Provat "vanlig" dressyr

Sv: Provat "vanlig" dressyr

Om jag känner igen mig i din beskrivning och dina tankar! :) Förmodligen har jag inte haft förmånen att fått möta de skickliga tränarna, de som rider med lätthet och låter sig dansa med hästen. Jag har nu för tiden sett dessa skickliga tränare och de är milsvida från ridskolelärarna. Jag har sett hästar mjukna och slappna av när någon av dessa skickliga tränare/ryttar suttit upp på dem och hästarna har liksom sagt "Äntligen!" och dragit en lättnadens suck.

Jag var och tittade på en träning/clinic en gång, med en sån duktig tränare. (Jag tänker inte avslöja "vilken sorts" tränare det var ;) ) Ryttaren som red var väldigt duktig och red mjukt och trevligt, inte snack om annat! Men de hade lite problem med galoppiruetterna. Hon kämpade länge och det gick väl hyfsat, men de blev lite ocentrerade och baken sladdade ut och det såg lite ansträngt ut. Så fick tränaren prova, och utan att han såg ut att göra något alls så visade han upp flera "perfekta" piruetter på en nöjd häst. "Men hur gör du?!" undrade ryttaren (och vi i publiken). Han svarade "You have to LET him pirouette" :love:

Och ofta är det ju så, att man med sina egna låsningar hindrar hästen att utföra rörelsen rätt. Men så hittar man inte vilken kroppsdel som man egentligen spänner och bromsar rörelsen med, så istället försöker man kompensera på alla möjliga sätt och drar och trycker lite här och var och det blir spänt och konstigt...
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Om hästen hade en snedhet innan du ens skaffat den då?

Förstår ditt resonemang, håller med dig fullt ut men nu är det så att jag haft hästen hela livet (drog fram henne ur mammas mage) så det är jag som ridit henne i alla år. Nog kan det vara så att det inte är mitt fel ialla fall. Hon föddes med en tvilling, blev bara "ponnystorlek" trots halvblod, hade sin första lösa benbit i bakknä som 2-åring, nästa som 5-åring i höger framknä och så nu inflammation i det andra framknäet. Men visst förebrår man sig själv, jag borde ju ha fattat att ta det lugnare och mer varsamt med denna häst. Men man vill ju så mycket, så gärna och man hoppas att det ska gå bra så det är lite strutsvarning ibland (man sticker huvudet i sanden).
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Ja, jag gillar inte heller dressyrfolkets sätt att rida (nu kommer alla bli arga på mig, men jag uppfattar att mina hästar lyssnar bättre på mig och blir mjukare och bättre när jag rider med små små hjälper och rider med kroppen istället för händerna). Jag rider western på mina hästar och det fungerar utmärkt. AR/Barock och western är lite likt varandra, det handlar ju om små hjälper, långa tyglar, gärna enhandsfattning osv.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Ja, jag gillar inte heller dressyrfolkets sätt att rida (nu kommer alla bli arga på mig, men jag uppfattar att mina hästar lyssnar bättre på mig och blir mjukare och bättre när jag rider med små små hjälper och rider med kroppen istället för händerna). Jag rider western på mina hästar och det fungerar utmärkt. AR/Barock och western är lite likt varandra, det handlar ju om små hjälper, långa tyglar, gärna enhandsfattning osv.

Det ligger eg. väldigt mkt likheter mellan dressyr (klassisk) och western ridning - kanske mest reiningen.. Så dumpa inte dressyren på en gång. :P

Dressyr ÄR egentligen strävan efter att få en mjuk och följsam häst som utför rörelser som kräver en "högre" form av samling än westernrörelserna. Dressyr är INTE banka - dra - slå - såga - piska - klämma egentligen.

All ridnings grundprincip är att gymnastisera och stärka hästen - samt att ha en lydig och "trogen" häst. Inget annat.. alla fel som ligger i ridningen finns inom alla kategorier eftersom grundprincipen sällan är fel - däremot är ryttaren mänsklig och gör FEL. Titt som tätt, allt som oftast är det inte Ridstilen/grene det är fel på.. utan ryttaren.

Har sagt det tidigare men det tåls att sägas igen - Du rider inte för att passa sadeln - du rider för att passa din häst. Samt att hade alla sopprötter till nötter inom ridsporten använts till en soppa hade det LÄTT kunnat slå Jesus bravad med 4 bröd och 2 fiskar... Matigare soppa får man leta efter...

Ridning blir vad man gör den till och skall ALDRIG NÅGONSIN anpassas efter en "mall" utan den skall ALLTID anpassas efter din häst.. *pust*

Jag är inte arg :) försöker inte bita huvudet av dig heller.. men i många diskutioner här missar vi att en häst i grund och botten är en häst och blir vad man gör den till samt att "nackdelarna" med vissa kategorier inom ridningen ligger i Ryttaren - inte i sadeln...

:bump: :bump: :devil: :bump: :bump:
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Jag var och tittade på en träning/clinic en gång, med en sån duktig tränare. (Jag tänker inte avslöja "vilken sorts" tränare det var ;) ) Ryttaren som red var väldigt duktig och red mjukt och trevligt, inte snack om annat! Men de hade lite problem med galoppiruetterna. Hon kämpade länge och det gick väl hyfsat, men de blev lite ocentrerade och baken sladdade ut och det såg lite ansträngt ut. Så fick tränaren prova, och utan att han såg ut att göra något alls så visade han upp flera "perfekta" piruetter på en nöjd häst. "Men hur gör du?!" undrade ryttaren (och vi i publiken). Han svarade "You have to LET him pirouette" :love:

Och ofta är det ju så, att man med sina egna låsningar hindrar hästen att utföra rörelsen rätt. Men så hittar man inte vilken kroppsdel som man egentligen spänner och bromsar rörelsen med, så istället försöker man kompensera på alla möjliga sätt och drar och trycker lite här och var och det blir spänt och konstigt...

Den jag tränar dressyr för har också en sån otrolig känsla för att få hästarna att göra rätt. I Lördags så fick hon en häst att byta klockrent utan problem gång efter gång fast den inte hade bytt riktigt på säkert över ett år. Det är så otroligt vackert att se. Inget dragandes, bankandes utan bara riktigt bra ridning.

Min häst kan vara lite "okänslig" (inte riktigt rätt beskrivning men åt det hållet) för skänkel ibland. Min tränare satte upp på henne och red runt i kanske tjugo minuter. Hästen såg jättefin ut utan att hon gjorde något speciellt. Inga sporrar, spö eller ens några bankande skänklar. Men när jag sedan satte mig upp och la på skänkeln så bara flög hästen iväg och var hur känslig som helst på allt jag gjorde. Tyvärr så "förstörde" jag det på bara några dar. Men nu vet jag i alla fall vad jag har att sträva efter.

Min teori är att vissa är så fruktansvärt duktiga på att ta bort allt "surr" som vi förmedlar till hästen mellan de igentliga hjälperna så att hästen inte kan missförstå vad jag som ryttare vill att den skall göra. Att bara ge rena signaler utan en massa brus är nog svårare än vad man kan tro.

Bra ridning är alltid bra ridning oavsett vilken gren det är likaså kommer alltid dålig ridning att vara dålig ridning oavsett gren.

Mvh

Tora
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Min teori är att vissa är så fruktansvärt duktiga på att ta bort allt "surr" som vi förmedlar till hästen mellan de igentliga hjälperna så att hästen inte kan missförstå vad jag som ryttare vill att den skall göra. Att bara ge rena signaler utan en massa brus är nog svårare än vad man kan tro.

Bra ridning är alltid bra ridning oavsett vilken gren det är likaså kommer alltid dålig ridning att vara dålig ridning oavsett gren.

Mvh

Tora

Halleluja
c016.gif
, Amen!
c011.gif
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Det är nog första gången som så många har hållit med om något som jag har skrivit. Det är nästan så att man blir lite mallig.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Skämtåsido. Min stora idol här i livet är just min dressyrtränare. Hon är utbildad domare upp till medelsvår och har en hel del tyckande och tänkade om dagens dressyrtävlingar och hur domarna dömmer idag. Hon har bla ridit på Gaspari när han blev pensionerad och tränat mycket för de gamla mästarna. Fast det var mycket militärdiciplin och ibland ganska så hårda tag på den tiden och det gillade inte hon riktigt så hon började göra det hela på sitt egna sätt.

Tror nog att en hel del av de så kallade akademiska ryttarna skulle tycka om att rida för henne. Inte för att hon är "lagd åt det hållet" men filosofin och det långsamma framåtskridandet i hästens utbildning (och även ryttarens) är ovanligt idag. Det bästa sättet att beskriva henne på är som en konstnär som målar en tavla. Hon använder hästen som en pensel och målar upp en bild som är väldigt trevlig och behaglig att titta på. Sen att hon har ett tålamod som inte är av denna värld det är bara en bonus.

Mvh

Tora
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Jag har läst hela tråden och måste, som andra redan påpekat, säga att det är kul att läsa en så nyanserad och öppen diskussion här!

Så till din situation, jag tycker inte att du ska förebrå dig. Att rida är attans svårt! Olika hästar har olika förutsättningar, rent genetiskt. En del kan rida sina hästar som skräp ett helt hästliv utan att något händer, andra analyserar och vänder och vrider på sin ridning till förbannelse och lik förbannat går hästen sönder. Det här har jag många gånger förundrats över. Man kan faktiskt ha otur. Visserligen kan man också rida sönder hästar men ur dina inlägg har jag svårt att tro att du kunde gjort så mycket annorlunda. Om det sedan var AR eller den "vanliga" dressyrtränaren som satte spiken i kistan tror jag är oväsentligt. Med det utgångsläge som du beskriver (tidigare skador m.m.) hade du troligtvis hamnat där du är oavsett. Det kanske låter hårt men är menat som en tröst...:crazy:
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Hej Lasseman!
Tack för dina ord, de fick mig att tänka ett par gånger och inse att det du skriver förmodligen stämmer. Det känns otroligt bra, så tack snälla.
Nu tränar vi tricktraining istället, har lärt sig vacker tass, puss, rulla boll och plocka upp en röd trasa. Lite kul har vi alltså ändå.:love:
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Ja, jag gillar inte heller dressyrfolkets sätt att rida (nu kommer alla bli arga på mig, men jag uppfattar att mina hästar lyssnar bättre på mig och blir mjukare och bättre när jag rider med små små hjälper och rider med kroppen istället för händerna). Jag rider western på mina hästar och det fungerar utmärkt. AR/Barock och western är lite likt varandra, det handlar ju om små hjälper, långa tyglar, gärna enhandsfattning osv.

Med hjälp av bara lite lite forskning inom detta forumet har jag fått lära mej att AR inte rids med långa tyglar? bara något hängande tygel. :eek:
Samt att jag är övertygad om att du sett ena riktigt dåliga ekipage om du inte tror att ALL dressyr eftersträvar mini-hjälper. Hur många gånger ska det behöva upprepas?:confused:
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Jag rider på en ridskola där vi absolut inte få vara hårdhänta mot hästarna, inga sparkar, sågningar etc. All ridning ska ske harmoniskt där man använder så små hjälper som möjligt. Vad jag vet så är det vanlig dressyr ridning jag håller på med men jag känner inte igen beskrivningen som flera här har skrivit om den sortens ridning.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Jag rider på en ridskola där vi absolut inte få vara hårdhänta mot hästarna, inga sparkar, sågningar etc. All ridning ska ske harmoniskt där man använder så små hjälper som möjligt. Vad jag vet så är det vanlig dressyr ridning jag håller på med men jag känner inte igen beskrivningen som flera här har skrivit om den sortens ridning.

Och bara för att röra till det ännu mer: dom som kanske mest eftersträvar små hjälper (nåja, mest är väl svårt att säga, men har mer eller mindre en hel ridstil med just det) är Klassisk Fransk Dressyr. MEN av det jag sett/läst/hört så är det absolut inte frågan om att no matter what rida med pyttehjälper, snarare kan man på vissa hästar behöva använda väldigt stora hjälper och ev. tillrättavisningar för att sen som mål kunna rida med pytteminimala hjälper. Man överger inte hästen, man anpassar sig till det som krävs men strävar efter att det ska krävas mindre och mindre.
Jag tror att hur man uppfattar en tränare t ex är mycket baserat på hur duktiga dom är på att få till det där "mindre och mindre" eller om de misslyckas och fastnar i den tunga ridningen. Oavsett gren.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Jag har nog den felaktiga inställningen att "vanlig dressyr" är hårdare än AR, efter att ha sett sååååå många ekipage sparka, trycka, driva fram sina hästar i närmare skentrav än något annat (utan undertramp med bakbenen flaxande långt bak som porpellrar). För att inte tala om alla dessa hårda händer som sågar i smyg och svettiga ryttare som är alldeles röda i ansiktet för att de kämpar så hårt. Jag vill inte svettas, jag orkar inte rida så, jag vill att det ska vara mjukt och följsamt....från början till slut. Måste finnas andra vägare att bygga upp en häst.
Jag har ridit för många "vanliga" tränare och även för tränare inom detta forums ämnesområde...:angel:
Skillnaden är att de "klassiska" tränare jag har ridit för har fokuserat mer på känsla och finlir än de "konventionella dressyr"-tränarna jag har ridit för. Men det är min personliga erfarenhet, och jag anser att vad man än ger sig in på i livet så finns det inom varje företeelse alla nyanser mellan svart och vitt och beyond.
Men för mig var det absolut underbart att gå den första "klassiska" kursen. Skillnaden till tidigare tränares råd om att korta yttertygeln så mycket det gick, linda tygeln ett slag runt handen, knyta näven ordentligt och hålla ett hårt grepp i manen för att få en stadig ytterhand - och säga att om man sen "lirkar" (ehm i praktiken sågar då) med innertygeln så hästen ställer i nacken så böjer den vackert på halsen - den skillnaden var, kan vi säga, inte bara milsvid.
Jag upptäckte att man kan rida utan att ha ont och gråta. Och det var rätt skönt. :smirk:
Och då var det inte byhåle-instruktörer jag red för inom "vanlig" dressyr, måste jag poängtera. (Just for your information...)
Men som sagt, avarter finns det inom allt.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Det är nog första gången som så många har hållit med om något som jag har skrivit. Det är nästan så att man blir lite mallig.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Skämtåsido. Min stora idol här i livet är just min dressyrtränare. Hon är utbildad domare upp till medelsvår och har en hel del tyckande och tänkade om dagens dressyrtävlingar och hur domarna dömmer idag. Hon har bla ridit på Gaspari när han blev pensionerad och tränat mycket för de gamla mästarna. Fast det var mycket militärdiciplin och ibland ganska så hårda tag på den tiden och det gillade inte hon riktigt så hon började göra det hela på sitt egna sätt.

Tror nog att en hel del av de så kallade akademiska ryttarna skulle tycka om att rida för henne. Inte för att hon är "lagd åt det hållet" men filosofin och det långsamma framåtskridandet i hästens utbildning (och även ryttarens) är ovanligt idag. Det bästa sättet att beskriva henne på är som en konstnär som målar en tavla. Hon använder hästen som en pensel och målar upp en bild som är väldigt trevlig och behaglig att titta på. Sen att hon har ett tålamod som inte är av denna värld det är bara en bonus.

Mvh

Tora


Jag vet inte vad moderator säger, men skulle du vilja pma mig om vilken tränare det är (hon som ridit Gaspari), så skulle jag bli glad!
 

Liknande trådar

Ridning Efter att ha bestämt tid och plats för mitt allra första möte med en tränare inom akademisk ridning, till häst, började jag så smått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791
Senast: Yrja
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp