Protestpinkande hund.

Sv: Protestpinkande hund.

Jag tänkte lite likadant, att man på något sätt skulle göra sonen till en värdefull resurs. Sonen är ju för liten för att träna hunden, men man kanske kan fundera på nån slags externbelöning eller nåt sånt...
 
Sv: Protestpinkande hund.

Jag tänkte lite likadant, att man på något sätt skulle göra sonen till en värdefull resurs. Sonen är ju för liten för att träna hunden, men man kanske kan fundera på nån slags externbelöning eller nåt sånt...

Ja det är sådana tips jag är ute efter. Nej han är inte kastrerad. Av två an ledningar, han går i avel och varken jag, uppfödaren elr den kunnige person som avlastat ibland tror att det här är hormonellt eller åldersrelaterat. Han kan ju uppenbart sköta sig om han vill.... Han är rumsren i övrigt, sköter sig hos andra och är helt annorlunda när sonen inte är med.

Att kasta på en sån hund skvättskydd och tro att problemet är löst känns jäkligt orättvist mot hunden... Han är så uppenbart obekväm och ibland rent miserabel i situationen.

Jag separerar dem endast när jag inte kan hålla koll på dem och när jag ser att hunden vill vila men inte får vara ifred. Annars har jag försökt lära dem båda ivlka regler som gäller. Sonen är nu så stor att han får mata hundarna, båda får dra honom i pulka, Qito leker gärna med leksak med sonen och släpper direkt sonen kommer fram och backar då. Men han har alltid ett öra vridet mot sonen och sover med ena ögat öppet (om han inte är instängd i sin fredade zon.)

aHalvt knapplån på det inlägget btw. :)
 
Sv: Protestpinkande hund.

Ja jo lite långsökt. Men vist kan man se det som en viss protest även om det inte är protest som i "jag gör det för att gävlas mot matte/husse".

Det jag istället tänker är ju naturligt att din hund anser att din son är ett hot mot hans flock (om det nu är så att hunden inte är bekväm tillsammans med sonen) och självklar markerar han då sitt revir på de saker som han uppfattar att din son har markerat på. Precis som att de markerar på samma ställe som andra hundar har markerat när man är ute.

Om min teori har någon sanning i sig så gör det säkert inte saken bättre att han är i den ålder som han är då det flödar mycket hormoner.

Tyvärr kan jag oavsett anledning bara ge det vanlig rådet med att bryta vanan. Om de funkar med pinkskydd så använd det hela tiden då du inte har honom under strikt uppsikt. Tror som vanligt ( känner mig lite tjatig :angel: ) att det gäller att bryta vanan helt och sedan släppa på gränserna sakta och lite i taget. Lite som avvänjning.

Lycka till

No offense, men hur ska det få hunden att trivas i samma hus som min son...?
 
Sv: Protestpinkande hund.

No offense, men hur ska det få hunden att trivas i samma hus som min son...?

Det går inte skulle jag vilja påstå, om hunden själv inte känner sig bekväm i situationen. Du har ju ändå gjort en hel del för att hunden ska känna sig tryggare (med egen fredad zon).

För Z tog det faktiskt väldigt lång tid att helt känna sig bekväm med E, nu markerade hon aldrig så kraftigt som din hane men man såg att hon inte alls var bekväm.

Det blev bättre och bättre ju äldre E blev och ju mer "mänskligt" E betedde sig, nu är Z sig själv igen och dom har ett fint förhållande, något jag ställde mig tveksam till när E var runt 1 år.

Det hjälper ju inte dig för stunden, det förstår jag med och att ha en hund som kissar inne är både irriterande och frustrerande.
 
Sv: Protestpinkande hund.

No offense, men hur ska det få hunden att trivas i samma hus som min son...?

Det gör det antagligen inte men du ger hunden en ny chans att accepta sonen och förstå att du inte accepterar hans felbeteende utan att behöva vara arg på honom i onödan.

Vilket i sin tur kan göra situvationen dräglig iaf för både Er och hunden med förhoppningar på att hunden och sonen i framtiden kan "växa samman" när de båda bli äldre.

Jag tar ju som föregivet att du redan på olika sett provat få hunden att trivas med Er son utan att lyckas.

Men det var bara ett konkret tips och har du ingen tro på det så prova int.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Det som är jobbigast är inte pinket i sig utan att det alltid är så spänt hemma, jag får dåligt samvete för hunden och slits åt olika håll.

Vi planerar för ett barn till dessutom...
 
Senast ändrad:
Sv: Protestpinkande hund.

Ja och har du läst så ser du att jag också provat skvättskydd och tagit honom på bar gärning. Jag hoppades på nya infallsvinklar. Jag vill lösa problemet, inte symptomen.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Ja och har du läst så ser du att jag också provat skvättskydd och tagit honom på bar gärning. Jag hoppades på nya infallsvinklar. Jag vill lösa problemet, inte symptomen.

Jag hat läst och vet att du provat skvätt skydd och att du då skrev att han inte pinkade just då. det var just därför jag skrev att det kunde vara smart att använda dig av det konternuerligt när han inte är under strikt uppsikt under en period för att helt bryta vanan och börja om från början.

Så skvättskyddet var alltså inte för att hindra kisset från att "hamna på golvet" utan jag fick för mig att du menade att han valde att inte kissa alls när han hade det på sig.

Jag TRODDE det kunde vara en ny infallsvinkel som kunde lösa problemet men jag ber om ursäkt, ska inte störa med mina idéer något mer :mad:
 
Sv: Protestpinkande hund.

Jag hade struntat i om hunden kände sig obekväm md skvättskydd och haft det på för att bryta ovanan och för att studera hunden mer. Dvs låta hunden vara med mer men eliminera risken för kissolyckor vilket man inte behöver som extrajobb när man har småbarn. Ibland är det så att man inte hittar grundorsaken förrän man tagit bort symptomet ( t ex skällande på min första hund ) Eller at grundorsaken inte kan jobbas på förrän hunden slutat med det som den gör för att hantera sin stress. När han inte längre kan kissa kanske han måste lära sig att hitt andra sätt att hantera problemet på och där kan du hjälpa honom på lämpligt sätt. Ibland är hundar bara osäkra, Hur ska jag bete mig kring detta lilla människoliv, vad ska jag göra med den? ( så beter sig min ibland när det kommer en klipphund, valp ) då får man rycka in och ge hunden en uppgift. Är din en vallhundsras kan ha ha stort kontrollbehov pga det. Istället för att kissa på saker som tillhör sonen så kan ju hunden lära sig städa efter honom och ge sakerna till dig t ex som ett förslag kanske?
 
Sv: Protestpinkande hund.

Då tror jag, precis som paradiset skriver, att du får involvera hunden i barnet på nåt vis. Antingen om du får hunden till att hjälpa till att plocka upp efter barnet (går snabbt att klicka in om han gärna bär) eller om du på något vis kan få i barnet i träningen av hunden.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Hunden har hög integritet och blir väldigt obekväm, och därmed snarstucken och grinig, med skvättskydd på. Mindre kiss på golvet ja, men en ännu mer spänd hund. Större risk för att ngt ska hända.

Mosa, jag tar tacksamt emot tips men om jag i redan första inlägget skriver att jag testat med skvättskydd och det inte funkar så är det ju så. Det löser inte problemet.

Plocka saker efter sonen var ett bra alternativ. Jag funderar på om man kan använda hans vallhundsegenskaper till att förstå att sonen hör till flocken. Vi har ju aldrig variten flock hela familjen utan det har varit min hund hela tiden...
 
Sv: Protestpinkande hund.

Jag tänker på om man kan belöna när hunden är avslappnad runt barnet? T.ex. om hunden och barnet är i samma rum, du belönar först på längre avstånd och sedan kortare så att hunden tillslut relaterar barnet med belöning och ändrar sinnesstämningen?

En tokig tanke kanske ;).
 
Sv: Protestpinkande hund.

Mosa, jag tar tacksamt emot tips men om jag i redan första inlägget skriver att jag testat med skvättskydd och det inte funkar så är det ju så. Det löser inte problemet.

blir frustrerad att du låste dig vid just skvättskyddet för det var ju att bryta vanan genom att inte ge honom tillfället att göra fel, som var själva idén. Om du sedan ger han 0 tillfälle att göra fel genom att använda skvättskydd eller inte låter honom vara i ett rum med sonens saker när du inte kan se honom eller om du motförmodan till och med väljer dig av att använda bur när han inte är under uppsikt så blir förhoppningsvis resultatet det samma, det villsäga du bryter vanan. För att samtidigt introducera honom inför sonen och sonens saker på ett nytt posetivt sätt med typ de andra tipsen du redan fått.

Att bryta vanan är ju inget som jag menar måste ta flera år utan det kan vara en period från ett par dagar till några veckor beroende på hur ofta det är han kissar på saker och hur länge han har gjort detta och naturligtvis övriga saker med hunden typ personligheten.

Men jag tror ändå att du kan komma att behöva bryta det dålig beteendet i samband med att du lär ett nytt positivt beteende.

Återigen detta är ändå bara min erfarenhet och mina idéer. mitt sätt att tänka kanske inte alls passar dig och din hund men du bad om förlag så ja hoppas att det kan ha givit dig några som helst nya tankar till ivägagångs sätt annat än att jag inte fattar vad du skriver :p
 
Sv: Protestpinkande hund.

Fast det räcker ju inte att bara bryta vanan om orsaken till beteendet är kvar? Jag har haft perioder då han t.ex varit utlånad kommit hem och skött sig, i ca två veckor sen börjar han igen. Jag har kan inte bryta vanan rent mekaniskt. Det är det jag försökt med i ett års tid snart och nu behöver jag hjälp att komma vidare.

Ravishing, bra tanke! Han snappar kvickt upp saker som ger trevliga konsekvenser.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Jag tänker på om man kan belöna när hunden är avslappnad runt barnet? T.ex. om hunden och barnet är i samma rum, du belönar först på längre avstånd och sedan kortare så att hunden tillslut relaterar barnet med belöning och ändrar sinnesstämningen?

En tokig tanke kanske ;).

Jag hade precis samma tanke.. Great minds.. ;) Jag tycker du (TS), ska prova iallafall.. Det kan knappast skada, mer än att hunden kanske blir lite tjock ;)
 
Sv: Protestpinkande hund.

Ravishing, bra tanke! Han snappar kvickt upp saker som ger trevliga konsekvenser.

Jag håller också med. Jag hade klickat varje gång han tittar på barnet. Oavsett vad han känner nu så kommer sinnesstämningen att ändras av sig själv tack vare det possitiva.

Jag har tränat många hundar just så, som har varit osäkra eller rent av rejäla ovänner. Så fort dom ser varandra (oavsett vad dom gör) så blir det klick och godis. Det blir ju ungefär som skvallerträning. Efter ett par-tre dagars träning har hundarna tom kunnat leka lösa med varandra.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Fast det räcker ju inte att bara bryta vanan om orsaken till beteendet är kvar? Jag har haft perioder då han t.ex varit utlånad kommit hem och skött sig, i ca två veckor sen börjar han igen. Jag har kan inte bryta vanan rent mekaniskt. Det är det jag försökt med i ett års tid snart och nu behöver jag hjälp att komma vidare.

Ravishing, bra tanke! Han snappar kvickt upp saker som ger trevliga konsekvenser.

Ja okej men somsagt menar fortfarande att du ska göra barnet till en posetiv del SAMTIGT som du bryter vanan. Du kan naturligtvis prova att bara göra det förstnämnda med någon av de idéer du redan fått men jag menar att villkoret för att de nya posetiva ska fungera kanske är just att bryta vanan samtidigt.

Om han, när han varit borta, inte kissat inne på ett par veckor när han kommit hem så funkar det uppenbarligen att bryta vanan även om han då föll in i gamla mönster igen efter ett tag men då kanske du inte gjorde något särskilt för att förändra hundens syn på barnet utan hoppats att enbart den avbrutna vanan skulle vara nog.
 
Sv: Protestpinkande hund.

Nej jag har inte enbart förlitat mig på att bryta vanan utan har ända sedan sonen fötts jobbat på att hunden ska vara bekväm runt honom...

*kl*
Idag har sonen fått mata hundarna och varit "godisutdelare" när vi tränat lite fjärrdirigering. Qito tyckte det var bra skumt att lillhusse skulle sitta på snasket och var till en början tveksam men gick med på det efter en stund. Sonen tycker det är superkul att mata hundarna... :D Idag har han fått in snitsen på att öppna kylskåpsdörren också så han och Loka smaskade på kalla plättar innan jag hann stoppa dem. HON har inga som helst problem att se honom som en resurs! *s*

I soffan har jag tidigare tyckt att det var ok om Qito gick undan när sonen kom till mig (obehagligt när han är nära) men nu sagt åt honom att ligga kvar så jag har hunden på ena sidan och sonen på andra och sedan har jag varit buffert där mellan och sett till att hunden fått vara ifred. Sonen är inte särskilt intresserad som tur är utan busar mest med mig. På några dagar märker jag nu att den lilla skillnaden gör att hunden vågar slappna av mer, han verkar lita på att jag tar hand om sonen.

Har inte hänt några olyckor de senaste dagarna, peppar peppar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 578
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp