Protestpinkande hund.

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har ett problem och slut på idéer så jag behöver hjälp! :bow:

Min lancashire heeler är nu 2 år fyllda och trots den sega starten (pga min olämpligt tajmade graviditet) har vi tagit igen mycket och vardagslydnaden fungerar och han är en trevlig hund.

Med ett problem. Han har alltid varit osäker runt sonen (snart 17mån), så han har fått en fredad plats (rum) där han alltid lämnas ifred, får äta i lugn och ro men ute i resten av huset är regeln att "hunden flyttar inte barnet, hunden får gå undan från barnet om det blir jobbigt". I början försökte han muttra/morra att han skulle ha sin plats i soffan ifred osv. men jag påvisade bara att duger det inte så har du din egen plats där borta. Och han vande sig och det funkar hyfsat. Barnet får klappa fint ibland, han matar båda hundarna, vi går promenader tillsammans och på visa vis kan son och hund leka (under min övervakning).

Men, hunden kissar inne och då främst på sonens saker och i sonens rum. Ibland även i köket. Han är rumsren, han säger till när han vill ut osv. Det här har kommit successivt när sonen blev mer rörlig.

Hunden skulle behöva aktiveras mer (han var tänkt till träning/tävling men har blivit mer familjehund) och jag gör så gott jag kan och han får "tillräckligt" men vill nog gärna ha mer. Han har inga andra problembeteenden tycker jag.

Jag skulle beskriva honom som kvick, alert, ganska skarp, hög integritet och envis som ssssssstn.... :p Signalkänslig, lite "mammig" (min sambo är inte intresserad alls av att hålla på med hundar). Tjafsig runt min äldre tik, han har stort ego....

Några tips?

Jag har i perioder provat att öka aktiveringen, det hjälper bara om hunden är så pass trött att han inte orkar annat...
 
Sv: Protestpinkande hund.

Glöm protestkissande helt - hundar kissar inte i protest.

Har troligtvis mer med åldern att göra och att du behöver ta honom på bar gärning för att kunna tala om att markeringspinkande inomhus är big nono. Stäng till barnets rum, så hunden inte kan vara därinne.

Men förresten - var det inte Quito du hade ? Trodde han hade flyttat eller tänker jag på annan heeler ?
 
Senast ändrad:
Sv: Protestpinkande hund.

Min hane kissade (skvätte) hemma hos en kompis. Kan ha varit ungefär i samma ålder.
Svårt att komma tillrätta med då det enbart var hemma hos en kompis, som antingen var hundvakt eller så ville jag ju helst umgås med henne...
Satte tillslut på pinkskydd på honom. Tror han lyfte på benet två gånger efter det, och då försvann problemet även utan skydd på.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Nähä, så att han tydligt visar obehag runt sonen, försvara mig som resurs inför honom, och till 90% kissar på hans saker (oavsett om de ligger i sonens rum eller inte), om det inte är protest kan du då berätta vad det är? Din och min definition på "protest" kanske går isär. För mig är det tydligt riktat mot sonen.

Om det vore ålder så skulle han väl pinka även på andra ställen? Jag har tagit honom på bar gärning flera gånger och skällt ut efter noter, det tar inte. Kiss-skydd funkar så länge han har dem på sig.

Ja det är Qito. Jo jag försökte omplacera honom och han varit ute på prov två gånger och kommit hem för att det inte funkade. (Inte på något av ställena kissade han inne.)

Barnets rum är stängt men han har självklart saker ute även i resten av huset och begränsa barnets rörelser till ett rum pga att hunden annars kissar gör jag inte. Det är idag hunden som istället lever på begränsat utrymme.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Har försökt klura över när kissandet började (det är inga små markeringsdroppar utan rejäla pölar, vet har konsulterats) och det var förra hösten. Alltså i ett år nu.

När han varit utlånad så sköter han sig som sagt (det har varit andra orsaker som gjort att det inte funkat) så rumsren är han.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Fast det handlar ändå inte om protest i ordets rätta bemärkelse. Skulle det va protestkissande, så skulle det tyda på att hunden tänker "barnet är i vägen/tar för mycket uppmärksamhet så om jag går och pinkar på hans grejor så får jag mer uppmärksamhet" och det köper jag inte. Hundar tänker inte så.

Självklart kan obehaget göra att han pinkar, men inte pga protest. Mer stressrelaterat enligt mig.

Jobbig situation och jag skulle låta pinkskyddet vara på hela tiden inomhus och du inte hinner ha stenkoll på honom. Hur du ska lösa det däremot är en annan sak. Det visar ju att han på något sätt har jobbigt med sonen som du säger.

Får jag fråga varför försöken till omplaceringarna inte har fungerat ? Jättetråkigt situation. Har sett bilder på honom som uppfödaren visat och det är en jättefin kille, så det är oerhört trist att det inte fungerar för er:cry:
 
Sv: Protestpinkande hund.

Glöm protestkissande helt - hundar kissar inte i protest.
Fast jag kan inte hålla med. Min förra hund kissade alltid i min säng såfort vi lämnade henne ensam hemma. Vi var tvugna och stänga dörren till mitt rum tillslut för det fungerade inte. Och det helt oavsett om hon precis varit ute innan vi lämnade henne ensam.

Vi tolkade alltid det som en protest. Stängde vi dörren till mitt rum så kissade hon ingenting nånstans. Dessutom var hon en väldigt sansad hund, ingen stressad typ.

Skulle det va protestkissande, så skulle det tyda på att hunden tänker "barnet är i vägen/tar för mycket uppmärksamhet så om jag går och pinkar på hans grejor så får jag mer uppmärksamhet" och det köper jag inte.
Men det fungerar ju också oftast, all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet och hundar lär sig fort när dom får respons på någonting.
 
Senast ändrad:
Sv: Protestpinkande hund.

Etologerna håller inte med dig.

Det är för lång tid mellan beteende (pinka i sängen när man är ensam) till konsekvens (uppmärksamhet när matte kommer hem) för att det ska finnas ett rimligt samband. Låter mer som ett stressbeteende än något annat.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Stress syns inte alltid, den kan finnas på insidan. Hundar som kissar när de lämnas ensamma, eller som gör det när en stor förändring skett i familjen, gör ju det för att de är oroliga/obekväma med situationen.
Det är ett tecken att något är fel, ett behov nånstans som inte tillfredsställs.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Och på så sätt kan man ju också säga att det är en protest.
Protest mot att bli lämnad ensam (och bli stressad av det) i en obekväm situation, protest mot att behöva bli stressad av att vara i samma hus som ett litet oförutsägbart barn.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Jag tror inte djur är såpass dumma faktiskt. Tycker hundar kan lära sig det mesta väldigt fort och förstår vad som lönar sig och vad som inte lönar sig.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Jag har aldrig påstått att djur är dumma. Däremot har jag påstått att hundar inte kissar inomhus i protest.

Om du har trovärdiga data som tyder på nått annat så tycker jag du ska vända dig till nån etolog, de borde vara intresserade av material som är så väsensskilt från andra iakttagelser!
 
Sv: Protestpinkande hund.

*kl*
Oavsett vad man väljer att kalla det, någon som har förslag på vad jag kan göra för att bli av med beteendet?
 
Sv: Protestpinkande hund.

Får jag fråga varför försöken till omplaceringarna inte har fungerat ? Jättetråkigt situation. Har sett bilder på honom som uppfödaren visat och det är en jättefin kille, så det är oerhört trist att det inte fungerar för er:cry:

På första stället kom han inte överens med den befintliga hunden, på det andra stället var det helt enkelt inte rätt hund på rätt plats.

Skulle det va protestkissande, så skulle det tyda på att hunden tänker "barnet är i vägen/tar för mycket uppmärksamhet så om jag går och pinkar på hans grejor så får jag mer uppmärksamhet" och det köper jag inte. Hundar tänker inte så.

Nä det tror inte jag heller, jag tror han tänker "här är nykomlingen som dök upp, nu får jag inte lika mycket uppmärksamhet längre, jag är missnöjd och frustrerad, jag gillar honom inte, jag sätter min markering på hans grejer". I mina ögon en protest.
 
Senast ändrad:
Sv: Protestpinkande hund.

På första stället kom han inte överens med den befintliga hunden, på det andra stället var det helt enkelt inte rätt hund på rätt plats.



Nä det tror inte jag heller, jag tror han tänker "här är nykomlingen som dök upp, nu får jag inte lika mycket uppmärksamhet längre, jag är missnöjd och frustrerad, jag gillar honom inte, jag sätter min markering på hans grejer". I mina ögon en protest.

Njae, hundar tänker inte så långsökt;)

Tyvärr kan jag inte i dagsläget tipsa om hur du ska få bort beteendet förutom att förbjuda hunden gå i där leksaker finns + ha pinkskydd på. Jag förstår att situationen är ohållbar, för innepinkande är skitjobbigt (har haft en tik som pinkmarkerat, så jag vet hur trist det är).

Håller en tumme ni hittar rätt hem om det letas fortfarande. Tycker han ser ut att vara en himla trevlig kille förutom detta då, så. Kastrering kan vara ett alternativ som kan hjälpa, men egentligen inte det bästa alternativet då problemet beror på hans och barnets relation och grundproblemet kommer finnas kvar.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Långsökt? Som i att "jag gillar inte att någon annan får mer uppmärksamhet än mig"?

Han vaktar sina resurser, sonen kan han inte jaga bort för jag tillåter det inte = frustration som måste få utlopp.

Tycker inte det är så långsökt.

(Ursäkta kort ton, jag är utmattad och rätt frustrerad själv...)
 
Sv: Protestpinkande hund.

Långsökt? Som i att "jag gillar inte att någon annan får mer uppmärksamhet än mig"?

Han vaktar sina resurser, sonen kan han inte jaga bort för jag tillåter det inte = frustration som måste få utlopp.

Tycker inte det är så långsökt.

(Ursäkta kort ton, jag är utmattad och rätt frustrerad själv...)

Ja jo lite långsökt. Men vist kan man se det som en viss protest även om det inte är protest som i "jag gör det för att gävlas mot matte/husse".

Det jag istället tänker är ju naturligt att din hund anser att din son är ett hot mot hans flock (om det nu är så att hunden inte är bekväm tillsammans med sonen) och självklar markerar han då sitt revir på de saker som han uppfattar att din son har markerat på. Precis som att de markerar på samma ställe som andra hundar har markerat när man är ute.

Om min teori har någon sanning i sig så gör det säkert inte saken bättre att han är i den ålder som han är då det flödar mycket hormoner.

Tyvärr kan jag oavsett anledning bara ge det vanlig rådet med att bryta vanan. Om de funkar med pinkskydd så använd det hela tiden då du inte har honom under strikt uppsikt. Tror som vanligt ( känner mig lite tjatig :angel: ) att det gäller att bryta vanan helt och sedan släppa på gränserna sakta och lite i taget. Lite som avvänjning.

Lycka till
 
Sv: Protestpinkande hund.

Det är lugnt - jag förstår frustrationen.

Inga vänner som kan ta hunden en tid ? Så du kan få andas lite ?
 
Sv: Protestpinkande hund.

Men är han inte redan kastrerad?

Jag förstår din frustration till 100, sånt här är ju verkligen förstörande. Han har väl varit ganska krävande sedan dag ett dessutom. Hur är det med hormoneriet? Om han nu inte är kastrerad..?
 
Sv: Protestpinkande hund.

Det jag istället tänker är ju naturligt att din hund anser att din son är ett hot mot hans flock (om det nu är så att hunden inte är bekväm tillsammans med sonen) och självklar markerar han då sitt revir på de saker som han uppfattar att din son har markerat på. Precis som att de markerar på samma ställe som andra hundar har markerat när man är ute.
l

Jag gissar också att det kan vara så att hunden inte är bekväm med sonen. Jag googlade lite och hittade liknande berättelser (hundar som kissade på barns kläder och leksaker). I vissa fall framgick det att hunden uppvisat ett osäkert beteende gentemot barnet och hölls därför under under uppsikt eller åtskild från barnet.

Jag tror att det senare kan spä på distansen och osäkerheten gentemot barnet. Exakt vad kissandet betyder vågar jag inte svara på, men det tycks mig inte otroligt att det har ett samband med osäkerheten gentemot barnet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 578
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp