Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänkte lite likadant, att man på något sätt skulle göra sonen till en värdefull resurs. Sonen är ju för liten för att träna hunden, men man kanske kan fundera på nån slags externbelöning eller nåt sånt...
Ja jo lite långsökt. Men vist kan man se det som en viss protest även om det inte är protest som i "jag gör det för att gävlas mot matte/husse".
Det jag istället tänker är ju naturligt att din hund anser att din son är ett hot mot hans flock (om det nu är så att hunden inte är bekväm tillsammans med sonen) och självklar markerar han då sitt revir på de saker som han uppfattar att din son har markerat på. Precis som att de markerar på samma ställe som andra hundar har markerat när man är ute.
Om min teori har någon sanning i sig så gör det säkert inte saken bättre att han är i den ålder som han är då det flödar mycket hormoner.
Tyvärr kan jag oavsett anledning bara ge det vanlig rådet med att bryta vanan. Om de funkar med pinkskydd så använd det hela tiden då du inte har honom under strikt uppsikt. Tror som vanligt ( känner mig lite tjatig ) att det gäller att bryta vanan helt och sedan släppa på gränserna sakta och lite i taget. Lite som avvänjning.
Lycka till
No offense, men hur ska det få hunden att trivas i samma hus som min son...?
No offense, men hur ska det få hunden att trivas i samma hus som min son...?
Ja och har du läst så ser du att jag också provat skvättskydd och tagit honom på bar gärning. Jag hoppades på nya infallsvinklar. Jag vill lösa problemet, inte symptomen.
Mosa, jag tar tacksamt emot tips men om jag i redan första inlägget skriver att jag testat med skvättskydd och det inte funkar så är det ju så. Det löser inte problemet.
Jag tänker på om man kan belöna när hunden är avslappnad runt barnet? T.ex. om hunden och barnet är i samma rum, du belönar först på längre avstånd och sedan kortare så att hunden tillslut relaterar barnet med belöning och ändrar sinnesstämningen?
En tokig tanke kanske .
Ravishing, bra tanke! Han snappar kvickt upp saker som ger trevliga konsekvenser.
Fast det räcker ju inte att bara bryta vanan om orsaken till beteendet är kvar? Jag har haft perioder då han t.ex varit utlånad kommit hem och skött sig, i ca två veckor sen börjar han igen. Jag har kan inte bryta vanan rent mekaniskt. Det är det jag försökt med i ett års tid snart och nu behöver jag hjälp att komma vidare.
Ravishing, bra tanke! Han snappar kvickt upp saker som ger trevliga konsekvenser.