jag kör oftast mitt eget race, min tant visar mycket tydligt vad hon tycker om vissa tekniker :D Det är skönt när man sett så mkt att man hittar "sin" väg och "sitt" sätt, någonstans blir man så mkt stabilare som hästmänniska iumed det..

Härligt att höra att hon fått ett meningsfyllt liv ändå :bump: att vara mentorsto till unghästar borde vara helt underbart, dagisfröken stile.. ^^

Oh, du har inte något foto på din lille hingst? ;) Letar lite smått efter något intressant att betäcka min tant med..
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Jag har spenderat ett par år som westernryttare jag med :D och dressyrryttare med småflörtar på AR. Men jag kör oftast mitt eget race, min tant visar mycket tydligt vad hon tycker om vissa tekniker :D Det är skönt när man sett så mkt att man hittar "sin" väg och "sitt" sätt, någonstans blir man så mkt stabilare som hästmänniska iumed det..

Härligt att höra att hon fått ett meningsfyllt liv ändå :bump: att vara mentorsto till unghästar borde vara helt underbart, dagisfröken stile.. ^^

Oh, du har inte något foto på din lille hingst? ;) Letar lite smått efter något intressant att betäcka min tant med..

Hepp, mailar till dig!
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Citat:
-Däri den stora skillnaden på Barockridning och vanlig ridning.
Slut citat..

Ojoj, här drar vi alla över kammen igen. iofs kan vi kamma noga så skräpet följer med..

Men hallå, är det dålig ridning bara för att man rider sakta. Jag tycker att man är lite orättvis gentemot dem som börjat lägga om sin ridning á la AR. Jag o många med mig upplevde det som att bli totalt grön på nytt. Man måste skynda långsamt för att få med alla detaljer och inte överila sig.
Sedan finns det ju effektkåta människor som för att glänsa i omvärldens ögon lägger på det där lilla extra kolet som stressar och pressar hästen. har gjort det själv. Och på order från instruktör. Återigen, hästen talar om när ridningen blir dålig!! Jag är helt övertygad!

Min häst har inte tålt och orkat högre tempo än lusskritt, dock med tempo och energi i de korta stegen ända tills nyligen då jag lyckades behandla bort hans jobbiga spänningar i länd o kors.
Skulle jag ha friskat på i arbetstrav o galopp med hans fysik då skulle jag garanterat ha överansträngt både det ena o det andra.
Och jag är ytterst rädd om min fina häst!
Oavsett vad någon står och säger om hur det ser ut. Lyssna inåt och rannsaka dig själv, är det verkligen bra det här? Är det rätt o riktigt?

Man måste ju oxå låta sig falla i några gropar och återvändsgränder för att lära sig nya saker.
Men de flesta har nog hästar som säger ifrån då vi går för långt. -Om vi lyssnar vill säga.

Håller fortfarande fast vid att över lag så handlar det ofta om att rida i övertempo med sneda hästar tungt i handen på lägre nivå på ridskolor och hos privatisar. Något annat har inte jag fått se med mina intresserade men alltid kritiska ögon på tävlingar och träningar samt i vardagsridningen.

Har flera gånger åkt för att kolla på dressyrträning glad i hågen längtandes efter att se lite vacker ridning, men har suttit o skakat förtvivlat på huvudet över de uppenbara problemen som man angriper på de mest bisarra sätt.
Någon gång ibland dyker det upp en pärla men bara en på, tja, hundratalet.

Då föredrar jag AR-amatörträning i lustempo. Och hoppas att amatören är så intresserad av teorin att den snart upptäcker det skadliga i att vika häst månad efter månad.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

knapplån

ville bara säga att detta var en mycket intressant tråd med många olika synvinklar, speciellt bra inlägg från Zora och Dreamer - TACK :bow:

Tänk, en saklig tråd utan massa munhugg :) :bump: :banana: :bow:
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Nej, egentligen heter det inte engelsk, Det är ett uttryck som kommit till när westernridningen spridit sig, för att tala om att det inte är westernridning det handlar om. Annars är väl tävlingsdressyr, då den är bra, mestadels grundat på tysk ridning, men kan lika väl vara grundad på fransk.
Vad man ska kalla resten? Dålig ridning tror jag.


Fast fransk dressyr och tysk dressyr är det väl ändå ganska stor skillnad på? Hästarna "ser" ungefär likadana ut (rids i samma rörelser..) men fransmännen är (eller var snarare) väl superpetiga med hästens balans och "lätthet"? Och perfektionen eller vad man ska säga. Den tyska ridningen är väl mer från den nyare militärridningen där man förenklade ridningen till att vara logisk och snabbinlärd för ryttaren?
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Ja, eftersom tråden tagits upp igen kan jag bara meddela att hästen i fråga blivit utdömd pga knäledsinflammation. Veterinären hävdade bestämt att det berodde på felaktig ridning och påpekade när jag sa att jag ridit akademisk dressyr att:
citat "jahaja, då kan man ju förstå varför, det är ju inte så bra när man rider med näsan i backen sådär" slutcitat.
Till visan hör ju att jag faktiskt gick över till "vanlig" dressyr ett par månader innan skadan skedde och pressade hästen på ett nytt sätt som den inte var van vid. Om det berodde på tidigare ridning eller den nya pressen går nog inte att svara på.
Jag får väl ta åt mig av det hela och inse att jag misslyckats och faktiskt har förstört en häst med min ridning, oavsett vad jag nu har gjort/inte gjort.
Till alla som kommer att kommentera min ridning; jag ÄR en erfaren ryttare, har tävlat höga klasser tidigare på annan häst, utbildat unghästar på utbildningsstall bla utomlands och är utbildad ridinstruktör....
Kanske ska prova Western nästa gång, det kanske funkar bättre?


Om hästen hade en snedhet innan du ens skaffat den då?
Ofta är det så att hästar som är stela och spända i mer eller mindre hela kroppen inte visar symptom på samma sätt som en häst som är mjuk. Det märker man om en häst som är stel som en planka börjar behandlas, helt plötsligt kan den se halt ut trots att den var "ren" innan och sen efter några behandlingar till verkar den helt plötsligt halt på ett till/ett annat ben. Saker som inte ens skulle ha märkts om hästen varit spänd hela tiden.

Förra hästen jag köpte insåg jag snabbt inte var någon tävlingshäst direkt, men jag kände att jag åtminstone borde kunna skola den /få den behandlad såpass att den kunde bli en hyfsat hållbar promenadhäst, jag gillade psyket såpass på hästen. Stel som en planka, ett under att den ens kunde sträcka ner huvudet för att äta gräs, gick inte att böja i sidled, möjligen vika lite :crazy: som Equiterapueften skojade och sa; "det är som att man har kört in ett kvastskaft hela väden från nacken och över ryggen, så rörlig är han!" han hade en led som låg fel vid höften (bäckenet?) höfterna var sneda, ett tornutskott i manken "låg fel" (musklerna hade dragit den i sidled) den böjde sig rejält UTÅT i ena varvet när man travade på en volt.
Efter massor med behandlingar och successivt bättre ridning med lite högre krav såg den helt fräsch ut mer än nån enstaka gång när den var övertränad. Den blev riktigt duktig faktiskt och urmysig att rida även om det var mycket man var paranoid med för att inte få återfall :p
MEN när han sen "sålts vidare" blev han så gott som utdömd av veterinär pga utslitna knäleder efter knappt ett år.

Visst kan det vara din ridning som gjort att hästen blivit dålig, men jag tror snarare att det är på sättet man *inte* ridit eller på hur den var sen innan som avgör slutresultatet. Har den t ex varit lite sned länge och gått dåligt stor del av sitt liv är det klart den blir känsligare när den väl får börja jobba.
 

Liknande trådar

Ridning Efter att ha bestämt tid och plats för mitt allra första möte med en tränare inom akademisk ridning, till häst, började jag så smått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791
Senast: Yrja
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp