Provat "vanlig" dressyr

Sv: Provat "vanlig" dressyr

*kl*
Lite tankar runt framåt och ar

Enhandsfattning verkar blivit en statussymbol för AR ryttare, och när man kommer som tränare och begär tvåhandsfattning (på därför avsett bett, mao inte tvåhandsfattning enbart på stång! *styggelse*) så verkar många ta det som en enorm prestigeförlust. Och undanflykterna kommer.. Ligger mycket, mycket i det Zora skriver och långsamt och enhandsfattning, man maskerar problemen. STången blir en inspääning utan vilken maninte får hästen att kröka på nacken (söka framåt nedåt, samla sig eller vad man väljer att kalla det). En utbildad häst KAN göra allt på tränsbett som den kan på stång och går inte det har man måssat något väsentligt!

Att komma till en vanlig dressyrtränare, även en bra sådan, men en sönderböjd häst som inte går framåt, inte söker yttertygeln och handen och tränaren säger rakrikta och rid framåt så sätter de fingret på en mycket svag punkt. Som tränare gäller det att förklara hur, vad, varför i det läget och hoppas att ryttaren kan ta det till sig. Rakriktning och framåtbjudning är en viktig grundsten och saknas den måste den dit för att kunna komma vidare och det gäller att försöka förklara vad man som ryttare kan förvänta sig hända när man försöker få dit det. Tyvärr är det många som inte är intresserade av att backa och lägga dit denna grundsten utan väljer att fortsätta kajka runt där de är. Och stannar där.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Härligt att höra! Verkar vara en bra instruktör du hittat :)

Håller med dig i resten också. Dålig AR-ridning är ju också att föredra mot dålig engelsk ridning om man bortser från alldeles för tidig stångbettsridning och hårda "toucheringar" på oförberedda och outbildade hästar.
Ofta så begärs ju inget av hästarna mer än att de ska böja av halsarna, och det är ju rätt soft för hästarnas del :)

Dålig engelsk ridning kan ju i värsta fall vara totalt nerbrytande, ihopdragna hästar med graman med en kärring som skvalpar runt och inte kan sitta still i halten ens, med sporrbeklädda underskänklar som är ännu mindre stilla... man har ju sett en del skräckexempel =)
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Vill bara säga att jag tycker att du skriver bra.

Särkilt det där om sytrådsridning. Jag antar att du menar en lätt handkontakt, som antingen är ett kvitto på att hästen är korrekt samlad, eller att man med diverse handridning fått "bort hästen från handen"
Skillanden känns tydlig när man rider tycker jag för den samlade känner man hur den arbetar, och den gång man själv råkat 'handritit' :o så börjar hästen stå emot, den är inte längre igenom.

Det riktigt svåra med att hitta tränare inom engelsk ridnig (är den engelsk?) är väl att det som är riktig bra är de utan 'Namn'.

Vil man lära sig bra engelsk riding så måset man nog kunna en hel del själv, och leta.
Själv var jag utan tränare i 5 år innan jag hittatde en som var inne på samma linje, men så var den ju inte svensk heller:o

Jag föredrar nog också dålig AR framför dålig engelsk, den flängrids ju inte.

SUS
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Nej, egentligen heter det inte engelsk, Det är ett uttryck som kommit till när westernridningen spridit sig, för att tala om att det inte är westernridning det handlar om. Annars är väl tävlingsdressyr, då den är bra, mestadels grundat på tysk ridning, men kan lika väl vara grundad på fransk.
Vad man ska kalla resten? Dålig ridning tror jag.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Får satse på at det er "spåk krasj" men "två hands fatning" innebærer det noe mer enn at du har tøylene i to hender? Gjør bare en liten forflyttning på hoften jeg for å fatte galopp.. Bruker ikke tøylene no nevneverdig..:confused:
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Japp, precis så.
Ett tips om hur man känner om kraften som man känner i tygeln kommer från bakbenen eller från styva bogar och "vräkig" häst; det ska kännas som när man står i en ström bäck och håller en båt i ett snöre. När man sluter handen hårdare runt snöret ska motståndet för en liten stund öka men mjukna igen till samma "motstånd" igen. Och när man släpper efter ska kontakten mjukna en kort stund och sen igen återgå till samma kontaktgrad.
En styv häst släpper kontakten när man mjuknar i handen/för fram handen över manken, och när man stänger handen känns den orubblig och hård. Opåverkbar liksom.
En annan liknelse jag älskar:
En välriden häst ska kännas som en dyr soffa att sitta på, inte som en parkbänk fastskruvad på en buss.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

:) "liten barkbåt" ska det vara - och en liten vårbäck! :bump:

--- dyr soffa !!! :rofl: bra jämförelse....

Jag brukar känna det som om det är (med vissa hästar) glapp i styrleden, taskig framvagnsinställning, punktering på två hjul ....
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Mycket trevlig liknelse!

En riktigt duktig ryttare kan även känna respektive bakben i respektive hand.

Det är svårt med tygelkontakt, många som strävar efter så lätt tygelkontakt som möjligt riskerar att få en häst som släpper bettet. Har sett många berömma hästen när den kröker på nacken och gapar. Det är svårt att veta vad som händer där framme på riktigt.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Picazzo skrev:
Får satse på at det er "spåk krasj" men "två hands fatning" innebærer det noe mer enn at du har tøylene i to hender? Gjør bare en liten forflyttning på hoften jeg for å fatte galopp.. Bruker ikke tøylene no nevneverdig..:confused:
Jag antar att du svarat någon annan?
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Leste bare gjennom tråden og så det sto nevnt "två hands fatning" kontra "en hands fatning" og bare lurte på om forskjellen var at du holdt tøylene i en el to hender.. Ukjente uttrykk for meg..
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Både du och dreamer har vettiga förklaringar...
Dyr soffa gillar jag och jag brukar beskriva framtunga hästar som bilar utan servo, punka bägge fram osv...
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Om inte hästen klarar av att gå med framåtbjudning och rakriktas har du verkligen mycket att joba med...
Även om du rider"akademiskt" så måste du kunna rida hästen framåt väl:angel:
Det är upp till ryttaren hur hårt man rider sin häst. Har inget med enhands eller tvåhandsfattnig att göra.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Tycker-de-flesta-har-en-poäng-med-vad-dom-säger!
men-även-i-AR-ska-man-komma-till-rakriktning-och-ridning-på-ytter-tygel!-men-det-har-blivit-bortglømt!-har-ridigt-mycke-før-bent-och-han-är-inte-gud.-även-solen-har-fläckar-och-månen-har-ännu-fler!
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Tack alla som svarat mig. Håller med i det mesta.
Ville bara berätta en kul sak: Jag har tränat för en annan dressyrryttare och nu känns allt toppen!
Tränade öppnor, stöd på yttertygeln, hitta stoppknappen, sitta mitt över hästen ja, rent grundläggande saker. Känns bra igen!
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Zora skrev:
*knapplån*

En sak med att gå från 2handsfattning till 1handsfattning och märka att hästen går bättre på enhandsfattning är att man är mer stabil i enhandsfattningen. Man gör mindre konstigheter än med två händer, bettet ligger mer still och hästen blir därför mer tillfreds med ryttarens hand. Har sett det väldigt ofta.

Att rida mer framåt kan också vara svårare för ryttaren, det är alltid lättare att hinna med allt man behöver göra om man rider långsamt.

Det jag försöker komma fram till att man kan maskera många problem man har med hjälp av enhandsfattning och långsamt tempo. Been there, done that. :) Det behöver inte vara ridstilens fel.

Precis så här blev det för mig när jag provade att rida AR ; hästen tappade bjudningen och lurade mig genom att vara mjuk och förböjd men allt annat än rak och ärligt framme för skänklen...:crazy:
Min slutsats har blivit att man nog måste mixa...och inte glömma att även rida framåt ! Mvh Aker
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Vad tråkigt att vissa av er som rider AR tror att "vanlig ridning" ska vara hårdhänt, sparkar och slag. Det behöver inte alls vara så, oftast i engelsk ridning så är man ute efter harmoni och samspel med hästen. Hästen ska vara smidig, stark och kunna utföra rörelserna utan problem.
Sen finns det ju alltid nybörjare som inte vet hur man ska göra när hästen inte går rätt, så kanske man börjar såga med tyglarna eller sparka hästen i sidorna, men det är väl inte något som den enkelska ridningen ska få skulden för ? den som kan rida engelsk ridning är inte hårdhänt!
Det finns nog okunniga inom AR också ;) Försvarar bara "min" ridstil :)
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

*KNAPPLÅN!*

Jag tycker att det är tråkigt att vissa av oss som rider AR, bara påpekar de bitar som vi tycker är dåliga i vanliga dressyren.

Men jag tycker också att det är tråkigt att vissa av oss som rider vanlig dressyr, bara påpekar de bitar som vi tycker är dåliga i AR.

Detta visar ju bara på hur trångsynta alla vi ryttare egentlgen är. Allt som vi egentligen inte är insatta i och inte förstår.

Då låter det oftast så här... *Näsan i vädret och...* "All ridning som inte jag sysslar med, det är bara SÅÅÅÅÅÅ dåligt. Det är BARA min tränare som kan något alla andra är SKIT, så det så!"

:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Provat "vanlig" dressyr

*KNAPPLÅN!*

Jag tycker att det är tråkigt att vissa av oss som rider AR, bara påpekar de bitar som vi tycker är dåliga i vanliga dressyren.

Men jag tycker också att det är tråkigt att vissa av oss som rider vanlig dressyr, bara påpekar de bitar som vi tycker är dåliga i AR.

Detta visar ju bara på hur trångsynta alla vi ryttare egentlgen är. Allt som vi egentligen inte är insatta i och inte förstår.

Då låter det oftast så här... *Näsan i vädret och...* "All ridning som inte jag sysslar med, det är bara SÅÅÅÅÅÅ dåligt. Det är BARA min tränare som kan något alla andra är SKIT, så det så!"

:bow:



Vad underbart att läsa! :D Tack Ingela för ytterligare ett underbart inlägg väl värt att skriva ut och klistra in i tankeboken om oss ryttare!

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Även om det är en gammal tråd som hoppat fram så svarar jag.

Det kan ju vara omställningen som ger dig som ryttare en massa spänning också. Inte att förglömma...
 

Liknande trådar

Ridning Efter att ha bestämt tid och plats för mitt allra första möte med en tränare inom akademisk ridning, till häst, började jag så smått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791
Senast: Yrja
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp